K8 b van Phoenix 6 meter

Jaap heeft het bouwhok weer redelijk leeg, dus plek voor de Ka8
b348b6cfffd67b45e78c1763de75bc7c.jpg

Begonnen met een oude soldeerbout de gaten zichtbaar te maken
d352feac93b66a988f1856b266275538.jpg


187fc0fdffa951bb7f53fce1ff951748.jpg

De neusbuizen waren net te lang dus op maat gemaakt en vervolgens de neus sectie vastgeschroefd
b6b99825b20e2d9c3936f8d02dc2ce38.jpg


Vervolgens het richtingsroer en stabilo verlijmd
81605485c14cb57a74c0c1d1cf6b64d5.jpg

809adbea2a7ff05213aa5cbd6b9cbfc1.jpg


548a21edec8c1dc2cd7d92a20fd6767d.jpg


Nu alles de tijd geven om te drogen
28acb765d1a748edbdf880d352b24a90.jpg


09185c383b01589c82e993d0d99b89ca.jpg
 
Vlieg hem nu twee seizoenen ( e- motor en met een dolly) Binnenkort kan ie weer. Nu nog een K8 meeting en dan kun je echt niet spreken van luchtvervuiling.

Groet,

Henk

140691788458736300_resized.jpg



140691788480786200_resized.jpg


Sander...waar is m'n filmpie??
 
Laatst bewerkt:
Vandaag samen met Jaap weer wat gedaan aan de Ka8b.

Servo's bij geplaatst in stabilo
e257ca6223353187b36b7310d18ff2c0.jpg



Richtingsroer servo geplaatst
527d81bd137623f6baa17ab5dbbcd3a2.jpg


Vervolgens de aileronservo's geplaatst
a75a6b08b90051fc81bb6c348c60305d.jpg

En de ailerons verlijmd aan de vleugeltippen
64386b0b0a731aa3961f47b28f1d7ca6.jpg


Ook nog effe de sleepkoppeling proef geplaatst
ebcc606926f9243c950c4b4785e7fd39.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zou deze sleephaak direct vervangen door een haak in de neus. De K8 heeft heel sterk de neiging om zijn neus op te tillen bij deze positie van de haak. Het effect is enorme toename van de invalshoek, wat resulteert in veel weerstand. Bij een wat lichtere sleepkist raakt dan heel snel de snelheid uit de combinatie.

De sleephaak onder de romp kan prima bij snelle zwevers zoals bijvoorbeeld een Fox of een Swift (sterker nog: daar is het vaak zelfs beter omdat het snelle profielen betreft die in de sleep wel wat invalshoek nodig hebben) maar de K8 heeft een dik profiel, en door de grote romp zit de sleephaak zelfs in de neus nog relatief laag.

Bijkomend voordeel is het bediengemak van de sleephaak in de neus.

Max
 
De huidige sleepkoppeling laten zitten en een geleidingbuisje naar de neus maken is dus een goede optie? Dat scheelt het verbouwen van de hele constructie..
 
Dat is inderdaad de snelste oplossing. Een clubgenoot van mij heeft dat ook zo gedaan bij de 3,5 meter versie. Je moet dan wel de kap er af halen om aan te koppelen maar dat is maar 1x per vlucht. :)
 
Zijn die sleuven in de vleugels nu nog steeds te ondiep gebouwd?? :hammer:
Ze leren niet echt snel in Vietnam, iedereen klaagt al 4 jaar over dit missertje terwijl het af-fabriek wellicht een vrij simpele fix is ....:rolleyes:
Zal wel te maken hebben met het moeten aanpassen van de tekeningen en het laser snijprogramma?
Gelukkig heb jij een sleuvenfrees maar ik heb destijds nog even zitten pielen met mijn dremeltje.

Wel een mooie kist hoor, twijfel er nog steeds aan deze 6 meter erbij te nemen of omdat ik de 3.5 meter reeds heb de ASK 21.
Mja, na zaterdag van alles gezien te hebben zou ik momenteel alles wel weer willen hebben. :oops:

Afgelopen zaterdag ook nog even gekeken naar het verschil in slepen tussen mijn Ka8 met koppeling onder de romp en dezelfde van Han met koppeling in de neus.
Ik moest inderdaad best wat down drukken tijdens het slepen zoals Max reeds zei maar kwam daarentegen m.i. wel makkelijker weg met een rollende start. De Ka8 met koppeling in de neus wilde wat meer zijn neus in het grasveld prikken bij de aanloop (hij werd als het ware voorover getrokken omdat de koppeling dan weer vrij hoog in de neus zit).
Zal een beetje lood om oud ijzer / elk voordeel heb zijn nadeel zijn. Geen idee, ben geen ervaringsdeskundige hierin maar viel mij op toen ik er op lette.
Voor de 3.5 meter kan het dan best zijn dat de ideale plek letterlijk en figuurlijk in het midden ligt.

Iets wat wel hinderlijk was bij de mijne.................dat ik na elke landing die buis moest doorprikken omdat deze na elke (normale) landing vol liep met landingsbaan o_O
Je moet al een klein beetje op gevoel emmeren om die draad onder de romp naar binnen te voeren maar als die buis vol zit met opgestopt gras wordt het er niet makkelijker op.
Heb nu voor 'ooit eens een volgende keer' al een stuk ijzerdraad gebogen naar een soort sleeplijnkoppelingsbuisontstopper (3x woord waarde) :D

In ieder geval volg ik dit draadje ook gespannen :cool:
 
Stom he! De diepte klopt gewoon niet. En zo is er helaas wel meer zeer matig in de afwerking. Maargoed.. We gaan er vast niet minder lol van hebben [emoji3]
 
Vast niet nee.
Afgaande van de menige Youtube filmpjes is het vliegbeeld prachtig te noemen.

