Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Er zit verschil in EC5 connectoren.

Bij sommige moet je eerst de huls over de kabel doen en dan pas de bus op de kabel solderen.
Bij anderen eerst solderen en dan de bus in de huls duwen.

Een slechte batch kan natuurlijk ook voor komen maar dat heb ik nog niet gehad.
Als dit zo is dan neem ik aan dat dit te herkennen is aan de constructie van de bus? Een schuine kant druk je wat eenvoudiger in het plastic dan een rechte kant.
 
Jaja, is zeker te herkennen. Alleen kwam ik er laatst ook te laat achter :-)
Ik heb gekeken of ik nog een setje had om een side by side foto te maken maar helaas. Heb enkel nog de "normale" liggen die je achteraf in duwt
 
Deze heb ik nu dus.

Foto 1: Bus en chassisdeel

Foto 2: Bus van achter insteken. Gaat niet verder dan op de foto, ook niet met veel druk / geweld.

Foto 3: binnenkant chassisdeel

Foto 4: resultaat als je 'm aan de voorkant erin wil doen, dan gaat het ook niet verder dan dit.

Foto-YL8KMIMK.jpg


Foto-R4738TLN.jpg


Foto-OBERDVFR.jpg


Foto-7ANV7CSN.jpg
 
Deze moet je (gezien de constructie) inderdaad vanaf de voorkant er in schuiven. Maar wel een beetje lastig dat je ze niet verder krijgt dan op foto 4. Dan wil je echt geen metalen deel in de buurt van de stekker ;-)

Deze gebruik ik. Dan zie je echt de schuine kant zitten waardoor het inbrengen makkelijker gaat.

415ef0aa2014147b1f8187732e2a45e6.image.510x408.jpg
 
Deze moet je (gezien de constructie) inderdaad vanaf de voorkant er in schuiven. Maar wel een beetje lastig dat je ze niet verder krijgt dan op foto 4. Dan wil je echt geen metalen deel in de buurt van de stekker ;-)

Deze gebruik ik. Dan zie je echt de schuine kant zitten waardoor het inbrengen makkelijker gaat.

415ef0aa2014147b1f8187732e2a45e6.image.510x408.jpg


Tjonge, dat gezegd hebbende joop.
Nog 1 poging gedaan ... kon het niet laten rusten.

En warrempel. 1 accu voorzien van ec5.
werkwijze:

1. steek de kabel door het cassis.
2. soldeer de bus eraan.
3. trek de bus in het chassis.
4. Klem het chassi vast tussen een combitang en zet een grote kruiskop schroevendraaier IN de voorkant van de bus.
5. Men neme een Hamer .. En met een flinke tik op de kruiskop schiet ie dan eindelijk in het chassis.

Nou echt waar, dat is toch geen manier van stekkers monteren.

Het lijkt erop dat de stekker goed aan de kabel zit.
De andere accu doe ik wel met de nieuwe connectoren.
 
hmm ik heb wat geks net..

heb gisteren een spartan quark op de 250 gezet, icm de jr ds290g. gisteren prima gevlogen(wat een gyro die quark, zo strak als een xtc gebruiker) maar daarnet na een bochtje begint de staart ongecontroleerd heen en weer te slaan.. meer of minder gain helpt niet. Na het in mijn hand optoeren en nabootsing van een windvlaag begint het slaan van de staart weer.. ik vermoed een trilling maar misschien is het iets anders.
van de servo kon ik geen waardes vinden dus heb de quark op 1520us gezet en dat werkte met de gp780 prima.. iemand een idee
 
4. Klem het chassi vast tussen een combitang en zet een grote kruiskop schroevendraaier IN de voorkant van de bus.
5. Men neme een Hamer .. En met een flinke tik op de kruiskop schiet ie dan eindelijk in het chassis.
Met een combinatietang klem je de behuizing rond de bus. Wat beter werkt is de stekker op een bankschroef zetten waarbij de bek van de bankschroef net niet de kabel vastklemt. Dan steunt de stekker op de bankschroef en hoef je waarschijnlijk iets minder hard te tikken om de bus er in te krijgen.

Maar in ieder geval wel mooi om te horen dat het gelukt is.
 
ja nou ja, beide manieren zijn niet om over naar huis te schrijven zeg ik maar ;)
Je loopt inderdaad het risico dat je op deze methode van bovenaf de kabels beschadigd.

Verder vind ik EC5 prima connectoren, ook op het veld.
 
Na 9 weken op zee, weer het eerste vluchtje gemaakt... Héérlijk cruisen met het kleine Rangertje.... Wat vliegt ie toch lekker (en lekker zuinig: 15 minuten op nét een haartje over de kwart liter)!

Groet, Bert
 
Ik ben wel benieuwd wat die andere bladen brengen. Een kwartier op 250 cc is best zuinig !! Ik vind 10 minuten knuppelen al lang zat.
 
Ik ben wel benieuwd wat die andere bladen brengen. Een kwartier op 250 cc is best zuinig !! Ik vind 10 minuten knuppelen al lang zat.

En dan zit er nog ongeveer 100 ml in de tank.

Als je de Raptor 30 voor de geest haalt: na een kwartier rondlummelen op nét zo'n beetje hooverpitch/throttle (mooi kruisvlucht gangetje), zit het brandstofniveau nét een of twee mm onder de rand van het chassis.
En dan doe ik eigenlijk continue een paar rondjes, een aanvlucht plus afstop, en weer vertrekken, met om de zoveel tijd even een landing met aftoeren, om het brandstofniveau te controleren.
Mijn timer stopt als ik aftoer, en start als ik weer optoer (op Idle-1 schakelaar gekoppeld).

