Afgelopen dagen kregen we de gelazerde muurfrontjes van de noordelijke muur binnen. Deze lange muur is in drie delen voorbewerkt en daarmee kunnen we nu verder met de volgende stappen.
Olaf heeft de delen al provisorisch aangebracht voor de passingen en het aftekenen van de ramen. Die gaan we overnemen over op de multiplex wanden erachter.
Het grote onbewerkte vlak vooraan wordt later bedekt door de penanten / behuizing van het waterrad. De onderste 40 mm van de wanden gaan we er in een later stadium nog afhalen. Zoals al eerder is aangegeven is dit het verschil tussen de nul-maat van alle tekeningen waarop we bouwen en de werkelijke waterstand aan de lage kant ( hier is dat links) dat we gebruiken als basis op de maquette bodemplaat.
Wij hopen dat het metselpatroon straks kenmerkend op zal vallen bij de bogen boven de ramen en bij de waterdoorvoeren. De test met de basis van de schoorsteen geeft ons goede hoop..
Zodra alle wanddelen beschikbaar zijn en zijn afgewerkt gaan we deze tegen de multiplex wanden zetten. De overgangen van de aparte wanddelen kunnen we dan vrijwel onzichtbaar verbergen achter een regenpijp.
We willen aan de 4 spanten in de machinekamer en aan het spant boven de stookplaatsen lampen aanbrengen. Dit waren vroeger olielampen, maar wij doen dat met leds.
De aansluitingen daarvoor werken we weg in groeven onder in de spanten en in de wand. Daarvoor hebben we nu ook de groeven in de muur gefreesd waarin we de bekabeling kunnen wegwerken. Later komt toch de valse muur met het metselpatroon ertegen.
Onderin hebben we verzamel/verdeelpunt voor de led aansluitingen. Dit deel zal later verborgen zijn achter de penanten/steunmuur van waterrad-as.
En omdat dit hele bovendeel van wanden en dak afneembaar moet blijven willen we onderin dit verzamelpunt twee verende contacten maken voor de aansluiting op de bodemplaat.
Van de voor- en achtermuur heeft Olaf de tekeningen intussen gereed voor het lasersnijden. En daarvan zijn ook sjablonen gemaakt voor de passing op ons houten skelet.
Hier de muur aan de (oostelijke) voorkant.
Dit is de hoofdingang met o.a. de dubbele deur, de verzonken ramen en de naamplaat in de muur..
We willen deze verzonken delen , incl kozijnen, ramen en het naambord, apart lasersnijden en dan kunnen inleggen in uitgefreesde openingen of verdiepingen.
Onder de ramen komt dan nog een rand over de hele breedte.
Verder is de noordelijke muur ook opengewerkt. Deze geeft het zicht op het inwendige van het gemaal.
Hieronder zoals dat nu is voorbewerkt met daarbij de projectie van een waterrad. Deze komt weliswaar nog een stukje van de muur af, maar wat nu wel opvalt is dat zo’n groot waterrad mogelijk toch veel zicht op het inwendige, waar Jan zijn mooie stoommachine staat, wegneemt.
Dit is wel zoals het was, maar we zullen nog even moeten zien hoe dat straks uitpakt als het waterrad er tegen staat. Misschien valt het nog mee, anders kunnen we nog wat doen met bijv. de uitsnijding van het machinistenkamertje.
In het midden, tussen de dwarse middelste muur en het lage opstaande stukje muur komt nog een kozijn en deur. Die deur is de toegang naar de werkvloer van de stokers. Belangrijk voor de uitleg over de werking van het gemaal, want door die deur werden met kruiwagens de kolen aangevoerd.
Inmiddels ook begonnen met de detaillering van de vuurplaatsen.
Op de vloer is een strookje tegels weggehaald en daarin zijn “ijzeren” platen gelegd. Die waren wegneembaar omdat daaronder de spuileiding lag.
Verder was natuurlijk iedere ketel voorzien van een peilglas en kranen voor het min. en max niveau.
De eerste peilglazen zijn gemaakt en “koud” geplaatst. Ze zijn gemaakt van een stukje doorzichtig buis van D= 1,5 mm (gehaald uit een parfumflesje) dat is opgesloten tussen ingeboorde staafjes van 2 mm aan een pennetje van 1 mm.
Dit is wel zo’n beetje het kleinste dat ik met mijn grove handen kan bewerken….en nu moeten de kraantjes nog….
Klein detail….in de ingang van de vuurmond en op de vloer liggen een paar gemorste “kolen….”
gr. Jan Blonk