Zender nostalgie

De blauwe print met de kleurige aansluitingen zit in de zender, en is een "standaard" arduino geprogrammeerd voor een 3-kanaals proportionele encoder, met een ppm uitgang die naar de 2,4 GHz module gaat (ontwerp van Phil Green waarschijnlijk)

Dat klopt , ik kan de zender ook met gewone servo's gebruiken , wat op zich wel handig is , mijn printjes komen altijd van Phil Green , deze had ik via Shaun Garrity

De blauwe print met de kleurige aansluitingen zit in de zender, en is een "standaard" arduino geprogrammeerd voor een 3-kanaals proportionele encoder, met een ppm uitgang die naar de 2,4 GHz module gaat (ontwerp van Phil Green waarschijnlijk).

De in rode en gele krimpkous gehulde electronica units zijn de converters naar een GG actuator. Deze zijn waarschijnlijk gebaseerd op een combinatie van een ATtiny chip en een motor driver chip, en worden aangesloten op een gewone 2,4 GHz ontvanger. Deze units converteren het standaard 1-2 ms servo-signaal naar iets dat de GG actuator kan verteren.
Ja, L/R en H/L worden gebruikt om de "re-coder" aan te sturen. Het GG signaal is dan zo ongeveer tussen 2 en 10 hz (=hoog/laag) met een continue variablele L/R verhouding tussen 1:100 en 100:1.
Bij dit "re-coder" systeem is de throttle een standaard 3e kanaal, terwijl bij het originele GG systeem, door even een continue toon of stilte uit te zenden, de motor een aantal omwentelingen maakte (inplaats van slingerde) en daarmee het gas een paar tandjes open of dicht zette, Hoe langer het gascommando hoe meer verstelling er volgde.
Bij de "re-coder" gaat het gas dus via een standaard servo over het 3e (standaard pwm) kanaal.
Daar kun je -zoals te zien op de video van Jef- niks beginnen met een GG actuator.

Ik heb ook zoiets ontworpen voor de Webra Picco van @RTrider, alleen had die een ander soort actuator, met een spoel en een heen en weer roterende magneet.
Ja, die was uitstekend gelukt! :thumbsup:

Hier een paar scans van een catalogus "Modellbau-Das Hobby" uit 1968 van heruitgever GHG uit Leipzig.
Ik heb deze catalogus even te leen, bestaat uit 80 pagina's, was beetje veel werk om allemaal te scannen...
Hopelijk leuk voor jullie om te lezen...

De ATTiny88 die phil gebruikt, kan ik zo voor jullie programmeren, in de 3 kanaals uitvoering. op de potmeters aansluiten, en dan kun je hem makkelijk zelf calibreren. Komt dan een PPM signaal uit dat naar een hf printje nasr keuze kan worden gestuurd. Dus dan het GG gedeelte omzeilt.
Daarna kan naar wens het proportionele signaal in je kist weer naar GG worden omgetoverd worden.

Vandaag de eerste vlucht gemaakt met de Fleet van Henk. Deze is ook zo omgebouwd door Gerhard (Gait). Nadat ik hem ongelukkigerwijs had opgeblazen, heb ik een nieuwe ATtiny88 geprogrammeerd en ingebouwd
IMG_5949.jpeg

ik heb dezelfde maar een ander klockwork
kort klikken dan ging de motor vooruit weer kort klikken was het stop
weer kort was het achteruit en weer kort was stop
drukte je lang dan ging hij links om
drukte je weer lang ging hij rechts om
dus wilde je twee keer links dan was het lang los lang los lang
je kreeg er een zere duim van
maar mijn doet het niet meer .de relais trekt aan en blijft aangetrokken
maar het blijft nostalgie dus het geet nooit de deur uit

gr raf

maar mijn doet het niet meer .de relais trekt aan en blijft aangetrokken
maar het blijft nostalgie dus het geet nooit de deur uit

gr raf
Zou zomaar kunnen dat de elco over de schakeltransistor wijlen is. 10uF/16V kost nog geen euro.
Kwestie van even meten waar het signaal verdwijnt.
os-pixie schema.jpg

bruno kan ook de ontvanger zijn hoor
en ik heb van dat ding geen aansluit schema meer

gr raf

Dat is precies wat ik schreef.
Het onderste deel van het schema. Dit zijn de schema's van je complete setje.

De zender (bovenste deel)) kan haast niet de oorzaak zijn, omdat de modulatietoon hard wordt geschakeld.

Die toon moet je terugvinden over de primaire wikkeling van de transformator in de ontvanger.
Vervolgens schakelt de 2SB176 steeds een halve periode in.
Om te voorkomen dat het relais op die toon gaat staan trillen is die dikke condensator toegevoegd.
Die wordt in de frequentie van de toon kortgesloten en laadt zich, gedurende iedere halve periode van de toon dat de transistor niet geleidt, weer op via het relais dat daardoor aangetrokken blijft.
Maar als die condensator een te hoge lekstroom heeft, valt het relais niet meer af.
Want een relais blijft bij minder stroom aangetrokken, dan het nodig heeft om in eerste instantie aan te trekken.
Er is nog een mogelijkheid maar die is een stuk onwaarschijnlijker.

Laatst bewerkt:
5da729ab-f8e4-486f-8cf5-e96926f4830e.jpg

Mijn vriend Günther heeft sinds kort een PIKO (uit de plaats Sonneberg) Signal FM7 zenderset. (Voormalig DDR) Zie info op de frequentie strookjes.
Hij heeft daar helaas niet de bijbehorende kristallen bij. Volgens hem zou het een van de standaard kristallen afwijkende combinatie van TX en RX zijn. Ik kan in ieder geval geen wijs uit de zend en ontvangst tabel die bij de set zit.

