Nu JanW de stoommachine vrijwel klaar heeft, en de elektrische aandrijving geheel onzichtbaar onder het vlak heeft weggewerkt, zijn we inmiddels ook zover dat we aan het gemaalgebouw kunnen beginnen;.
Wij hebben dit voor ons gemak opgesplitst in 3 grote delen.
Dat zijn :1. de schoorsteen, 2. het hoofdgebouw en 3. de twee waterradkolken aan de noord en zuidkant.
Deze 3 hoofddelen kunnen we los van elkaar bouwen. Die zullen later strak tegen elkaar staan, maar niet constructief “verbonden” zijn.
Dat heeft als reden dat we het hoofdgebouw als een “deksel van een schoenendoos” willen kunnen wegnemen om af en toe wat onderhoud aan het mechaniek van de stoommachine te kunnen plegen.
We hebben bedacht om het stenenpatroon van het gemetselde gebouw ook na te maken met gelazerde MDF panelen.
Daarvoor wordt het hoofdgebouw opgebouwd uit multiplex met een gelaserd “voorzetwandje”.
Vanwege de afmetingen en vorm van de schoorsteen kiezen we hier voor een andere bouwwijze,
Gelukkig is de schoorsteen is niet rond zoals de meeste, maar is achthoekig. En dat geeft mogelijkheden.
De ruim 1 meter hoge schoorsteen willen we nu opbouwen met 4 mm dik MDF (gelaserde) wanden tegen een serie spanten.
De 8 hoekige spanten worden met 3 draadeinden met afstandsbussen nauwkeurig gepositioneerd.
Het onderste deel van de schoorsteen ( tot aan de eerste roset), gebruiken we om deze bouwmethode uit te proberen.
Hier is onze Olaf bezig met het samenstellen van dit onderste deel. Zichtbaar is het bovenste achthoekige spant met daarin de 3 draadeinden. In de deuropening zie je ook nog een spant.
Omdat we dit zeker willen zijn van het beoogde eindresultaat, gaan we dit deel, incl. de roset die hierop komt, eerst verder afwerken voordat we verder omhoog gaan bouwen,
wordt vervolgd.