Zender kiezen, wil ik te snel / te veel?

Daarom mijn opmerking dat het erg afhangt van wat je plannen zijn.
Maar als ik zijn verhaal lees lijkt het er op dat hij wel serieus verder wil, en dat met wat uitgebreidere modellen (geen simpele zwevers). Daarnaast is hij 33 en doet ruim onderzoek vóórdat hij een beslissing neemt. Alle ingrediënten voor een nieuwe piloot die waarschijnlijk niet in een opwelling allerlei irreële dingen wil gaan doen.

Zelf ben ik op ongeveer dezelfde manier begonnen (met een 6-kanaals zender) maar binnen een jaar kwam ik er achter dat ik meer wilde. Gelukkig heb ik een zoon die mijn 6-kanaals kon gaan gebruiken :-)

Johan,

Uit ervaring heb ik geleerd dat men bij het starten altijd juist juist kiest. Of het nu een computerlader of een zender is maakt niets uit. Vroeger kon je nog aanhalen dat het allemaal goed genoeg (en vooral niet te duur) was om met een gewone zender te starten. Nu gaat die vergelijking minder en minder op. Bij veel van die RTF pakketen worden nu zenders geleverd waar je toen alleen maar kon van dromen.

Ik ga nu steevast wat ruimer (in het kader van functionaliteit) shoppen. Als iets "overkill" is dan is het maar zo. "Overkill" hoeft niet noodzakelijk gelijk te staan met duur de dag van vandaag.

We zitten zo aan 6 kanalen (en we hebben echt geen exotische kist gebruikt als voorbeeld).

Wil hij starten met helivliegen (niet van die prutteldingen) zit hij al onmiddelijk voorbij de mogelijkheden van een gewone zender.

Uiteraard heb je gelijk, een gewone zender is meer dan voldoende maar door de moderne middelen (sims, fora en het hele internetgedoe en bereikbare toestellen om te starten) is men veel sneller met het oppikken van bepaalde handelingen en leert men sneller aan (of daar goeie piloten/modelbouwers uit voortkomen laat ik in het midden). Zonder dat men het weet zit men binnen de kortste keren tegen de mogelijkheden van het materiaal aan.

Stevo

Laatst bewerkt:
Wil hij starten met helivliegen (niet van die prutteldingen) zit hij al onmiddelijk voorbij de mogelijkheden van een gewone zender.

Niks heli . :D

Het plan
Beginnen met een instapmodel electro, lid worden van een club, netjes leren vliegen onder begeleiding.
Ik ben behoorlijk hobby-ig ingesteld, heb redelijk wat verstand van electro, programmeren en heb geen twee linker handen. Ik ben daarnaast een fan van WO-II Warbirds, dus ooit zou ik graag zelf een WO-II vliegtuig bouwen.
De grote droom (jaja, mooie dromen groeien snel) is om ooit een ME-262 Jet te bouwen. Maar dat dat niet simpel is en veel ervaring vereist besef ik me. Dus.... first things first.

Daarom gewoon een FF6 of FF7 en dan eerst maar kijken of het hem wel bevalt.

Mvg Johan

Ik vlieg met een Graupner MX16 HoTT; 8 kanalen, veel software mogelijkheden, standaard met telemetrie, en betaalbare ontvangers (relatief dan....)

Waarom Graupner? Omdat ik die vanaf het begin heb, ik ben gewend aan de menustructuur. Futaba of Graupner; in kwaliteit maakt het geen snars uit. Ook Multiplex en de Hitec Aurora is helemaal niks mee.

Ok, ik had al zo'n vermoeden dat het met de kwaliteit van de grote merken allemaal wel goed zou zitten.
Maar hoe zit het met leerling-trainer? Als ik een Graupner koop, kan ik dan alleen lessen met iemand die ook een Graupner heeft? Of kunnen Graupners en Futaba's ook samen buddyboxen?

