Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Goede morgen V.bouwers,
In het bouwbericht van Bogdan staan foto's, hoe laad je foto''s in bij je berichtjes?
Ik heb een kadertje gezien met een verwijzing naar een URL site wat moet ik mij daar bij voorstellen?
De bouw van de kanonspoorten in de fotoserie is mij niet erg duidelijk, kan daar niet wat commentaar bij?
Prettige dag allemaal, HenRie
 
Goede morgen V.bouwers,
In het bouwbericht van Bogdan staan foto's, hoe laad je foto''s in bij je berichtjes?

Als je eigen foto's wilt plaatsen, dan is onderstaand filmpje de beste methode, waarbij je foto's eerst in je forum album opslaat:


Groet,

Ad
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kanon poorten

Hallo Henrie.

Je vroeg om komentaar bij de foto's omdat die niet erg duidelijk zijn.

Nou ik zal m'n best doen: deze bouwer heeft de eerste lat van de romp beplanking aangebracht, op gelijke hoogte met een latje OP HET DEK,
zodat hij het kozijn van de kanons poort er zo op kan lijmen.
Als de latten aangebracht zijn, aan beide zijde 1 rijtje, tekent hij de poorten af, te poorten lopen in verlengde met het dek mee, je kan zien op de foto met winkelhaak hoe hij dat doet.
Dan lijmt hij stuk voor stuk de kozijnen er op, dus de voorzijde van het kozijn op de lat die aan de romp zit gelijmd, de achterzijde van het kozijn OP de lat die op het dek zit gelijmd, dan heb je al een poort van ongeveer 8 mm diep, je moet nog niets schuren.
Dan ga je de romp verder bekleden, tot het volgende geschutdek, daar doe je hetzelfde, en zo voort, tot je klaar bent.
Dan heb je een rij poorten die je niet meer uit hoeft te snijden, alleen netjes glad schuren gelijk met de romp.
De huid plankjes TUSSEN DE POORTEN moet je aan de achter zijde wel voorzien van een dwars latje, zodat ze netjes op elkaar blijven staan, ook tijdens het schuren.

Ik hoop dat ik je hier mee wat heb geholpen.

De tekst is vrij vertaald uit het Duits, en is door mij op sommige plaatsen aangepast, om het begrijplelijker te maken.
 
Ik voorzie toch nog wel wat problemen bij deze overigens natuurlijk zeer nauwkeurige methode. Voor geschutspoorten waar het dek achter de poort zichtbaar wordt moet je wel weer een flink stuk van die 8 mm diepte kwijt. Een klein houten doosje naast een spant op het dek afsnijden. Niet mijn hobby. De achterste lat moet daar waarschijnlijk ook weg, waardoor je achteraf de steun weg haalt. De meeste geschutspoorten zijn natuurlijk straks voorzien van een dummy en daar werkt het denk ik wel. Alleen wordt het schilderwerk een tikje moeilijker. Mijn geschutspoorten hebben een kozijn dat heel makkelijk aan de binnenkant rood geschilderd kan worden. Bij deze oplossing moet je in een koker van 9x9 mm dwars lijnen schilderen en niet één keer. Anders kon je wel eens een rode poort zien inplaats van de donkere suggestie van onze geschutsdekken.
 
poorten

Ik voorzie toch nog wel wat problemen bij deze overigens natuurlijk zeer nauwkeurige methode. Voor geschutspoorten waar het dek achter de poort zichtbaar wordt moet je wel weer een flink stuk van die 8 mm diepte kwijt. Een klein houten doosje naast een spant op het dek afsnijden. Niet mijn hobby. De achterste lat moet daar waarschijnlijk ook weg, waardoor je achteraf de steun weg haalt. De meeste geschutspoorten zijn natuurlijk straks voorzien van een dummy en daar werkt het denk ik wel. Alleen wordt het schilderwerk een tikje moeilijker. Mijn geschutspoorten hebben een kozijn dat heel makkelijk aan de binnenkant rood geschilderd kan worden. Bij deze oplossing moet je in een koker van 9x9 mm dwars lijnen schilderen en niet één keer. Anders kon je wel eens een rode poort zien inplaats van de donkere suggestie van onze geschutsdekken.


@ Theo


Je hebt wel gelijk, ik denk dat deze werkwijze het best uitkomt, als je echte kanonnen op de dekken gaat zetten.
Als je het bij dummy's houd, zit je hier mee verkeerd, omdat je de lat waar de dummy op moet mist.
Ik zelf hou het bij de werkwijze van Dea, ga je te veel veranderen kom je toch in de problemen.
Maar ik had dat op de Duitse site gezien, en wou jullie er niet van onthouden, ook al hebben de meesten, dit werk al achterde rug.
 
