Mijn vlieg ervaring van vandaag

Zeker en mooie ook.

Maar ook zijn er gelukkig heel veel smaken op de wereld en kan je ook van meerdere smaken houden.
Het vlieggedrag van moderne (model)zwevers is erg goed en daar houd ik van. Ik hou erg van "design for function".
Ik zit al vele jaren in de autoaerodynamica en vind mogelijk daarom vele moderne aerodynamische auto's ook mooi.
Maar mijn oude eenden zal ik nooit vergeten, en ook b.v. de Traction Avant is nog steeds een beauty.
Rick


:) klopt, als we prestaties willen, kunnen we niet om de moderne kisten heen kijken.... als je arjans SG38 ziet, en de glijhoek die er mee gepaart gaat, dan stel je je natuurlijk vragen waarom je in hemelsnaam zo een kist hebt :)

maar als ik dan op youtube naar filmkes kijk van de echte SG38, en de spanning en vreugde die elke piloot uitstraalt, dan weet ik waarom :)


ik hou nog net iets meer van de knikvleugel periode
 
Reacties van omstanders op een

- ASW20: "Wat is dat nou eigenlijk? Een ASW22/24/28/Discus/Ventus/Nimbus? enzovoort...."
- Ka-8b: "Prachtig, daar heb ik mijn eerste solo op gevlogen...."
- SG-38: "Jeee wat leuk, wat is dat precies? En in de lucht ziet het er echt fantastisch uit!"
:p
 
Reacties van omstanders op een

- ASW20: "Wat is dat nou eigenlijk? Een ASW22/24/28/Discus/Ventus/Nimbus? enzovoort...."
- Ka-8b: "Prachtig, daar heb ik mijn eerste solo op gevlogen...."
- SG-38: "Jeee wat leuk, wat is dat precies? En in de lucht ziet het er echt fantastisch uit!"
:p


klopt arjan, dat is wat ik ook merk, de mensen halen de moderne kisten door elkaar.... enkel winglets, en dubbele/enkele cockpits kunnen duidelijkheid brengen.

maar bv een jan-van-gent, of een berkfalke of dergelijke kisten, zijn allemaal uniek en meteen herkenbaar.

dus om weer on topic te gaan.... ik denk dat je met een baksteen evenveel leuke vliegervaringen kan hebben dan met een stukje aerodynamica!

je kan bakstenen ook op een helling vliegen, dan blijft ie ook boven!
 
Zeker en mooie ook.

Maar ook zijn er gelukkig heel veel smaken op de wereld en kan je ook van meerdere smaken houden.
Het vlieggedrag van moderne (model)zwevers is erg goed en daar houd ik van. Ik hou erg van "design for function".
Ik zit al vele jaren in de autoaerodynamica en vind mogelijk daarom vele moderne aerodynamische auto's ook mooi.
Maar mijn oude eenden zal ik nooit vergeten, en ook b.v. de Traction Avant is nog steeds een beauty.
Rick

HEEFTER IEMAND IETS MET EENDEN??

zo ben ik 14 dagen op vakantie geweest in Z Frankrijk, Mdl zee.


full


full


ZEER OFF TOPIC, kan het niet laten.....


De oudjes doen het nog goed zie je wel. En veel bekijks onderweg. Zelfs een televisie ploeg uit Belgie vond het de moeite om er aandacht aan te besteden.

full


Ik hoop dat jullie mij vergeven en niet van het forum knikkeren :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
HEEFTER IEMAND IETS MET EENDEN??


full


full


ZEER OFF TOPIC, kan het niet laten.....


De oudjes doen het nog goed zie je wel. En veel bekijks onderweg. Zelfs een televisie ploeg uit Belgie vond het de moeite om er aandacht aan te besteden.


voor zover ik weet zijn dit GEITJES!!!! die kunnen niet zwemmen ;) voorzichtig dus als je de boot te water laat!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ZEER OFF TOPIC, kan het niet laten.....


De oudjes doen het nog goed zie je wel. En veel bekijks onderweg. Zelfs een televisie ploeg uit Belgie vond het de moeite om er aandacht aan te besteden.



