Zenoah 26 cc startprobleem

Om uit het donkere verhaal nog wat leuks te halen,
breng ik een kleine fotoserie van de demontage motor enzv.
zou vanavond (-nacht) klar zijn.

Eerste vermoete, olie bij de koppeling.
Tot zo,
Uwe

Een klein beetje olie bij de koppeling is normaal (geen enkele afdichting is 100% dicht, de benzine verdampt en de olie blijft achter) maar het verschijnsel "geen puf" betekent dat de motor geen spoeldruk opbouwt tijdens de neergaande slag van de zuiger.

Geen spoeldruk=geen vers mengsel=geen ontsteking....

Dan kun je doen wat je wilt, maar zal hij inderdaad alleen lopen als je hem primet, en dan maar heel kort....

Groet, Bert

Zenoah

Heb je de pakking gecontroleerd aan membraam zijde, hadden dit laatst op de club, motor wilde niet starten wel veel bezine uit carb.
Bleek aan membraam zijde, waar ook het beluchtings gaatje zit, de mebraam en pakking verkeerd om te zitten, eerst moet de pakking erop , daarna het membraam , dan het metalen dekseltje, plaatje onder membraam ongeveer 1mm onder bovenkant behuizing, kun je verbuigen in juist stand.
Gr rinie

Motor uitgebouwt, ging in principe goed, fotos staan bij mij in de fotoalbum VBT (Vario Benzine Trainer).
Een foto voor hier van de pakking bij de koppeling, toch iets te veel voor een motor die alles andere als formula 1 moest doen.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
als de motor ingebouwt is, zie je dat niet,
een Heli die mooi vliegt, die draai je niet voor een uur op zijn kop,
om te kijken of da ergens olie uit komt.

full

genoeg van die fotos,
staan in mijn album,
moet morgen en het heele weekend werken, en ik weet niet wanneer
die operatie verder gaat.

moet ook nog vliegen, was vandag mooi weer,
een keer 35 min. en een keer 20 min. fantastico gevlogen met T Rex 450,

dat is die kleine
full

Vraagje nog,
de motor liep rond 20 uren, de heli is nog niet eens 'n 1/2 jaar oud,
zou ik iets doen met garantie, of zelf kijken schroefelen,
het gaat niet om het wie betaalt, jullie mening.
gr. Uwe

Hallo uwe, op foto 1 en 3 uit je fotoalbum lijkt er een stukje carterpakking uit te puilen.
Zou dat het kunnen zijn, mede omdat er aangegeven wordt dat er geen druk opgebouwd wordt.

Jacco

Hallo uwe, op foto 1 en 3 uit je fotoalbum lijkt er een stukje carterpakking uit te puilen.
Zou dat het kunnen zijn, mede omdat er aangegeven wordt dat er geen druk opgebouwd wordt.

Jacco

Ik heb het niet gezien en die van de winkel ook niet,
nu als je dat zeggt , zie ik het ook, het hoort niet zo !!!

Ik stuur nog een foto

Heb net met een modelbouwer gesproken,
die grote autos met zenoah motoren rijd,
hij zag de olie, en zeggt meteen,
false lucht, ja ja, dan start die bijna niet meer.

Ik ga hem morgen toch uit elkar halen,
nog iemand ideen met garantie?

Garantie: dan NIET uit elkaar halen!!!!!
Vario haalt deze motoren helemaal uit elkaar om te balanceren, en dit is gewoon verkeerd monteren geweest, op de fabriek.

Als jij nu dat ding uit elkaar haalt, heb je verder geen garantie meer.

Het is en relatief simpele reparatie, en zo'n pakking zal gerust niet al te duur zijn. Dus je kunt het qua moeilijkheidsgraad of kostenplaatje gerust zelf doen, maar dan heb je verder nergens aanspraak op, ook niet in de toekomst....

Vergeet niet, dat bij deze reparatie het vliegwiel er af moet, en dat is een klusje waar je een speciaal poelietrekkertje nodig hebt. (dat kun je wel zelf maken, maar is toch weer een extra risicootje)

Groet, Bert

Vraagje nog,
de motor liep rond 20 uren, de heli is nog niet eens 'n 1/2 jaar oud,
zou ik iets doen met garantie, of zelf kijken schroefelen,
het gaat niet om het wie betaalt, jullie mening.
gr. Uwe

Meten is weten! Stel je voor de vonk van de ontsteking is verkeerd getimed dan kun je hierdoor startproblemen krijgen. De uitwerking hiervan is minder eenvoudig voor hobbyisten want je zal het moeten meten met speciale apparatuur. U kunt de timing bijv. met een stroboscoop controleren. Ik kan me overigens niet bedenken op welke manier dat anders zou moeten. De ontsteking behoort te vonken indien de merktekens in lijn staan. Zie je geen merktekens op het vliegwiel/rotor en carter/stator dan moet je ze zelf maken volgens opgave van de fabrikant. Bepaal dus het werkelijke tijdstip of afstelling van de ontsteking en vergelijk dat met de beschikbare gegevens. Het mag duidelijk zijn dat u de motor pas later uit elkaar moet halen en/of onderdelen laten vervangen.

