Stephan Kertész
Forum veteraan
Mooi om jou ook hier te zien, jouw ervaring is erg welkom.ik weet niet hoe ik je bouwverslag gemist heb Stephan
ik heb ook nog niet alles gelezen maar ben ik zeker nog van plan , ik heb ook tal van vlakbouw rompen moeten slopen voor ik er een beetje achter kwam wat ik allemaal fout deed.
ik zie dat je tegen dezelfde fouten aanloopt dan ik.
het is al ff geleden dat ik nog eens een boek vast genomen heb maar de meeste dingen zitten als gebeiteld in mijn hoofd.
de zandstrook komt zo hoog als bovenkant kiel wat je ergens al hebt vermeld
het vlak rijst even veel duimen dan het voeten breed is dit is bij het grootspant maar ook op 2/3 van de voorkant gemeten , dus 1/3 van het achtersteven ( is je schip 60 voet lang dan is dit op 20 voet van het achtersteven )
dit is toch een belangrijke om goed na te kijken. anders ga je al snel te snel naar boven.
ik dacht dat ik gezien had dat je liplassen verkeert zaten ze moeten schuin aflopen naar achter en denk ( maar ben niet helemaal zeker dat ze naar voor afliepen ) ben ook maar eens snel door je fotos gelopen dus kan het fout hebben.
voor de rest ziet het er prachtig uit
ik ga je zeker volgen van nu
Het rijzen van het vlak is iets wat ik in eerste instantie genegeerd heb. Mede ook door de romp en tekeningen van het Hohenzollern model. Deze heeft geen typisch Hollandse romp. Waarschijnlijk is dat model gebouwd als reclame middel voor de noordelijke landen landen om hun scheepsbouw daar ook te kunnen verkopen.
Ja de zandstrook moet gelijk komen met de kiel, dat stond tenminste duidelijk omschreven in de boeken. De rest is inderdaad veel uitpluizen van onduidelijke geschreven stukjes, die je soms wel 10x moet lezen om te begrijpen wat er staat.
De lassen van de kiel lopen af naar achter, gelukkig goed beschreven wederom. Dus ook goed gedaan. Van de huidplanken stond niks vermeld, maar wat ik gezien heb op foto's van archeologische vondsten van wrakken zat daar niet echt een systeem in. Sterker nog, bij vlakbouw deed men maar wat. Ik zag op het wrak, dat tentoongesteld staat op Den Helder, beide manieren boven elkaar.