Zenoah 26 cc startprobleem

:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
De carburateur ziet van binnen uit als nieuw, alles schoon, en weer in elkaar gezet.

Volgende punt: ISOLATOR
ik denk dat dat ding krom is en valse lucht zuigt,
die schroeven naar de motor en die schroeven naar de carburateur
zitten schuin tegenover en als je die van de carb. te hard aantrekt, gaat de isolator krom.
Ik ben bekent met schroeven goed hard aantrekken !!

:help:Nu nog een vraag:
waar krijg ik dat ding vandaan,
zou een uit aluminium beter zijn vind ik dat best

de walbro carbarateur is voor zien van een filter gaasje.
Heb je die al schoon gemaakt.gr Gerrit jan

wat ik net schreef, was alles zo als nieuw,
filter het benzine ook 2 keer,
en de filter an de heli verwissel ik regelmatig,

maar waar kreeg ik dat alu stukkje vandaan?

uitverkocht of 32,99 euro in CH of D of i-bay

Uwe

Pittstop shop of JFC racing, effe googlen op deze 2

Gr.Tino

JFC racing hebben ze die uit plastik,
heb die bestellt en moet die schroefen niet zo hard aantrekken,
een uit alu is moeijlik te kregen, maar ik wil de motor eerst weten dat hij loopt,
bedankt,

en bedankt alle mal voor de hulp,
ik ga schrijfen als die loopt!

Wel een beetje vreemd eigenlijk: Die motoren worden met honderduizenden per jaar allemaal met kunststof isolator verkocht, van kettingzaag tot grastrimmer tot auto- of helimotor....

Lijkt me zo verschrikkelijk stug dat die isolator een probleem op zou gaan leveren bij een motor met 25 draai-uren, helemaal als het ding nooit los is geweest?

Maar wat er dan wel aan de hand is is mij ook een raadsel om eerlijk te zijn.

Groet, Bert

Wel een beetje vreemd eigenlijk: Die motoren worden met honderduizenden per jaar allemaal met kunststof isolator verkocht, van kettingzaag tot grastrimmer tot auto- of helimotor....

Lijkt me zo verschrikkelijk stug dat die isolator een probleem op zou gaan leveren bij een motor met 25 draai-uren, helemaal als het ding nooit los is geweest?

Maar wat er dan wel aan de hand is is mij ook een raadsel om eerlijk te zijn.

Groet, Bert
:eek::eek::eek:
Weet je wat,
ik heb 2 van die motoren (26 en 29 cc) en bij de Bell 47 G past zo geen luchtfilter op,
dus ik op de trainer eerst trechter, dan Luchtfilter en weer anders,
en langere en kortere schroeven,
dus dat ding is zo 5 tot 6 keer open en dicht gegaan,
en, wat ik boven al schreef,
ik doe mijn schroeven soms te hard aantrekken, en dat ding blijk echt schuin te zijn,
de volgende keer niet zo hard aantrekken, op de dichting iets lagerfett en op de schroef 'n half druppel loktide.
Je hoort wat die doet als hij het weer doet,
bedankt allen voor die zorg

Hoi,

Klopt van die isolator als je hem te vast draait en krom trekt en waar door die hier valse lucht trekt.

Maar wat ik ook een keer heb gehad is dat er een keering van de krukas lekte met gevolg ook valse lucht.
Had ook het zelfde probleem toen, 5 min aantrekken tot de blaren tussen de vingers met zelfs bloed eruit en dan hard draaien en weer stil vallen en dat zo weer.
Blok eruit gehaald uit de heli, en vervolgens ontdekte ik dat die daar helemaal nat van de benzine was.

Ik geef het maar als tip omdat bij mij hier het probleem zat. Motor draaid nu nog steeds mooi na de revisie.( heb toen ook gelijk de lagers vervangen)
succes

Hoi,

Maar wat ik ook een keer heb gehad is dat er een keering van de krukas lekte met gevolg ook valse lucht.
Had ook het zelfde probleem toen, 5 min aantrekken tot de blaren tussen de vingers met zelfs bloed eruit en dan hard draaien en weer stil vallen en dat zo weer.

wat is een keering van de krukas?

De afdichting, die er voor zorgt dat er geen lucht/benzine ontsnapt langs de krukas.

Groet, Bert

Zou ook nog kunnen.
Bij de oudere typen (260 en 230) zit aan elke kant een keerring.

Bij de nieuwere typen (240 en 270) Zit aan de koppelingszijde een extra lager.
Dat extra lager is een RS kogellager, halfopen dus.

Deze afdichting is nooit zo goed als een echte olie keerring.

Maargoed dan zou je hier dus inderdaad benzine moeten zien.

Gr.Tino

Inderdaad, dat was mijn probleem ook. ik wilde het maar even ventileren omdat ook dit het probleem kon zijn.

Ik hoop dat dit de oplossing is voor het probleem dat jij nu hebt

Gr

Zou ook nog kunnen.
Bij de oudere typen (260 en 230) zit aan elke kant een keerring.

Maargoed dan zou je hier dus inderdaad benzine moeten zien.

