Stephan Kertész
Forum veteraan
Bedankt Peter.Een heel gaaf maar zeer moeilijk en langdurig project. Je bent heel erg goed gestart en je verbindingen, uitleg daaromheen is erg goed! Klasse zover.
Ik weet niet veel van Hollandsche scheepsbouw, maar Willem Vos zei eens dat de Hollandsche schepen uit de 17e eeuw "krommer" zijn gebouwd dan bijvoorbeeld de Engelsen toedertijd deden. De reden was het tegengaan van het doorhangen van het schip. Dat wil zeggen dat je een kattenrug kreeg als het schip niet zo als een banaan gebouwd werd. De Engelsen konden veel meer stevigheid en stijfheid in het schip / frame bouwen, waardoor ze minder last hadden van het doorhangen en daardoor rechtere schepen bouwden. Een nadeel was dat de schepen logger waren en een diepere watergang hadden.
In de boeken van Witsen en Van Yck wordt hiernaar verwezen volgens Vos als je maar goed bestudeerd en goed luisterd en begrijpt, is het net alsof je met oude scheepsbouwmeesters aan het communiceren bent en ze je uitleggen waarop je moet lettten. Ik vond dat een heel mooie toelichting die hij gaf.
Jij laat in feite zien dat dit type schip uit die periode letterlijk zo krom is als een banaan door alleen al de kielbalk te vervaardigen en te tonen hoe deze was. Dit bouwverslag is dus niet alleen een verslag van het bouwen van een schip maar meteen ook een enorme schat aan kennis en ervaring die wordt opgedaan.
Ik volg dit verslag dan maar al te graag en hoop heel veel te leren.
Ik wens je heel veel succes met de bouw. Je bent wel met wat veel projecten tegelijk bezig, dus ik hoop dat je de focus kunt bewaren om het tot een goed einde te brengen.
gr.
Peter
Ja gaaf is het zeker om te doen en ik trek er mijn tijd voor uit. Zal me niks verbazen dat dit wel een jaartje of wat gaat duren. Ik heb heel veel vrije tijd. Maar ook hoe het eind eruit gaat zien daar dub ik nog over. Een open constructie, doorgezaagd of een bouw diorama. We zien wel als de tijd en bouw vordert. Evenals de manier van bouwen. Als ik het authentiek wil maken, dan moet ik naar de huid eerst methode uitwijken. Of wellicht een combinatie van met hoe de meesten zoiets maken.
Ikzelf heb wel zoiets, ik wil ervan leren, vind de Hollanders zo interessant dat ik er alles over wil weten. En het beste is om een bouw met zulke details te maken. Ter zijnentijd zal het ook in de modelbouwer komen en ik hoop dat het dan ook voor velen interessant zal zijn om te volgen en er toe aan te zetten om een Hollander te gaan bouwen op deze wijze. Op SOS kan je meer details zien, je kan daar meer foto's posten.

Willem Vos heeft een prachtig bouwwerk neergezet, Je moet dan inderdaad Yk en Witse lezen om deze schat aan informatie terug te vinden. Ook Ab Hoving heeft mij in het begin geholpen met de opstart van deze bouw. Maar ook zijn boek "A.J. Hoving Nicolaes Witsens scheeps-bouw-konst open gestelt ISBN 9051941099" en https://witsenscheepsbouw.nl/verkenning/ zijn een schat aan informatie over de Hollandse schepen.
Een ander voordeel van die bananenvorm was dat het midden gedeelte het eerst de bodem van de lage wateren raakte en niet het roer. Hierdoor bleef het schip stuurbaar en raakte het roer niet zo snel beschadigd. Ja de scheepsbouwers waren erg inventief. Ook komt het niet zo nauw met de bouw als de Engelse of Fransen. De Hollanders bouwden het schip met de stapel hout die ze ter beschikking hadden. Zo konden onderdelen wel eens anders samengesteld zijn dan bij een ander schip. De reden dat ik de voorsteven in 2 helften heb gemaakt. Ik had geen brede planken tot mijn beschikking, dan maar in 2 delen. En dat mag.
Je kan ook veel uit Maarten zijn verslag halen waar hij bezig is met de bouw van een Pinas. Hij doet veel research naar de gevonden wrakken.