Zender kiezen, wil ik te snel / te veel?

ik betaalde 329 voor de zender met life batterij, kon 290 met de gewone nimh batterij, wel zonder de ontvanger!
maar ik gebruik Orange.

Waar was dat als ik vragen mag? Want dan wordt het wellicht inderdaad interessant om toch voor de T8FG te gaan...

en het is niet nodig de super te kopen....
bij de update wordt ie zowieso upgedated naar de super versie...

Inmiddels heb ik van de club vernomen dat de meeste trainers met een Futaba vliegen, dus de keuze voor het merk lijkt me gemaakt.

Dan nu nog de twijfel tussen de 6EX, 7C of T8FG...

Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik van de club vernomen dat de meeste trainers met een Futaba vliegen, dus de keuze voor het merk lijkt me gemaakt.

Dan nu nog de twijfel tussen de 6EXA, 7C of T8FG...

Ik ben zelf recentelijk overgestapt van spektrum naar futaba en heb daarbij voor de T7C gekozen.
Deze zender is voldoende voor de komende tijd en de meeste vliegtuigen die ik heb.
Het kan ook alles wat er moet kunnen op dit moment.

Maar als je een T8FG op de kop kan tikken (oude generatie bedoel ik dan en niet de nieuwste) dan zou ik dan doen.

Ik ben nauwelijks bekend met futaba, maar ik zou geen 35Mhz kiezen, dat is echt een gepasseerd station! (Futaba 6EXA)
Op dit ogenblik zou je op een club al tot een minderheid behoren met 35 Mhz, en dat is wel makkelijk want er zijn dus kanalen zat beschikbaar (je hoeft niet, zoals vroeger, te wachten tot degene die met hetzelfde kanaal vliegt geland is). Maar het zal niet zo lang meer duren tot die hele discipline van het frequentiebord gaat verdwijnen. Dan moet je, als je 35Mhz vliegt, eerst iedereen gaan vragen of-ie toevallig jouw frequentie gebruikt.
Dat heb je allemaal niet met 2.4 Ghz. Plus natuurlijk dat de 2.4 minder storingsgevoelig is, en (misschien gevoelsmatig, maar toch...) directer reageert.

Ik ben nauwelijks bekend met futaba, maar ik zou geen 35Mhz kiezen, dat is echt een gepasseerd station! (Futaba 6EXA)
Op dit ogenblik zou je op een club al tot een minderheid behoren met 35 Mhz, en dat is wel makkelijk want er zijn dus kanalen zat beschikbaar (je hoeft niet, zoals vroeger, te wachten tot degene die met hetzelfde kanaal vliegt geland is). Maar het zal niet zo lang meer duren tot die hele discipline van het frequentiebord gaat verdwijnen. Dan moet je, als je 35Mhz vliegt, eerst iedereen gaan vragen of-ie toevallig jouw frequentie gebruikt.
Dat heb je allemaal niet met 2.4 Ghz. Plus natuurlijk dat de 2.4 minder storingsgevoelig is, en (misschien gevoelsmatig, maar toch...) directer reageert.

Ik bedoelde de EX, niet de EXA, sorry. Ik wil inderdaad 2,4Ghz gaan vliegen.

Het grote (mijns inziens) verschil tussen de 6EX en de T8FG lijkt de S-Bus te zijn. Nu werk ik in de automotive wereld en heb vrij veel verstand van het gebruik van digitale bussen en de voordelen ervan, maar ik vermoed dat de servo's er wel een stuk duurder van zullen worden.

Voorzien jullie dat die S-Bus in de (nabije) toekomst standaard gaat worden?

Voorzien jullie dat die S-Bus in de (nabije) toekomst standaard gaat worden?

het biedt natuurlijk wel de mogelijkheid om het met minder kabels te doen...
Maar als je vandaag kijkt dan kan je nu reeds je kabels rechtstreeks op de Vbar of BeastX en blijkbaar ook de 3GX aansluiten..
Vraag is dan als je überhaupt e nog steeds een ontvanger ZAL nodig hebben? satellieten lijken me op dit ogenblik belangrijker worden dan e full function RX...
ik heb persoonlijk nog allemaal full size rx'en en zou niet onmiddellijk (alweer (eerst nr 2.4)) overschakelen omdat er voor mij geen echte toegevoegde waarde is aan de Sbus...
Waarom zouden de servos duurder worden? er verandert niets aan hoor, De S-hub etc zijn apart verkrijgbaar hoor.. Futaba® Radio Control Systems and Accessories
denk voor helis dat het niet zo interessant is, maar wel voor GROTE vliegtuigen, zoals aangegeven in de link..

Haha, nee nog niet!

Maar ik ga waarschijnlijk voor de 7-kanaals 2.4Ghz Futaba.
Met die 7 kanaals denk ik lang genoeg vooruit te kunnen, dat zijn immers toch:
- 2x Ailerons / Flaperons
- 1x Hoogteroer
- 1x Rudder
- 1x Throttle

En dan heb ik 2 kanalen over om later nog iets met twee motoren te vliegen, met retractables, of iets anders.

