K8 b van Phoenix 6 meter

Toevallig heeft een kennis en vliegmaat van me gisteren de maiden gedaan van zijn toestel.
De vleugels zitten vast met drie kunststof schroeven tegen de romp, over 2 aluminium vleugelbuizen geschoven.
De vleugeltips zitten met 2 kunststof schroeven vast aan de hoofdvleugels, geschoven over 2 carbon staven.
De gaten en het schroefdraad zitten reeds in de vleugels.

De instelhoek was van dit toestel af fabriek in orde, dus er hoefde niks opgevuld te worden.

Nog een filmpje van de maiden: maiden k8-B Phoenix

grt, Louis


Louis,

Erg fraai. Ik heb net de kist ook besteld.
Wat heb je als aandrijving gebruikt? Kun je me een link geven naar de leverancier?

Dank en groet

Joris
 
Modellbau Hillenbrand in Duitsland verstuurt wel naar Nederland. Vraag me niet wat het kost, ik laat het naar een medewerker van me in Ahaus sturen(90 euro).
Maar omdat momenteel alle binnenvleugels vervangen worden door de MKII generatie(zie de duitse en amerikaanse fora) moet ik waarschijnlijk wat langer wachten op mijn bestelling. Dat hoor ik morgen, Hillenbrand is nu bezig de aanwezige serie te controleren op de aanwezigheid van de versterking.

Joris
 
Louis,

Erg fraai. Ik heb net de kist ook besteld.
Wat heb je als aandrijving gebruikt? Kun je me een link geven naar de leverancier?

Dank en groet

Joris

Hallo Joris,

De leverancier van het opzetstuk is fan-air uit Duitsland.

De manier van inbouwen is afgekeken bij Florian Schambeck.
De gebruikte motor is deze.

Mocht je meer info willen of eens gaan kijken bij de clubgenoot dan stuur me maar een Pb-tje. Ik mag dan zijn telefoonnummer geven...:rolleyes:
 
bij derkum in Keulen is hij nog op voorraad.

de prijs is ondertussen al wel 699 euro, ik denk al 200 euro duurder dan de eerste lading.

maar er zijn er al veel met gebroken vleugels in de lucht, dus verwacht niet veel van de kwaliteit.
 
Mijn 6 meter K8 (via Derkum) komt medio februari.

Vliegt iemand van jullie hem met de bijbehorende elektro set up? CQ ken je iemand die dat doet?
 
Ik zat te denken aan de motor /regelaar die Derkum voorstelt:Derkum Modellbau - Modellbaushop - D-Power SET BL-Motor AL63-03 & Regler 120A HV Pro
Aantal cellen Lipo weet ik niet. Geen idee hoeveel dat moet zijn.
Joris heeft jou kist al gevlogen (gesleept?)

Bij de motor staat op de website:

Propeller Empfehlung
6S Lipo - 24" x 10" / 26" x 12" ~ 55A
8S Lipo - 22" x 10" / 23" x 8" ~ 65A
10S Lipo - 19" x 9" / 20" x 8" ~ 60A
12S Lipo - 18" x 8" / 20" x 6" ~ 65A

Kiezen maar.

Rick
 
Dat had ik nog niet gezien, tijdgebrek is het grootste probleem. Ik heb alles in huis, dwz kist en servo's. Heb ondertussen " even" een oud project van de zolder gehaald(een Pat Teakle ASW-20) en dan....
Wat ik heel zou willen hebben, is een goede tekning/afdruk/overtrekking van de onderdelen die de motor en as gaan omvatten, dus als je straks de kist hebt, houd ik me aanbevolen.

Even bij Derkum kijkende: wat had je in gedachten wbt aslengte? Past dat wel? Hebben we niet meer lengte nodig?
En je moet dan(ik ook) de sleeplijnopening verplaatsen.


Groet

Joris
 
Ik hou je op de hoogte Joris vwb de motor gegevens, aslengte etc.

