(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

Okee Herby, bedankt voor deze toevoeging ik had over het ontbreken van de weeflijnen op de Victory volgens mij al eens iets gelezen, en ik meen me te herinneren dat dit inderdaad te maken heeft met het bouwjaar.
Maar ik ben er inmiddels al uit en volg gewoon de tekeningen van onze admiraal die bij de kit zitten, dus compleet met de weeflijnen op de bramstengen.
Ik kijk er nu al weer naar uit om deze te gaan knopen :yes:
Gr Koos

Als toevoeging aan het ongetwijfeld gemotiveerde en gedocumenteerde relaas van Piet, wil ik toch toevoegen, dat de HMS Victory, wat toch bezwaarlijk als een kleiner schip kan geklasseerd worden, geen weeflijnen in het want van de bramstengen heeft. Het kan natuurlijk ook tijd- of natiegebonden zijn.
Dat komt omdat dat Engelse zijn, die kijken nergens naar als ze gedronken hebben. Ze springen ook op vakantie van het balkon in het zwembad. :p:D

Let op: tot voor 1650 werden bijvoorbeeld vlaggen vastgebonden aan de bramstengen, dus niet met de mogelijkheid deze middels wat lijnen te hijsen of te strijken.
Men moest dus wel naar boven klimmen als er wat aan de vlaggen gedaan moest worden. Dus wel weeflijnen.
En de Victory is van een veel later tijdstip - bijna 150 jaar. Daar kun je eigenlijk geen vergelijk trekken.

Let op: tot voor 1650 werden bijvoorbeeld vlaggen vastgebonden aan de bramstengen, dus niet met de mogelijkheid deze middels wat lijnen te hijsen of te strijken.
Men moest dus wel naar boven klimmen als er wat aan de vlaggen gedaan moest worden. Dus wel weeflijnen.
Zoiets had ik ook al in gedachten en dit lijkt mij dan ook een zeer logische verklaring *Hans* een die de waarheid weleens dicht kan benaderen :thumbsup:
Als ik de lengte** van de grote bramsteng doorreken kom ik voor de bramsteng op 80*72= 5,67 m hoogte en voor de vlaggenstok op 60*72= 4,32 m hoogte uit, voor de fokkebramsteng is dit respectievelijk 4,68 en 3,60 meter.
** lengte genomen vanaf de mars tot aan de zalings
Dus die knoopjes gaan er gewoon komen.....:D

Laatst bewerkt:
Okee mannen we zijn weer een paar stapjes verder, als eerste de puttingwanten van de fokkemast met uiteraard de bijbehorende weeflijnen afgewerkt:
7BEBC9A2-CCCC-4424-96D4-91C01AC7EE15.jpeg

De spreeworst en bovenste weeflijnen aan bakboord

3ABF0D76-DF1F-4B0F-8397-12C3911A92DE.jpeg

Puttingwant aan stuurboord gereed

D1AC9AD0-9E9D-4D2B-86F9-65961090962D.jpeg

Puttingwant aan beide zijden gereed, en de “steiger” ligt al weer gereed op de mars :)

Na deze puttingwanten werden de twee dubbele pardoens van de fokkesteng aangebracht:
CFC7E65B-FC83-4D30-8826-6231D53E821E.jpeg

Eerst stuurboordzijde

D1F1C1D8-B1F3-4508-AEFA-EC1E93D9EE18.jpeg

En even later gevolgd door bakboord:
96B4B223-ED0F-4BFF-A69E-9E4D4170F517.jpeg

En weer een totaaloverzicht:
13255812-27F9-4AAE-8431-A71D47B16DB3.jpeg

Met deze pardoens was er weer een “verdieping” gereed, dus konden de bramstengen op de grote en fokkemast gelijmd en uitgericht worden:
8AD781E8-323B-47CA-A564-17BDE36C61CD.jpeg

En nee dat is niet de nieuwste VOC vlag op de grotebramsteng ;)

Het staand want begint nu toch tegen het einde te lopen, alleen nog de wanten en de enkele pardoens van beide bramstengen en de blindebakstag.

Ben nog wel aan het twijfelen of er nog een of meerdere takels aangebracht gaan worden maar daar heb ik nog even de tijd voor om dit te beslissen.

Dus er is nog genoeg om naar uit te kijken
Gr Koos.

Wat een plaatje en wat een geduld.
Dat zeggen er meer Frank, dus vooruit omdat hij zo mooi is:
1BD42649-6C78-4AB9-803A-F49D1C1D035D.jpeg

Zoals je ziet ben ik reeds begonnen aan het want van de grote bramsteng

E583FA86-1C08-4AFE-8038-70C55C9B3A82.jpeg

En nog een overzicht van de wanten.....
:wave

En meerdere Davidsterren op je dek vanwege kerst? :zoeken:

Kan het nog mooier??? :kwijl::kwijl::kwijl:

Verdomd het lijkt er wel op Joriën, maar in elk geval bedankt voor de complimenten
Gr Koos

Laatst bewerkt:
Leuk weer eens een overzichtsfoto Koos. Waarschijnlijk ben je blij als de laatste weeflijn is aangebracht. Los van de saaie weeflijnen zie ik zelf er wel naar uit om te gaan knopen. Om een of andere reden gaf dat me veel voldoening met mijn eerste model. Misschien omdat het daarmee pas echt een zeilschip gaat lijken. ;)

Back