Zenoah 26 cc startprobleem

Hoi Mensen,
Heb heel deze discussie gelezen en viel af en toe wel in verbazing.
Ondertussen heb ik lekker 10 ltr benzine door mijn Vario trainer met standaard rc zenoah 240 moter gejaagd en lekker gevlogen en smeer 1:33.

M.a.w. Het probleem waar het mee begon is verholpen en pittige opmerkingen later en wellicht gekrenkte ego's later en goed bedoelde adviezen verkeerd begrepen later vliegt de heli van de topicplaatser weer dus iedereen op de plaats rust zou ik zeggen.
Lekker vliegen, bakkie doen, lekker vliegen, bakkie doen...

Tot laterrrrr allemaal.
Gr. Rob
 
@Rob:
goede idee mix 1:33
ik wil ook naar 1:37,5 gaan,
hoe stel jij je nalden in?
ik blijf hangen bij 1,3 en 1,6,
hoger gaat bijna niet, is dat goed?
 
Hoi,
Ik heb de standaard zenoah 240 erin. Dus niet de "getweakte" van Vario.
Dit motertje vliegt echt als een naaimachientje en ik heb wel de originele carburateur die Vario met de trainer verkoopt. Motortje kost zonder carb dacht rond de 175 euro. Heb er al heel wat vlieguren op staan. :D
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat de stand van mijn naalden is. De heli moet goed oppakken qua vermogen als je aan het hoveren bent.
Dan bedoel ik niet alla 3d maar gewoon snel vermogen geven.
Je kan de lage naald iets te rijk zetten en dan gaat ie 4 takten en dan draai je deze een beetje terug zodat dit net weg is. Dan zit je naar mijn bescheiden mening goed. Dit kan je ook doen met de hoge naald. Ik weet wel dat de hoge naald voor een groot deel ook het lage bereik kan beinvloeden. Er stond letterlijk in de uitleg dat deze als een soort hoofd "gateway" fungeert. Uitdraaien is rijker en indraaien armer maar dat zal je al wel weten.
Ik mix euro 95 met 2 takt olie van Castrol TT vol syntheet en zoals gezegd 1:33. Start altijd prima en loopt in vergelijking met andere motortjes die ik heb horen en zien vliegen echt bijzonder netjes en mooi monotoom.
De bougies en de bougie kap haal ik ook bij de racing zaak waar het motertje vandaan komt en dat scheelt enorm veel geld en voordat hier weer een discussie over begint: ieder het zijne en als je duurder wilt kopen dan vooral doen.
Nou vlieg ze en wat sommigen wellicht inmiddels vergeten zijn toen ze er ooit mee begonnen: geniet ervan en keep it simple.
Gr. Rob
 
heel erg bedankt, ROB !!

inderdaad heb ik die kleine naald rijk ingestellt, tot hij bijna niet meer loop stationair, en dan weer iets binnen gedraait, dat hij net goed loopt.
Bij snel hoveren klappt die 'n beetje nog in, zo bij 75 % throttle,
dus ook die groote naald iets naar binnen gedraait, dat hij nog zichtbar rookt, maar goed en zonder grote moeite hovert (steigt).

Ik denk, als die eersten 5 tot 10 liter binnen zijn, loopt die iets beter,
en wat nog belangrijker is, ik ben niet meer bang, dat hij weer stuk gaat.

Hat dat probl. met een nitro, die stuk ging, zonder dat iemand wisste hoezo, kreeg een nieuwe op garantie !!, en die loopt nu 15 gallonen zonder probl.

Ik doe het weer een beetje naar gevoel, het instellen,
n ' beetje rook, maar toch krachtig,
veel vliegplezier, Rob
en naturlijk ook an alle anderen heli-vliegers .
 