Rick dat met die aantal cellen en propafmetingen had ik al gezien maar daar snap ik niets van. Hoe meer cellen dus hoe meer vermogen hoe kleiner de prop. Ik heb geen kennis van electro set up alleen brandstofmotoren. Daar is natuurlijk hoe meer vermogen hoe groter de prop kan zijn.



Men geeft iets van 8,5 kg trekkracht aan die de motor levert maar dat zal toch afhangen van het voltage (aantal cellen).

Wat ik me kan voorstellen is dat bij 6S wat meer koppel mogelijk is zonder dat het amperage te hoog oploopt. Je hebt dan met een grote prop veel trekkracht bij een lage snelheid.
Naarmate het aantal cellen meer wordt moet je INDIEN het amperage niet hoger mag worden het koppel verlagen dus een kleinere spoed. Dan krijg je minder trekkracht bij een hogere uitstroomsnelheid (dus voor langzame kisten een grote prop en voor snellere kisten een kleinere prop). Maar nogmaals ik heb geen verstand van elektro set up dus wie het weet mag het zeggen en anders hou ik me aan wat Robert van Derkum aanbeveelt.
 
het makkelijkst vind ik om via eCalc te rekenen.

Maar wat je zegt klopt in principe wel.

Het maximale wattage van een motor word opgegeven en is dus bekend.
Hieruit kan je dus afleiden welke stoom er gaat lopen bij een bepaalde spanning (is ook bekend, zeg 37V bij 10s)

Dan is het dus enkel een kwestie van de juiste propeller vinden.
 
Het maximale wattage van een motor word opgegeven en is dus bekend.
Dat is niet helemaal correct. De maximale stroom is de beperkende factor voor een motor. Fabrikanten geven vaak een maximaal vermogen (W) maar dat is uitgaand van de opgegeven maximale spanning.

Ga je met minder cellen vliegen dan blijft de toelaatbare maximale stroom hetzelfde, dus zal het maximaal afgegeven vermogen afnemen.

Daaruit volgt ook gelijk waarom je bij meer cellen een kleinere prop met minder spoed moet kiezen:
- de prop gaat sneller draaien, om ongeveer dezelfde propsnelheid te houden moet je de spoed verkleinen;
- Doordat je een hogere spanning op de motor zet gaat er meer stroom lopen. Om die weer omlaag te krijgen moet je een kleinere diameter kiezen.
 
Hoe meer cellen dus hoe meer vermogen hoe kleiner de prop. Ik heb geen kennis van elektro set-up alleen brandstofmotoren. Daar is natuurlijk hoe meer vermogen hoe groter de prop kan zijn.

Dit klopt precies.

Bij een elektromotor is het koppel evenredig met de stroom en die is beperkt door het ontwerp van de motor.
Als je meer vermogen wilt moet je naar een hoger toerental, dus naar meer cellen.
Om de stroom niet te hoog te laten oplopen moet bij meer cellen, meer vermogen, moet je dus naar een kleinere prop.

Voor iemand opgeleid met brandstof lijkt het wat tegen-natuurlijk.

Men geeft iets van 8,5 kg trekkracht aan die de motor levert maar dat zal toch afhangen van het voltage (aantal cellen).
En prop.

Wat ik me kan voorstellen is dat bij 6S wat meer koppel mogelijk is zonder dat het amperage te hoog oploopt. Je hebt dan met een grote prop veel trekkracht bij een lage snelheid.
Niet meer koppel maar het zelfde koppel, want: zelfde stroom zelfde koppel.

Naarmate het aantal cellen meer wordt moet je INDIEN het amperage niet hoger mag worden het koppel verlagen dus een kleinere spoed.
En/of diameter.

Dan krijg je minder trekkracht bij een hogere uitstroomsnelheid (dus voor langzame kisten een grote prop
en niet te veel cellen
en voor snellere kisten een kleinere prop).
En meer cellen.

..... en anders hou ik me aan wat Robert van Derkum aanbeveelt.

Niet verkeerd, maar langzaam aan begrip opbouwen hoe alles bij elektro in elkaar steekt is nooit weg.

Rick
 
Back
Top