koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

de t-bar kan op twee manieren aan het chassis bevestigd worden
dit met een vijsje door een soort scharnierballetje wat heel soepel lijkt of met schims en rubbertjes tussen de t-bar en het ophangstuk

wat is het verschil en waar word welk type ophanging gebruikt ???

Het scharnier(balletje) systeem lijkt niet alleen heel soepel, maar is het ook... :D
Met beide systemen kun je de grip van de achterkant beinvloeden. Theoretisch geeft het scharnier systeem het meeste grip, maar kun je met het O-ring systeem wat meer met de grip spelen (strakker/losser). Op hoge grip banen is het O-ring systeem vaak beter, tenzij je tweak schroeven in het scharnier systeem gebruikt. Dit is niet standaard, kan wel heel makkelijk, maar kan ook makkelijk beschadigd worden (bij ongelukjes) waardoor de auto juist ge-tweaked wordt aangezien deze er niet voor ontworpen is.

Mijn mening? Buiten of binnen met relatief lage grip- scharnier, binnen met hoge grip - o-ring
 
bij de f103lm trf zijn de tweakscrews standaard bijgeleverd. Hij trekt de binnenste wiel geheel omhoog zonder tweakscrews en rij je dus op asfalt op drie wielen door de bocht. O-rings zijn wat makkelijker (ik heb ook een lm en rx) en de lm rijd beter ( o-ringen). Maar goed dat is persoonlijk :-). Zorg wel dat je de o-ringen wat vaker vervangd
 
ik gebruik nog steeds de oude assen met aan twee zijdes de c-clip. Ik had de crc assen van de 1/12 erop zitten maar die waren al na 1 race krom hehe volgens mij waren die van aluminium of zoiets, plus dat als ik de moer helemaal aandraaide het wiel niet goed meer wilde draaien. Wegens geen andere assen heb ik de oude assen maar weer erop geplaatst en die zijn niet krom te krijgen! Maar ja, wel die c-clips die soms om je oren springen :-).

Volgend jaar toch maar wat 1/10 titanium assen kopen met aan twee zijde een moer.

Stuurblokken en voorassen van de RC10R5 nemen... Dan heb je geen problemen meer met moertjes die er niet volledig op gaan en loskomen tijdens het rijden...

Joost K.
 
ASC8521 Steering Block 10R5
ASC4627 Front Axle 12/10R5
ASC4673 M2.5 x 0.45 x 4 BHC Screw

Dit zijn de nummers die je nodig hebt...
 
Ik kwam deze tegen op Rceasy.
Hij staat nu op mijn verlanglijstje;) maar dan moet er eerst een f103 komen.
cpf1body002-800.jpg


En kijk eens hoe die diffuser er uit ziet.

cpf1body001-800.jpg
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad fake CF, maar nog erger is de vorm van die foeilelijke diffuser... :(
 
zo in USA gaan ze alweer van start met de F1
echt cool


Per the Tamiya America web site:

F1

Formula 1 cars are back! This class is open to anyone wanting to tackle the challenge of running direct drive F1 style race cars. This class will prove to be a drivers' class as chassis set up is minimal and driving finesse and skill will be the key to victory.

F103 Tamiya Formula One chassis only (F103, F103RS, F103RM, and F103RX).
Tamiya F103 Hop-Ups only.
No chassis lightening allowed.
NEW for 2009: The Tamiya 540-J motor (53689) is the spec silver can motor for the 2009 season.
Any Tamiya foam F1 tire may be used. This includes: 53128, 53129, 53134, 53135, and 53271.
Tamiya F1 wheels only.
No extra vent holes are permitted to be drilled on the wheels.
Tamiya F1 bodies only. Mixing of Tamiya bodies and Tamiya wings is allowed.
Any pinion and spur gear ratio combo may be used.
Driver figure must be used.
Hard cased LIPO batteries and NiMh batteries are legal for F1 class racing. See general rules for legal TCS batteries.
The F103 Chassis must be built per the instruction manual. Altering its basic structure and design is prohibited.
 
zo in USA gaan ze alweer van start met de F1
echt cool


Per the Tamiya America web site:

F1

Formula 1 cars are back! This class is open to anyone wanting to tackle the challenge of running direct drive F1 style race cars. This class will prove to be a drivers' class as chassis set up is minimal and driving finesse and skill will be the key to victory.

F103 Tamiya Formula One chassis only (F103, F103RS, F103RM, and F103RX).
Tamiya F103 Hop-Ups only.
No chassis lightening allowed.
NEW for 2009: The Tamiya 540-J motor (53689) is the spec silver can motor for the 2009 season.
Any Tamiya foam F1 tire may be used. This includes: 53128, 53129, 53134, 53135, and 53271.
Tamiya F1 wheels only.
No extra vent holes are permitted to be drilled on the wheels.
Tamiya F1 bodies only. Mixing of Tamiya bodies and Tamiya wings is allowed.
Any pinion and spur gear ratio combo may be used.
Driver figure must be used.
Hard cased LIPO batteries and NiMh batteries are legal for F1 class racing. See general rules for legal TCS batteries.
The F103 Chassis must be built per the instruction manual. Altering its basic structure and design is prohibited.

