(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

Ziet er goed uit Hans, ach de ene heeft een mooie achterwand de andere de drieklauw, wat maakt het uit, het gaat om het apparaat toch;)

Nu nog een cursusleider, kunnen we samen op draailes:D:D
 
Pff touwtjes, knopen en nog veel meer touwtjes en knopen. Gelukkig ben ik daar nog niet aan toe en zijn het er (hopelijk niet zo veel :)
 
Vandaag precies een jaar geleden heb ik dit verslag gestart en wist niet wat ik me hierbij voor moest stellen...

Nu een jaar later met bijna 18.500 views wat neerkomt op dik 50 per dag, weet ik dat het leuk en leerzaam is waarbij ik hoop dat het misschien anderen inspireert om aan deze mooie hobby te beginnen ;);)
 
Koos, Net zoals bij Hans volg ik jou ook al een tijdje en je laat echt iets moois zien! En die draaibank van Proxxon heb ik al een aantal jaren en zo ongeveer 15 masten en tig rondhouten gemaakt dus als je iets wilt weten...roep maar!
Leuk om te lezen Sjors, en ik zal zeker roepen als het nodig is...
 
Verdorie, zie ik hier op het forum allemaal van die prachtige dingen langs komen, en wat doe ik, juist nog steeds met die knoopjes aan het stoeien :oops::oops:

Maar het schiet wel op, ben klaar met het fokkestengenwant:
0E54BB21-A49B-44C7-A37B-DB6F3ECC801E.jpeg

Het laatste “grotere” want is af tenminste tot aan de spreeworsten...

Nu de spreeworsten, puttingwant, pardoens en dan op naar de volgende en laatste verdieping de bramstengen :yes: het eind komt in zicht.

Maar even een vraagje vooraf, horen er op deze bramstengenwanten nu wel of geen weeflijnen?

Was ook jl zaterdag in Houten een punt voor discussie, dus vandaar dat ik het hier maar even in de groep gooi voordat deze jongen er straks weer het mes in kan zetten :(:p:(

Dus laat jullie mening maar langs komen,
Gr Koos.

Enne PS allemaal weer bedankt voor jullie positieve reacties, zal beloven dat ik er niet van naast mijn schoenen ga lopen hoor :):)
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor Martin, had vannacht wel een nachtmerrie waarin ik droomde dat dit schip op zijn eerste reis ten onder ging, compleet met al mijn zo zorgvuldig aangebrachte mastworpjes :eek::eek:

Heb je het verslag gelezen van wat er gebeurde met de bemanning nadat de Batavia zonk? Dat was pas een nachtmerrie. ;)
 
Maar even een vraagje vooraf, horen er op deze bramstengenwanten nu wel of geen weeflijnen?
Koos, hier zijn niet echt 'regels' voor, maar ligt geheel aan de grote van het schip. Normaal gezien bestaat de bramsteng uit twee delen alhoewel het wel één rondhout is, het onderste deel is dan de bramsteng en het bovenste de vlaggensteng. De touwen liepen dan tot het punt waar de bramsteng over ging in de vlaggensteng en indien de steng een geringe lengte had, zoals op de kleinere schepen, werden er geen weeflijnen gezet daar deze dan geen nut hadden, omdat men er makkelijk bij kon indien men op de zaling stond. Op de grote schepen waar de bramsteng dus ook langer is werden wel weeflijnen gezet. Hoe het bij de Batavia is, zal hoogstwaarschijnlijk wel te vinden zijn in de beschrijving en/of de tekening(en).
 
Koos, hier zijn niet echt 'regels' voor, maar ligt geheel aan de grote van het schip. Normaal gezien bestaat de bramsteng uit twee delen alhoewel het wel één rondhout is, het onderste deel is dan de bramsteng en het bovenste de vlaggensteng. De touwen liepen dan tot het punt waar de bramsteng over ging in de vlaggensteng en indien de steng een geringe lengte had, zoals op de kleinere schepen, werden er geen weeflijnen gezet daar deze dan geen nut hadden, omdat men er makkelijk bij kon indien men op de zaling stond
Piet bedankt voor je antwoord, ik had zelf ook al zoiets in gedachten.....
Op de grote schepen waar de bramsteng dus ook langer is werden wel weeflijnen gezet. Hoe het bij de Batavia is, zal hoogstwaarschijnlijk wel te vinden zijn in de beschrijving en/of de tekening(en).
Dat klopt helemaal, staat ook met weeflijnen getekend, dus wederom complimenten voor onze Admiraal, zal deze jongen weer leuk vinden...;);)

Het antwoord strookt ook min of meer met de gedachten van Jl Zaterdag, waar min of meer de conclusie was dat je niet alleen de ra moet kunnen bedienen maar ook de vlag..., dus nogmaals bedankt Piet :) Kan ik weer verder mee.
 
Als toevoeging aan het ongetwijfeld gemotiveerde en gedocumenteerde relaas van Piet, wil ik toch toevoegen, dat de HMS Victory, wat toch bezwaarlijk als een kleiner schip kan geklasseerd worden, geen weeflijnen in het want van de bramstengen heeft. Het kan natuurlijk ook tijd- of natiegebonden zijn.
 
Back
Top