Verder, zeer goede opmerkingen en discussies! Er is voor beide standpunten iets te zeggen, vandaar ook mijn eigen twijfel.
Ik ben inderdaad niet iemand die zomaar even impulsief begint en ik denk dat dit een hobby voor het leven kan worden. Het heeft alles in zich wat me boeit (vliegtuigen, sleutelen, electronica, bouwen, enz).
Dus wat dat betreft zou het inderdaad prima kunnen zijn dat een T8FG best tot zijn recht zou kunnen komen.

Ik ben ook totaal niet bang om iets duurs aan te schaffen als dat het waard is. Maar geld kan maar 1 keer worden uitgegeven, dus als ik voor iets minder iets heb dat net zo goed al mijn eisen vervult kan ik meer geld in de rest van de spullen steken. Het is en blijft een redelijk dure hobby om in te stappen :)

De mogelijkheid van de buddybox is merkgebonden, dus op dat punt is het praktisch om te kijken wat er op je club gebeurt. (Zelfde geldt voor mode 1/2).
Maar of je nou een 6 kanaals zender koopt voor pakweg 180 euro, waar je toch echt voor de eerste 4, 5 toestellen wel genoeg aan hebt... of dat je meteen begint met 8 of meer kanalen en een prijskaartje dat dubbel zo hoog is... dat vind ik toch wel een beetje zondegeld. En als je een paar jaar verder bent weet je niet alleen zelf veel beter wat je precies wilt, maar is de techniek ook weer verder... wie had vier jaar geleden een idee van 2.4 Ghz of telemetrie?

De mogelijkheid van de buddybox is merkgebonden, dus op dat punt is het praktisch om te kijken wat er op je club gebeurt. (Zelfde geldt voor mode 1/2).
Maar of je nou een 6 kanaals zender koopt voor pakweg 180 euro, waar je toch echt voor de eerste 4, 5 toestellen wel genoeg aan hebt... of dat je meteen begint met 8 of meer kanalen en een prijskaartje dat dubbel zo hoog is... dat vind ik toch wel een beetje zondegeld. En als je een paar jaar verder bent weet je niet alleen zelf veel beter wat je precies wilt, maar is de techniek ook weer verder... wie had vier jaar geleden een idee van 2.4 Ghz of telemetrie?
+1

ik begon persoonlijk met een tweedehands ff9, maar dat was toen nog steeds een up to date toestel... de dx6 of dx7 zijn toch ook niet zo duur?

De DX6 is een budgetzender, pak weg 170 euro. Ik heb er zelf een... :-)
Nadeel: de ontvangers zijn duur, maar daar heeft HobbyKing iets op gevonden.

de dx6 of dx7 zijn toch ook niet zo duur?
Waar. Ik ben begonnen met een DX6i omdat ik goede ervaringen met Spektrum had met het autorijden. Die ging weg omdat deze een beperking had met de mixer op het gas (gas-kanaal bleek een mixer en mix op mix kan niet met de DX6i). Dus daarom een tweedehands DX7 voor 125 euro op de kop getikt. Na 3 jaar vliegen de keuze gemaakt voor een JR DSX9 (=Graupner MX22 maar dan Spektrum/DSM2) omdat die alles kan wat ik ook met de komende grotere schaalkisten nodig heb.

Een nieuwe DX6i met AR6210 6-kanaals full range ontvanger koop je voor rond de 170 à 180 euro. En gekloonde ontvangertjes zijn via Hong Kong heel goedkoop (vanaf een 7 dollar voor indoor ontvangertjes 8O).

Hoi Whuzz.

Ik heb zowel de t6 als de t7.
Als ik het van te voren geweten had , had ik nooit de t6 gekocht.
De reden hier van is, dat de t7 makkelijker is in programmeren, heeft een groter lcd scherm, heeft een timer waar je de vliegduur in kunt programmeren, enz.
Toch heel wat meer mogelijk heden en handigheidjes die de meerkosten ruim waard zijn.