Als dat nou in NL van de grond kwam was ik DIRECT van de partij....
 
Klinkt als hetzelfde regelement als de oude Tamiya Eurocup.
Er was alleen 1 groot probleem met dat regelement en dat waren de banden. Er is vrijwel niet te controleren of het Tamiya banden zijn. Toen mochten ook alleen Tamiya banden, maar ik weet dat velen andere merk banden gebruikten die meer grip gaven (Ik natuurlijk niet..... ;) )
Ook de beschikbaarheid van Tamiya kappen (en vleugels) zou hier een groot probleem kunnen worden. Ze zijn namelijk niet/nauwelijks meer verkrijgbaar.

Ik zou het ook zeer toejuichen, alleen dan met de mogelijkheid om andere banden te mogen gebruiken (velgen?) en misschien ook andere voorvleugel, achtervleugel en kap om het makkelijker te maken iets te kunnen vervangen. Verder 100% Tamiya F103.
 
Ook de beschikbaarheid van Tamiya kappen (en vleugels) zou hier een groot probleem kunnen worden. Ze zijn namelijk niet/nauwelijks meer verkrijgbaar.

Ik probeer er net 2 op Ebay te verkopen... En wat je ziet is dat de meest zeldzame extreem veel geld opbrengt...

Zie: Tamiya F103 BENETTON RENAULT B195 Body #50659 NIB -RARE - eBay (item 320315278401 end time Nov-07-08 11:42:35 PST)

en

TAMIYA WILLIAMS RENAULT FW-18 BODY #50723 NIB - RARE - eBay (item 320315280268 end time Nov-07-08 11:50:30 PST)
 
Klinkt als hetzelfde regelement als de oude Tamiya Eurocup.
Er was alleen 1 groot probleem met dat regelement en dat waren de banden. Er is vrijwel niet te controleren of het Tamiya banden zijn. Toen mochten ook alleen Tamiya banden, maar ik weet dat velen andere merk banden gebruikten die meer grip gaven (Ik natuurlijk niet..... ;) )
Ook de beschikbaarheid van Tamiya kappen (en vleugels) zou hier een groot probleem kunnen worden. Ze zijn namelijk niet/nauwelijks meer verkrijgbaar.

Ik zou het ook zeer toejuichen, alleen dan met de mogelijkheid om andere banden te mogen gebruiken (velgen?) en misschien ook andere voorvleugel, achtervleugel en kap om het makkelijker te maken iets te kunnen vervangen. Verder 100% Tamiya F103.
misschien voor hier het idee om het wel toe te staan!

bodies en banden vrij!
denk dat de drempel dan wel meteen een stuk lager wordt.
 
Laatst bewerkt:
misschien voor hier het idee om het wel toe te staan!

bodies en banden vrij!
denk dat de drempel dan wel meteen een stuk lager wordt.

Ik heb al een kant en klaar regelement klaarliggen voor ons op de MACH volgend buiten seizoen dus... En dat gaat erg breed zodat nagenoeg elke 2wd pancar mee kan rijden... Neem het vanavond wel mee naar de vergadering aangezien de Pro10 klasse daar ook besproken gaat worden...

Joost.
 
Ik heb al een kant en klaar regelement klaarliggen voor ons op de MACH volgend buiten seizoen dus... En dat gaat erg breed zodat nagenoeg elke 2wd pancar mee kan rijden... Neem het vanavond wel mee naar de vergadering aangezien de Pro10 klasse daar ook besproken gaat worden...

Joost.

Ik heb er eventueel ook wel een. Is goed opgezet en inderdaad voor vrijwel elke pancar toegankelijk... :);)
 
@rogier of joost,zou je die ook naar mij kunnen mailen of pm'n

@rogier,weet jij of er een vergadering is bij real80 waar je de voorstellen met betrekking tot het wedstijd verloop kunt voorstellen(toevoeging van nieuwe klasses o.a. proten en evt f1)

Daar de meeste nederlandse rijders in de proten volgens het rc-lemans/dmc regelement rijden.Maar voor de f1 is er niets,wel heb ik afgelopen jaar bij de amca gereden en daar heeft men de "de vrije klasse" en daar reden ook de div f1 modelen maar wel met borstel en nimh's .Maar dat is in een klasse geen partij voor een proten.Dus een aparte f1 klasse lijkt mij niet verkeerd.

Het lijkt mij beter om b.v voor de f1 zoveel mogelijk het zelfde regelement tehebben.Je hebt daar nu nog enige invloed op.Want straks krijg je dat er teveel verschil is onderling tussen de clubs.
Maar hoe zien julie de f1,als beginners klasse? of als een lowbudget klasse? of als een de sky is de limit klasse????????????????
 
Back
Top