Statenjacht uit 1678

Vermits het hier om een Statenjacht gaat en niet om een alle daags vrachtschip veronderstel ik dat er wel wat meer werk op gemaakt werd door echte ambachtslieden.

Jouw model ziet er momenteel al fantastisch uit Piet, een lust om naar te kijken zeg maar.
ach ja, en bovenstaande wil niet zeggen dat jij geen ambachtsman bent.
Het hout dat wij gebruiken is nu eenmaal niet op dezelfde schaal als het schip dat we bouwen. Iets dat we soms wel eens vergeten bij het buigen en bewerken.
 
Het beplanken van de huid vordert gestaag en ik ben toe aan de 1e insteker. Het zou nog wel gaan zonder de insteker, maar de latten moeten er behoorlijk geforceerd op terwijl de insteker toch wel behoorlijk wat spanning reduceert.
Op de foto (boven) is te zien dat ik bezig ben met de insteker aan bakboord alwaar de insteker op maat is gemaakt en tussen de latten kan worden gelijmd. Aan stuurboord is dit reeds gebeurd, (links onder op de foto) bij het rode pijltje is het eind (puntje) van de insteker. Rechts onder op de foto een plaatje van de gangen bij de boeg, die ik gewoon verjong, dus ook niet met verloren gangen. Om de S-bocht er in te maken heb ik niet eens geprobeerd, omdat ik er nagenoeg zeker van ben dat ik dat niet voor elkaar ga krijgen en zoals menigeen weet; als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat;) De huidgang die vast gepind is, is nat aangebracht om de juiste vorm er in te krijgen. Want zelfs na de insteker moet dat nog enigszins geforceerd, dus waarschijnlijk komen er nog één of twee instekers bij.
De vastgepinde lat is denk ik de laatste lat die op deze manier word aangebracht, de rest word beplankt vanaf de kiel en loopt dan bij de boeg zoals op de tekening in de bouwbeschrijving is te zien.

My Collage_bewerkt-1.jpg

Zoals te zien beplank ik op een andere manier als de bouwbeschrijving laat zien, dus hou daar wel rekening mee als je dit bootje ook bouwt. En dit is dus niet een betere manier, maar slechts een andere!
 
Ik zie dat ik in mijn laatste post (182) op de foto Bak- en stuurboord heb verwisseld, niet dat het iets uitmaakt, maar bakboord moet dus stuurboord zijn en andersom:rolleyes:
 
Dat krijg je als je groen en rood naast elkaar plaatst :)
Het gaat tenslotte toch om je oplossing bij het beplanken , niet om een examen bij de scheepvaart school.
Maar juist is juist daar valt ook weer niet over te twisten.
 
Ik moet aan beide kanten nog 3,5 cm beplanken, hetgeen neer komt op 12 latten. Ik zal morgen nog een fotootje plaatsen, heeft nu niet zoveel zin want de hele boel staat in de lijmklemmen....
 
Vandaag aan beide kanten 2 hele huidgangen aangebracht. Bij de boeg moest de laatste gang toch een beetje worden verjongt, om een lelijk kiertje te voorkomen, te zien bij de blauwe pijltjes,
JPG_6301_3384_bewerkt-1.jpg

En bij het achterschip ben ik toe aan de 2e insteker,
JPG_6302_3385_bewerkt-1.jpg
Er moeten nu aan beide kanten nog 3,5 gangen worden aangebracht om de romp helemaal dicht te maken...
 
Vandaag weer 2 gangen gedaan aan beide kanten en tussendoor de mastvissing in model geschuurd en rond het mastgat geplaatst, foto als de romp dicht is.
Morgen (als er niets tussen komt) nog anderhalve lat en 2 instekers waarna de romp dicht is, altijd weer blij als ik zover ben, want het blijft toch een apart klusje zo'n romp beplanken....
 
Aan beide kanten nog een halve lat, dus dit is op één na de leukste foto van de beplanking;). Daarna de boel goed schuren waarna ik het model verder gaan opbouwen met om te beginnen het potdeksel en de beide berghouten
JPG_6303_3386_bewerkt-1.jpg
 
De laatste 2 latten moeten volledig op maat worden uitgesneden. Je kan natuurlijk een lat nemen en beginnen met snijden, schuren, passen en meten tot de lat precies in de opening past, die vaak een afwijkende vorm heeft en zelden mooi recht loopt. Ik heb hier echter een handig trucje voor bedacht dat gaat als volgt;
My Collage_bewerkt-1.jpg

1 is de opening waar de lat in moet passen. 2, span een stuk tape over de opening. 3, teken met de zijkant van een potlood stift de contouren van de opening op de tape, dit gaat makkelijk langs de randen van de opening, het potlood lijntje ontstaat praktisch vanzelf.
4, neem de tape van het model en plak de tape op een lat die al ong. op lengte is gesneden. 5, snij de kanten van de tape af die buiten de lat vallen.
nr 2_bewerkt-1.jpg

6, nu heb je de lat met de tape die precies op de lat past, ( het potlood streepje is niet echt goed te zien op de foto wegens de flitser, maar op je werktafel is het wel goed te zien)
7, nu kun je het overtollige materiaal langs het potlood streepje wegsnijden en/of schuren. 8, even passen in de opening voor je de tape verwijderd.
9, nu heb je een lat die perfect in de laatste opening van de romp past na slechts één keer passen, hooguit twee keer en kun je de lat er in lijmen.

Alles bij elkaar is dit zo'n 10 minuten werk:), terwijl indien je willekeurig gaat snijden, meten en passen ben je waarschijnlijk aanzienlijk langer aan het pielen tot de lat op maat is:(
 
Laatst bewerkt:
Back
Top