YAK 23 FLORA

De Yak heeft gevlogen :zon::banana:

Met een bungee en een helper gestart.
Vliegt als een eitje, een paar tandjes trimmen en lekker rondyakkeren.
Landing al even makkelijk.
 
Heren, dank!

Kan nog niet erg veel over het vermogen zeggen, maar met half gas blijft ie keurig op hoogte.
Doorzweven doet hij wel, maar het viel eigenlijk wel mee. Ik was, gelet op de berichten, op erger voorbereid. Al bij de eerste landingspoging lukte het om hem midden op het veld te zetten.
Het zwaartepunt is geen enkel probleem, ik heb voor het pack nog 7 cm over, dus er kan een makkelijk een 6S in. :wink:
 
Laatst bewerkt:
Foto's maiden Wouter's Yak

DSC01988Medium.jpg


DSC01989Medium.jpg


DSC01990Medium.jpg


DSC01992Medium.jpg



Frans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tijdens de derde vlucht kreeg ik voor de verandering weer last van vervelende storingstikken. Dus geland en verder even niet meer gevlogen.
Deze week een PCM ontvanger van een clublid geleend en opnieuw gevlogen.

Wauw, vliegt fantastisch!
Met 1/2-2/3 gas voldoende power om lekker wat rond te scheuren.
(En geen storing met de PCM ontvanger!)
Voor de landing heb je, zeker bij windstil weer, toch wel wat ruimte nodig.


Vandaag is ie echter door een windvlaag van mijn bureau gewaaid. :mad:
Het kielvlak en stabilo zijn finaal afgebroken, dus dat wordt weer repareren. Ik doe er dan gelijk wel een glasmatje op, tegen het beschadigen.
 
Laatst bewerkt:
De staart had ik niet bekleed met een matje om die zo licht mogelijk te houden.
Maar de accu kan nog 7 cm verder naar voren, dus dat matje zal het probleem niet worden.
 
Tijdens de derde vlucht kreeg ik voor de verandering weer last van vervelende storingstikken. Dus geland en verder even niet meer gevlogen.
Deze week een PCM ontvanger van een clublid geleend en opnieuw gevlogen.

Wauw, vliegt fantastisch!

Kijk hier mee enorm uit. Als je op PPM storingspulsen krijgt, is er iets mis. Als ze niet progressief ziin (erger kunnen worden) hoeft het geen probleem te zijn, maar besef je wel dat je nu aan symptoombrestrijding doet.

De kans bestaat dat je PCM straks door dezelfde storingspulsen een keer in failsafe schiet en dan valt er niets meer te sturen. Met PPM heb je dan mss wel stoorpulsen, maar tussendoor kun je nog wel sturen.
 
Heb je gelijk in, maar ik weet effe niks anders meer.

In al mijn modellen (electro en zwevers) heb ik er nu last van, ongeacht welke PPM-ontvanger.
Zelfs met mijn eerste ontvanger die ik 12 jaar zonder enige "tik" heb gebruikt, heb ik nu stoorpulsen.
Ik heb alles al geprobeerd, maar tot nu toe zonder resultaat.
Binnenkort breng ik voor de zoveelste keer mijn zender bij Jan voor een check, maar verwacht er niet veel van.
 
Helemaal vergeten dat ik dit filmpje van de handstart ooit op Youtube had gezet.

Beter laat dan nooit ;


Ton
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er eenvoudig uit :yes:

Dit is ook een leuk filmpje:



Moet de Yak hoognodig eens afwerken.
Erik, kun jij mij nog helpen aan het Motip kleurnummer?

Of zal ik toch voor echte alu van Mick Reeves gaan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Erik!

Maar in mijn schuur is het nu een beetje koud om te spuiten, Brrr.
 
Ook ondertussen weer wat aan de Yak gedaan.

De siberië-camouflage die ik er gisteren opgekwast heb vond ik toch maar niks, dus het meeste er maar weer afgeschuurd. :roll:

Wat opvalt is dat de kwastplamuur en de motip plamuur veel beter hecht op glas+epoxy dan op glas+PS100. Omdat ik voor de reparatie van het kielvlak geen PS100 meer had heb ik hier epoxy voor gebruikt en het resultaat is een veel betere hechting en voor zover ik het nu kan zien zijn alle pin-holes in één keer weg!

Ik denk dat ik de PS100 voorlopig niet meer gebruik en de lopende projecten met gewone epoxy ga glassen. :yes:

4114957dbdcc2b48.jpg


Verder denk ik dat ik toch (voor de verandering) Metalcoat van Mick Reeves ga gebruiken voor de finish. De canopy alvast beplankt en met een injectienaald klinknagels gemaakt. Met zwarte inkt (marker) de randjes wat "geweatherd" zodat de klinknagels wat meer opvallen.

4114957dbdc94236.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wouter,

Ja is dat zo vult de epoxy beter dan PS, kan ook eigenlijk niet anders de epoxy is dikker dan de PS.

Ziet er goed uit de cockpit misschien in de toekomst ook eens proberen.
Lijkt ook een stuk dikker dan het spul dat ik gebruikte.
Hoe is de verwerking ervan en de krasvastheid.

Ga je nog iets doen met de cockpit.

Ton
 
Ton,
Ik denk niet doordat het komt omdat epoxy dikker is, ik denk zelf dat de 'cohesie' met epoxy gewoon beter is.

Het alu-tape dat ik voor de canopy heb gebruikt komt gewoon van de bouwmarkt, maar is slechts 5 cm breed.
Het spul van Mick Reeves is 60cm (!) breed en ga ik eerdaags bestellen.
Ik zal je wel een stukkie sturen, dat heb je nog tegoed.

Uiteraard gaat er nog een fatsoenlijk interieurtje in de cockpit komen, alleen ben ik nog op zoek naar een piloot. Iemand nog een idee (ca. schaal 1:8,4?).
 
Wouter,

Weet niet of het alleen de cohesie is maar goed alles beter dan al die problemen en gerommel met afwerking.

Ik hou het lekker op PS hoewel ik sommige modellen de 25gram mat gaat inruilen voor de 40grams, vind dat soms net effe prettiger werken.

He grappig die tape lijkt dikker dacht echt dat je met dat spul van Mick bezig was.

Zie het graag tegemoet altijd leuk om even een proefje te doen.

Heb nog wel een paar kisten die ik wil bouwen en in alu wil afwerken.

Alvast bedankt

Ton
 
:banana: Jaah, de MetalCoat is binnen :D

411496cb080ecc88.jpg


Snel eens en stukkie proberen.

Ton,
PB even je adres.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top