Hoi,
In principe moet je ook bij 75 % Throtte genoeg vermogen hebben en niet gaan inhouden. Dus wellicht nog iets te rijk. Je kan als je met kleine marges werkt gerust wat proberen hoor. Is niet dat ie gelijk vastloopt als je maar luistert en het met kleine stapjes doet.
Te arm is zoals eerder gezegd bijna dodelijk voor het motertje maar te rijk is ook niet goed in die zin dat het niet voor niets TE rijk heet. Hij moet gewoon lekker lopen en goed oppakken en dan zul je wellicht wat aan de rijkere kant dan aan de armere kant zitten maar TE is ook niet goed of anders gezegd, niet nodig.
Als laatste, Je zal het met het nitro gebeuren al gewend zijn om voor het
tanken te schudden met je jerrycan. Dat doe ik dus ook met mijn zelf gemengde benzine mix.
Dus shake ze en dan vliegen maar..:D

Gr. Rob
 
rob: nog een keer dank, komt wel goed, Trainer gaat morgen aan de start,
heb 'n prima vliegveld voor de hele (oh die vrouw is da ook nog) .. voor een halve dag
Jonkje: je ook bedankt, zo een geweldig gevoel, als andere piloten dat
delen met jipppie of uuuups, en s6 met jou Hens
 
full

Uwe..nu de veer uit de groef van de zuiger is gekomen blijkt dat behalve op een enkel slijtagepunt deze zuiger helemaal niet is beschadigd.

@ allemaal..de volsynthetische oliën van topkwaliteit gaan jullie prat op. Desondanks vind ik geen sporen van een kapotte oliefilm. Het is in geen geval een kwestie van een vastloper, wat ik onlangs in dit debat beweerde. De gebruikershandleiding van de motor vermeldt geen vol-syntheet als verplichte kost. In deze motor gebruikte hij een olie die effectief was bij de smering van de cilinderwand. Zie hoofdstuk 5 voor de aanduidingen van de oliekwaliteit. Was dit verhaal duidelijk?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:p geen theorie gesimpel en kan en moet,
wij gebruiken Aspen -Benzine met Aspen vollsythetik olie !!

:p vandaag 35 minuten gevlogen (in kleine etappes),
die throttle kurve heb ik nu behoorlijk naar boven gedraait,
om op mijn 1200 touren te komen (laatste mark is niet 75 maar 80 throttle, ook voor de veiligheit).
Dus met iets meer RPM kan ik de carb. ook iets rijker stellen,
Benzine ben ik nu bij 1:33, en hij rookt stationair en bij het vliegen goed.
Het was goed warm vanmorgen, en ook de motor is goed warm geweest,
maar dat zal naar 10 litern wel beter worden,
dan moet hij het met 1:40 doen, mooi dingetje.

:banana: en hij maakt nu ook meer en meer een mooi geluid
 
danke Rob, het gaat de goede kant op,
vlieg ze !


edit: waar is South west Netherlands
 
Laatst bewerkt:
Erg leerzaam, jonge jonge wat een discussie en wat een moderator. Ik vindt de reacties op het onbeschofte af, mag ik verwachten dat een moderator beter moet weten (voorbeeldfunctie) de kinderachtige alwetende manier van commentaar al dan niet in hoofdletters doet mij toch wel erg twijfelen of de beheerder een juiste keuze gemaakt heeft om zo iemand aan te stellen als moderator. Brutus doe heel veel modelbouwers een plezier en leer eens wat van het verleden op stap anders gewoon op en ben maar niet bang "modelheli Nederland kan gerust door zonder jou commentaar" ik kan ze in ieder geval missen als kiespijn!

Sparky

Bijzonder spijtig om een interessant onderwerp op deze wijze om zeep te zien gaan. Voor mij reden om mij terug te trekken van dit forum en een plek te zoeken waar een discussie wel met respect gevoerd kan worden.
Nota bene een moderator............

Verzoek aan een andere moderator om mijn account en bouwdraadjes te verwijderen van dit forum. Ik ga mijn heil voortaan wel ergens anders zoeken.