Wat ik me nog wel afvroeg, gaan jullie nog iets specials doen qua versteviging in de vleugels of enkel in elkaar steken en gaan met die banaan?
Dit omdat versie 1 vleugels had die spontaan dicht konden vouwen, versie 2 verstevigde vleugels welke door Vietnamezen als bankje gebruikt konden worden (filmpje om te bewijzen hoe goed ze toen waren verbeterd) en versie 3 was die met de deelbare romp meen ik.
Op het Duitse forum waren nog wat lieden die de V3 vleugels hadden ontdaan van de bespanning maar hoe de vleugel in elkaar ge-hot-glued was maakte ze ook niet echt vrolijk.

Nu volg ik deze vlieger al een tijdje niet meer actief en vroeg me af of er na versie 3 nog iets is veranderd dat je weet?
Natuurlijk zijn er waarschijnlijk meer van deze 6 meter Ka8's welke gewoon in elkaar gezet zijn en het goed doen zonder verdere ingrepen dan die welke verstevigd zijn.
Zoals gezegd, interessevraag.
 
Nu volg ik deze vlieger al een tijdje niet meer actief en vroeg me af of er na versie 3 nog iets is veranderd dat je weet?
Natuurlijk zijn er waarschijnlijk meer van deze 6 meter Ka8's welke gewoon in elkaar gezet zijn en het goed doen zonder verdere ingrepen dan die welke verstevigd zijn.
Zoals gezegd, interessevraag.

Wanneer je de Ka8 vliegt, als een Ka8, valt alles reuze mee.
Ga je proberen een Fox of een Pilatus B4 o.i.d. na te doen, dan wordt het kritisch .........
 
Bij V1 was dat geen factor, bij V2 was het preventief vanwege matige constructie maar mijn interesse ging uit naar het antwoord op de vraag of TS hier iets gaat doen ja of den neen? Dan wel of TS weet of dit in tegenstelling tot de te ondiepe inbouwplaats voor de remkleppen wel aangepast is?
 
Vandaag weer verder met montage van de Ka8
c5caf6d44db22ee819f2b24f39f58f34.jpg


Ruimte gemaakt voor het verend landingswiel
9b2883c228275ae45aab2804ff5ecf85.jpg


ce28799aa55456e3170ac082140273d6.jpg


Nu nog nylonblokjes op maat maken waar wiel en de veren invallen.

Verder het registratienummer aangepast en geplakt

7ed7573b31b69b86d4cbd5f7472c9496.jpg

2bbb11ba3f1f3dbfbb10db297f180e73.jpg


4be5f5a16f59eba9882a49c3ef369b0e.jpg
.

De kist effe in elkaar gezet om te kijken of alles werkt.
7f08e4fda48a4da2e0545198bf1085fd.jpg




Ook effe kijken of hij in de auto past
f58bc564aa2d92a880f2ffa772fd7da0.jpg


bfba5c0941b8f676387b383ee37edcc0.jpg


f80a1c8c5c4c234a53f28849216b8838.jpg
.

Gaan toch het kielvlak demonteren voor transport,scheelt toch 32 cm.

Zijn nu op zoek naar 1 van deze in de maat m3.
1792d42dd2941901756b4b5efbeb54c3.jpg
.

Nog het landingswiel maken,sleepkoppeling erin verstoorders afwerkplaatje maken ,instelhoekverschil controleren en uitwegen
 
Jep, we zoeken dus iets van een 'quick release' voor de koppeling van de rudderstuurstang aan de rudderservo. Het (de)monteren van het kielvlak wordt dan een stuk eenvoudiger!
 
Gisteren met Jaap weer verder gegaan.

De abs beschermkappen op de romp aangebracht.
547ae6b9bbf4e66d8e67793039f5eee6.jpg

b902f9de4563bfa407cd1ff37394ab3c.jpg

9dd78ad2f477e676354b3a4ff08d3df9.jpg
.

Verder de verstoorders in de vleugel verlijmd en afdekplaatje gemaakt
96fb433afc5ce48c13d37dca0c221699.jpg


Jaap heeft een mooie radioplaat gemaakt
d0e99ac99dc5695fbce332df247d5bdc.jpg
77c0f7e7a236d7e61be057478ab63298.jpg
a19ad846672febb41e5a0ea4ad1afed5.jpg
517e81ac71d33458f3f35ea074dce837.jpg

Is een mooi plekje geworden voor de ontvanger, altis hoogte/variometer en de accuweiche van Emcotec.

Nu nog blokjes maken voor het verend landingswiel
94e5186a8087a5552a5cb9f889a2ee86.jpg


26b65a2d6fa499193640d48782e93ffd.jpg

Dit laten frezen door Harald.
68ce73f7416b3e6a8cde34da835d059e.jpg
fc868bbf5f63e94bc0bf2149bcfc6555.jpg


Nu alles nog verlijmen
2247f9d63d913b338542ca5fe78d9d6b.jpg


Sleepkoppeling er in gemaakt
a3b911b2b4049a2e9e2cf0891374919a.jpg


Nu alles nog borgen en nalopen.
Kist uitwegen en instelhoekverschil controleren
 
Laatst bewerkt:
Back
Top