Maar na wat daagjes op de club ben ik inmiddels aan het twijfelen geslagen over electro vs brandstof :P

Keuzes, keuzes! :D

lol, tja...
brandstof of electro...
3jaar geleden was het bij ons nog ok met brandstof...
tot opeens.... VERBODEN BRANDSTOF... daar sta je dan met je nitro en verbrandingsmotoren.. mag je alles verkopen voor e appel en ei...
Electro wordt steeds goedkoper en krachtiger...
Nu, nitro heeft natuurlijk wel e toegevoegde waarde, het is "echter".
Denk dat een Ferrari zonder het gebrom vd motor ook geen echt Ferrari gevoel geeft ;-)

lol, tja...
brandstof of electro...
3jaar geleden was het bij ons nog ok met brandstof...
tot opeens.... VERBODEN BRANDSTOF... daar sta je dan met je nitro en verbrandingsmotoren.. mag je alles verkopen voor e appel en ei...
Electro wordt steeds goedkoper en krachtiger...
Nu, nitro heeft natuurlijk wel e toegevoegde waarde, het is "echter".
Denk dat een Ferrari zonder het gebrom vd motor ook geen echt Ferrari gevoel geeft ;-)

Tja, dat risico zit er inderdaad in. Electro heeft natuurlijk ook het voordeel dat het minder onderhoud vergt, geen viezigheid geeft en daarnaast dat (of vergis ik mij?) het wat makkelijker herbruikbaar is. Daarmee bedoel ik dat je naast je electro vliegtuig ook vrij makkelijk een electro auto kan hebben en dan een groot deel van je spullen/investering kunt hergebruiken. LiPo's, laders, enz.

Maar ik wil uiteindelijk graag warbirds gaan vliegen... en dan voegt het geronk van een viertaktje toch best veel toe aan het "plaatje".
Kan me haast niet voorstellen dat dat te evenaren is met een geluidsmodule.

kijk hier maar eens naar dan ben je gelijk om!

Mvg Pascal.

Inderdaad, die had ik vandaag zelf ook al gevonden en inderdaad, ik ben om! Het klinkt net echt. Het mist natuurlijk nog steeds het "mechanische oergevoel" dat bij een echte viertakt en het sleutelen er aan hoort, maar het scheelt een boel in kosten, onderhoud en vervuiling. :)

Inderdaad, die had ik vandaag zelf ook al gevonden en inderdaad, ik ben om! Het klinkt net echt. Het mist natuurlijk nog steeds het "mechanische oergevoel" dat bij een echte viertakt en het sleutelen er aan hoort, maar het scheelt een boel in kosten, onderhoud en vervuiling. :)

Zon sound modulle dan klinkt ie zoals ie hoort te klinken ipv zon 4 taktje.

Dat het een boel in kosten scheelt, nou niet met een soundmodulle erin.
Die krengen zijn best duur.

De elektro setup kan goedkoper met china spul maar met echte merk motoren etc is electro weer net zo duur.

Voor de rest is een T7C een goeie zender heeft eigenlijk alles voor de gemiddelde vlieger.
Ik mis eigenlijk nog niks. Kun je zo een 2.2 meter 3D kist meevliegen kwa mogelijkheden. Wel zitten je kanalen dan vol.

- 2x Ailerons / Flaperons
- 2x Hoogteroer
- 1x Rudder
- 1x Throttle
- 1x voeding

Wel zal de grotere warbird vlieger/ parachute dropper etc sneller teweinig kanalen hebben.

Als ik jou was dan zou ik een 2e hands 7 kanaals scoren.
Zie ze regelmatig passeren.

Nou heb een geluidsmodule in een Warbird gehad (AT6 van Graupner). Electro en miste ook het geluid dus een Benidini erin. Speakers erin en een versterker...

Wat een geluid zeg en net echt! Jammer genoeg voorbij het veld hoorde je het amper meer en toch heeft brandstof veel en veel meer.

Ga je voor betrouwbaarheid ga dan voor electro. Mocht je een goede setup hebben dan heb je veel langere vliegtijden met electro dan met brandstof.
(Twinstars bij ons op de club vliegen gemiddeld 45 minuten met motorloop).

Heb net mijn T7C zender verkocht en een T8 aangeschaft, ik zou nog prima met de 7 kanaals zender kunnen doorvliegen maar nu ik een wat groter model ga bouwen is het practische aan de T8 dat je ieder kanaal kan instellen.

T8 is overigens prima zelf te updaten met een SD card dus denk dat als er interessante updates verschijnen je hem zo kan updaten

Om te beginnen dus electro, easystar bijvoorbeeld en een 7 kanaals zender kan dus prima!

Laatst bewerkt:
Back