BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Strak resultaat :thumbsup:
Kan Heirich je geen uitsluitsel geven als BN moderator ?
Dankjewel Stephan en Ronk. In stel het zeer op prijs dat er meegekeken en gereageerd wordt.
Henk,
Ik denk het niet, anders was hij zeker met een aanvulling gekomen.
Na een nachtje slapen ..........
Mijn idee is om het hout van de kiel aan weerszijde, op de plek waar het frame er overheen schuif, iets in te drukken. Randjes netjes aftekenen en er tussen en langs die lijnen wat druk uitoefenen. Bij frame 2 ga ik kijken of dat werkt.

Natuurlijk kan je ook kiezen om op die plekken de kiel iets in te frasen, schuren of snijden.
Of doorgaande het breder maken van de uitsparing tussen de neuzen en dan de uitsparingen in de kiel iets verdiepen. Maar dat heeft weer invloed op de rest van de opbouw van de romp.
Met wat resthout ga ik wat proefstukken maken en kijken wat werkt naar tevredenheid.

Of genoegen nemen met die ruimte ........ Dacht het niet!
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik mijn work-around gevonden heb. Eerst bij frame 2 toegepast.
Met kleine stapjes met een klein tangetje het hout onder de inkeping voor het frame geknepen. Net zolang tot ik het frame er net een beetje klemmend in kon schuiven.
Met als resultaat: de onderzijde van het frame komt meer in de buurt van de sponning.

Frame 2 geplaatst. Met het ingedrukte hout voor frame 3:
057 Frame2 Deuk.jpg

Om er ook een zeker van te zijn dat de frames recht op de kiel kwamen te staan, heb ik vanaf de grote 1-op-1 tekening de waterlijn overgenomen op de voor- en achterzijde van de kiel.
Met de voorzijde in de bankschroef, beide lijnen op dezelfde hoogte gebracht om hem waterpas te zetten.

Met frame 3 op zijn plaats
058 Frame3.jpg

En je ziet niets van het ingedeukt hout. Voorlopig ben ik er tevreden mee. :D

Als de frames definitief op zijn plaats staan, zal ik met een proef zandstrookje proberen of het nu overblijvende strookje kiel overbrugt kan worden. Anders ga ik toch echt een kleine afschuining maken. Maar voor het zover is zullen andere bouwers op het SoS al hebben laten zien hoe dat hen vergaan is. En dan zie ik wel wat de oplossing wordt.;)

In ieder geval hoef ik de ruimte tussen de neuzen nu niet meer te ruimen om de frames geplaatst te krijgen, met het terugtrekken van de neuzen als gevolg.
Gr. Peter
 
Hoi Peter,

Slimme oplossing.

Als ik het goed begrijp dat zitten de ribben zodanig los op de kiel dat je met enige (tegen) druk weer los kan halen en dat ze later definitief vastgelijmd worden ?

Ik ben straks benieuw als je de bouwmal (Jig) gebruikt de alles omdraait dat ze allemaal op de vlakke plaat aansluiten zoals in het verslag van Heinrich te lezen is

Ik volg je vorderingen met veel belangstelling omdat ik er veel van leer.

Wat ik in ieder geval van je geleerd heb dat out of the box denken voor houtbouw niet verkeerd is en dat twee stappen vooruit denken een must is.


