Wisboom stoomgemaal

In het bestek van het Wisboom wordt als 2e ketel voedingstoestel een Giffard injecteur genoemd.
De injecteur is een uitvinding van Henri Giffard die hij in 1850 liet patenteren.
Na veel zoeken heb ik op een Frans talige website een uitvoering van zo'n injecteur gevonden die overeen komt met de aansluitflens op de tekening van de ketels.
In de maquette komt de injecteur in een hoek op de stookvloer.
De totale hoogte is nu 35 mm en er komt alleen nog een slingertje bovenop.

full

full

full

Groet, Jan Walpot.

Henk, aan de leden van SWEK heb ik uitgelegd hoe de injecteur werkt.
Om dat op te schrijven is een heel verhaal en daarom ging ik er gemakshalve van uit dat de lezers hier dat weten.

Groet, Jan.

Ik ga er vanuit dat jullie plezier hebben in wat jullie maken. Want de details die wij een voor een mogen bewonderen die ziet de museumbezoeker mogenlijk gewoon over het hoofd.

Wat hebben wij toch een geluk dat SWEK de bouw aan ons toont.
Dank je SWEK, ik ben enorm blij dat ik via deze langzame tentoonstelling de elementen kan zien groeien tot een geheel en daarbij ook nog achtergrond informatie krijg.

Voor musea is het een crime om goede gidsen te vinden c.q. op te leiden. Ben bij Cruquius wel eens rondgeleid door een bijzonder aardige dame, maar die kon helaas geen antwoord geven op vragen van mijn 10-jarige kleinzoon. Nu is het moeilijk voor een gids om in te schatten hoeveel je in detail moet gaan of weten. Maar de vraag; Wat gebeurt er als ik op dit knopje druk? moet toch wel te beantwoorden zijn. Zelf zou ik als gids tijd tekort komen. Zie teveel details waar iets over te vertellen valt. En dan ben je veel te lang onderweg. Mooi project, waar velen met mij met plezier naar kijken. Gr. Klaas.

De totale hoogte is nu 35 mm en er komt alleen nog een slingertje bovenop.

full

full

Groet, Jan Walpot.
Hallo Jan,
op jou eerste foto zie ik nog steeds niet hoe groot het is (of hoe klein) Want ik weet de maat van je vakjes niet (een euro muntstuk had geholpen).
op je onderste foto vergelijk ik het met de rode kraan op de achtergrond, dan heb ik een idee (vraag is of dat klopt, want 35 mm is best klein.
klinkt als veel priegel werk en dan is het bijzonder hoe jij dit draait/maakt.

Ik heb zeker plezier in het bouwen en volgens mij de andere 2 ook want anders zouden we het niet doen.
Soms heb je wel eens een moment dat je je afvraagt waaraan je begonnen bent maar als het dan toch lukt geeft het veel voldoening.
Voor gidsen is het een moeilijke opgave overal veel van af te weten en je weet ook niet tot hoever de belangstelling van de bezoekers gaat.
Bij de maquette is het de bedoeling een tekst in te spreken zodat alle bezoekers hetzelfde verhaal horen.
Om de grootte van de injecteur, die inmiddels ook is voorzien van de slinger voor de fijn afstelling, hierbij een foto met een euro.

full

Groet, Jan Walpot.

Dank je Jan,
dit geeft goed weer hoe bijzonder fijn jullie werken.
Ik denk dat het redelijk onmogelijk is zoiets te bouwen zonder er plezier aan te beleven.
Dus ik ben blij dat jullie, jullie enthousiasme overbrengen op ons!

Mannen van de SWEK,
Op een ander deel van dit MBF worden met enige regelmaat als blijk van waardering voor de eveneens geweldige prestaties die daar geleverd worden, denkbeeldige petjes uitgedeeld.
Om dit stoomgemaaltopic zoveel mogelijk leesbaar te houden, wil ik om dezelfde blijk van hoge waardering :worship: hier ook éénmalig een keer een dergelijk symbolisch petje uitdelen.
In dit geval dan natuurlijk wel in de vorm van een machinisten- of stokerspetje.
Wat mij betreft past hij jullie allen.
Groet en ga zo door,
Bert

upload_2021-10-28_18-49-47.jpeg

een machinisten- of stokerspetje.
Eenmalig, prima.
Krijg je meer petjes aangeboden moet je ook nog kiezen.
Wat een luxe die pet.

Ik had een oom die was bijna levenslang stoker.
Hij droeg een zwart alpinopetje.

Willum

Afgelopen weken heb ik vooral verder gewerkt aan het ketelhuis.
De ruwe vorm paste prima bij het gebouw dat er omheen komt, dus kon ik verder met de afwerking.
Was best nog veel werk om alles netjes pas te maken, maar best wel weer redelijk gelukt.
En ook in kleur gezet. Na plamuren, en voorbehandeling met grondlak, is daarvoor dezelfde lak gebruikt als straks op de buitenmuren wordt gezet. (zie de voet van schoorsteen in een eerdere post).
Alleen gebruiken we hier voor het ketelhuis geen stenenstructuur. Dit is voor deze oppervlakken behoorlijk prijzig, en de toegevoegde waarde daarvan voor het binnenste van de maquette is niet zo groot.
Voor de vuurfrontjes staan intussen ook spui afsluiters.. Een voor iedere waterketel. Daarmee konden de waterketels onder de stoomketels worden gespuid…(= leeg laten lopen).
We weten niet precies hoe dat ooit bij de ketels is geweest. We weten alleen dat de water leiding in de vloer ter hoogte van de voormuur van de ketel liep. Maar ook al is dit wellicht niet historisch correct, door ze op deze manier op te stellen, kunnen ze ook in het complete verhaal van de werking van het gemaal worden meegenomen.

00843106-E3DF-477D-9D08-81AD0CCEC29F.jpeg

Verder komen er op de muur nog bij iedere ketel nog peilglazen en kraantjes.
En natuurlijk bovenop nog een drukmeter. Hier een proefmodel….8 mm diameter (met een “geprinte” schaal van 6 mm.)
088E5BB8-763B-4B8A-AEC4-EF61D1B7A65B.jpeg

Aan de achterzijde ook de schuiven verder afgewerkt.
A84E2CDD-F588-453E-A5C4-87FD76EDEF50.jpeg

Daarnaast ook het vaste deel van de tussenmuur een kleurtje gegeven.
Uit het bouwbestek weten we dat de binnenmuren gepleisterd waren en wit waren geschilderd.
Dat maakt het voor ons eigenlijk wel makkelijk.
Op de witte muur is “oud Hollands wit” gezet. Niet dat steriele wit, maar roomkleurig, en dat combineert ook heel mooi met de kleuren van de vloeren, de ketelmantel en zeker ook bij de machine.
Hier de muur aan de kant van de stookruimte. ( alles nog schoon zonder vervuiling door kolenstof…).
E8000E2A-1BDA-4AA0-A44A-C2B3AEB6C202.jpeg

En hier aan de zijde van de machinekamer.
82425DE1-966C-4C9F-9EBB-76AE5317C8F4.jpeg

Gr. Jan Blonk

Laatst bewerkt:
Back