En bedankt he!

Oh.... jeetje jongens... hebben jullie eindelijk een stok gevonden om de hond te slaan? Dat heeft best wel lang geduurd, of niet?

Vermeld er ook even bij, dat jullie allebei al voor ik moderator werd, het om een "voor mij onbekende" reden met mij aan de stok kregen. Sparky zelfs op een ander forum nota bene....

Bonechopper omdat hij héél graag non-E-stab rigid had willen vliegen en daar zelfs meerdere kantjes A-4 aanwijzingen en tips over non-E-stab vliegen van mijn hand, persoonlijk aan hem gestuurd op zijn verzoek, zonder toestemming hier op het forum pletterde.
Sparky omdat hij héél veel geld aan een heli uitgaf, maar niet de ballen had om deze (uiterst goed met de hand stuurbare, want 2.5 m rotor) heli zonder E-stab te vliegen, en het mij kwalijk nam, dat ik min of meer meldde dat zijn heli feitelijk simpeler vliegt dan een flybarred SkyFox...

Gezien het feit dat jullie zo lekker eensgezind in het zelfde topic reageren zou ik bijna zeggen dat jullie nog lid zijn van dezelfde vliegclub ook.....

Maar geeft niks.... het is makkelijker om het er op te gooien dat een vervelende moderator (eentje die WEL zonder E-stab vliegen kan, en dat is waar de schoen wringt, meer niet) buiten zijn boekje gaat in een topic wat geen van jullie beiden werkelijk wat aangaat (Bone vliegt nitro danwel electro, Sparky vliegt turbine).....

Sorry Uwe voor het verbruien van je draadje, maar dit moet me even van het hart....! Ik mag dan voor sommigen verkeerd overkomen, maar ik heb altijd iedereen zo goed mogelijk van advies proberen te voorzien, en zowel Sparky als Bone hebben dat advies van mij gekregen, zeker in het geval van Bone, toen hij er zelf om vroeg!!!
Dit is gewoon chagrijn van deze heren.... Meer niet.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Aha, there comes the monkey out of the sleeve......!

Dus nu gaat 't in feite om de persoon achter Brutus en niet om de kennis en ervaring die iemand deelt als er weer eens eentje te ver doorslaat met allerlei theorieën die in dit geval kant noch wal raken?!

Jammer......:wink:

Affijn iedere gek is anders gek en dat wordt nogal eens vergeten, heb ik 't idee.

@Uwe, Fijn dat 't de goede kant opgaat!

Gr.Tino
 
Laatst bewerkt:
Geen Paniek heren:
het draadje gaat verder en (ook voor mij) is het heel interessant en leerzaam,
Brutus moet alleen met de bezem deze discussie iets schoon vegen,
of soms een stok gebruiken,
Waar mensen samen komen, zijn altijd een paar, die anders denken.
Wij blijven bij ons 2 taktertjes, die het steeds beter doen,
oookkk dankzij deze discussie,
En Bert, jij moet geen excuses doen als je schoonmaakt !
Bedankt allen,
Uwe
 
ik heb net die bougie van mijn Benzine-Trainer uit gehald,
dacht dat die vanwege rijk mengsel wat zwaart zou zijn,
maar nee,
die ziet uit als een nieuwe,
(Rehbraun)
 
Hallo Uwe,
Bougies kun je niet "aflezen" wat betreft het mengsel wanneer je Aspen brandstof gebruikt.
Aspen zal nooit een bruine aanslag oid achterlaten op de bougie.
Dit is het nadeel van gebruik bij Aspen benzine. De brandstof is te schoon en mist de toegevoegde dopes als van de "gewone" benzine waardoor je de bougie niet kunt aflezen zoals je gewent bent.


Grt,
Eric.
 
macht niks uit, ik vind het mooi zo,

(maar bedankt voor jou zorg)

ben gewoon happy, als het even zo functioneert als het moet :banana:
 
Back
Top