Dank voor het delen
Gr
Henk
 
Hoi Peter,
Slimme oplossing.
Als ik het goed begrijp dat zitten de ribben zodanig los op de kiel dat je met enige (tegen) druk weer los kan halen en dat ze later definitief vastgelijmd worden ?
Ik ben straks benieuw als je de bouwmal (Jig) gebruikt de alles omdraait dat ze allemaal op de vlakke plaat aansluiten zoals in het verslag van Heinrich te lezen is
Ik volg je vorderingen met veel belangstelling omdat ik er veel van leer.
Wat ik in ieder geval van je geleerd heb dat out of the box denken voor houtbouw niet verkeerd is en dat twee stappen vooruit denken een must is.
Dank voor het delen Gr Henk
Hoi Henk,
De frames staan inderdaad nu los op de kiel. Pas als ze allemaal gereed zijn, worden ze in de mal samengevoegd en gelijmd met de kiel. De aansluiting en uitlijning in de kiel is het belangrijkste. Waarbij je ook de uitlijning van de nokken in ogenschouw neemt, waar later de dekbalken op komen te liggen. Iets op 1 plek aanpassen heeft invloed op andere delen.
De fabrikant heeft de afzonderlijke frames getekend met een bepaalde maatvoering. Hoe diep een frame in de uitsparing in de kiel komt te zitten, de afstand van de neuzen tot de sponning voor de zandstrook, de hoogte van de nokken voor de dekbalken enz. Dat allemaal in een stukje frame.
Als je uitsparing tussen de neuzen verruimt, worden de neuzen korter. Als je de uitsparing dan weer verdiept om de neuzen toch bij de sponning te krijgen, dan verschuift heel het frame naar beneden. Wat weer van invloed is op de hoogte van de nokken voor de dekbalken.
Mijn oplossing was dus op die maatvoering aan het frame in takt te houden en dus is het aanpassen van de breedte van de plaats in de kiel de oplossing.
In wezen is dit een fout(je) van de fabrikant. Alles is volgens mij in CAD, dus kan je de breedte van de uitsparing in de onderzijde van de frames eenvoudig doorrekenen en aanpassen. Het is alles bij elkaar iets van 1 mm, maar dat is op deze schaal en de fijnheid van het hout wel degelijk van invloed.
Het zaakje toch maar met enig geweld klemmen raad ik af. Bij de kleine frames loopt de nerf van het hout zodanig dat bij het wijken van de neuzen het hout zeker zal splijten.

Het kan zijn dat de toppen van de frames niet allemaal precies even hoog in de mal komen te zitten. Later worden de frames toch op de juiste (verschansing) hoogte afgezaagd. Ze zitten in de mal puur voor de totale stevigheid van de constructie en de juiste afstanden tussen de frames. Later, bij het aanbrengen van de langsbalken, komen er nog halverwege spacers voor de juiste afstand tussen de frames. Die spaces worden later weer gebruikt bij het dek. Dus daar is (wel) goed over nagedacht.

Vooruit denken heb ik wel geleerd bij de bouw van The Lee. Maar is niet verkeerd bij de bouw vanuit een kit. Je moet je eigen zien te maken met de gedachtengangen die de maker had.
En veel kijken naar de bouwers die al verder zijn. Een fout maken is niet erg, als een ander die maar maakt ;)
Gr. Peter
 
Als ik dit zie, dan zou ik misschien toch wel ervoor kiezen om de afschuining iets minder ver door te zetten, zodat de neus van het spant op de juiste plaats eindigt Peter, maar dat is dan mijn mening uiteraard
 
Als ik dit zie, dan zou ik misschien toch wel ervoor kiezen om de afschuining iets minder ver door te zetten, zodat de neus van het spant op de juiste plaats eindigt Peter, maar dat is dan mijn mening uiteraard
Peter, dankjewel voor je reactie. Je bedoelt de afschuiving aan de onderzijde?
Deze maak ik al zo minimaal mogelijk.
Ik zal een foto maken van een onbewerkt geplaatst spant. Dan krijg je een indruk van wat er bewerkt moet worden.
Gr. Peter
 
Hallo Peter en @Henk Liebre en Henk. Werk het reeds weer begint zo net eers bietje van die backlog daar weggewerkt. Ik zou eers al die spanten op die kiel plaast om een geheelbeeld te krij, Ik zou uiiteraard al die laser char aan die binnekant van die notch verwijder om zodoende die spant natuurlik te pas op de kiel. As alde spanten geplaast is, is dit veel makliker om te zien waar daar individuekle aanpassings gemaak moet word. Deur elke spant individueel aan te pas zou ik bang wees dat ik dalk n groter issue later veroorzaak.