Ik hoop dat jullie mij vergeven en niet van het forum knikkeren :D

Ik heb indertijd 4 van deze karretjes versleten.
Een met nog de oude motor en de deuren (voorkant open).
Twee stuks 2CV4 en als laatste een 2CV6.
Formidabele wagentjes als je het mij vraagt.
Heb nog tijdens winter ('s nachts) de volledig ingesneeuwde wegen van de Ardennen (Sint-Hubert) getrotseerd.
Ik zie mij dit nog niet doen met de wagen die ik nu heb.

Was het niet van mijn vrouw, dan reed ik er nog altijd mee.
Ze leest gelukkig niet mee op het forum hmm:banana:

Mvg,
Aurectar
 
Ik zit mij hier te verontschuldigen voor offtopic maar nu zie ik dat het mijn eigen draadje is....:D

Haha, zal ik dan maar weer beginnen met waar het draadje om bedoeld was?
Afgelopen weekend, zoals iedereen weet, was het dus prachtig weer:D:D
Zaterdags met de fietskar naar de club. Leuk. Veel mensen, U can fly in elkaar gezet, beschikbare instructeur gezocht, en even twee vluchtjes gemaakt. Was behoorlijk druk, dus maar 2 vluchtjes.
Afgelopen zondag echter, waren er veel minder mensen, maar wel een instructeur. Toen dus 5 vluchten gemaakt, na even te hebben geïnventariseerd wat ik allemaal al gedaan had. Niet veel, alleen wat 'rondjes' en vlakke 8'en.
Oke, goed. Vliegtuig wordt in de lucht gebracht, waarna ik zelf mag vliegen. Me wordt verteld loopings te maken. 1e keer, dus spannend, maar goed. Op redelijke hoogte, full throttle, full up, op het omslagpunt throttle dicht, tot ik hem weer recht moet leggen. Ging lekker.
2e vlucht, laag overkomen. Nog spannender, want ik had het toestel in een van mijn eerste vluchten (juni) overtrokken met gevolg dat we natte voeten kregen. Eerst ver de hoek in, daarna scherp insteken, rechtleggen en gas dicht. Eerste keer wat bibberig, dus op ongeveer 10 meter hoogte, maar de 2e keer was meer een touch-n-go, behalve dan dat'ie niet touchte.
3e vlucht, landen. Ging goed. Mooie landing. Nog maar eens proberen.
Dit keer wat crosswind, vleugel niet goed laaggehouden, dus moest ik een heel end lopen. Maar nog steeds geland.
3e landing, héél laag over, gas dicht, (en ik wist wel dat er een walletje zat, maar niet dat ik er niet overheen zou komen.) Je raadt het dus al, in het walletje. Maar goed. Gelukkig geen schade. En ik wou meteen weer.
Maar dat kon niet, want de instructeur moest weg. Jammer, maar hartstikke leuk gevlogen dus :):D

Vriendelijke groet.
Jasper
 
vandaag was er 1 die kan in de boeken qua weer .
heerlijk weer ,relatief weinig tot zeer weinig wind , goed gezelschap in de vorm van terence ,arjan,ronan ,mika en hendrik .dit op de ginkelse heide .

geen megaklapperthermiek gehad ,wel lekkere thermiek en goede zakkers .

ook weer met de condor gevlogen , sinds lange tijd na de reperatie.op 2 minuten motorloop van de condor toch nog een 23 minuten weggeweest (en het is geen allejekus beste thermieker).
met de metrick nog wel in goede thermiek gezeten ,motor uit op een 150 meter en af naar betere sferen .
zelfs de grosse briljant uitgelaten op het elastiek van arjan, waarvan het elastiek volgens my gerecycled materiaal is van de borsten van loloferrari, wat een heerlijke rek zit daar in (als je weet wat het is qua diameters arjan ).
zelfs met de briljant nog in de namiddag heerlijk thermiek gepakt (of niet arjan :D )

dat is echt een verslaving dat lijnstarten . sinds jaren doen we het weer zoals we begonnen zijn met de amigo ,aan het lijntje .

en mika maar de chute halen als een trouwe golden retriever .die jongen heeft zich lam gelopen .

ik heb genoten van deze dag in al zijn facetten , dank mannen .
 
Ik ben sinds 3 maanden lid van VZG op de Ginkelse heide, maar door vakantie en daarna het mindere weer er nog niet aan toegekomen er te gaan vliegen.

Vandaag het mooiste oktober weer en dus spirit en LS1 ingepakt en naar mijn nieuwe club gegaan.