Er wordt gegd dat je de dwarslatten in de gaten voor de roosters met een kapzaag mag verwijderen maar ik heb deze gewoon afgeknipt met een zijtang veel beter.
 
Er wordt gezegd dat je de gootjes van de roosters eerst moet lakken en dan er de kogeltjes in leggen maar heeft er iemand wellicht een beter idee is bv secondelijm een optie???
 
Er wordt gezegd dat je de gootjes van de roosters eerst moet lakken en dan er de kogeltjes in leggen maar heeft er iemand wellicht een beter idee is bv secondelijm een optie???

Secondelijm zou ik zeker niet gebruiken, want het zijn veel kogeltjes en die lijm is direct hard, dus je kan dan niks meer corrigeren! Blanke lak heb ik zelf ook gebruikt. Met een klein kwastje in het gootje smeren, je ziet er niets van en je kan dan rustig alle kogeltjes plaatsen zonder haast. Als de lak droog is zitten je kogeltjes vast. Je kan ook houtlijm verdunnen met water, dat zie je ook niet meer als het droog is. Succes, gr. Pietsan
 
Volgens de handleiding moet ik in afl 50 de roosters vastlijmen en de kogeltjes erin maar ik zag op foto's dat iemand die roosters al geverfd heeft zwart. Ik heb nog steeds niet gezien wanneer het schilderen begint. Kan iemand mij vertellen wanneer we gaan schilderen ????
 
Pas over ongeveer 20 delen komt het schilderen van de romp aan de orde. Veel berichten zeggen dat we dan dus gaan schilderen. Maar al in deel 6 en 9 waren er onderdelen van de barkas die je maar beter meteen in de verf kon zetten. De schotten achter de geschutspoorten horen al zwart te zijn. In deze buurt (deel 48) moet de betting (hekje) zwart zijn en de verschansing aan de binnenkant moet geel oker geschilderd worden. Volgens mij moest je eerst verf kopen en dan beginnen met de bouw. Overigens worden de roosters volgens de geschilderde uitvoering van Deagostinie niet geschilderd. Je moet over de verf zelf beslissen wat je wilt, maar als je voor alles één kleur geel wilt gebruiken bijvoorbeeld, dan zul je nu iets moeten beslissen.
 
Ik zie vaak de vraag schilderen, wanneer en hoe? Ik vind dat je dat zelf bepaald. Het bouwplan van DeAgostini is een leidraad, waar je je wel of niet aan kunt houden. Ik heb een foto van één van de ingebouwde roosters in mijn album Victory geplaatst, kijk maar eens voor een alternatief voor het schilderwerk. Ik gebruik diverse tinten beits naar eigen smaak. Het is welliswaar niet de originele kleur van de "echte" Victory, maar daarom niet minder mooi. Gr. Pietsan
 
Ik heb even gekeken maar dat ziet er inderdaad mooi uit Pietsan. Wat ik aan jouw werk zie is eigenlijk wat ik ook al zei. De verf hoort er vanaf het begin naast te staan en al naar wat je er van vind ga je verven. Als je de komende weken die tien kanonnen op dat dek zet en je schildert de verschansing en de kanonnen niet van tevoren dan wordt dat later veel moeilijker.
 
lijm

Vorig jaar zomer ben ik gereedschap en materiaal voor deze klus gaan verzamelen. Ook daar heb ik over gelezen en daarna weer veel gezocht. Afdalend uit het hoge noorden kwam ik in Zwolle bij Quartel met een lijm vraagje. Voor mij is dat 125 kilometer of zo. Ik zocht een secondelijm die niet onmiddellijk in blank hout zou verdwijnen, maar waarmee je dus allerlei zaken aan blank hout kon lijmen. Ik kocht Q-bond, cyanoacrylaatlijm, dik. Het is een vloeistof maar duidelijk dikker dan secondelijm. Nu noem ik dat spul minuten lijm en zweer ik erbij. Mijn barkas en de kanonnen zijn allemaal met dat spul gelijmd en ook de experimenten met de kogels aan dek heb ik er mee uitgevoerd. Je voelt hem aan komen, de lijm begint op te raken en ik wil nabestellen. Op de site van Quartel niet te vinden. Ik vermoed dat ik gewoon moet overstappen naar een of andere UHU lijm, maar ook daarvan zijn er tientallen en eigenlijk weet ik niet goed hoe ik in al die vakgeheimtaal een lijm vind zoals mijn geweldige minuten lijm.
 
Op de site van Quartel niet te vinden.

Theo, is het niet de rechtse?

qbondhwmp.jpg


Die staan wel op de Q-site

Groet,

Ad Bakker
 
ik heb net 1 kaartje gekocht voor goes 2012 modelbouwbeurs.

scheelt weer een uur in ry wachten.


olba lym is ook zeer goed , zoals mini koper delen vast lymen enz.
 
Back
Top