Gr.Tino

1. nu ook nieuwen isolator ingebouwt, luchtkaatje is open, dichtringe met vaseline ingesmeert enzv. motor doet niks,
2. lager koppelingszijde bekeken, alles droog
3. blijkbar krijgt hij wel benzine, maar die ontsteking is niet voldoente,
vandaag bougie 1/3 ingeschroevt, en motor liep !
toen motor warm was bougie ingedraait en vinger verbrannt, motor is dood.

+++ nu zag ik, dat bij de trekstarter (en ook luchter) iets van de witte silikonvet zit, dat gebruik ik voor die tandwheelen hek-aandrijving.
van daar is het vet (niet veel) misschien in de bovenkant richting ontsteeking gegaan,

dus ik bouw nu de motor uit en zoek die onderdelen voor ontsteeking,
wel te rusten voor de rest van de weereld, ben aan het schroeveln+++

(sorry schrijffouten)

Laatst bewerkt:
Dat klinkt (in combinatie met de kleur van de vonk die je eerder noemde) als een te zwakke vonk.

Nét krachtig genoeg om over te springen in de open lucht, te zwak als de verbrandingskamer onder compressie staat....

Groet, Bert

Dat klinkt (in combinatie met de kleur van de vonk die je eerder noemde) als een te zwakke vonk.

Nét krachtig genoeg om over te springen in de open lucht, te zwak als de verbrandingskamer onder compressie staat....

Groet, Bert

Dat is het Bert,
veel werk, maar ik ga het nu rustig aan,
de eene deel met benzine blijkt ok te zijn (ook wat geleert),
en dat gaat ook nog goed.

Ik dacht ook aan een elektronische ontsteking, maar ik ga liefer tussen de tandwheelen en de motorluchter een bescherming bouwen.

Mijn STIEHL kettingzaag loopt al 20 jaar zonder elektronik!

Nou.... Smeer eerst maar eens minder.... Die haakse kunststof tandwielen hebben eigenlijk nagenoeg geen vet nodig (ik smeer ze max 1 keer per jaar)

Want als het vet tot in de vliegwielbehuizing zit, dan smeer je nogal overdadig....

Goet, Bert

Gr.Tino

dat is de laatste hoop die ik heb,
in de buurt van de koppeling is het droog,
maar verder boven zag ik wat olie??

De motor start dus nog niet,
bougie vonkt, benzine loopt, zelfs uitlaat gedemonteert of die goed schoon is en niet te veel tegen drukkt, niks,
vandaag nog nieuwe benzine gehaalt bij een dealer voor zenoah motoren,
start niet, ook deze menheer wiste geen raad,
in de modelbouwwinkel bij ons zitten en paar mensen met RC-autos en 23 - 30 cc motoren merk zenoah en andere, hatten ook noit zo'n probleem.

Dus ben nu bezig de motor te tweede keer uit de vlieger te halen (niet so maar in een urtje gedan) en hem volledig uit elkaar te halen,

vliegwheel met remreiniger schoon gemaakt, naar zenoah ingestellt, dus alles wat aan de motor los zit vervangen en gecontrolleert. OOk dat de bougie aan de juiste punt vonkt , dat compressie is en en en.

alle 2 handen voll blaren van het trekken, morgen is die uit elkaar en ik gaa elk onderdeel met het vergrootglas bekijken,

ik ga verder, niet omdat een nieuwe motor al lang enkelvoudiger gewest zal zijn, maar ik wil weten wat het is.

(sorry voor schrijffouten)

maaaaaaaaaaaaar toch gevlogen vandaag (dagelijkse helibeslommering).

Uwe

Doe de volgende test eens:
Zet het gas vol open.
Schroef de bougie er uit, en hou je hand voor het gat.
Trek LANGZAAM (zeg, 1 omw/sec) aan het touwtje. Als de zuiger bijna in bodem staat, moet je een duidelijke "puf" lucht uit het bougie gat voelen komen. Zo niet, dan is er een keerring lek. Voel je wel een heel duidelijke "puf", dan moet je het toch in de ontsteking of de carburatie zoeken.

Als er echt een keerring lek zou zijn, zou de hele koppeling (onderste lager) of zelfs de hele motor (bovenste lager) onder de olie moeten zitten....

Ik gok nog steeds op de ontsteking, anders had je niet het verschijnsel starten met half uitgedraaide bougie kunnen hebben....

Het is wel een vreemde storing, ik heb nog nooit van een eerder geval met deze symptomen gehoord eigenlijk....

Groet, Bert

Doe de volgende test eens:
Zet het gas vol open.
Schroef de bougie er uit, en hou je hand voor het gat.
Trek LANGZAAM (zeg, 1 omw/sec) aan het touwtje. Als de zuiger bijna in bodem staat, moet je een duidelijke "puf" lucht uit het bougie gat voelen komen.
Groet, Bert
:confused: Danke voor je inzet,
test gedaan, helemaal geen puf, zo als de motor leeg zal zijn,
maar heeft wel compressie.
Die lager koppeling kan ik so niet goed zien, het kan ook zijn, dat het olie erder naar binnen zuigt.

In ider gevall is het niet alleen een verzopen motortje dat het niet doet vandag,
hij gaat nu ''oder het mess''
:(

Laatst bewerkt:
Back