K8 b van Phoenix 6 meter

Mooie foto's!!

Het vleugelpen-probleem is inmiddels opgelost.

Waarschijnlijk door de fabrikage zat er een braampje in allebei de vleugels.
Door de aluminium vleugelbuis in een draaiende beweging langzaam door te duwen zijn de braampjes weggesneden en gaan de buizen er nu vloeiend in....

Verder met de bouw maar weer...

grt, Louis

Ik heb inmiddels ook zo'n Ka8b overgekocht die al grotendeels afgebouwd is. ik heb enkele vragen...

- hoe worden de vleugels tegen de romp gehouden en hoe worden de buitenstukken van de vleugel tegen de centrale vleugeldelen gehouden. In de handleiding vind ik op pagina 9 een foto waar bij staat 'Screw four screws to the both wing (sic)'. Moet ik daarvoor gaten boren in het centrale deel van de vleugel helemaal aan de romp, of aan de vleugeltipzijde van het middenpaneel of aan de rompzijde van het buitenste paneel? Welke vijzen moeten daarin? Zo van die plastieken vijzen die erbij zitten en welke maat dan? Misschien kan iemand daarvan enkele foto's posten?
- iemand ervaring met een latje onder de aanvalsboord van het stabilo? gewoon een balsalatje van 5 mm hoog, 10 mm en rompreedte op de romp verlijmen en dan gewoon het stabilo erop vijzen en balanceren op de voorste alu ligger van de vleugel?
- Wat doen jullie met de uitslagen, want die van de handleiding lijken me niet helemaal opportuun. Volgens de handleiding 15 mm up en down op hoogteroer en ailerons en 70 mm rechts/links op rudder
- Ik was van plan om op de eerste helft van de remkleppen-stick de flaps vol te laten gaan en verder vanaf 50 % remkleppen trekken geleidelijk aan ook de ailerons mee te laten gaan? heeft iemand daar ervaring mee op deze zwever?

Toevallig heeft een kennis en vliegmaat van me gisteren de maiden gedaan van zijn toestel.
De vleugels zitten vast met drie kunststof schroeven tegen de romp, over 2 aluminium vleugelbuizen geschoven.
De vleugeltips zitten met 2 kunststof schroeven vast aan de hoofdvleugels, geschoven over 2 carbon staven.
De gaten en het schroefdraad zitten reeds in de vleugels.

De instelhoek was van dit toestel af fabriek in orde, dus er hoefde niks opgevuld te worden.

Nog een filmpje van de maiden: maiden k8-B Phoenix

grt, Louis

Louis,

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik zag dat het toestel remkleppen bovenaan de vleugel heeft. Mag ik daaruit afleiden dat het de nieuwere versie was die standaard voorbereid is voor de inbouw van remkleppen bovenaan en die niet meer de flap onderaan heeft?

Bart

Ik heb idd gezien waar die bouten moeten waarmee de vleugels aan elkaar gemonteerd worden, maar met die vijzen lijkt me nog iets anders te zijn en daar is blijkbaar niets voorgeboord. Het ziet er echt wel uit dat de bespanning en vleugel vertikaal doorboord worden. Misschien iets om de verbinders tussen de tippen en het centrale vleugeldeel te fixeren aan één kant zodat ze niet kunnen doorglijden? Ik zou dan gokken dat ze er in moeten aan de kant van de tippen en aan de onderzijde en dat het de zelftappende vijzen zijn?

Hoi Bart,

Het toestel van het filmpje is inderdaad versie 2, met de voorbereiding voor remkleppen in de vleugel.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je bedoeld dus misschien is het handig even wat foto's te maken en te plaatsen ter verduidelijking....:confused:

K8b

Hoi Bart,

Ik heb zelf ook een K8b versie 2 en voorzover ik weet zijn er maar twee verschillen tussen de beide versies:

1: de instelhoek is minder bij versie 2;
2: de remkleppen zijn bij versie 2 voorbereid aan de bovenzijde van de vleugels.

Bij levering van mijn toestel waren alle gaten "dichtgefolied". Ik heb dus diverse gaten moeten openmaken. Ik heb verder helemaal niets geboord oid.

Het lijkt me sterk dat bij jouw toestel geen contramoeren zijn geplaatst in de vleugels. Als het goed is krijg je bij het toestel 10 zwarte plastiek schroeven bijgeleverd. Met 6 schroeven borg je de vleugels (binnenpanelen) aan de romp. Met de overgebleven 4 zwarte schroeven borg je de buitenpanelen aan de binnenpanelen.

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik dat wel.

Gr. Jo

Alvast bedankt voor het mee uitzoeken!

Er zijn inderdaad grote plastic schroeven bij en die passen om vleugels aan elkaar en aan de romp te verbinden (contra-moeren zitten er ook in).

Er zitten ook twee kleine plastic vijzen bij, ik denk om de cockpit vast te zetten.