Die fabriek is nouw not gesluit - hulle heropen Maandag en dan zal ik bij die test builders uitvind wat hulle oplossing is.
 
Hallo Peter en @Henk Liebre en Henk. Werk het reeds weer begint zo net eers bietje van die backlog daar weggewerkt. Ik zou eers al die spanten op die kiel plaast om een geheelbeeld te krij, Ik zou uiiteraard al die laser char aan die binnekant van die notch verwijder om zodoende die spant natuurlik te pas op de kiel. As alde spanten geplaast is, is dit veel makliker om te zien waar daar individuekle aanpassings gemaak moet word. Deur elke spant individueel aan te pas zou ik bang wees dat ik dalk n groter issue later veroorzaak.

Die fabriek is nouw not gesluit - hulle heropen Maandag en dan zal ik bij die test builders uitvind wat hulle oplossing is.
Dankjewel voor de reactie Heinrich.
Natuurlijk komt de definitieve opstelling en uitlijning als alle spanten gereed zijn. En hoe ze ook staan, er is altijd een oplossing.
Uiteraard heb ik de laser-char verwijderd, anders krijg je straks ook geen goede lijnverbinding.
Ik heb er alleen een beetje eigen kijk en theorie op en laat dit nu verder met rust. Heb er al te veel woorden aan vuil gemaakt en ga rustig verder.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Als ik dit zie, dan zou ik misschien toch wel ervoor kiezen om de afschuining iets minder ver door te zetten, zodat de neus van het spant op de juiste plaats eindigt Peter, maar dat is dan mijn mening uiteraard
Hoi Peter,
Een spant wordt opgebouwd uit een voor- en een achterspant. Afhankelijk van de plaats op de kiel en hoe schuin deze daar loopt, verschillen de afmetingen van beide delen. Qua breedte, hoogte en plaatsing t.o.v. elkaar.
Als voorbeeld de spant 4. De tekening van beide delen:"

Het voorstuk is bij dit spant nog uit 2 delen. De grotere uit meerdere delen.
059 FrameTek.jpg

De afschuiningen zorgen dat alle spanten de ronding van de boeg krijgen. Zowel buiten als binnen.

Hier samengesteld onbewerkte spant in de kiel opening geschoven:
060 Frame4.jpg

Op de linker foto heb ik een blauwe lijn getrokken over de meest teruggetrokken punt van het achterste deel links onder. en loopt door tot over de schuine onderzijde van het bewerkte spant 3.
Op de rechter foto zie je op het voorste deel de laser lijn die aangeeft tot hoever je de afschuining moet maken. Die lijn moet in zijn geheel weg bij het afschuinen. De afschuining stop op de achter rand van het achterste deel.
Omdat die lijn verdiept is en door de laser verkoold hout heeft, moet de afschuinen t/m de verdiept liggende kool.
Ik doe dit al heel secuur met als resultaat het spant dat je op de linker foto rechts ziet staan.

Op zich kan ik hier mee leven. Als alle spanten geplaatst en gelijmd zijn, bekijk ik het verder en ga dan wat passingen doen met de zandstrook.
Gr. Peter
 
Ik heb nog wat testjes gedaan voor het maken van de treenails.

Uiteindelijk ben ik bij injectienaald-techniek uitgekomen die op het SoS getoond worden door Maarten:
https://shipsofscale.com/sosforums/threads/hms-alert-by-maarten.6097/post-147686
en Jimsky:
https://shipsofscale.com/sosforums/...ter-alert-1777-pof-by-jimsky.5626/post-157088

Voor de spanten gebruik ik een naald met een inwendige diameter van 0,5 mm. Die maat had ik al met de gepunte tandenstokers. Uitwendig is die naald 0,8 mm
Eerst heb ik de naald nog voorzien van wat zwart van het 0,5 vulpotlood:
061 Treenail 3.jpg

Maar zoals beide heren schreven, dat is eigenlijk niet nodig. Het licht zorgt al voor een accent. Het gebruik van lijnolie tekent de rondjes nog meer en zorgt voor een perfectie imitatie.