Mvg Pascal.

Hartelijk dank. Ik denk dat dit eigenlijk mijn keuze voor het merk al zal bepalen. Ik zal de club waar ik bij wil gaan vliegen een mailtje sturen met de vraag waar de instructeurs mee vliegen.
Ik heb teveel overmoedigen-crashes op youtube en beginners "ik kan het zelf wel! Oepstochniet" verhalen gezien, dus ik wil het netjes "aan het lijntje" doen in het begin.

Dat verwoordt precies mijn "angst" m.b.t. de T8FG en soortgelijken. Het risico dat ik er in zie is dat tegen de tijd dat ik meer dan 6-7 kanalen wil gaan gebruiken mijn in 2011 gekochte "dure" T8FG verouderd is en nét niet die nieuwe features heeft die ik graag zou willen.

Darentegen, mijzelf kennende denk ik dat ik tezijnertijd best eens een helicopter wil proberen en mijn uiteindelijke droom is een Me-262 met heuse jets, retractables, enz. Goed kans dat ik daar 8+ kanalen voor zal willen.
Maar dat gaat vast niet binnen een jaar of 2-3 worden lijkt me ;)

en mijn uiteindelijke droom is een Me-262 met heuse jets, retractables, enz. Goed kans dat ik daar 8+ kanalen voor zal willen.

Die ME-262 duurt eerder 10 jaar .:D

Niet kwa vliegen misschien maar voor zo,n projekt (vooral eigenbouw) heb je snel ettelijke jaren nodig .

Mvg Johan

Dat verwoordt precies mijn "angst" m.b.t. de T8FG en soortgelijken. Het risico dat ik er in zie is dat tegen de tijd dat ik meer dan 6-7 kanalen wil gaan gebruiken mijn in 2011 gekochte "dure" T8FG verouderd is en nét niet die nieuwe features heeft die ik graag zou willen.
Ik vlieg met een 10 jaar oude 35mhz graupner MC-24 zender (12 kanaals) die is omgebouwd zodat hij op 2.4ghz werkt (met een weatronics module). Die graupner MC-24 kan qua opties net zo veel als een gloednieuwe moderne zender. De nieuwe features die je nu op nieuwe zenders ziet is vooral ingebouwde 2.4ghz met (tegenwoordig) telemetrie. Ik heb dat achteraf ingebouwd. Ik heb dus ook 2.4ghz en telemetrie/logging in mijn zender. Daarnaast kan ik mijn weatronic 2.4ghz module en ontvanger programmeren met een laptop en kan ik daarmee de meest complexe 'programmas' in elkaar flantsen om de meest complexe kisten te vliegen.

Mijn zender is echt geweldig en de 'link' met het model is ontzettend stabiel (ik zend op 2 frequenties tegelijkertijd naar het model en het model zend op 2 frequenties zijn telemetrie terug naar de zender, daarnaast wisselen alle vier de frequenties 100x per seconde zodat eventuele storing op een frequentie onmerkbaar snel wordt opgelost.)
Nou is mijn zender nogal overkill voor het vliegen met een trainer, maar het geeft wel aan wat een 10 jaar oude zender (ok ok, met een upgrade!) allemaal nog kan. Hij heeft alleen geen kleuren touch-screen en mist daardoor misschien wat 'bling' factor. maar ik kijk toch naar mijn vliegtuig als ik aan het vliegen ben ipv naar mijn zender.

Moraal van mijn verhaal, ik heb een hele ouwe zender die op dit moment meer kan dan de meeste gloednieuwe zenders! Zenders verouderen maar heel langzaam! Het zijn geen laptops of telefoons. Daar moet je dus niet teveel over nadenken.

Qua features die je nodig hebt voor het vliegen van complexe kisten is mijn 10 jaar oude zender net zo compleet als een gloednieuwe zender. telemetrie, vluchten later terug te kijken op de laptop!, mixers, flightmodes, veel kanalen, timers, delays, veel schakelaars die vrij te koppelen zijn aan allerlei functies, AND/OR logica, etc. etc..

