Zenoah 26 cc startprobleem

:confused: Motor gaat terug en het woord gekeken of het garantie is of niet.

Ik heb nog andere Helis om te vliegen, darom gaat het niet,
ik wil alleen niet, dat de Trainer oit omgebouwt is en dan
niet geplannt te grond raakt,
je kan nog zo goed autoroteeren, maar bij een laage bocht (2 m boven het graas) kan je niet meer autoroteeren.

De verkoper van de motor denkt, dat het die pakking of zo wat is,
maar vraagt ook, welk soort benzine en olie gebruikt woord.

Tot nu toe naar de inloopfase 1:40 benzine 3 manden
en 3 manden Aspen 2.
Moet toch goed zijn, anders moet toch gewaarschuwt worden, denk ik:confused:

Ik ga hier verder als ik weer wat hoor,
en nog n's bedankt modelbouwers,

Uwe

Hoop dat 't lukt, Uwe.

Ben bang dat ze al er over gaan vallen dat er niet de brandstof (Aspen) in is gegaan dan voorgeschreven is door Zenoah (Benzine met hun smeerolie).

Heb ook trouwens wel eens gehoord dat wanneer je weer terug gaat van Aspen naar Benzine je beter 't carburateurtje kan voorzien van nieuw membraampjes en pakkingen ivm 't uizetten van 't spul door dat soort brandstoffen.

Gr.Tino

Bedankt Tino,

heb ook die vraag gestellt met die benzine / olie,
kan toch niet zijn, dat een maal andere benzine,
alles vernieuwt moet worden,
vlg. mij grooter onzin,

Laatst bewerkt:
Hoi Uwe,
Denk dat je niet veel keus hebt voor een trainer. Die kan nl niet zonder Zenoah.
Je kunt er wel een standaard RC in stoppen want die voldoen ook prima.

Die Aspen ben ik niet zo'n voorstander van. En als ik me goed herinner moet je bij Aspen of sthil brandstof nog wat olie bij mengen om op 1:40 te komen want anders kom je met de standaard mengverhouding die in de fles zit (1:50) een beetje te kort. Ook nog opletten of je wel de 2takt hebt ipv 4takt Aspen of Stihl.

Gr.Tino

Vario meld, dat er met Stihlmix (1:50) en Aspen (ook 1:50) geen problemen gemeld zijn.

Stihl zelf beweert bij hoog en bij laag, dat IEDERE tweetakt voor kettingzaag, en ander tuingereedschap (en daar valt "onze" Zenoah domweg onder) met Stihlmix kan draaien, ongeacht het oliepercentage wat de motorfabrikant voorschrijft.
Het is mij alleen niet bekend of Stihl ook motorschade vergoed....

Vario schrijft bij wijze van spreken ieder jaar een andere olie voor als "de onbetwist best geschikte olie"... achtereenvolgens heb ik Bell-Ray, Zenoah en Klüber als hun "aanbevolen olie" gezien, wat gewoon betekent, dat iedere goede volsyntheet het gewoon kan doen.

Wat de membranen in de carb betreft: het is voor het eerst dat ik hoor dat Aspen of Stihlmix die aan zouden tasten. Heb altijd begrepen dat deze brandstoffen juist vriendelijker zijn dan gewone pomp-benzine. Maar daar kan ik het mis hebben...

Groet, Bert

Vario schrijft bij wijze van spreken ieder jaar een andere olie voor als "de onbetwist best geschikte olie"... achtereenvolgens heb ik Bell-Ray, Zenoah en Klüber als hun "aanbevolen olie" gezien, wat gewoon betekent, dat iedere goede volsyntheet het gewoon kan doen.

Bert dat is jou conclusie. Ik ben bang dat Vario in geval van garantie ineens op de lettertjes gaat letten.

En wat die membramen betreft dit is een ervaring van iemand dus heb 't zelf niet aan den lijve meegemaakt.
Ik hou 't voor mezelf simpel, dus gewoon benzine en een goede volsyntheet op 1:40, zowel voor de Trainer als voor de G20.

