WILLEM BARENTSZ - KOLDERSTOK 1:50

20220715_132935.jpg
20220715_132935.jpg
20220715_132942.jpg
20220715_132949.jpg
20220715_133006.jpg
20220715_133020.jpg
20220715_133154.jpg
20220715_133206.jpg
20220715_133307.jpg
20220715_133544.jpg
20220715_133548.jpg

Bekijk bijlage 502695 Bekijk bijlage 502696 Bekijk bijlage 502696 Bekijk bijlage 502697

Alstublieft. Er liepen gemiddeld 10 personen aan boord, dus stond er wel eens iemand in de weg.

Baie baie dank Mees! :worship::worship::worship::zoeken: Deze fotos is reeds in een legger genaamd "Mees Ippel" en is klaar gestoor op de laptop en Hard Drive. Er staat zoveel informatie op deze foto's dat ik me weer eens heb gerealiseerd dat dit schip in een veel groter schip gebouwd moet worden - anders zijn er gewoon te veel dingen die verloren gaan.

Er is gewoon zoveel dat men uit deze foto's kan halen. Dat lijkt me een normale zweepslag en geen kolderstok? De kapiteinshut is inderdaad verstoken van alle luxe - en te oordelen naar het daglicht tussen de planken, zal er nogal wat tocht zijn. Dat zou de kwaliteitscontrole van admiraal Anna niet hebben doorstaan!

Alles waar ik om vroeg, is er tot in het kleinste detail. De overkappings, de braedspit, ankerbeting en kapitein's cabine. En dan moet ik speciaal de uiterst gedetailleerde foto's van de tuigage vermelden. Dat is onbetaalbaar en geeft me een goed idee van wat waar naartoe gaat.

Nochmaals Mees, alvast bedankt hiervoor! :goal:banana::worship:

Hello Almal

Met zulke mooie foto's (nogmaals bedankt, Mees) zit er niets anders op dan vooruit.

微信图片_20220704130219.jpg

De beplanking van dek A is afgemaakt,

en een begin is gemaak met het opvulling van de romp in afwachting van de rompbeplanking. Op dit moment is het slechts een gedeeltelijke boks totdat de afschuinsing van de romp is gedaan.

微信图片_20220705170838.jpg

Een mooie en strakke pasvorm voor de hoofdmast - precies zoals het hoort.

微信图片_20220705170847.jpg

Ik heb de hoofdmast geleend van WB #1 om er zeker van te zijn dat alles in orde is.

Het zagen van 28mm lange stukken Paulownia hout en deze vervolgens aan de onderkant van de romp lijmen was een tijdje prima in orde, maar nauwelijks stimulerend of uitdagend. Kanonnen klonken veel interessanter!

Hoe zagen de kanonnen op de WB er eigenlijk uit? Nou om te beginnen, het waren driewielers en naar alle waarschijnlijkheid 6- en 3-ponders.

Rolpaard 1.png

800-h13.jpg

e0fc7a6685f8f113a91eb887405c3c0d.jpeg

Toen het roer van de replica werd opgehangen, werd de gelegenheid gevierd door het afvuren van een van de kanonnen.

WModel-3.jpg

Op het schip.

Deze foto's zijn de foto's die in mijn bouwverslag zijn opgenomen voordat ik de prachtige foto's van @Mees Ippel Mees ontving. Ze zijn veel gedetailleerder dan degene die ik hier heb laten zien.

Degenen die mijn logboek hebben gevolgd, weten dat ik ook geschutpoorten op WB # 1 heb opengesneden, maar er op de een of andere manier nooit aan toe ben gekomen om er iets aan te doen. Als ik begin met planken, raak ik er zo in beslag genomen dat de romp gesloten was voordat ik iets aan de kanonnen deed. Deze keer was ik niet van plan om dat open te laten - die geschutpoorten gaven me te veel moeite om ze niet goed te gebruiken! :rofl:

Het grootste probleem was hoe de kanonnen aan de rolpaarden te bevestigen op een manier die absoluut permanent en 100% veilig is (als er zoiets is), want zodra het volgende dek aan is, is dat alles - er is geen verdere toegang.

