Wat is het stil…. Nou achter de schermen en in de coulissen is een en ander doorgelopen. Koortsachtig zelfs door een flinke verkoudheid. De hotline tussen Almere en Sittard heeft overuren gedraaid. De tweeded Argus Stuurmotor had het gele kabeltje van het ruiter-printje afgebroken. Zat nog geplakt dus niet te zien. Uiteindelijk liet door alle gefrunnik de lijm los. Na opnieuw solderen kawan de stuurmotor weer tot leven.
One to go…. De stuurmotor met de witte en gele draad doorgeknipt.
Deze sterilisatie met chirurgische precisie ongedaan gemaakt:
Eind tandwiel eruit gehaald, en het rode schijfje losgezet. 6V erop, draaien aan het schijfje, Niets….. ineens een tekentje van leven uit de mircroperm. Na flink helpen kwam de mircroperm op gang. Duidelijk de collector ge-oxideerd. Daarna met het schijfje de draairichting te sturen (neutraal is motortje stop).
Dus het heugelijke feit is dat alledrie de stuurmotoren nu lopen.
Wat was er mis: De tand des tijds….
1. Collector geoxideerd bij alledrie de stuurmotoren. (Alledrie op gang moeten helpen)
2. Elco’s voor tongenrelais afvlakking vervangen (25 microF origineel, nu 22 mu erin gezet)
3. Contact-banen en ruitertjes schoongemaakt
Wat blijft is dat de rode schijfjes enigszins fragiel zijn. Kunststof niet meer stevig, gespleten bij schroefjes. Mogelijkerwijs gaan we nieuwe 3D printen.
Dat de witte en gele draad waren doorgenkipt heeft volgens mij een reden. Door dit te doen loopt de stuurmotor niet meer naar neutraal terug, maar blijft hij op zijn uiteinde staan, todat er terug gestuurd wordt. Voor het gas dus. Dicht of open.
Volgende stap is de zender en ontvanger. Het tongenrelais onderhoud geven en de zender afstellen op het tongenrelais. Vraag blijft of de ontvanger nog goed getuned is op de zend-frequentie. In de ontvanger zit geen quartz. Ik denk dat hij ook gewoon hilversum 3 ontvangt.
Uiteindelijk lijkt me de set niet meer luchtwaardig, maar wel prachtig om eens te demonstreren op een PH-SAM bijeenkomst.