Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Ik zag net een advertentie van een tweedehandsje, 18.000 Engelse pond. Er wordt gezegd dat dit minder dan de helft van de nieuwprijs is..........

Groet,

Ad Bakker

Goedemorgen wat een geld
En daar komt je praktijk proef bij eurousc gewoon nog bij.

De multi mag dan wel gecertificeerd zijn maar je moet ook je bedrijf nog certificeren
 
Goedemorgen wat een geld
En daar komt je praktijk proef bij eurousc gewoon nog bij.

De multi mag dan wel gecertificeerd zijn maar je moet ook je bedrijf nog certificeren

Ja en ja...
De EuroUSC investering komt er nog bij en ja ook je bedrijf moet gecertificeerd zijn middels de manual.

En ja,
Skeye en Skyvision zijn de enige twee bedrijven in Nederland die deze status en daarmee de bedrijfsontheffing welke een jaar geldig is, behaald hebben.
 
Bedankt Norbert voor je reactie!!!
Ik dacht inderdaad dat je je praktijkexamen al had gedaan, vandaar mijn vraag.
Ik zit in hetzelfde stadium als jij.
Geslaagd voor theorie en operations manual goedgekeurd door eurousc.
Ook heb ik een project ontheffing van ILenT maar die is om het praktijkexamen te doen.
Heb jij ook een LUASS Registation Number gekregen? Ik denk dat ze die omzetten naar een PH nummer. Die van mij is G-UAV0310.
Verder blijf ik je volgen op het forum want mede door jouw input komen we er met z'n allen wel achter hoe en wat. Thx daarvoor!!!
Gr van een collega.
 
Ben zelf ook van zin om de opleiding binnenkort te volgen bij EuroUSC of NLR.

Nu heb ik volgens mij in het informatiebulletin van de ILT gelezen, dat je buitenom een waarnemer, als je een camera o.i.d wilt bedienen, zelf een 3e persoon erbij moet hebben die dit bedient...
Heeft er al iemand ervaring mee hoe nauw dit luistert in de praktijk?

Gr,
John
 
Ben zelf ook van zin om de opleiding binnenkort te volgen bij EuroUSC of NLR.

Nu heb ik volgens mij in het informatiebulletin van de ILT gelezen, dat je buitenom een waarnemer, als je een camera o.i.d wilt bedienen, zelf een 3e persoon erbij moet hebben die dit bedient...
Heeft er al iemand ervaring mee hoe nauw dit luistert in de praktijk?

Gr,
John

Dag John,
Er zijn te allen tijde inderdaad minimaal een Pilot en een Observer vereist. Vlieg je, net als dat wij doen, met een Payload die separaat bedient wordt is de Payloadofficer je 3e persoon. Ook dit is een eis.

De 'observer' mag ook een niet vast persoon van het team zijn. Kortom, dit mag bijvoorbeeld ook de klant zijn, je buurman of een vriend. Wel is het zo dat hij/zij dient te snappen wat zijn/haar taak is!!!
 
Citaat uit het artikel:
'Bovendien moesten we een pilotenopleiding van 5.000 euro volgen bij een Brits bedrijf en mocht je alleen vliegen met een drone van een gecertificeerd bedrijf.’

Onzin!
De opleiding komt op 1200 Engelse Pond.
Verder mag er op basis van een projectontheffing gevlogen worden met een zelfbouw UAV. Wel moet deze op termijn een bewijs van luchtwaardigheid krijgen (kosten 1900 UK Pond) en dien je een manual te schrijven die door ILenT geaccepteerd dient te worden (kosten 550 UK Pond).
 
Citaat uit het artikel:


Onzin!
De opleiding komt op 1200 Engelse Pond.
Verder mag er op basis van een projectontheffing gevlogen worden met een zelfbouw UAV. Wel moet deze op termijn een bewijs van luchtwaardigheid krijgen (kosten 1900 UK Pond) en dien je een manual te schrijven die door ILenT geaccepteerd dient te worden (kosten 550 UK Pond).

Dat is dus 4400 euro, tel daar je uurtjes bij op, dan vind ik 5000 nog niet eens zo gek geschat.

En dan mag je nog niet bij gebouwen en binnen het ctr vliegen.
Wat overigens voor mij ook de hoofd reden is om voorlopig de certificering op een laag pitje te zetten.
 
Citaat uit het artikel:


Onzin!
De opleiding komt op 1200 Engelse Pond.
Verder mag er op basis van een projectontheffing gevlogen worden met een zelfbouw UAV. Wel moet deze op termijn een bewijs van luchtwaardigheid krijgen (kosten 1900 UK Pond) en dien je een manual te schrijven die door ILenT geaccepteerd dient te worden (kosten 550 UK Pond).

Tasz heeft gelijk. Je gaat echt in de richting van 5000 euro.

De manual, die door il en t geaccepteerd dient te worden, hoef je niet te laten controleren door welk ander bedrijf. Met een aanbeveling van eurousc gaat het wel makkelijker, maar wettelijk hoeft het niet. Daarmee bespaar je ook weer kosten.
 
Dat is dus 4400 euro, tel daar je uurtjes bij op, dan vind ik 5000 nog niet eens zo gek geschat.

Tasz heeft gelijk. Je gaat echt in de richting van 5000 euro.

De manual, die door il en t geaccepteerd dient te worden, hoef je niet te laten controleren door welk ander bedrijf. Met een aanbeveling van eurousc gaat het wel makkelijker, maar wettelijk hoeft het niet. Daarmee bespaar je ook weer kosten.

Correct,
in totaal kom je daar zeker op uit. Het ging mij er om dat het artikel de indruk wekt dt alleen de opleiding al €5000 is en dat er daarnaast een verplichting is tot het gebruik van toestel X...

Dat is niet geheel correct.
Vwb de toestel'keuring'.
Naast Microdrone met zijn MD4-1000 heeft ook Acoretechnologies met zijn NEO een positief luchtwaardigheidsadvies ontvangen van EuroUSC!

Gr Norbert
 
De neo is alleen een frame. Beoordelen ze de multicopter op uiterlijk? Of is de neo nu ook vliegklaar te koop?
De microdrone kan ik begrijpen. Het is een betrouwbare kant en klare oplossing. Het is niet een machine voor videobeelden, maar voor metingen en inspecties is het 1 van de meest betrouwbare. Maar hij kost ook veel geld, dan is die 5000 euro voor je opleiding en keuring een fooi.
Het komt bij mij zwaar ontmoedigend over, en niet enkel bij mij. Zal er een kern van waarheid zijn, dat ontmoedigingsbeleid van de overheid?
 
Als er wetten aangepast of......................wat niet ongebruikelijk is in NL, kan het zo maar zijn dat jullie traject nergens meer op gebaseerd is.

En iets wat in mijn ogen onwerkbaar (of niet achter sta) is deel ik niet aan mee, liever niets dan op zo'n manier.
 
Back
Top