De mensen die ik ken die met Aspen of stihl vliegen, mengen altijd naar 1:40

Gr.Tino

Nog 'n keer in het koort,
motor is terug met punt 2:
svp. ook carb.-membraanes en andere pakkingen bekijken en wat doen bij een andere motor, die met benzinestation-benzine gelopen is
(moeten pakkingen vervangen worden bij wisselen naar Aspen bv).
Dat loop nu mal,
helaas (bijna) vakantietijd, maar ik bericht verder hier.
Uwe

Vario meld, dat er met Stihlmix (1:50) en Aspen (ook 1:50) geen problemen gemeld zijn.

Stihl zelf beweert bij hoog en bij laag, dat IEDERE tweetakt voor kettingzaag, en ander tuingereedschap (en daar valt "onze" Zenoah domweg onder) met Stihlmix kan draaien, ongeacht het oliepercentage wat de motorfabrikant voorschrijft.

Groet, Bert
Hoi Bert,
Die knul, die het Aspen aan die Gemeente L'dam verkoopt
vertellte ook, dat je een zenoah 1:40 met die Aspen of Aspen 2 1:50 kan laten lopen zonder over na te denken.

Hoi Bert,
Die knul, die het Aspen aan die Gemeente L'dam verkoopt
vertellte ook, dat je een zenoah 1:40 met die Aspen of Aspen 2 1:50 kan laten lopen zonder over na te denken.

Hoi Uwe,
Je moet ook niet vergeten dat je een Bosmaaier, Snoeischaar of kettingzaag die op stihl of aspen loopt bijna altijd volgas gebruikt wordt.

Bij een heli heb je dat niet. Deze draait altijd in een overlappingsgebied tussen de hoge en de lage sproeier en dus nooit volgas.
Smering luistert hier veel nauwer dan in 't gebied waar tuingereedschap draait.

't was trouwens ook andersom dan dat ik zei:
Als je eerst op benzine hebt gedraaid en je gaat over op aspen of stihl, zetten de pakkingen door de aspen of stihl uit omdat je eerst op benzine gedraait hebt. Dus vernieuwen als je overgaat......

Hoi Uwe,
Je moet ook niet vergeten dat je een Bosmaaier, Snoeischaar of kettingzaag die op stihl of aspen loopt bijna altijd volgas gebruikt wordt.

JUIST NIET!!!! een kettingzaag loopt een aantal seconden volgas, en daarna laat je het gas los. In dat geval schrijft Zenoah zelfs 1:25 voor.
Het gebruik in auto's is vergelijkbaar: kort, volgas accelereren en dan het gas weer los. Ook die moet je 1:25 smeren....
Het is JUIST het specifieke heli-gebruik wat de lagere smering mogelijk maakt, omdat de motor niet het "uitbollen" (hoge toeren, gas dicht dus ook geen brandstof/olietoevoer) niet om de 5 seconden voor zijn kiezen krijgt....

En het is DAT gebruik, wat volgens Aspen en Stihl met hun olie met 1:50 probleemloos zou moeten kunnen (let wel: Stihl en Aspen beweren dat... NIET ikke)

Bij een heli heb je dat niet. Deze draait altijd in een overlappingsgebied tussen de hoge en de lage sproeier en dus nooit volgas. Smering luistert hier veel nauwer dan in 't gebied waar tuingereedschap draait.

Zie boven. Constant draaien maakt JUIST een schralere smering mogelijk omdat de brandstoftoevoer en dus ook de olietoevoer constanter is. Er hoeft geen "oliereserve" in het blok aanwezig te zijn om die herhaalde onderbrekingen in de brandstof/olietoevoer te overleven. Die verhoogde smeringsbehoefte tijdens lastwisselingen geldt overigens voor IEDERE tweeslagmotor. Ook de modernere cylindersmeersystemen van Sulzer en MAN B&W smeren meestal tijdelijk extra gedurende belastingswisselingen

't was trouwens ook andersom dan dat ik zei:
Als je eerst op benzine hebt gedraaid en je gaat over op aspen of stihl, zetten de pakkingen door de aspen of stihl uit omdat je eerst op benzine gedraait hebt. Dus vernieuwen als je overgaat......

Dit is voor mij volledig onbekende informatie, maar dat wil niet zeggen dat het dan niet waar is. Maar bij mijn weten claimen zowel Aspen als Stihl, dat de omschakeling probleemloos en zonder modificatie of ander sleutelwerk mogelijk is.