Dan zijn er inox-kleurige inbusbouten, voor het stabilo

Twee kortere zwarte inbusbouten voor het kielvlak

En dan zijn er nog zelftappende vijzen van 35 mm lang (links onder op de onderste foto). Ik heb alle vleugeldelen eens afgespeurd en op 32 cm van de romp gemeten in de vleugel en op de diepte die aangegeven wordt zit idd een houten blok met centraal een gat verlijmd onder de bespanning. Iets dichter bij de romp en wat meer richting vluchtboord zit er ook nog één. Moeten die zelftappende vijzen daar in? Om die blokken beter te fixeren? Om de vleugelpennen niet te laten doorschuiven? Als zekering van de vleugels tegen de romp?

Echt mooi is dit natuurlijk niet, want het zit aan de bovenzijde van de vleugel (hadden ze makkelijk zelf onder de bespanning kunnen steken?).

Moet die vijs er telkens in en uit bij monteren en demonteren, want dat dan lijkt een zelftappende vijs me ook niet zo'n goed idee...?

Kortom draai ik die 4 zelftappende vijzen daar gewoon één keer in en laat ik ze zitten of moet ik iets anders doen?

Sorry voor de slechte kwaliteit foto's...

K8b

Hoi Bart,

De drie inox kleurige imbusbouten zijn om het stabilo vast te zetten. (foto 2 in het plastiek zakje)

De twee kortere schroeven zijn om de cockpit te zekeren.

De twee zwarte imbusbouten zijn om het kielvlak te zekeren.

De vier houtschroeven heb ik niet gebruikt. Ik heb geen idee waar ze voor dienen. Ik denk niet dat het een probleem oplevert als je ze weglaat. Ik denk als je die houtschroeven elke keer in en uitdraait, ze "dol" worden. Ik denk ook niet dat de constructie daarop gemaakt is. Ik denk dat ze bedoeld zijn om éénmalig ingedraaid te worden.

Ik denk dat je gewoon stap voor stap de bouwbeschrijving moet volgen. In de doos van het toestel zit een bouwbeschrijving bijgesloten. Op de site van Phoenix modells vind je echter een uitgebreidere beschrijving. Die kun je downloaden en printen. Misschien dat dat je helpt om je technische probleempjes op te lossen.

Op het Duitse RC network staan ongeveer 81 bladzijden aan leesvoer. Ik denk dat daar alle door jouw gestelde vragen uitgebreid worden behandeld.

Zie:

6 Meter K 8b

Mocht je nog vragen hebben mag je ze gerust stellen.

Gr. Jo

Misschien heeft hier iemand ervaring mee.

De vleugel komt blijkbaar niet helemaal tegen de romp.

De achterste alu buis is 69 cm lang en schuift aan beide zijden even diep in de vleugels, maar dan blijft er aan elke kant +- 1 cm over tussen romp en vleugelwortel. De alu buis lijkt dus 2 cm te lang. Afzagen? Of is er iets anders wat ik mis doe?

Hoi Bart,

Sommige mensen maken inderdaad melding van een te lange buis. Bij sommige geleverde exemplaren schijnt één aluminium buis wat lang te zijn.

Ga niet met geweld proberen de buis dieper te krijgen want dan verniel je waarschijnlijk de afdekkingen/aanslagen, waardoor je genoodzaakt bent om de vleugel open te maken.

Eerder in dit draadje maakt ook iemand melding van een te langen vleugelbuis. Op het duitse RC network wordt er diverse malen melding gemaakt van een te lange aluminium buis. De link naar het duitse RC network heb ik je eerder toegezonden.

Succes,

gr. Jo

Vliegverslag en ... vraag

Voila, de mijne heeft ook zijn eerste vlucht gehad. Ik had me uitgelijnd op een aantal Duitsers en 5 mm onder het stabilo vooraan gestoken en gebalanceerd op de voorstel alu buis. Daarmee was hij heel erg staartlastig. Vol trim naar voor en constant duwen erbij op hoogte, zelfs tijdens de bochten.

Nadien, op aanraden van een clubcollega uitgebalanceerd op de (houten) hoofdligger en nu vliegt ie zeer mooi. Enkel nog wat duwen bij de sleep.

Rollen zijn wat traag, hoogte en richting perfect.

De remkleppen met bijgemixte ailerons naar boven blijven mager. Ik heb hem wel elke keer (vijftal vluchten nu) op de piste kunnen zetten, maar landingsindeling is redelijk kritisch.

Voor de landing wil ik nog wel wat leren slippen. Ik maak me evenwel wat zorgen als ik van hoog uit zware thermiek zal moeten afdalen. Ik had met m'n eerste zwevers (bijv. elektro junior 2 meter) waar niets van remmen opzat de gewoonte die op hun rug te leggen, maar dat gaat met de Ka8 niet lukken. Iemand een suggestie hoe je de Ka8 veilig en zeker van grote hoogte naar beneden krijgt in thermiek?