De ontsteking op tijd zetten door verstellen van een stator behoort niet tot de mogelijkheden, zo begrijp ik. Je zou kunnen beweren dat de ontsteking dan ook niet van tijd af kan. Integendeel, de rotor en/of een pulsgever moeten natuurlijk wel op de juiste afstelling staan. Ten gevolge van een gebroken krukasspie zie je precies zo'n geval (wel vonk, maar nooit volgens de gegevens op het juiste tijdstip). In dit voorbeeld is de rotor van de afstelling op de krukas verschoven.

Mocht u twijfelen aan de kwaliteit van de vonk, zodat het mengsel niet ontbrandt, dan kunt u verder zoeken naar de juiste werking van de ontstekingsdelen.

Een ander praktisch advies wordt dan de oorzaak van een motorstoring opbreken in grofweg drie stukken: mechanisch, elektrisch en brandstof. Als je kiest voor brandstof zit je goed. Het blijkt namelijk uit ervaring met 2-takten motoren, dat in 90% van alle gevallen de oplossing hier uit voort moet komen. Zoekt u dan naar een verband tussen storing en problemen met de brandstof ofwel de carburateur. Het is geen garantie of feitelijke info maar is zeker een optie!

Laatst bewerkt:
@zore

hoi en bedankt, dat iemand van een heel andere modelbouw gedeelte naar deze discussie luistert.

Ik ben modelbouwer, en zal de motor wel uit elkar halen om de fout te vinden, dan weet ik dat ook voor de andere motor, ik heb 2 van die motoren een 26 en een 29 cc.

Anders als ik heb op garantie opstuur, weet ik dat ontsteking , carb, ontstekingstijd ezv. ok. is.
Met mijn apparatur is het moeilijk te zeggen ''gaat wel goed'', te heli te lucht in en als het niet zo was, heli overleden.

Hoi uwe,
Ik zou eerst proberen wat bert aangeeft en navragen of er garantie op zit. Uit elkaar halen kan je doen als er geen garantie meer op zit.

Jacco

Hoi uwe,
Ik zou eerst proberen wat bert aangeeft en navragen of er garantie op zit. Uit elkaar halen kan je doen als er geen garantie meer op zit.

Jacco

Veele discussies, bedankt allemal,

ga vragen voor garantie en wat zij advisieren.

Gelukkig heb ik nog wat om te vliegen,

diskussie gaat verder als bericht van garantie binnen is.

Uwe D:cool:

@ Zore:

Ik betwist je verstand van motoren niet.... Helaas is de storing reeds vrijwel zeker vastgesteld....

Echter: Je tip met die plantenspuit is gewoon ronduit gevaarlijk: als je een zwak hart hebt, en er is wel doorslag, dan kun je daarna afgevoerd worden....

Groet, Bert

de pakking die er uitsteekt hoort zo das geen probleem de pakking is zo gemaakt dat hij 2 kanten om gebruikt kan worden (tegen foutief gebruik)

ontsteking tijdstip kan je niets aan veranderen vliegwiel zit vast op spie en spoel is vast op cylinder of je moet een zenoah electronische baterij gevoede ontsteking module hebben

20 uur gedraait kan zijn dat er een zuigerveer aan het verslijten is maar dan zou hij wel moeten starten wel zou een nieuwe bougie wonderen doen onder druk (compressie willen ze het soms begeven maar goed die heb je al vervangen

een beetje raar is wel de bruine troep aan de uigaande as misschien vasaline die je erop gesmeert hebt en warm geworden is als dit dezelde zooi is die in de brandstof zit dan heb je het verkeerde kannetje gepakt en is er motorschade geen smering

je hoeft geen hooggeschoolt monteur te zijn om deze motoren te repareren maar je moet wel weten waar je op moet letten inderdaad de test met de plantenspuit is mij een beetje vreemd en niet leeuk voor de handen staat 1200 volt op dus blijf er gewoon af
vonkt de bougie geel duid op te lage vonkspanning deze hoort wit blauw te zijn
in het zeldzame geval wil het wel eens zozijn dat er een cylinder scheurt en geeft dan hetzelfde beeld op wat je aangeeft uitelkaar halen is het advies om eventuele schade vast te stellen voelt de motor anders aan tijdens het aantrekken als vroeger draait de motor soepel als je de bougie eruit haalt tijdens het aantrekken

@mgr

beginn maar van achteren,
de motor voeld anders bij het aantrekken,
hij is iets meer leeg, ik verwacht wat, maar hij is dood,
verkeerd kannetje kan niet, ben met die 5 liter jerrycan al meer uren bezig geweest, ook met andere motor,
voor heerstart nog een keer benzine gekocht bij ... gebruikt ook die gemende voor hun zenoah om uit tesluiten dat dat de fout is,
weet je nu hu veer ik ben ??

Heb 'n brief gestuurt , war ik het spul gekocht heb, en wacht op antwoord.

(Met de pakking die uitsteekt, dat dacht ik al, zou toch niemand zo de motor de deur uit laten gaan)

En bedankt mgr,
s6 met jou hobby,
Uwe

Hoi Uwe,
Garantie in de modelbouwwereld is een wijd begrip. Voor je 't weet ben je na een hoop gebakkelij een week of 6 verder en weet je nog niks. Ja 't enige dat je weet is dat je 6 weken niet hebt kunnen vliegen.

Pakkingen zijn niet duur voor deze motortjes, en 't is geen rocketscience om zo'n ding open te pulken..
Kijk bij jfc racing of de pitstop shop.

RCheliparts heeft vanaf april 't vario gebeuren van Joop van Lent overgenomen.

Gr.Tino

Back