Wat ik deed was een houten bed maken voor het kanon in de rolpaarden, wat zou betekenen dat de loop absoluut waterpas zou zijn. Bovendien bood het ook de mogelijkheid om een 100% uniform resultaat te creëren - met andere woorden, ervoor te zorgen dat beide lopen op dezelfde hoogte en hoek worden gemonteerd. Het kanon werd vervolgens bovenop zijn bed gelegd en zo gedraaid dat het trunniongat verticaal was in plaats van zijdelings. En ja, je raadt het al, van bovenaf door de messing spijker in het houten bed genageld.

微信图片_20220705200936.jpg

Kanonnen klaar. Ik hoopval dat de kannonen niet van de rolpaarden zal loskomt. Het is duidelijk dat het ernstige gebrek aan ruimte zaken als wielen, haken, ringen, tuigage, trunnions en trunnion caps onmogelijk maakte om op te nemen in de ruimte die ik beschikbaar heb. Achteraan moest ik zelfs de kanonnen inkorten om er zeker van te zijn dat ze tussen de twee schotten zouden passen. De onderstaande foto toont ze dry-fit op hun speciale dekken.

微信图片_20220705211733.jpg

微信图片_20220705211742.jpg

En zo koekeloer de kannonen na achter (alles dry-fit).

Daar ben ik tevreden mee en de combinatie van de koperen kanonnen, de rode gunport voeringen en de eik, lijkt me goed! Ze worden permanent vastgelijmd - elk op zijn eigen mini-dek - zodra de afschuinsing is voltooid.

Mooie update en prachtig werk weer Heinrich :thumbsup:

Begrijp ik nu dat er zelfs nog een 3e WB komt....?

Vele dank vir de mooi woorde, Piet. Nee, geen 3'e WB :) - de admiraal zal mij laat certificeer! :rofl: ik bedoel bloot dat een groter schaal model (Plank on Frame) alle detail mooi zal wijs. De planset van Ab Hoving kan bloot vergroot word na schaal 1:36 of 1:24.

Hello Vriende

Toen ik het deel over de rolpaarden en kannonen op SOS plaatste, stuurde een van de leden me dit zeer interessante PDF-bestand over het onderwerp. Ik heb het bijgevoegd en hoop dat je het kunt openen.

Voor degenen die niet het hele document willen lezen, heb ik het als volgt samengevat:

1. De twee rolpaarden werden geborgen uit het wrak scheurrak S 01. Waarom is dit belangrijk? Dit is het wrak dat door Gerald de Weerdt werd gebruikt als een van zijn belangrijkste bronnen om de rompvorm en de afmetingen van de Willem Barentsz te bepalen.
2. De Scheurrak is waarschijnlijk in 1593 tijdens een zware storm op Texel ten onder gegaan - deze plek is het precies in hetzelfde tijdsbestek als de Willem Barentsz.
3. De teruggevonden rolpaarden waren in opmerkelijk goede staat (vooral de tweede) ongetwijfeld geholpen door de zachte kleisedimenten van de Nederlandse wateren.
4. Het rijtuig is volledig van eikenhout, met uitzondering van de assen die van een nog niet geïdentificeerde houtsoort zijn.

3W3.png

3W4.png

3W5.png

3W.png

5. Hoewel er geen kanonslopen werden gevonden op deze rolpaarden (er wordt aangenomen dat er eigenlijk nog een derde- en vierde-rolpaard wachten om te worden opgehaald waarvan er nog een zijn loop heeft), de vorm van de trunnionbedden, de dikte van de rolpaard-wangen en de afstand ertussen, zou een kanon van twee of drie pond suggereren. Dit betekent dat het de kleinste van de twee kalibers was (de Zwaan van Zeeland**) had drie- en zes-ponder kanonnen).

6. Het zijaanzicht van de rolpaard suggereert dat het hele kanon (inclusief met rolpaard) onder een vrij aanzienlijke hoek naar achteren moet zijn geleund om het helling (camber) van het dek te compenseren. De sterke helling naar achteren van de rolpaard kan ook worden gekoppeld aan het feit dat het grootste deel van het loopgewicht achter de vooras ligt om te voorkomen dat het stuk omvalt. Een andere reden zou kunnen zijn geweest om het gewicht van het kanon op het enkele vrachtwagenwiel aan de achterkant te verhogen om te helpen bij de remweerstand. Op de volgende foto is duidelijk te zien hoe groot een deel van het kanon naar achteren reikt.

