Wisboom stoomgemaal

Hier hangt li boven ook een blaasbalg om het smidsvuur op te warmen,
Heb je gezien, dat dit een blaasbalg is met tussenschot?
Bij een enkele blaasbalg geeft deze alleen lucht, als deze samengeperst wordt, dus stootsgewijs.
Bij een blaasbalg met een tussenschot, levert de onderste de toegevoegde lucht en wordt opgeslagen in de bovenkamer.
De lucht uit de bovenkamer kan nu zonder stoten, continue, naar het vuur geleid worden.
Hoe meer je kijkt naar de oude technieken, hoe meer ontzag je hiervoor krijgt.
Groet, Henk.
 
Heb je gezien, dat dit een blaasbalg is met tussenschot?.
Nee dat was mij niet opgevallen Henk.
Zover gaat mijn kennis niet.
Ik neem aan dat je dat kan zien door de horizontale laag met 'spijkers'
Hoe meer je kijkt naar de oude technieken, hoe meer ontzag je hiervoor krijgt.
Dat is helemaal waar.
Iets langer geleden, we vragen ons nog steeds af hoe ze toch die stenen boven op een piramide kregen. Om maar wat te noemen.
Of veel dichter bij, zoals tandwielen nagemaakt zijn (denk ik) van de tandwielen die je in een molen vind.
 
En ik begrijp dat dit een proef opstelling is en mogelijk nog niet aangelegd.
Nu de foto is uit een museum.
Maar het gebruik van een smederij met gebruik van blaasbalgen dateert al van vele eeuwen terug.
Hoe denk, b,v. dat de Vikingen hun stalen zwaarden konden smeden, daar voor de Romeinen en daar voorook nog de Grieken.
Ondertussen zitten we al 200 jaar voor onze jaartelling.
Wat wij tot op heden niet weten, hoe deze oude beschavingen zwaarden konden smeden van een vastheid en snijcapaciteit, die wij tot op heden niet kunnen evenaren.
Er is zoveel kennis verloren gegaan. Groet, Henk
 
Ik neem aan dat je dat kan zien door de horizontale laag met 'spijkers'

Ja, dat is het tussen schot.

Ik heb zo snel geen afbeelding kunnen vinden van een dubbele blaasbalg, vandaar de onderstaande principe schets,

Blaasbalg  dubbel.jpg



Als je aan het touw bij de pijl trekt, dan gaat de klep bij kamer 1 dicht en gaat de lucht naar kamer 2.
Bij loslaten van het touw, wordt kamer 1 weer gevuld, deze wordt door gewicht 1 omlaag getrokken en de kamer gevuld met lucht.
Bij kamer 2 staat een gewicht 2, deze trekt de kamer 2 dicht, de luchtuitstroming is nu constant.
Door het trekken aan het touw kan je via kamer 1 kamer 2 opvullen.
Eigenlijk, hetgeen ook toegepast wordt in de blaasbalg van een doedelzak, bag pipe.
Nogmaals sorry voor de schets, ik kon zo snel geen mooie afbeelding vinden.
Groet, Henk
 
Laatst bewerkt:
En ik begrijp dat dit een proef opstelling is en mogelijk nog niet aangelegd.

Maarten.
Het was niet bedoeld als proefopstelling, maar dat is het intussen wel geworden....
Wij zijn afgelopen week nl. bij het gemaal in Kinderdijk geweest en daardoor ga ik toch wat aanpassen...
Belangrijkste wijziging is dat het plafond hoger was dan ik had gemaakt. De ramen reiken hoger dan ik had aangenomen en het plafond van de werkplaats moet tot aan de dagmaat van de raamkozijnen.
Dat kan ik op het deel dat ik gemaakt heb niet aanpassen, dus moet het helemaal opnieuw... en dan kan ik ook wat veranderen.
bijv.
1) om de inkijk te verbeteren komen er minder planken in de wanden.
2) de schoorsteen van de vuurhaard is te laag en moet ik aanpassen.
3) de blaasbalg is me te groot voor deze bescheiden werkplaats en wordt daarom toch iets kleiner.

Intussen is deze nieuwe versie ook al weer bijna klaar...en dan kan ik beginnen met het vrijwel identieke hokje van het magazijn/machinistenverblijf.

Gr. Jan Blonk
 
Zoektocht naar echte informatie
Als ik een keer echt tijd heb

Jan Blonk,
Ja, Maarten. Klopt.
Wij bouwen het gemaal na zoals het er als stoomgemaal heeft uitgezien vanaf de bouw in 1869....
De zoektocht naar informatie is dus heel tijdrovend...., want er zijn geen foto’s van...