Arjan en kids, Serge waren er Hendrik volgde al heel snel.

Wat een prachtig veld in een prachtig heide gebied, waar geen bomen staan:p

Heerlijk gevlogen met veel 0 belletjes en een enkele die sterker werd en doorging.

Arjan zijn prachtig vliegende Starlight smachtend:o aanschouwd en de Brilliant vliegende Oldie van Serge bekeken, dat ding wil niet gemakkelijk naar beneden met weinig wind.

Kortom een supergezellige, prachtige dag in een mooie omgeving met FANTASTISCH Oktober weer.

groet en hopelijk gauw weer


Terence
 
zelfs met de briljant nog in de namiddag heerlijk thermiek gepakt (of niet arjan :D )
Je bedoelt zeker die keer dat ik 2 minuten na jou gestart was en 6 minuten eerder aan de grond stond.....jaja dat zit zo ik heb een nieuwe servo op het linker rolroer en die is nog niet goed ingelopen en dus was ik nog erg in de weer met het differentiaal en....en.... (smoesjes zijn op).

Het was een echt geweldige dag. Eindelijk Mika ook een beetje enthousiast, die heeft 2 keer lange tijd aan de kabel gevlogen met onze Rookie dus dat komt misschien ooit ook nog goed :-)
 
Laatst bewerkt:
mika komt er wel . was wel mooi om te horen toen ik er naast stond , ben je er klaar voor ? ja . heb je hem .en maar niet opgeven of weg lopen ,top.
 
Hoi,

Ik heb vanmiddag ook heerlijk gevlogen. Allereerst met Alpina. Sinds de vorige vliegmiddag bij Arno in Nuth had ik een kleine modificatie aangebracht. Die dat was er wel thermiek, maar het hield niet over. Echt knokken, dat resulteerde toch best wel vaak in een tipstall. Arno suggereerde toen een turbulator.

Maar die zat er al op ... vlak voor het scharnier van de flaps en rolroeren

Ik heb toen thuis die turbulator een stuk los getrokken (bij de tips) en vanaf het begin van het rolroer schuin naar de vleugelneus laten lopen (tot op zo'n 3 cm) en zo door laten lopen naar de tip.

Resultaat : 90% van de tipstall neiging is weg. Ik moet nu mijn best doen om een tipstall voor elkaar te krijgen. Heerlijk vliegen is dat.

Tevens vandaag weer eens een lierstart geprobeerd met de Möwe. Na een eerste mislukking zonder schade (10cm gras is te hoog, dan versnelt hij niet genoeg) de methode Arjan gekopieerd. Dwz. de start begint op een blauw zeil. Tevens hield iemand de staart tegen totdat de lier het echt zwaar kreeg. Loslaten ... en daar ging hij. Op deze manier 2x gestart.

Toch is het geen onverdeeld succes. Je komt op dez wijze net 100-125 meter hoog. Als ik hem omhoog liet slepen, dan was dat de hoogte waarop ik langzaam aan aan het landingscircuit begin te denken. Ik denk dat ik beter met die kist kan bijven slepen.

Gr. Dirk.
 
of 300 meter lierlijn uitzetten :-) zoals ons aller Gerrit E op z'n trommel heeft zitten.
Maar ik ken het, in Enkhuizen heb ik ook maar weinig lierstarts gemaakt. Zeker als er weinig wind is kom je niet al te hoog. In Enkhuizen met mijn Ka-8 ook net over de 100m, terwijl ik die op een winderige dag tot 225m kreeg met dezelfde lier en lijnlengte....

Maar een lier-grondstart is wel mooi om te zien. Toch?

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo'n lierstart is prachtig om te zien!
Maar:
A. Op ons veld kunnen we bij de meest ideale windrichting net 250 m kwijt.
B. Er is één figuur bij ons die aan F3B wedstrijd doet, en daarom moest de lierlijn opeens de officiële lengte hebben (maar omdat ik vandaag heb geconstateerd dat de lijn al aardig aan het slijten is, ga ik voor volgend seizoen wel een 300m lijn voorstellen.

En anders vaker naar de Ginkelse heide ...
Nadeel momenteel is dat de A12 tussen Ede en mij helemaal in onderhoud ligt. Regelmatig file, en zeker lange reistijd.

Dirk.
 
Back
Top