Zoals Jan W al schreef ga ik de vloerdelen en de planken verder afwerken.
We weten niet precies wat er op de vloer heeft gelegen. Misschien wel gewoon met klinkers, maar misschien was het ook betegeld.
Wij hebben gekozen voor een vloer met terra-cotta boerenplavuizen zoals die hier veelvuldig werden gebruikt. Die plavuizen waren ca. 15x15 cm. Wij hebben daarvoor een patroon gekozen van tegels van 5x 5 mm.
Volgens ons zal dat mooi combineren met de stoommachine, de houten planken en de gebroken wit binnenmuren die de machinekamer gaat krijgen.
De losse vloerdelen heeft JanW veilig op een stuk karton geplakt. Dit dunne MDF is nogal kwetsbaar.
Mijn eerste bewerking is het aanbrengen van een grijze grondlaag (motip spuitbus). Zuigt in het MDF en geeft later een egaal oppervlak om te schilderen.
Daarbij ook een restant stuk ( op de voorgrond] om proef te draaien voor de kleuren en de werkvolgorde.
En dan kan het beginnen....
Hier het proefstukje. De werkvolgorde was snel duidelijk.
1. De grondlaag even lichtjes vlakschuren.
2. Dan de donkere kleur erop. Spuiten of met de kwast...(kan allebei).
3. Dan willekeurig sommige tegels accentueren met een lichtere, gelige, kleur.
4. Dan voegen door met de vingers gewone karwei plamuur in de voegen te masseren
5. Direct het teveel met een vochtige doek wegvegen.
Tussen de stappen 2 tm 4 voldoende droogtijd nemen...
Dit om twee redenen.. De normale reden om vermenging van kleuren te voorkomen, maar ook om te zien hoe de kleuren zijn geworden na het opdrogen, dan kan je nu nog wat nabewerken als dat nodig mocht zijn.
Ik heb de gewoonte om alles ter bescherming met een laagje blanke lak af te dekken. Dat heb ik hier op het proefstukje niet gedaan want dat voegt hier niets toe.
Dan komt het proefstukje er zo uit te zien. Rechtsboven een eerste aanzet met lichtere kleur met de bedoeling om de donkere rode kleur toe te voegen. Dat werkte niet.
Links daarnaast de opzet met de donkere verf en de accenten met de lichtere gelige kleur. En dat werkt wel.
Rechtsonder het beoogde resultaat...licht verschillende tegels met de lichte voeg.
Deze methode resulteert in strakke voegen.
Misschien zelfs te strak voor die tijd van handgevormde tegels, maar een alternatief daarvoor kennen we niet.
ik heb niet genoeg van de donkere basis kleur Vallejo verf in huis voor de hele vloer . Dus als deze week de winkels weer open zijn moet ik eerst even boodschappen doen...
Ik denk dat deze terra-cotta kleur het heel mooi gaat doen bij de stoommachine.
Als straks het vloertje op de bodemplaat is gezet moeten we nog even bezien ofdat het nog wat toevoegt als we de vloer op sommige plaatsen wat ”belopen” maken..
Wordt vervolgd.