HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

Jij neemt mij tenminste nog serieus:D

Doe ik ook hoor Klaas - maar een geintje moet kunnen toch?:rolleyes:

Ik vind dat Morope erg mooi touw, maar ook errug duur touw. En als ik zie hoeveel je nodig hebt... Dan is 5 meter zo weg.

Ps - jij hebt vast ook een nieuwe bezem gekocht - je veegt zo schoon...
 
Ik vind dat Morope erg mooi touw, maar ook errug duur touw. En als ik zie hoeveel je nodig hebt... Dan is 5 meter zo weg.

Klopt Hans, maar ik had al ergens aangegeven dat dit mijn laatste volledig getuigde schip wordt.
Er staat ongeveer 1,5 jaar voor de bouw, maar omdat ik het schip zo authentiek mogelijk wil bouwen (daar hoort links en rechts geslagen touw ook bij) doe ik daar minimaal het dubbele over.
Ik heb een inventarisatie gemaakt, en dat in delen gesplitst
Iedere 2 maanden een lading (kje) touw bestellen daar ga ik niet veel van merken.
 
Ik kan mij herinneren ergens prijzen gezien te hebben - maar nu vindt ik dat niet meer.

Geef eens een indicatie, Klaas, wat kost 0,8 mm?
 
0,8 mm, lengte 5 meter, kleur; beige, bruin of zwart, links of rechts gedraaid kost € 1,50

OooohhhW! Valt nog mee! 10 meter = 3 euro. Rolletje Constructo 0,8 van 10 meter was iets van 2,95 bij mijn plaatselijke dealer...
 
Maar let wel - bij mijn boot:
staande tuigage - 3 rolletjes 0,8 = 30 meter
en 6 rolletjes 0,25 a 15 meter = 90 meter.

Lopende tuigage loopt nog
 
Klaas dat Morope, hoe lang is de levertijd na bestelling? En hoe kun je het precies bestellen? Mag ook in een PB als je dit soort dingen liever niet in je draadje hebt, kun je dit wissen.
 
Is geen geheim hoor Piet.

Kunt het bestellen rechtstreeks in Duitsland via een email naar hem (Andreas Gondesen)
Op de site klik je eenvoudig de email button aan.
Daar geef je op wat je nodig hebt.
Snel daarna krijg je een bevestiging met wat je besteld hebt en de prijs.
Verzending gaat supersnel. 3 á 4 dagen.
(Ik had maandag besteld, en donderdag al in huis)
Betalen gaat ook simpel, hij accepteerd geen Paypal of creditcard, maar gewoon via de bank overmaken.
Alle betalings gegevens staan op de rekening.
Hij verstuurd dus al voor hij de betaling binnen heeft.
Zelf bouwt hij ook, en vertrouwd zijn mede bouwers dus.
 
Ik zou wel eens verdere uitleg willen hebben over links en rechts geslagen touw. Wat gebruik je nu waar? Als je een oog maakt in rechts geslagen touw, wikkel je om de 2 draden dan ook rechts geslagen draad? Wikkel je dan ook weer links om of juist weer rechts om :confused: Of ga ik weer te ver de diepte in? Iets voor een nieuwe topic :D
 
Henk,
Ik heb ooit eens een (Engels) boek gevonden over "The art of knotting and splicing".
Het geeft met foto's duidelijk weer hoe je een oog splitst. Het gaat echter niet in op links of rechts gedraaid touw, of hoe je dat maakt.
Dus alleen knopen en splitsen.
Ik kan hier van alles in copieeren, als mensen dat willen, maar Henk kan even bij me langs komen.
Voor anderen kan ik copieen toesturen, als ze me per PB laten weten wat ze precies willen hebben.
Jan Zwart.
 
Rechts geslagen touwwerk, (met de zon mee) heet in scheepstermen "wantslag"
Links geslagen touwwerk, (tegen de zon in) heet "kabelslag"

Voor de schepen die wij bouwen kun je uit gaan van het volgende;
garens-wantslag-toepassing, bindsels en bekleden van touwwerk.
marllijn-wantslag- toepassing, idem bij staandwerk
lijnen-wantslag-toepassing, vlagge-en weeflijnen.
touw (algemeen) wantslag- toepassing, lopend want.
touw van het staandwant (hoofdtouwen) aan bakboord wantslag.
touw van het staandwant (hoofdtouwen) aan stuurboord kabelslag
trossen voor bijv. de ankers, zowel lichte als zware ankers bijde kabelslag.

Ik moet hier wel bij vermelden dat op de schaal waarin wij werken het in feite niet zo belangrijk is of je links- of rechts geslagen touw gebruikt, omdat het niet of nauwelijks zichtbaar is.

Of touwerk want- of kabelslag geslagen is, bepaald de laatse slag. Eerst worden van de draden strengen geslagen, waarna de trengen worden geslagen tot kardelen, die vevolgens geslagen worden tot het uiteindelijke touwwerk. De slagen worden altijd om en om uitgevoerd. Dus als de strengen bijv, want geslagen zijn dan zijn de kardelen kabelslag en het uiteindelijke touw weer wantslag. Het touw is dan wantslag geslagen.
 
Klopt allemaal Piet, heb er niks aan toe te voegen.

Vandaag begonnen met de gallerij (achter)
Balkon vloertje gelegd en beplankt. Achterwand twee eerste lagen zwart gegeven, en is natuurlijk nog uitneembaar i.v.m. schilderwerk.

P1010390.jpg


Eigenlijk zou ik nu de grote zijwanden voor het halfdek ook al vast moeten zetten, maar ik wil eerst alle gaatjes boren voor de ringen op het onderliggende dek, ik kan daar nu makkelijker bij met een klein handboortje.
Hoef ik straks alleen de oogjes er nog maar in te prikken.

P1010392.jpg
 
Laatst bewerkt:
De ramen!!

Ramen passen i.i.g. perfect in de sponningen. Ze moeten eerst in de primer en worden dan wit, dat is voor morgen;)
Hier als dry-fit de 2 middelste ramen voorzien van "glas"

P1010393.jpg


Het glas, vondt ik toch een probleem, waar zet je het glas, aan de andere kant van het wandje geeft een ruimte tussen het glas en het kozijn, dat gaat dus niet.
Dus blokjes gemaakt die precies in de openingen passen, en stukje grijs er op gelijmd.

P1010396.jpg


Nu hoef ik niet te knoeien met lijm op het glas, maar eenvoudig een strookje fineer over alle raampjes zetten aan de achterkant en ze zitten mooi op hun plaats.

Graag evt. opmerkingen over de glas kleur, ik neig er namelijk naar om donkergrijs te gebruiken, ik heb een beetje moeite om de juiste "tint' te vinden:confused:

P1010395.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top