Winter's Hollandse tweedekker 1/75 POF bouw door Stephan Kertész

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 20 feb 2023.

1. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Er moeten nog een paar kleinigheidjes gebeuren voordat de laatste schuurbeurt komt en er een afwerking met schellak opkomt.
    Geniet van de opgeruimde werkplek naast de constructie.

IMG_3153.JPG IMG_3154.JPG IMG_3157.JPG IMG_3158.JPG IMG_3159.JPG IMG_3160.JPG IMG_3161.JPG IMG_3164.JPG IMG_3165.JPG IMG_3166.JPG

2. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Deuvels in de lassen :thumbsup:

Frank Wouts en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  3. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Bedankt voor de reactie René

Schienagels noemen ze die dingen volgens Witse. Wel een bijzonder detail.

20230224_125754.jpg

4. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Werkplekrommel mooi afgeschermd met dat groen.

5. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Zonder dat groen :)

20230224_134237.jpg

Frank Wouts vindt dit leuk.
  6. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Mooie werkplek maar om de voortgang in je bouwproject te tonen is een rustige groene achtergrond aan te bevelen.

7. Sjors Blomberg

Sjors Blomberg

Lid geworden:
    15 feb 2019
    En weer zo'n project waarvan je denkt, waar haalt hij het vandaan.
    Ik ga weer in de volgstand.
    Het begin is al grandioos dus ik blijf me wel verbazen of beter gezegd, blijf mij maar verbazen :)

8. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Schuif maar lekker aan, dank je wel voor de mooie woorden

9. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    De uitwateringsmerken zijn aangebracht

IMG_3167.JPG IMG_3169.JPG IMG_3170.JPG

Frank Wouts, TIMBERWOLF, Ptèr en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Erg mooie details Stephan, gaaf om te zien dat je echt alles wilt namaken. :wave

11. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dank je Peter. Het was een beetje zoeken naar de betekenis van die tekens. Gelukkig had Maarten het antwoord en dat maakte het makkelijker om de onduidelijke tekening bij het boek te ontcijferen. + is de X, < is de V en het puntje de I van de Romeinse cijfers. 10, 5 en 1 resp.
    Dit was wel een moeilijke klus Om te doen. Kersen hout kan harde stukjes bevatten door het zagen en schuren. Als het hout te heet word, dan gebeurt dit. Het is dan net als bij een rechte sleuf graven in de grond en je komt grote stenen tegen. Dat gebeurt ook met die kleine letters maken. Aan 1 kant is dit zien bij de 3de en 4de van boven. Maar over het algemeen goed gelukt. Ik gebruikt hiervoor een cnc freesje met een hoek van 10⁰ op een elek. handboor. En dan met de losse hand frezen. Een beiteltje of mesje lukte niet, te klein om te doen.

Scheveninger vindt dit leuk.
  12. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Een klein herstel aan de achtersteven gedaan. Dit is straks niet meer zichtbaar want op die plek komt een scharnier van het roer. Ik had de uitsparing voor de eerste paar gangen te ver gemaakt. Er moet ook nog een stukje uit de kiel gesneden worden.

IMG_3177.JPG

En we zijn bezig het roer model te geven. Het totaal zijn 3 samengevoegde balkjes waar de vorm uit gezaagd word. Het derde balkje, dat ik met de hand gevormd heb, komt aan de achterkant waar de scharnieren in gemonteerd worden.

Een flinke klus wederom maar natuurlijk geweldig om te maken.

IMG_3173.JPG
    IMG_3185.JPG
    IMG_3186.JPG
    IMG_3187.JPG
    IMG_3188.JPG
    IMG_3189.JPG

IMG_3195.JPG
    IMG_3196.JPG

Tevens vandaag mijn houtstrips ontvangen van Jimdo. Fijne service en ook best snel geleverd. Alleen moet die wat aan zijn bezorgkosten doen (€28,00). Wat ik begreep van hem komt omdat het zo'n gehucht is waar hij zit en het door GLS moet laten ophalen. Maar daarentegen is zijn prijs voor hout wel goed. En dan heb je met zo'n grote bestelling zeker voordeel t.o.v. al die andere winkels. Hij levert goede kwaliteit, mooi gezaagd en doet er flink wat extra strips bij. Als ik die tel en aftrek van de bezorgkosten valt het nog reuze mee. Ik heb de middelen om het zelf te maken en ook het hout, maar ik leef in een bejaardenflat en om dagen aan een stuk te lopen zagen en schuren in een appartementje zag ik niet echt zitten.

