Dat verwoordt precies mijn "angst" m.b.t. de T8FG en soortgelijken. Het risico dat ik er in zie is dat tegen de tijd dat ik meer dan 6-7 kanalen wil gaan gebruiken mijn in 2011 gekochte "dure" T8FG verouderd is en nét niet die nieuwe features heeft die ik graag zou willen.
Ik vlieg met een 10 jaar oude 35mhz graupner MC-24 zender (12 kanaals) die is omgebouwd zodat hij op 2.4ghz werkt (met een weatronics module). Die graupner MC-24 kan qua opties net zo veel als een gloednieuwe moderne zender. De nieuwe features die je nu op nieuwe zenders ziet is vooral ingebouwde 2.4ghz met (tegenwoordig) telemetrie. Ik heb dat achteraf ingebouwd. Ik heb dus ook 2.4ghz en telemetrie/logging in mijn zender. Daarnaast kan ik mijn weatronic 2.4ghz module en ontvanger programmeren met een laptop en kan ik daarmee de meest complexe 'programmas' in elkaar flantsen om de meest complexe kisten te vliegen.
Mijn zender is echt geweldig en de 'link' met het model is ontzettend stabiel (ik zend op 2 frequenties tegelijkertijd naar het model en het model zend op 2 frequenties zijn telemetrie terug naar de zender, daarnaast wisselen alle vier de frequenties 100x per seconde zodat eventuele storing op een frequentie onmerkbaar snel wordt opgelost.)
Nou is mijn zender nogal overkill voor het vliegen met een trainer, maar het geeft wel aan wat een 10 jaar oude zender (ok ok, met een upgrade!) allemaal nog kan. Hij heeft alleen geen kleuren touch-screen en mist daardoor misschien wat 'bling' factor. maar ik kijk toch naar mijn vliegtuig als ik aan het vliegen ben ipv naar mijn zender.
Moraal van mijn verhaal, ik heb een hele ouwe zender die op dit moment meer kan dan de meeste gloednieuwe zenders! Zenders verouderen maar heel langzaam! Het zijn geen laptops of telefoons. Daar moet je dus niet teveel over nadenken.
Qua features die je nodig hebt voor het vliegen van complexe kisten is mijn 10 jaar oude zender net zo compleet als een gloednieuwe zender. telemetrie, vluchten later terug te kijken op de laptop!, mixers, flightmodes, veel kanalen, timers, delays, veel schakelaars die vrij te koppelen zijn aan allerlei functies, AND/OR logica, etc. etc..
Ik zou dus niet al te bang zijn dat je zender 'verouderd' en dat je er straks geen complexe kisten mee zou kunnen vliegen.
Darentegen, mijzelf kennende denk ik dat ik tezijnertijd best eens een helicopter wil proberen en mijn uiteindelijke droom is een Me-262 met heuse jets, retractables, enz. Goed kans dat ik daar 8+ kanalen voor zal willen.
Maar dat gaat vast niet binnen een jaar of 2-3 worden lijkt me
Als je dat wilt kom je inderdaad waarschijnlijk in de knoop met 'maar' 8 kanalen en niet met beperkingen in functies van een zender van een paar jaar oud. Dan zou je nu voor de zekerheid bijvoorbeeld een futaba 14mz moeten kopen. Maar dat is een beetje raar, want dat is een zender van meer dan 2000 euro. Daarnaast weet je ook helemaal niet waar je terecht komt in de modelbouw. Een Me-262 lijkt je nu leuk, maar misschien kom je er na wat ervaring met verschillende modellen en vliegstijlen er wel achter dat je iets heel anders leuk vindt.
Je kunt dus beter gewoon een 6 of 7 kanaals zender kopen. Daar kun je 95% van alle modellen zonder problemen mee vliegen, of het nu heli's of vliegtuigen zijn. En dus hoef je nu weinig geld uit te geven voor een zender waar je jaren plezier van zult hebben.
Mocht je ooit tegen beperkingen van zo'n 6 of 7 kanaals zender aanlopen (wat ik betwijfel!) dan vlieg je met kisten die zo veel geld kosten, dat een zender van 1000+ euro er ook wel af kan.
Als je echt bang bent dat je te kort komt met 6 kanalen, koop je zo'n 8 kanaals zender. Ze verouderen echt niet. Maarja, heb je wel genoeg aan 8 kanalen? Moet je dan niet naar een FF10 of een T12FG ? Of misschien toch de 14MZ. Aan hoeveel kanalen heb je genoeg?