Ik ben inderdaad ook stiknieuwsgierig, beetje angst of 515 mm niet nét te klein zal zijn, maar volgens Graupner/Heim moest hij met 7.5 cc en Heim mechaniek, en 500 mm bladen vliegen op een standaard Heim (gelijk aan Vario) 160 mm kop. Het alternatief volgens Graupner was een Shuttle met trekstarter, maar dan was de .32 (5.5 cc) wel erg minimaal volgens de bouwbeschrijving.
De raptorkop is 140 mm, dus het zou op zich goed moeten willen...

Zelf denk ik dat de huidige 550 bladen in combinatie met de romp een beetje teveel is (kleinere diameter geeft hoger motortoerental, motor presteert dan beter)

Groet, Bert
 
waardes zijn goed voor de servo ;-) 1520, 333 (spartan database)

de rest tja, meestal klein dingetje maar wat. staart en 250 gaan altijd goed samen:mrgreen:

dat idee had ik ook al.. gyro had ik op oude foampje met dikke dubbelzijdig plakband vastgezet. heb al een nieuwtje besteld maar twijfel eraan of dit het is.. gisteren nergens geen problemen en met opstijgen ook niet tot de staart dmv een windvlaag een opdonder krijgt... dan zwiept hij echt heen en weer... servo lijkt me ook niet het probleem... dus zal eens kijken of een ander foampje het probleem oplost en anders heb ik nog een kst ds115mg liggen die ik kan uitproberen.. het moet alleen iets in die gyro zijn dat hij de staart na zo'n opdonder niet stil krijgt.. het is echt een oscilleren beweging alleen dan sneller en veel meer uitslag. in mijn hand wist de gyro het probleem ook niet op te lossen Door de staart stil te maken.. Misschien heeft de zon ermee te maken? De behuizing van de quark is doorzichtig maar ook dit lijkt me sterk... gister vloog hij super en zo strak als een huis.. dus ik snap het niet. Voor de zekerheid zal ik er een ander (officieel) foampje onder doen maar twijfel echt of dit het probleem wel is want anders zou ik het ook bij de trillingen van het optoeren moeten hebben en dat heb ik niet.. De gp780 die er eerst op zat heeft zelfs nog wel eens gevlogen toen ik af en toe de grond nog aantikte en die had nergens last van.. maar zoals eerder gezegd zal ik er ff een officieel foampje onder plakken en dan weer zien anders gaat de gp780 er weer onder en mail ik spartan wel ff met mijn probleem. en dan te bedenken dat ik em gisteren ook voor de 450 wilde bestellen zo strak als die gyro is.. maar goed...
 
ik vlieg op de 250 gewoon met de 780 en nooit problemen met de staart gehad. enige keer met mijn test 250 waren de tail blade grips te vast(ondanks dat ze soepel los zaten bij niet belast), kwart slagje los en probleem was opgelost en ook snaar strak en mijn gain deed wat hij moest doen.
 
Ik had ook geen echte problemen maar die quark wilde ik gewoon proberen omdat er goede verhalen over te lezen zijn en ze kloppen.. maar nu dit.. heb mijn belt gisteren weer wat opgespannen omdat ik deze te losjes vond.. maar hij staat normaal op spanning zoals aangegeven... ik gok op het foampje... mocht dit het niet zijn test ik de ds520.. heb een probleem met teveel gewicht van voren dus die 520 zou dat mooi oplossen al denk ik dat dat het niet zal zijn.. Daarna zal ik spartan eens contacten, misschien is die gyro wel gewoon rot ofzo.. en opsturen zou ook niet de hele wereld moeten kosten..
 
de foam onder elke gyro is wat anders,
soms dikker soms steviger, soms met metalen plaatje,
en dat is niet voor niks,

ik denk jou probleem is dat foampje
en een te hoge gain,
de geweldige uitslagen zijn (veel) te veel gain
en kan ook zijn, dat je servo-horn te lang is ?

suc6, wij horen het

Groet
Uwe
 
u moet eerst inloggen voordat ..

Hallo moderatoren, hallo Robert,

ik ben heel blij, dat het probleem opgelost is,
war ik tijdens schrijven op dit forum de melding kreeg:
u bent niet ingeloggt

dat is nu sinds 'n paar dagen niet meer
en het forum werkt perfect, ook bij mijn i-pad !

Bedankt,

Heli-Uwe
 
de foam onder elke gyro is wat anders,
soms dikker soms steviger, soms met metalen plaatje,
en dat is niet voor niks,

ik denk jou probleem is dat foampje
en een te hoge gain,
de geweldige uitslagen zijn (veel) te veel gain
en kan ook zijn, dat je servo-horn te lang is ?

suc6, wij horen het

Groet
Uwe

servo arm is niet te lang, gewoon volgens de manual en de gain had geen enkel effect.. De gain was rond de 35% in hh maar tussen 20% en 45% zelfde probleem.
Het vliegen gaat ook goed tot een bepaald punt waarbij de staart gaat zwiepen. het is geen echt oscilleren aangezien de slagen veel te lang/groot zijn. het is dus absoluut geen gain probleem. 3mm foam zou, volgens de manual, op de 250 voldoende moeten zijn. krijg ik morgen.

kan het, door de doorzichtige behuizing van de quark, dat zonlicht of warmte (buitentemperatuur) een probleem is? dit lijkt me niet want vliegen doen ze overal waar het zonnetje veel harder schijnt dan hier.
 
Back
Top