YAK 23 FLORA

Gefeliciteerd met de goede afloop!
Welke LiPo en motor gebruik je en wat heb je gewijzigd aan de accuschacht (fotootje!?)

Hoewel het me erg leuk lijkt, vind ik de EDF-meeting toch wel erg ver weg.
En omdat ik zelf nog geen vliegklare EDF heb en ook nog druk bezig ben in mijn nieuwe hobbykamer ga ik maar niet.
Veel plezier en wellicht ben ik volgend jaar ook van de partij!
 
Vorige week de Flora maar weer eens van de kast gehaald en in de glasmat met PS100 gezet. 25 grams op de vleugels en de romp muv van de onderzijde romp, die is vanwege de stevigheid in 80 grams mat gezet.
Vooraf heb ik alles 1 keer met porienvuller behandeld.
Om de staart zo licht mogelijk te houden, heb ik hier de mat maar weggelaten en alleen porienvuller en PS100 gebruikt.
De gewichtstoename is nu na 1x porienvuller, 1x glas 25 gr en 2 (dikke) lagen PS100, 1.55 gr/dm2.

Omdat een wat hogere spanning gewenst is om de stroom te beperken en met 4S LiPo het zwaartepunt niet goed uitkomt overweeg ik om 4 A123 cellen te gebruiken.
Is dat een goed idee?
 
Laatst bewerkt:
Nog niet echt, de vergelijking qua gewicht tov de 'voorgeschreven'
10 st. SCR-1250 cellen kan ik nog niet maken, want ik kan nergens het gewicht van deze cellen vinden.
Verder denk ik dat het een redelijk compromis in ampéres is tussen een 3S en 4S Lipo.

Of bedoel je iets anders?
 
Wouter,

Even een plaatje voor de motivatie, dit jaar wel meevliegen hoor met de YAK op de EDF meeting.
forumjetmeeting200727gw2.jpg


Heb je al wat plaatjes om te showen.

Ton
 
Ton,

Bedankt voor de motiverende foto - altijd goed!
Ik ben nu druk aan het plamuren en schuren en foto's daarvan is alleen maar meer van hetzelfde.
Verder ben ik nog druk aan het rekenen voor set-up en in dit verband kwam ik nog een openstaande vraag aan jou tegen:

Welke LiPo en motor gebruik je en wat heb je gewijzigd aan de accuschacht (fotootje!?)

Zelf denk ik aan onderstaande oplossing, maar ik moet nog kijken of dat met het zwaartepunt wel goed gaat.

 
Ja hoeps oe auw zal morgen wat plaatjes schieten.

De accu heb ik een Lipo 3S1P 3300ma pakket, de motor is dacht ik een Kontronic 400/26 wind en is gelijk aan de Mega 15/16/3 beide zijn voor 3-4 cellen Lipo.

Eigenlijk een rustige setup maar wel leuk voor een aandige duurvlucht en voor de handstart heb ik 3/4 gas voldoende, gaat met gemak dus.

Ton
 
Bedankt Ton.
Ziet er goed uit dat luikje!
Lijkt me iig een stuk eenvoudiger accu's wisselen en door ook zoiets te maken kan ik wellicht de accu nog wat verder naar voren schuiven.
Ik ga de zaag erbij pakken :).
 
Wouter,

En al de zaag erin gezet.

We zijn zo langzamerhand toch echt wel toe aan een plaatje, zou zeggen laat es effe wat zien van waar je mee bezig ben.

Ton
 
Heb het de afgelopen weken erg druk gehad met andere zaken als modelbouw, maar ik ben blij dat ik dit weekend toch even heb kunnen knutselen.

En al de zaag erin gezet?
We zijn zo langzamerhand toch echt wel toe aan een plaatje, zou zeggen laat es effe wat zien van waar je mee bezig ben.

Nou vooruit dan maar...

Heb om te beginnen de zaag erbij gepakt :mrgreen:
en een acculuik gemaakt.
Maar waar ga je zagen?
Met een lamp in de duct lukt het redelijk om de spanten terug te vinden.




Niet ontevreden met het resultaat, al vraag ik me af of ie niet te klein is. We zullen zien.




Verder ook nog een leermoment gehad.
Vertrouw niet blindelings op de tekening... :mad:





Tot slot een stukje alu op de roeren geplakt - gaat redelijk, maar als je iets te lang kijkt zit er een deuk of kras in.

 
Wouter,

Hoe is tie ben je al weer iets verder, zou leuk zijn als we samen een beetje kunnen scheuren op de schaalmeeting.

Ton
 
De klad zit er een beetje in, want ik ben er nog steeds niet uit welke setup erin gaat.
Ik overweeg serieus om er een 4S A123 pakket in te stoppen, maar welke motor dan??
Ik wil graag niet boven de 40A uitkomen, omdat ik anders weer een regelaar moet aanschaffen en motocalc krijg ik niet meer aan de praat omdat de testtermijn om is.
:confused:

Verder is er ondertussen nog wel iets gebeurd, de vleugel staat in de spuitplamuur en de ailerons zijn uitgezaagd.
De volgende stap is de vleugelfairing een het verlijmen van het stabilo.
 
Wouter,

O dacht even dat er niets meer aan de YAK werd gedaan, ga je het nog redden om op de schaalmeeting te vliegen.

Als je voor zeker wil gaan kun je kiezen voor de EDF 3W with 4 lipo cells 35 amps. Hoewel je met de A123 cellen voltage zal inleveren en je vermogen nog verder zal zakken.

Beter nog denk ik is de; info van de RBC shop
Ideal and recommended setup for the 2W-20 motor and Wemotec Mini480 fan.
Max Amp draw of 41.6 Amps and +500W of power for most of the pack capacity. (Zal lager liggen bij 4S A123cellen)
Motor: 2W-20
Fan: Wemotec Mini480 Fan
ESC: CC 60 Amp
Battery 4s1p 3200 mAh Lipo (20C)
Test Duration: 3+ minutes static
Video First 30 sec.
Test #: 4 (08-14-05)

Een 40 Amp regelaar moet dit zeker zonder problemen aan kunnen.

Ton
 
Bedankt Ton,

Ik denk dat ik voor een 2W-20 en een 4S-A123 setup ga, binnenkort maar eens bestellen.

Verder wil ik hem wel klaar (iig vliegend) hebben op de schaalmeeting.:yes:

Het uitbalanceren van de fan lijkt me nog een hele klus.
Hier staat m.i. wel een goede handleiding, of zijn er andere manieren?
Het rotortje zwabbert hoewel uitgebalanceerd alle kanten uit, is dit normaal?
Gebruiken jullie de 'spinner' of laten jullie die achterwege?
 
Er klopt geet reen van dat stroomverbruik. Haal de Specs van de M1 cellen er maar bij en gebruik de spanning onder belasting. De parameters van de A123 cellen kloppen niet in deze fancalc.

Erik, denk jij dat de gegevens nu wel kloppen?

 
Laatst bewerkt:
Back
Top