Wat Vario betreft: die garanderen natuurlijk niks, want jij kan niet bewijzen welke olie je gebruikt hebt. Daar ging het ook niet om. Punt was, dat het advies van Vario v.w.b. "de beste olie"draait als een blad aan de boom, en dat houd in dat al die olieën het gewoon goed doen....

Zelf doe ik precies hetzelfde als Tino, gewone pomp benzine en een goede tweetakt olie (Castrol RS, maar heb in het verleden ook volsyntheet van Q8 ("city bike racing" of zoiets) gebruikt met uitstekende resultaten) in verhouding 1:40.
Ik geloof totaal niet in de wonderen die Aspen of Stihl zouden verrichten en heb daar niet die dubbele prijs voor over....

Groet, Bert

Zie boven. Constant draaien maakt JUIST een schralere smering mogelijk omdat de brandstoftoevoer en dus ook de olietoevoer constanter is. Er hoeft geen "oliereserve" in het blok aanwezig te zijn om die herhaalde onderbrekingen in de brandstof/olietoevoer te overleven. Die verhoogde smeringsbehoefte tijdens lastwisselingen geldt overigens voor IEDERE tweeslagmotor. Ook de modernere cylindersmeersystemen van Sulzer en MAN B&W smeren meestal tijdelijk extra gedurende belastingswisselingen

Zelf doe ik precies hetzelfde als Tino, gewone pomp benzine en een goede tweetakt olie (Castrol RS, maar heb in het verleden ook volsyntheet van Q8 ("city bike racing" of zoiets) gebruikt met uitstekende resultaten) in verhouding 1:40.
Ik geloof totaal niet in de wonderen die Aspen of Stihl zouden verrichten en heb daar niet die dubbele prijs voor over....

Groet, Bert

Die smering bij dat constant draaien is helemaal afhankelijk van de stand van de hoge en lage sproeier. Deze zorgen voor een overlap. Je draait met een heli steeds in die overlap en dan zelfs nog meer naar 't laag toe. Staat je laag iets te schraal, dan krijg je problemen. Dus waarom dan niet gewoon wat vetter om dit een beetje te compenseren. Dus voor mij gewoon 1:40 of voor mijn part 1:25 als 't maar lekker loopt.
Ik heb zelf 't nodige benzine snoeigreedschap omdat ik nou eenmaal zo woon maar.......je draait hier alleen in 't hoge sproeier gebied met dit spul waardoor je altijd verzekerd bent van voldoende mengsel om te smeren, en mijn ervaring is dat je vaak langer volgas draait dan je denkt. 't blijft gereedschap.

En wat die scheepsdiesels betrefd. Je gaat extra smeren als je gaat minderen in toeren volgens een grafiek die geprogrammeerd is, hier met een 10RTA96 tot 10%MCR daaronder ligt 't vast (maar wel hoog). Ook logisch want je gaat minder brandstof inspuiten.
Maar dat is weer een ander forum........;)

Verder gebruik ik Total 2takt racing, ook een volsyntheet.
Ben ook niet kapot van al die aspen of Stihl, je gras gaat er net zogoed van naar de klote..........

En een benzineheli moet een beetje roken en stinken.......:cool:

Gr.Tino

Je tip met die plantenspuit is gewoon ronduit gevaarlijk: als je een zwak hart hebt, en er is wel doorslag, dan kun je daarna afgevoerd worden....

Als daardoor mensen met hartfalen achterblijven is dat niet mijn bedoeling geweest. Ik heb de post inmiddels aangepast omdat deze tip kan best worden genegeerd.

Moet ook nog wat melden:

Verder boven schreef ik, ..''dan komt geen zenoah meer in mijn heli''

dat heb ik verwijdert, is nogal onzin, andere zenoah's lopen gewoon goed, was tot nu toe ook erg tevreden met dat apparatje.

Het komt erop neer dat olie mengen met 1:50 kan geen oorzaak van motorschade worden.

Zou ik niet durven zeggen, want ik vind dat te weinig:(...........Vario en Zenoah schrijven zelf ook 1 op 40 voor.
Om precies te zijn schrijft Zenoah zelfs 1:25 á 40 voor;).