Ik zou dus niet al te bang zijn dat je zender 'verouderd' en dat je er straks geen complexe kisten mee zou kunnen vliegen.

Darentegen, mijzelf kennende denk ik dat ik tezijnertijd best eens een helicopter wil proberen en mijn uiteindelijke droom is een Me-262 met heuse jets, retractables, enz. Goed kans dat ik daar 8+ kanalen voor zal willen.

Als je dat wilt kom je inderdaad waarschijnlijk in de knoop met 'maar' 8 kanalen en niet met beperkingen in functies van een zender van een paar jaar oud. Dan zou je nu voor de zekerheid bijvoorbeeld een futaba 14mz moeten kopen. Maar dat is een beetje raar, want dat is een zender van meer dan 2000 euro. Daarnaast weet je ook helemaal niet waar je terecht komt in de modelbouw. Een Me-262 lijkt je nu leuk, maar misschien kom je er na wat ervaring met verschillende modellen en vliegstijlen er wel achter dat je iets heel anders leuk vindt.

Je kunt dus beter gewoon een 6 of 7 kanaals zender kopen. Daar kun je 95% van alle modellen zonder problemen mee vliegen, of het nu heli's of vliegtuigen zijn. En dus hoef je nu weinig geld uit te geven voor een zender waar je jaren plezier van zult hebben.

Mocht je ooit tegen beperkingen van zo'n 6 of 7 kanaals zender aanlopen (wat ik betwijfel!) dan vlieg je met kisten die zo veel geld kosten, dat een zender van 1000+ euro er ook wel af kan.

Als je echt bang bent dat je te kort komt met 6 kanalen, koop je zo'n 8 kanaals zender. Ze verouderen echt niet. Maarja, heb je wel genoeg aan 8 kanalen? Moet je dan niet naar een FF10 of een T12FG ? Of misschien toch de 14MZ. Aan hoeveel kanalen heb je genoeg?

Laatst bewerkt:
Eigenlijk een beetje off topic.

Buiten het praten over zoveel of zoveel kanalen is er wel enig verschil tussen zenders van hetzelfde merk.
Zelf heb ik een Spectrum DX5, voor mijn behoefte meer dan voldoende.
Door de mogelijkheid van te binden vlieg ik af en toe een van de toestelletjes van mijn zoon.
Mij valt daarbij op, als ik hetzelfde toestelletje vlieg met de DX8 van mijn zoon de besturing veel direkter is als met mijn zender, de stiks moeten gewoon een mindere uitslag hebben, scheelt hem ongeveer 4mm.
Dus duurder is in dit geval beter is hier wel van toepassing zou ik zeggen.
Maar zoals ik al aangaf, 5 kanalen is voor mij meer dan voldoende, op 61 droom je niet meer van toestellen met echte jetmotors of turboprops.
Gewoon het plezier van vliegen en te trachten van zo weinig mogelijk craches is mij het mooiste.

Sorry voor het even off topic verhaaltje.

Johan.

je kan met de fast ontvangers van orange dus wel degelijk linken aan elkaar en zo tot 14 kanalen komen, ipv "slechts" 8 ;-)
je zit nog effe goed ;-)

nope, de FF8 kan tot 14 kanalen gaan.
12+2(see notes page 30-34 in het boek)

Laatst bewerkt:
Maar, die zender zit ook al weer aan 450 euro. Dus da's een boel extra voor mogelijkheden die je voorlopig niet nodig hebt.

Maar, die zender zit ook al weer aan 450 euro. Dus da's een boel extra voor mogelijkheden die je voorlopig niet nodig hebt.

ik betaalde 329 voor de zender met life batterij, kon 290 met de gewone nimh batterij, wel zonder de ontvanger!
maar ik gebruik Orange.

Back