Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

En voor NL:

Organisation: Skeye B.V.
Accreditation: Operator
Aerial Work: NL, UK

Organisation: Skyvision Drone Technology B.V.
Accreditation: Operator
Aerial Work: NL

Accredited Operators:
There are now over 20 companies going through the accreditation process in the Netherlands

Gr,
John

Ik vraag mij toch af wie de beelden heeft gemaakt in de intro van rtl late night.
Het Olympische stadion ligt dik en dik in het ctr van Schiphol.

Omroeporganisaties hebben nogal eens de neiging om zich als "vrij jongens" van het type Jacobse en van Es te gedragen. Het zou me daarom niets verbazen als ze gebruik hebben gemaakt van een bedrijf dat zo'n zelfde instelling heeft.

Groet,

Ad Bakker

Stel; een connectie van mij bij de lokale krant vraagt mij of ik luchtfoto's wil maken met mijn DJI Phantom 2, buiten de bebouwde kom (binnen bebouwde kom is een no-go). Moet ik ook hiervoor een TUG-ontheffing aanvragen, en een Groundschool-opleiding van 1000 Engelse ponden doen, een operating manual schrijven èn mijn Phantom laten keuren voor de ILenT-ontheffing?
Dan kan ik toch beter zeggen dat luchtfoto's maken mijn hobby is, dan kan ik de beelden vanmiddag nog maken...

Als je de foto's voor de hobby maakt, dwz alleen voor jezelf, dan kun je inderdaad gewoon je gang gaan. Als de kennis van de krant er bij betrokken is, verandert het opeens allemaal. Inderdaad heel raar, maar waar.

Zie ook:
xxxxxxxxxxxxx

Ik weet niet of DARPAS blij is met het verspreiden van deze documenten onde de NIET leden. Als LID betaal je lidmaatschap. Dit lidmaatschap verschaft je toegang tot dergelijke documenten. Het is niet de bedoeling dat dat vrij verspreid wordt!

Ik weet niet of DARPAS blij is met het verspreiden van deze documenten onde de NIET leden. Als LID betaal je lidmaatschap. Dit lidmaatschap verschaft je toegang tot dergelijke documenten. Het is niet de bedoeling dat dat vrij verspreid wordt!

Het document is vrij beschikbaar op de site van Darpas. Ik ben geen lid van DARPAS, hoor.
Ik heb mijn post aangepast, zodat het duidlijk is dat het document/link niet van mij komt ;)

Stel; een connectie van mij bij de lokale krant vraagt mij of ik luchtfoto's wil maken met mijn DJI Phantom 2, buiten de bebouwde kom (binnen bebouwde kom is een no-go). ...

binnen of buiten de bebouwde kom is totaal niet van toepassing.
Het gaat erom dat je minimaal 150 buiten bebouwing vliegt.

Of dit binnen of buiten de bebouwde kom is dat doet er niet toe

Edit: ik zie dat dit fout staat in dat darpas document. Zoals hun het beschrijven is het niet juist

Moet ik ook hiervoor een TUG-ontheffing aanvragen, en een Groundschool-opleiding van 1000 Engelse ponden doen, een operating manual schrijven èn mijn Phantom laten keuren voor de ILenT-ontheffing?
Ja

Alleen krijg je de phantom waarschijnlijk niet door die keuring.
Je moet namelijk in je manueel beschrijven wat je procedure is bij motor uitval.
Dit word erg lastig bij een quadcopter.
Je zal minimaal een hexa of een octo moeten hebben

Dan kan ik toch beter zeggen dat luchtfoto's maken mijn hobby is, dan kan ik de beelden vanmiddag nog maken...
Nee

Er is baat bij dus je maakt foto's voor je hobby waar baat bij is en dan moet je voldoen aan de commerciële regels.

Je verzekering dekt het ook niets mocht er wat gebeuren.

Alleen krijg je de phantom waarschijnlijk niet door die keuring.
Je moet namelijk in je manueel beschrijven wat je procedure is bij motor uitval.
Dit word erg lastig bij een quadcopter.
Je zal minimaal een hexa of een octo moeten hebben.

Er vliegen in NL 3 goedgekeurde microdrone md4-1000 quadcopters. Hoe hun procedure omschreven is weet ik niet, maar ze hebben wel typegoedkeuring.

Los van de manuals, ontheffing, opleiding etc, moet je ook nog een verzekering afsluiten...

Gr,
John

Back