3W 2.png

Rolpaard 4.jpg

Noch een voorbeeld.

Voordelen van de driewielige rolpaard:

1. Het zou veiliger zijn geweest om te werken - minder kans dat de voeten van de bemanning tijdens de terugslag door vrachtwagenwielen worden verbrijzeld.
2. Vanwege de grotere massa achter de vooras zou de stabiliteit hetzelfde zijn geweest als die van een vierwielige rolpaard, terwijl deze lichter in gewicht was.
3. Het was veel gemakkelijker om te tuig, omdat de drie-wielers veel minder wrijving op het dek zouden hebben gehad dan vier.

Nadelen:

1. Vierwielige rolpaardens zouden beter gestopt zijn tijdens de terugslag, vanwege de toegenomen wrijving.
2. De remweg van een driewieler zou langer zijn geweest dan een vierwieler.
3. De terugslag zou levendiger zijn geweest, omdat ze vrij krachtig binnenboord zouden springen nadat ze waren afgevuurd.

Ik neem aan dat het zo'n beetje een kwestie was van wat je verliest op de roundabouts, je maakt het goed op de swings. Desalniettemin is het een fascinerend document en een document dat enorm zal helpen tijdens het bouwproces.

Ik denk dat het een heel goed idee zou zijn als @*Hans* Admiraal Hans een 1:24 schaal (of nog groter) pakket van zo een kanon en rolpaard in een Kolderstok bouwdoos aanbiedt. Hoe lijk dit Hans?

Bijlagen

De Zwaan van Zeeland was een 40 of 60 laatste vlieboot van de Zeeuwse Admiraliteit die op de eerste twee expedities van Barentsz ging. Tijdens de eerste expeditie werd zij aangevoerd door de zeer bekende ontdekkingsreiziger, Cornelis Corneliszoon Nay, terwijl Jan Huyghen van Linschoten de opperkoopman aan boord was. De tweede reis was Lambert Gerritszoon Oom de kapitein.

Untitled.png

Deze document is in mijn bezit met de grote vergunning van Michiel van Wijngaard van de Zeeuws Archief.

Zo kunnen we precies zien hoe een schip was uitgerust voor deze poolexpedities en krijgen we ook een idee van wat er structureel is gedaan ter voorbereiding op de reis. Ab Hoving verwijst in zijn boek Het Schip van Barentsz direct naar De Zwaan en gebruikt het ook als leidraad in zijn onderzoek.

Volgens Hoving en De Weerdt was dit NIET het schip dat Brarentsz gebruikte of de derde expeditie en mag op geen enkele manier verward worden met De Witte Zwaen wat de naam is van het replicaschip.

Prachtige foto’s van Mees. Wat me opviel is dat de hele opbouw van de overkapping vrij licht is uitgevoerd. Ik bedoel dat het gebruikte hout erg ielig oogt voor een zeewaardig schip. Een boel zeer waardevolle informatie.

Prachtige foto’s van Mees. Wat me opviel is dat de hele opbouw van de overkapping vrij licht is uitgevoerd. Ik bedoel dat het gebruikte hout erg ielig oogt voor een zeewaardig schip. Een boel zeer waardevolle informatie.

Het hout ziet er wel goed uit, Jan - het is duidelijk nog niet verweerd door de elementen. Wat ik vreemd vind is de hoeveelheid kieren tussen planken. Ik vind het moeilijk te accepteren dat op het oorspronkelijke schip tijdens een poolexpeditie het geval zou zijn geweest.

Pagina 26 No 11 - 副本.jpg

Helemaal eens Heinrich. Die kieren waren mij ook opgevallen. Net wat je zegt:moeilijk te accepteren dat het oorspronkelijke schip ook zo was gebouwd. Geloof er niets van!

Er zaten kieren genoeg tussen de planken, maar die werden allemaal dichtgestopt met in schapenvet gedrenkte wol en vlas, breeuwen.

Hans

Back