Hello Vriende
Toen ik het deel over de rolpaarden en kannonen op SOS plaatste, stuurde een van de leden me dit zeer interessante PDF-bestand over het onderwerp. Ik heb het bijgevoegd en hoop dat je het kunt openen.
Voor degenen die niet het hele document willen lezen, heb ik het als volgt samengevat:
1. De twee rolpaarden werden geborgen uit het wrak scheurrak S 01. Waarom is dit belangrijk? Dit is het wrak dat door Gerald de Weerdt werd gebruikt als een van zijn belangrijkste bronnen om de rompvorm en de afmetingen van de Willem Barentsz te bepalen.
2. De Scheurrak is waarschijnlijk in 1593 tijdens een zware storm op Texel ten onder gegaan - deze plek is het precies in hetzelfde tijdsbestek als de Willem Barentsz.
3. De teruggevonden rolpaarden waren in opmerkelijk goede staat (vooral de tweede) ongetwijfeld geholpen door de zachte kleisedimenten van de Nederlandse wateren.
4. Het rijtuig is volledig van eikenhout, met uitzondering van de assen die van een nog niet geïdentificeerde houtsoort zijn.
5. Hoewel er geen kanonslopen werden gevonden op deze rolpaarden (er wordt aangenomen dat er eigenlijk nog een derde- en vierde-rolpaard wachten om te worden opgehaald waarvan er nog een zijn loop heeft), de vorm van de trunnionbedden, de dikte van de rolpaard-wangen en de afstand ertussen, zou een kanon van twee of drie pond suggereren. Dit betekent dat het de kleinste van de twee kalibers was (
de Zwaan van Zeeland**
) had drie- en zes-ponder kanonnen).
6. Het zijaanzicht van de rolpaard suggereert dat het hele kanon (inclusief met rolpaard) onder een vrij aanzienlijke hoek naar achteren moet zijn geleund om het helling (camber) van het dek te compenseren. De sterke helling naar achteren van de rolpaard kan ook worden gekoppeld aan het feit dat het grootste deel van het loopgewicht achter de vooras ligt om te voorkomen dat het stuk omvalt. Een andere reden zou kunnen zijn geweest om het gewicht van het kanon op het enkele vrachtwagenwiel aan de achterkant te verhogen om te helpen bij de remweerstand. Op de volgende foto is duidelijk te zien hoe groot een deel van het kanon naar achteren reikt.
Noch een voorbeeld.
Voordelen van de driewielige rolpaard:
1. Het zou veiliger zijn geweest om te werken - minder kans dat de voeten van de bemanning tijdens de terugslag door vrachtwagenwielen worden verbrijzeld.
2. Vanwege de grotere massa achter de vooras zou de stabiliteit hetzelfde zijn geweest als die van een vierwielige rolpaard, terwijl deze lichter in gewicht was.
3. Het was veel gemakkelijker om te tuig, omdat de drie-wielers veel minder wrijving op het dek zouden hebben gehad dan vier.
Nadelen:
1. Vierwielige rolpaardens zouden beter gestopt zijn tijdens de terugslag, vanwege de toegenomen wrijving.
2. De remweg van een driewieler zou langer zijn geweest dan een vierwieler.
3. De terugslag zou levendiger zijn geweest, omdat ze vrij krachtig binnenboord zouden springen nadat ze waren afgevuurd.
Ik neem aan dat het zo'n beetje een kwestie was van wat je verliest op de roundabouts, je maakt het goed op de swings. Desalniettemin is het een fascinerend document en een document dat enorm zal helpen tijdens het bouwproces.
Ik denk dat het een heel goed idee zou zijn als
@*Hans* Admiraal Hans een 1:24 schaal (of nog groter) pakket van zo een kanon en rolpaard in een Kolderstok bouwdoos aanbiedt. Hoe lijk dit Hans?