Laatst bewerkt:
kleppen trekken en maximaal slippen. Een Ka-8 wordt dan echt net een zak aardappels, zo hard gaat het naar beneden. Zonder snelheid op te bouwen.

Ik heb niet zoveel ervaring in het slippen van een zwever. Het lukt me vaak wel in landing als ik een goed ()zijdelings) zicht op de zwever heb. Op hoogte is dat zicht niet evident. Ga je dan blind slippen? Ailerons alles in de ene hoek, richting alles in de andere en flink wat down?
Heeft er iemand van jullie zo al eens op hoogte geslipt? Misschien moet ik dat eerst maar eens op de simulator proberen.

Eventueel de inputs via een mix op een switch zetten? Al is mijn ervaring dat slippen in landing heel actief vliegen is, waarschijnlijk ook wel omdat je natuurlijk wel op de piste moet raken. Dat is op hoogte wat minder gevoelig...

Ik heb trouwens de oude versie van de Ka8 waar de remkleppen amper invloed hebben.

Ik vlieg nooit hoger dan dat ik kan zien wat ik doe.
Slippen doe ik door het richtingsroer in de hoek te zetten en met de rolroeren zorgen dat je rechtuit blijft gaan (maar dat is dus met de romp onder een hoek van bijna 45 graden op de vliegrichting). flink down bij drukken om snelheid te houden. Zonder kleppen of met kleine kleppen gaat het ook prima hoor.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met dat slippen heel actief vliegen is. In de landing moet je natuurlijk precies op de piste uit komen maar op hoogte maakt dat niet uit. als je maar naar beneden gaat zonder snelheid op te bouwen.

Je kunt het prima oefenen vanaf bijvoorbeeld 200 meter, dan heb je ruim de tijd om er aan te wennen. Op de simulator schiet niet op, dat gaat toch anders dan die van jou.

Weg komen uit een "sterke" thermiekbel is relatief simpel en een groter en beter zichtbaar toestel, maakt het alleen maar eenvoudiger. Twee dingen zijn dan nodig om weg te komen uit die bel ....... als eerste en belangrijkste, blijf rustig en raak niet in paniek en als tweede, vlieg met je kist in een rechte lijn weg van het gebied waar je stijgt (bovenwinds of benedenwinds, haaks op de windrichting is minder). Met zo'n grote bak kun je je al snel 1 tot zeker 1 1/2 Km verplaatsen weg van de sterkste stijging. Zelfs boven de 800 meter kom je zulk grote bellen niet tegen .........

Inderdaad een kwestie van rustig blijven en vooraf weten wat je opties zijn. Ik heb net iets teveel herinneringen aan lichte zwevers uit de jaren 80 waar de Mosquito's en co niet naar beneden kwamen, er steeds steviger down gedrukt werd, een krak en dan één of twee vleugels die een paar minuten na de romp mooi dwarrelend de grond raakten. Ik ben gelukkig zelf nooit op die manier een machine kwijt geraakt, maar die aanblik vergeet je niet meer.

Heb met de Alpina toch al meegemaakt dat de thermiek wel heel erg breed was en dat de plaatsen waar het zakte maar klein en weinig talrijk waren. Voor alle duidelijkheid: vastgesteld met de vario, want die is op zo'n moment vaak even waardevol als kleppen.

Nu heeft de Alpina wel een heel effectieve butterfly, goed wendbaar en mag je daar al eens goed mee aanduiken zonder veel risico. Dat is met de Ka8 wel anders. Een pak minder wendbaar en zeker niet zo stevig gebouwd.

Niet te hoog gaan, tja... we doen ons best, maar ik vlieg graag lang en dan is die hoogte al snel getankt... soms sneller dan je door hebt. Mijn vario is trouwens een oude Helios zonder hoogte-indicatie.

En wat de slip betreft... de moeilijkheid in de landing zit waarschijnlijk in drie zaken:
1. Dat je uiteindelijk uitgelijnd moet raken met de piste (eerder gemeld)
2. De transitie tussen de slip en de eigenlijke landing moet perfect getimed zijn. Te hoog en je overvliegt het veld, te laag en je knalt met een zijdelings beweging tegen de grond (en zwevers zijn meestal niet gebouwd om ook in die richting stevig te zijn). Was ook in het echte zweven één van de grootste uitdagingen.
3. Je zit tenslotte in landing en hebt weinig water onder de kiel. Geen moment om te overtrekken of af te kippen over één vleugel.

We gaan eens wat slippen op 200 meter en zien wat er gebeurt met vol kleppen, vol richting, vol rol tegen en een flinke geut down... Als dat goed gaat, kan ik het ook met minder zicht op de zwever toepassen als hij wat hoger zit.

Back