En natuurlijk de afstelling van de carburateur.........

Gr.Tino

Carburateur instelling schrijft zenoah
H 1,5
L 1,25

bij L 1,25 loopt die onrustig en suppelt, bij 1,0 goed, dus bij mij 1,125
en H loopt met 1,0 tot 2,0 goed, dus ik heb bijna bovengrenz 1,75

en die motor rookt iets en woord niet te warm.

Een gevaarlijk situatie kan ook ontstaan bij een uitlaat, die verstoopt is,
men kan denken, te veel brandstof en die H naald terug draaien,
(maar zelfs de uitlaat heb ik gekontrolleert, da is niks).

Carburateur instelling schrijft zenoah
H 1,5
L 1,25

bij L 1,25 loopt die onrustig en suppelt, bij 1,0 goed, dus bij mij 1,125
en H loopt met 1,0 tot 2,0 goed, dus ik heb bijna bovengrenz 1,75

en die motor rookt iets en woord niet te warm.

Een gevaarlijk situatie kan ook ontstaan bij een uitlaat, die verstoopt is,
men kan denken, te veel brandstof en die H naald terug draaien,
(maar zelfs de uitlaat heb ik gekontrolleert, da is niks).

Hoi Uwe
De ene motor is de andere niet......En dit zijn trouwens bassis instellingen.
Ik heb helemaal niks versteld aan de carb. en hij loopt goed.

Mijn carb is ook geen carb die ze bij 't Variomotortje leveren (WT 203a ofzoiets) maar een WT443 welke eigenlijk standaard op de PUH motortjes zit.
Dit is er een met choke.

Gr.Tino

Mijn instellingen voor de motor
zijn gedaan met warme motor,
dus vliegen landen instellen,
'n stukje moest ik later doen, nadat die rotorbladen af waren,
heb nooit wat van standaard gezegd,

Ik ga alleen vragen, als mijn instellingen behoorlijk afwijken van de origineel,
zoals het soms bij align nitro motoren is.

Mijn carb. heeft geen choke (die 29 cc wel, vind ik gemakkelijker).

@zore

hoi en bedankt, dat iemand van een heel andere modelbouw gedeelte naar deze discussie luistert.

Ik ben modelbouwer, en zal de motor wel uit elkar halen om de fout te vinden, dan weet ik dat ook voor de andere motor, ik heb 2 van die motoren een 26 en een 29 cc.

Anders als ik heb op garantie opstuur, weet ik dat ontsteking , carb, ontstekingstijd ezv. ok. is.
Met mijn apparatur is het moeilijk te zeggen ''gaat wel goed'', te heli te lucht in en als het niet zo was, heli overleden.

Bedankt voor uw vriendelijke woorden. Ok, de heli gaat weer vliegen. Je zou wel kunnen concluderen dat de (inruil)waarde op het moment laag is. Die motor helemaal afschrijven na het aantal draaiuren gaat wat ver.

Ik zou zeggen controleer een aantal zaken opnieuw. Het startprobleem kan nog altijd op een onbeduidende oorzaak wijzen. Zie mijn vorige post dan zou ik in zo'n geval: de brandstoftank nalopen op vacuum, de pakkingen controleren zodat de orifice open blijft (/zodat de carburateur ook brandstof blijft inspuiten) en de fabrieksinstellingen nog eens nalopen.

Een andere kwestie is de hoge compressie gekoppeld met de vorm van de verbrandingskamer. Deze klopvaste verbrandingskamer geeft op voorhand een idee wat je kunt verwachten qua loopeigenschappen. Een squish verbrandingskamer in race afstemming staat immers niet bekend om soepele vermogensafgifte of rustig stationair draaien, maar als ze het zó doen wordt het qua gebruiksvriendelijkheid een zooitje.

Wat je concreet duidelijk moet krijgen is de snelheid waarmee het mengsel naar het centrale punt in de boring wordt geduwd. Deze term "squish velocity" staat voor een zekere min - max. waarde die je bereikt wanneer de zuiger het BDP nadert. Dat is, een gecorrigeerde compressieverhouding van 8,4 in combinatie met een squish oppervlakte gelijk aan 65% van de boring, dat gaat niet goed komen.

Back