(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

Koos, en dit is niet bedoeld als kritiek, want je hebt het weer prachtig gemaakt:thumbsup:, maar voor een volgende keer (mocht het nog eens voorkomen dat je deze kruisstag maakt), dan mogen de hanepoten wel wat langer en iets dichter bij elkaar, omdat de kracht die er op werkt in de lengte richting komt te staan, tussen de kruissteng en het hoofdtouw. Als je de hanepoten te ver uit elkaar zet en er komt spanning op de takels dan kun je je wel voorstellen dat deze de neiging gaan hebben om naar elkaar toe getrokken te worden, m.a.w. je krijgt dan ook een vrij grote kracht in de breedte richting en dat is niet de bedoeling.
Maar nogmaals om mijn verhaal wat te ontkrachten, mooi gedaan en ik vind het erg leuk dat je de juffers hebt vervangen door spinnekoppen:worship:
Een duidelijk verhaal Piet, en ook heel begrijpbaar en logisch als je het nu leest, maarruh, dat mes gaat er deze keer niet meer in hoor:mad: ik ga mijn geluk niet verder op de proef stellen...

Bedankt voor je complimenten en je wijze les waar nu Hans (@groenenberg) er zijn voordeel mee kan doen:p
 
Een duidelijk verhaal Piet, en ook heel begrijpbaar en logisch als je het nu leest, maarruh, dat mes gaat er deze keer niet meer in hoor:mad: ik ga mijn geluk niet verder op de proef stellen...

Bedankt voor je complimenten en je wijze les waar nu Hans (@groenenberg) er zijn voordeel mee kan doen:p
Ik moet om je lachen koos. Maar ik plaatste eerder al de Hollandse methode waar je het verloop van de hanepoten al zag. Maar ik doe er mijn voordeel mee met dit spieken. En je hebt het over onze andere bouwer Danny. Maar ook jou verslag wordt bekeken door Batavia-bouwers. Doe je zelf hierin niet tekort met je uitgebreide verslag. Dus niet alleen ik heb er voordeel van. Als je wat ouder bent ga je dit wel snappen..:rofl:
 
Laatst bewerkt:
Maar ik plaatste eerder al de Hollandse methode waar je het verloop van de hanepoten al zag.
Tja, en toch was dit te laat Hans, maar jij kunt je voordeel er mee doen.

De door mij geplaatste afstanden van de hanepoten op het want, zijn ook weer afkomstig uit het verslag van mijn voorganger (Danny) dus dit is dan voor een volgende bouwer weer een verbeterpuntje

Als je wat ouder bent ga je dit wel snappen..:rofl:
Dus er is nog hoop, dank je:p
 
Laatst bewerkt:
maar voor een volgende keer (mocht het nog eens voorkomen dat je deze kruisstag maakt), dan mogen de hanepoten wel wat langer en iets dichter bij elkaar
En toch ga ik er nog eens een nachtje over slapen hoor, mijn halende part ligt nog steeds los, en mijn mesje is nog scherp, en alle goede dingen bestaan uit drie zegt men altijd :):)

Maar als het gebeurt dan zien jullie dit eerst in Dry- fitt uiteraard...….;);)
 
En toch ga ik er nog eens een nachtje over slapen hoor, mijn halende part ligt nog steeds los, en mijn mesje is nog scherp, en alle goede dingen bestaan uit drie zegt men altijd :):)

Maar als het gebeurt dan zien jullie dit eerst in Dry- fitt uiteraard...….;);)
Ik heb zomaar het vermoeden dat je hier niet nog een keer over gaat slapen maar er al aan bezig bent:) Maar eerlijk Koos.. Ik zou dan toch echt de derde poging maken hoe mooi dit ook gemaakt is. Maar ik vermoed zomaar dat jou dit ook niet lekker zit met name het verloop van je hanepoten. Dus slijp de messen zou ik zeggen......?
 
Ik heb zomaar het vermoeden dat je hier niet nog een keer over gaat slapen maar er al aan bezig bent:) Maar eerlijk Koos.. Ik zou dan toch echt de derde poging maken hoe mooi dit ook gemaakt is. Maar ik vermoed zomaar dat jou dit ook niet lekker zit met name het verloop van je hanepoten. Dus slijp de messen zou ik zeggen......?
Beste Hans, de messen zijn inderdaad al geslepen, maar er is nog niet aan begonnen, echt niet....Ik wil deze keer op jou wachten, kan ik ook een keer afkijken ;);)
Nee hoor zonder gekheid, ik ga het wel doen maar heb nog even geen tijd voor de hobby...

En voor de trouwe meelezers het volgende, ik heb vandaag nog persoonlijk (telefonisch) contact gehad met onze grootmeester, @pietsan die mij verzekerde om ons met raad en daad bij te blijven staan net zolang tot wij het zelf kunnen, of zoiets toch niet Piet :rolleyes::rolleyes: dus dat gaat helemaal goedkomen hoor

Het word gewoon vervolgd...….
 
Het mes is erin gezet, aan bakboord zit nu de nieuwe kruisstengestag:
403DE128-0542-4B75-91A6-0176B78C6412.jpeg


448A8456-7545-44F0-9F55-16287CA7938D.jpeg

Hij zit nog los maar volgens mij zit deze zo goed verdeeld over het want.

4897814D-9CA9-48F7-9E21-61E01455133A.jpeg


Aan stuurboord zit de “oude” hanenpoot nog, dus daar gaat zo dadelijk het mes in.

Dus heren laat je commentaar maar komen....
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Nou nou, wat een complimenten, moet wel eerlijk zeggen dat dit beter leest dan kritiek hoor;);) maar ook dat hoort erbij.

Maar als alles altijd goed gaat leer je veel minder, dus we gaan de stag zo verder afwerken.......
 
Vandaag de kruisstengenstag afgewerkt en de hanenpoten definitief vastgelijmd, hier het eindresultaat:
29B01722-1D45-4D3D-BB03-AB4FD6DA3749.jpeg


892D96AA-5D63-47D0-BF2E-B6E62F1EA66F.jpeg


Het halende part zit nog niet definitief vast, mijn gevoel zegt dat deze nog wel eens wat losser gezet dient te worden om ergens bij te kunnen, dus vastzetten kan altijd nog.
95348F1D-C399-461D-BBA9-F35A790DA9E4.jpeg


En nu verder met het puttingwant aan de grote mars voor de grote steng:
26136EE1-7E79-4FE2-8E4D-4B089EA168E4.jpeg

In de reeds eerder aangebrachte sleufjes werden de bindsels van de jufferblokken gelijmd,
61B66770-795C-4B9C-A45F-6D1D2B29FB57.jpeg

Nadat ze alle vijf zo aangebracht werden kon het puttingwant verder afgewerkt worden, incl de weeflijntjes.
11A890F5-8860-4605-975D-1BE46C3ED9CA.jpeg


Nadat het want zo aan stuur- en bakboord geplaatst was konden de hoofdtouwen van het stengewant weer paars- gewijs gemaakt worden:
AE7F6D4E-D592-479D-BEE5-5E95679DE487.jpeg

Aan beide zijden het eerste paar aangebracht:
E57227EA-E087-408A-9828-3828E63CA785.jpeg


573FFE7C-FBA1-44C5-8B57-A57D094E138C.jpeg

Voorlopig is het weer genoeg voor vandaag, dus tot de volgende keer maar weer.

Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Back
Top