Hier op de eerste 4 spanten:
062 Treenail 4.jpg

Ik moet nog een klein malletje maken voor de positie van de bovenste treenail. Op spant 3 zit hij iets te laag. Maar gewoon kijkend met je ogen, knappe jongen die dat straks opvalt.

De 0,5 heb ik ook alvast geprobeerd op de huidplanken. Dan is 0,5/08 iets te groot.
063 Treenail 5.jpg

Op de 2e plank heb ik een naald van uitwendig 0,5mm gebruikt (25G). Dat komt aardig in de buurt. Misschien nog een tussenmaatje.

Nog even wat info m.b.t. naad diameters (uitwendig):
20G = 0,9 mm
21G = 0,8 mm
22G = 0,7 mm
23G = 0,6 mm
25G = 0,5 mm
27G = 0,4 mm

Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Op het SoS-forum is er een hele discussie over de maat van de deuvels / treenails op een model.
Mede n.a.v. mijn proefjes op de plankjes voor de romp. Zie net hierboven in post #113.
Er waren voorstanders voor een nog kleinere maat: 0.4 mm.

Nu staan er in de SoS ook foto's van de bouw van de BN waarbij ze de treenails in de planken aan het slaan zijn.
Om een verhaal kort te maken: ik heb beide foto's gecombineerd:
065 Treenail 7.jpg

0.8 mm is dan volgens mij voor de planken te groot en 0.5 mm te klein.
Ik ga nog wat proefjes doen met 0.6 mm en 0.7 mm naalden.
Door de afschuining van de naald maakt het ook nog uit hoeveel druk je op de naalden zet en wel of niet draait.

Dus bleek maar weer eens dat wat je ziet op macro-foto's soms een vertekend beeld oplevert.
Gr. Peter
 
Het verhaal is echter nog niet compleet. Ergens knaagde er nog iets .....
De maatvoering van de planken moet ook kloppen.
In "The Saga: is geschreven:
"Planking 3 1/2" thick hardwood, average about 6" wide. Length of planks ranges from about 25 to 30 feet".

In metrisch: 6" = 15.24 cm = 152.4 mm. In schaal 1:72 is dat 2.11 mm.
En de planken in de kit zijn .......4.1 mm.

Voor de juiste vergelijking op de combinatie foto moet de demo plank dus half zo breed zijn.
Of .... 1 demo plank moet uitgerekt worden over 2 originele planken.
En dan krijgen de demo treenails ook een andere grootte. En komen de mogelijke kleinere, 0.3 mm of 0.4 mm in beeld.

Maar .....
Op de originele foto zie je een bouwer met zijn volle hand op een plank duwen:
Hand.jpg

Mijn hand is van pols tot vingertop 20 cm. En misschien hebben die stoere scheepsbouwer wel grotere handen?
Da's ongeveer 25% meer dan die 15,24 cm / 6".
25% gerelateerd aan de mogelijke 0.3 mm of 0.4 mm ......

Ik ga voor 0.5 mm of 0.6 mm. Dus nog 1 testje.
Want voorlopig ga ik de planken uit de kit niet vervangen.
En de deuvels / treenails moeten wel proportioneel zijn met de planken.

Einde van het theoretisch geneuzel, tijd om te bouwen.
Maar wel leuk om na te denken over maatvoering van details in de modelbouw.

Gr. Peter
 
Detailed research Peter. This is what makes your build so special - when all is said and done, I would opt for what LOOKS best to you. In deze scheepswerf ben jij de shipwright :thumbsup:
 
Detailed research Peter. This is what makes your build so special - when all is said and done, I would opt for what LOOKS best to you. In deze scheepswerf ben jij de shipwright :thumbsup:
Baie dankie Heinrich.
Na al de theorie gaan we verder met bouwen. En inderdaad: hoe het er uit gaat zien is prio.
Dat was ook bij The Lee.
En als je komt van 1:96 en gaat naar 1:72, kan je iets meer aandacht schenken aan details.
Gr. Peter
 
Back
Top