Ik heb mij rond 2000 bezig gehouden met de inrichting van een fabriek opgericht in 1900.
Dat was al iets makkelijker.
Het gemeentelijk archief en het archief van de oorspronkelijke eigenaar waren toegankelijk en lieten aardig wat zien.
De plattegrond van de stoomfabriek en de afleidingen naar de afdelingen waren goed beschreven.
Het pand zelf bestond toen nog. Ik ben het gaan bekijken.
De tekening liet inderdaad zien wat je uit de resterende werkelijkheid kon herleiden.
Ik heb de bestaande tekening opnieuw uitgetekend.
Verder uit alle jaren dat er nog foto's/negatieven waren eigen afdrukken gemaakt.
De archieven hadden platte gronden van kadaster en sumiere bestekken.

Als ik een keer echt tijd heb ga ik deze informatie uitwerken.
Veel dingen die tot nu aan toe zijn gepubliceerd zijn jammer genoeg gebrekkig.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Ben benieuwd Jan!

Maarten, vooruit ....omdat jij het bent...
De “nieuwe” verhoogde smederij, met wat minder planken tegen de wanden en de verkleinde balg aan het plafond. Dit alles staande tegen de oude dummy muren met het te kleine venster....
Het magazijn, nog in aanbouw, ernaast met een kleine gang ertussen. En hier zit wel een deuropening die toegang geeft naar de machinekamer.

Ter oriëntatie... je kijkt hier tegen de hokjes gezien vanuit de machinekamer.
De “achterwand” vanuit dit perspectief is straks de dragende dwarse tussenwand in het gebouw. En links en rechts staan de hokjes tegen de zijwanden.

Hier naast elkaar opgesteld zoals ze straks ook in het gemaal komen.
De gang tussen de hokjes is overigens geen “loopruimte”, ofschoon er wel deur in de dragende muur komt.
Deze gang is gewoon nodig, want hierin steekt het eind van de stoommachine.
En dat is ook meteen de reden waarom de wanden zo open mogelijk worden gehouden. Om zicht op de prachtige stoommachine te houden, en ook om de functie van de twee hokjes te kunnen laten zien.

A0C6D388-EB54-4F41-B887-9E65759B67D0.jpeg

A1C2D22E-9AA9-4159-9F50-90E102BE27E8.jpeg


Gr. Jan Blonk
 
Voordat ik aan het frezen van de tandwielen kon beginnen moest eerst een vulring gemaakt worden om de frees te bevestigen op de freesdoorn.
Ter controle van de verdeling een eerste rondje.
full

Nadat de tanden gereed waren begonnen met uitfrezen van de spaken. Een tijdrovende bezigheid want je kan je geen fouten permitteren.
full

Bij de echte machine bestonden de tandwielen uit 2 delen. Op de deling waren de spaken daardoor breder. Om de boutgaatjes te kunnen boren zag ik geen andere mogelijkheid dan eerst op de deling de vlakke stukken weg te frezen en achteraf te plaatsen.
full

Het eerste tandwiel gereed.
full

En gemonteerd.
full


Groet, Jan Walpot.
 
Na het monteren van de beide grote tandwielen was de machine technisch gereed.
full

full

De tijdelijke messing as delen nog vervangen door stalen assen. Om het in de toekomst mogelijk te maken de machine voor onderhoud makkelijk uit de maquette te halen zijn de rader assen gedeeld. Hiervoor moest wel een extra lager gemonteerd worden. Het extra lager komt in de muren van het gebouw.
full

Daarna kwam de vraag of het mogelijk was 2 mm van de vloer af te halen. Dit was nodig omdat op de vloer een imitatie tegelvloer komt. Deze wordt laser gesneden in MDF en is 2 mm dik. Dit was een lastig karweitje want de relingen waren al vastgelijmd.
full

Nadat de vloer 2 mm was verlaagd van papier een mal gemaakt voor de tegelvloer. Waar het papier niet aansluit op het hogere vloerdeel komen planken waarmee de leidingen en voorverwarmer waren afgedekt.
full


Groeten en fijn weekend, Jan Walpot.
 
Na het monteren van de beide grote tandwielen was de machine technisch gereed.

Technisch gereed of technisch perfect?
Ja, als een werktuigbouwer iets gereed heeft, dan komt de bouwkunde man met aanvullende wensen.
Jan, voor mij een prachtig resultaat en "Corona" dienende (na verkrijgen van de injectie(s), zal ik zeker een bezoek brengen aan het museum in Kinderdijk.
Hopelijk tot binnenkort, groet, Henk.
 
Bedankt Henk en Ruud. Dat de maquette en daarmee de machine in Kinderdijk te bezichtigen is gaat nog een paar jaar duren. De bouw van het gebouw en een deel van de omgeving is tijdrovend. In het Wisboom gemaal staat eerst nog een verbouwing gepland. Voordat ik de machine moet afstaan hoop ik dat er weer clubavonden mogelijk zijn.

Groet, Jan.
 
Back
Top