100+ kersenhouten strips, 90+ lindehouten strips en wat castello (buxus alternatief)

IMG_3199.JPG

Bedankt alvast voor het bezoek

13. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Mooi hout en een mooie service Stephan. Heb je alleen dezelfde diktes en breedtes aangevraagd?

14. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Ja, kersen 2x6 mm en de dikte is zo aangepast in de drumsander. Daarbij was 2 mm gunstiger dan 1,5 of 1 mm. Linde ook allemaal 1x4 mm voor de dekken. Met een frame bouw moet je ook de binnenkant beplanken, dus je hebt wel een lading latjes nodig.

Frank Wouts en Ptèr vinden dit leuk.
  15. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Het is altijd fijn om extra te hebben. Ik heb van notenhout van iedere dikte wel 50 tot 100 stuks op voorraad liggen. Dus 1mm, 1,5mm en 2mm in breedtes van 1 t/m 10mm. Wel zo handig! :koud:

Overigens volg ik ook de discussies op SoS. Het roer en de dikte is anders dan bij de Engelsen. Het roer loopt recht en wordt niet smaller aan de onderkant. Geen idee of de Engelsen in die periode wel hun roer versmalden.

Voor de verfkleuren op het schip van het beeldsnijwerk. Vroeg 17e eeuw werden de beelden voornamelijk waarheidsgetrouw geschilderd. Pas na de tweede helft / tegen het einde van de 18e eeuw ging men de beelden okergeel verven. Het bekende "goudkleurig". Ik las dit terug in het boekje over de William Rex van Ab Hoving.
    Vermijd aub de kleur "blauw" die was in die tijd niet betaalbaar en bestond ook niet letterlijk. Gek genoeg kenden ze het woord "blauw" niet als kleur. Geen idee of ze het grijs / groen noemden, maar in ieder geval geen blauw.

groet,
    Peter

16. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Ja Ketting beschrijft dit ook. Maar eerlijk gezegd wil ik buiten zwart en soms wat Judea bitun en misschien een beits, geen kleuren op dit schip. Het houtsnijwerk wil ik als houtsnijwerk laten zien. Onder een kleurtje kan van alles verborgen zitten.
    Het roer van deze schepen zijn gewoon recht toe recht aan qua dikte. Staat zo beschreven ook in van Yk en in Witse. Maarten deelde nog een Foto van de Wasa en daar zie je exact het zelfde roer zoals ik het nu gemaakt heb. Dus we zitten op de goede weg. Ik ben wel nog aan het twijfelen om een versiering erboven op te maken, zoals ook in die foto die Maarten deelde van dat Hollands roer uit 1630. En inmiddels ben ik expert in hoofden maken op die grootte :), heb er wel zin in.

Frank Wouts en Ptèr vinden dit leuk.
  17. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Een hoofd op het roereinde werd idd wel eens toegepast op tweedekkers. Op bepaalde schilderijen is dit ook te zien. Ik heb even geen voorbeeld bij de hand, maar op het web zul je ze ongetwijfeld vinden.

18. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
  19. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    De sponningen in de kiel.
    IMG_3214.JPG IMG_3220.JPG IMG_3221.JPG IMG_3222.JPG IMG_3224.JPG

20. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Knap dat je dit even uit het handje gefreesd hebt. Ik zie ook vaak dat men een aparte plank gebruikt met schuine kant en deze schuine kant ook aan de scheg en kielbalk aanbrengt. Je krijgt dan ook de V groef als beide stukken tegen elkaar gelijmd worden.

Deel Deze Pagina