Ik had hem verteld dat er een zender nostalgie topic op het mbf is( waar hij niet op zit) en hij vroeg mij of ik deze kwestie eens onder de aandacht wilde brengen in dit topic.

Is er iemand die ons meer kan vertellen over deze weinig voorkomende set en de vreemde verschillen tussen de twee tabellen?

Ik zal hem nog even vragen om wat foto’s van de set, dan post ik die ook nog.

De FM zender werkt zoals meestal met een kristal op de 1/2 of 1/3 van de zendfrequentie. Door dié frequentie te FM te moduleren krijg je een bepaalde frquentie zwaai. Wanneer dit signaal dan wordt verdubbeld of verdrievoudigd, zal ook de frequentie zwaai van het signaal dat naar de zendantenne gaat groter zijn, hetgeen een beter laag frequent signaal in de ontvanger oplevert.
Neem de onderste frequentie op het roze zender papiertje waarop staat 13637,5 kHz ofwel 13,6375 MHz.
Dit wordt in de zender verdubbeld tot 27,275 MHz.
Het bijbehorende ontvanger kristal heeft een frquentie van 26.810 MHz hetgeen 465 kHz lager ligt dan de zendfrequentie.
Dat geeft aan dat het gaat om een superhet ontvanger met een midden frequentie van 465 kHz.
Daarbij wordt de ontvangen 27.275 MHz gemengd met de interne 26.810 MHz, en er ontstaat dan een verschilfrequentie van die 465 KHz. Die is beter te filteren als de originele zendfrequentie waardoor de bandbreedte van de ontvanger smaller wordt en je met meer zenders (zendfrequenties) vrij dicht bij elkaar kan opereren.

In de kerstvakantie heb ik een Argus 10 tip-tip set kunnen kopen. In prachtige staat!
Onder het bevlogen advies van Bruno hebben we al een en ander kunnen duiden. De ontvanger wordt gevoed door een 6V en een 22,5V batterij. De DL67 buis wordt met een serie- weerstand van 330R Ohm gegloeid op 6V. Het tongenrelais stuurt de servoos direct aan. In de servos zitten transistor H-bruggen, die de stroom door het tongenrelais beperken.
Vandaag zijn de 22,5V batterijen binnengekomen. Dus…… Spanning kan erop, op het ontvangstgedeelte. Maar nu de zender.
Weet iemand hoeveel spanning erop moet? Hij is waarschijnlijk geheel transistor, dus ik denk dat ik voorzichtig de spanning opvoer totdat hij gaat zenden. Hier een paar fotoos:
IMG_0382.jpeg
IMG_0383.jpeg
IMG_0384.jpeg
IMG_0415.jpeg
IMG_0416.jpeg

Laatst bewerkt:
Als het goed is, zijn die batterijen 22,5 volt, geen 24,5.
En de buis is een DL67.
E zou betekenen dat deze 6,3 volt gloeispanning heeft en bovendien is de 60 serie (ontwikkeld voor gehoorapparaten en draagbare radio's) bij mijn weten alleen in de D uitvoering ( 1,5 V gloeispanning) gemaakt.

Als eerste testapparaat zou ik een veldsterktemeter maken waar mee je kunt zien of- en wat de zender doet.
Afstemkring: 7 mm plastic spoelvormpje met schroefbare poederijzerkern (net zo een als in de ontvanger), daarop 7 wdg 0.3 lakdraad, daaraan parallel een keramische condensator van 47 pF en dan moet je kunnen afstemmen op ons deel van de 27 MHz band.

Overigens zijn de "stickswitches" en de antenne dezelfde als door Reuter (Rehaton = Duits) werden gebruikt.
Dus de apparatuur lijkt een interessante mix tussen Engelse/Amerikaanse (Medco) en Duitse technologie. Toch misschien een Nederlands produkt?

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: jef
Dankje Bruno, ik heb meteen de text aangepast om vuurwerk of kortsluiting te voorkomen, en de historie intact te laten.
De LC kring is nog een beetje abracadabra… misschien dat een oude 27 mhz AM ontvanger het ook wel oppikt als “storing”. Ik heb sowiso de spullen niet.
Zou een spoeltje rond de zenderantenne met een diode het ook kunnen doen?
Groeten,
Raymond.

Even een update over de Argus 10
De 22,5 batterij eraan gesoldeerd, en toen was de batterij dood. Dus maar eens opengemaakt. Ojee, handwerk zo te zien. Draadjes er met plakband opgeplakt. Daarna een 6V accutje (5 eneloops niet vol geladen) aangesloten. Schakelaar aan, en het tongenrelais begint te”ruisen”.
Spanning en op de zender opgevoerd met een kanaal geactiveerd, en bij 5 volt begint er geluid uit het tongenrelais te komen. Op 6 volt gezet, en genoten van de muziek!! Elk knopje heeft zijn eigen toon en met de potmeters in de zender kun je precies op de resonantie-frequentie van de betreffende tong afstemmen. Dan knispert de tong (maakt contact denk ik).
Fascinerend om te zien en horen.
Wat nog niet gebeurt, de stuurmotoren bewegen nog niet.
Desalniettemin meer als genoeg nieuws voor vanavond.

Laatst bewerkt:
Back