Mijn vlieg ervaring van vandaag

En hier nog een serie foto's van dezelfde Slingsby:
slingsby t21 b

Jammer dat het filmpje van Hendrik geen HD is.
Ik wilde ook wat film schieten van deze zwever, maar toen ik er was gingen ze niet vliegen met deze zwever.

Taco.

Prachtige kist, die sedberg!

Een aantal maanden geleden ook Life mogen aanschouwen in Malden...

full

grt, Louis

Laatst bewerkt door een moderator:
dat is een grunau baby ,dat is de enkelzits uitvoering

iets beter zoeken Serge:D. Zoals Taco al aangeeft staat er ook een 1:5 Sedbergh tussen.

de Grunau Baby heeft als voorbeeld gediend voor veel vliegtuigen. Zo ook voor de Slingsby Prefect. Die komt van de zelfde fabriek als de Slingsby Sedbergh. Die zou je dus kunnen zien als de eenzits versie.

Max

Bedankt Max ik heb de bouwplannen kunnen pakken.
Ik zal ze eens af laten drukken voor een paar euro. daarna kijken of het wat is voor de winter.
Het lijkt mij een redelijk eenvoudige constructie, zeker de romp

1:5 zou een 3,3 m versie zijn

Laatst bewerkt:
Willem, ja ik ben zelf ook erg gecharmeerd van de eenvoud van dit ontwerp. Ik heb echter nog een paar andere klussen op zolder liggen.
Max

Prachtige kist, die sedberg!

Een aantal maanden geleden ook Life mogen aanschouwen in Malden...

full

grt, Louis

zoiets mooi's maken ze in de verste verte niet meer!

Laatst bewerkt door een moderator:
Lucht-grond raket

Gisteren in Pottes werden twee nieuwe slepers ingevlogen.
Een dubbelstaart van 120cc en een Piper van 60cc.
Proefkonijn van dienst was mijn zwever van 2.5m.
Na een zeer snelle start is de sleper motor van 120 beginnen stokken.
Nadien is hij aangeslagen en was de sleper verplicht volgas op te trekken.
Tijdens deze oefening is mijn zwever beginnen tollen.
Op een gegeven moment bevond de zwever zich op zijn rug.
Ik heb hem vlug losgekoppeld.
Hij is dan als een lucht-grond raket loodrecht naar de grond geschoten.
Gelukkig heb ik hem nog op het laatste nippertje nog kunnen optrekken.
Alle omstaanders begrepen niet dat mijn vleugels het niet begeven hadden.
Nogmaals een bewijs dat je in hout onbreekbare vleugels kunt bouwen.

Nadien heb ik nog een heleboel vluchten gemaakt aan de Piper.
Deze zonder problemen.
Globaal gezien toch een leuke namiddag.

Besluit: een motor van 120 is toch iets van goeie teveel voor een kist van 1600gr.

Besluit: een motor van 120 is toch iets van goeie teveel voor een kist van 1600gr.

Hallo,

Laat mij nou gisteren over excact dit onderwerp ook een discussie gevoerd hebben; kleinere lichtere zwevers hebben een "kleine" sleepkist nodig. Globaal gezien klopt dit natuurlijk maar is het niet in veel gevallen zo dat de sleepkisten, in verhouding, tè zwaar zijn. En daardoor noodgedwongen te snel (moeten) vliegen.

Wanneer je eens met Mijnheer Frisch (van Wilga faam) praat over dit onderwerp krijg je ook te horen dat het wel erg belangrijk is de zaak licht te houden. Vlgs Frisch zelf zou die kleine Wilga, de 280 cm versie, niet meer als 11 - 11,5 kg mogen wegen. Het gross van deze kisten is één tot wel twee kilo zwaarder wat heel erg goed te zien is in de vliegsnelheid.
Het is zeker bij een sleper zaak alles stabiel en op duurzaamheid uit te voeren maar dat gaat in veel gevallen ten koste van het gewicht. Wat langzamer vliegen wordt dan wel erg moeilijk waardoor het welhaast noodzakelijk wordt ook wat lichtere slepers achter de hand te hebben om de kleinere lichtere zwevers safe omhoog te brengen.

Nee, zo niet, tegenwoordig maken ze heel andere, ook heel mooie, toestellen.
Rick

mijn mening is dat de zwevers uit de jaren 20-30 nog altijd de mooiste zijn...
alle moderne zwevers lijken enorm hard op elkaar, dat we allemaal wel twijfelen welk model we nu 2e hands gekocht hebben...

wie een minimoa, of grunau baby koopt zal nooit de vraag stellen, welk model is dit? ;)

het zijn karakterkoppen!

het zijn karakterkoppen!

Zeker en mooie ook.

Maar ook zijn er gelukkig heel veel smaken op de wereld en kan je ook van meerdere smaken houden.
Het vlieggedrag van moderne (model)zwevers is erg goed en daar houd ik van. Ik hou erg van "design for function".
Ik zit al vele jaren in de autoaerodynamica en vind mogelijk daarom vele moderne aerodynamische auto's ook mooi.
Maar mijn oude eenden zal ik nooit vergeten, en ook b.v. de Traction Avant is nog steeds een beauty.
Rick

Het grote voordeel van die oudere modellen vind ik dat je ze prima kunt verschalen naar 1:4 of zelfs 1:6 en dat ze dan als model prima vliegen, door de brede vleugels en grote roervlakken. Een moderne zwever vliegt als model pas echt goed vanaf een meter of 6-7. De kleinere hebben óf veel bredere vleugels,een groter stabilo en groter kielvlak als het voorbeeld, óf het zijn draken om te vliegen.

Back