welke besturing voor vliegtuig

er zijn er zo veel en er zal beslist ook wel al een topic over dit zijn maar misschien al even geleden,
en dus....
ik zelf heb de oudere besturingen zoals Robbe Terratop en ook een F16,
deze doen het alle twee nog prima maar wil toch ook eens kijken voor zo'n nieuwere set.
ik dacht aan DX6i maar ook aan OrangeTX/RX en misschien zijn er nog meer goeie zenders???

ik weet nog niet wat ik moet/ga doen en ben benieuwd wat jullie vinden.

VrGr Rob.

Ik weet niet waar je de zender voor wil gebruiken?

Maar ik zag net op hobbyking een nieuwe Turnigy 6 Kanaalstraat zender, met 20model geheugens. Voor een bedrag dat ik denk hoe kunnen ze het er voor maken.
Als je zo'n zender gebruikt voor een zwervertje of een schuimpje dat je daar geen buil aan kan vallen.
Maar als je een echte kwaliteitszender wilt hebben. En er een hoop poen voor over hebt zou ik voor een Jeti gaan.
Voor de rest is de keuze:
1) hoeveel geld heb je er voor over
2) wat wil je er mee gaan doen, vliegen, varen, rijden, helicopters , multmoduul, enz.
3) moet er ook telemetrie op zitten
4) kies je voor een gerenomeerd merk, of juist een merk waar bekende ( denk aan een club) mensen ervaring mee hebben
5) welke ontvangers kan je erbij aanschaffen, en wat is hiervan de prijs?

Er zijn zoveel keuzes op dit moment.
Ik vlieg zelf met Graupner, heb begin dit jaar een MC20 gekocht, zou ik je dat aanraden?
Nou om eerlijk te zeggen had ik toch beter een Jeti kunnen kopen of een FRsky Taranis.
Afgelopen maanden een aantal merken zenders in handen gehad en op 1 of andere manier vind ik het tegenwoordig wat goedkoop aanvoelen maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Ik ben nog van de tijd van de Futaba FC18, de Robbe Basic en de Multiplex ...

Maar de keuze voor een zender en daarmee ook het systeem wat er bij hoort is zeer persoonlijk, de een zweert bij dit merk en de ander bij een heel ander merk.
Groot voordeel van een nieuwe zender, software matig zitten de meeste wat logischer in elkaar dan 10-20jaar geleden.

Ha Rob,

Het enige aanknopingspunt wat je geeft omtrent wat je met de zender wilt gaan doen is dat je nu denkt aan de DX6i of Orange. Misschien wil je wat verder omschrijven wat je er mee van plan bent dan kunnen mensen wat gerichter antwoord geven.

Ik heb zelf ook oud spul (Meerdere MPX Europa sprint), iets moderner (MPX Evo 9 op 35 MHz en met FrSky op 2,4) en nog moderner maar in een oud jasje (Taranis plus). Ik zou nu niet kunnen zeggen waar jij het meest aan hebt.

Één opmerking vooruit: Je noemt net twee zenders die voor wat uitgebreidere zwevers niet geweldig zijn. Dan is bijvoorbeeld de DX6 een veel betere keuze.

Rob, bijna alles is goed en vergelijkbaar.

Kijk voor een zender/ontvanger combinatie waarvan iemand in je omgeving directe feedback kan geven.. dit kan iemand op de club zijn maar ook een modelbouwwinkel.
Je zult namelijk ongetwijvelt met vragen komen te zitten.

succes met je keuze!

Hallo Corrien, dankjewel voor deze gouden TIP!
ook RuudM goeie TIP ik zal vragen, via via ken ik iemand die die DX6i heeft.
En peytr en ook ked ja daar zeg je me wat inderdaad!
ik heb niet alles verteld en dus:
ik wil de zender en ontvanger gaan gebruiken voor inderdaad vliegtuigje(s)
piepschuim(zelfbouw en kant en klaar...heb wel zin om EENVOUDIG!!! te knutselen)
ik heb nog een grote lijst TO DO! ;-)
en misschien ook zulk spul als quadcopter en FPV lijkt mij ook heel erg leuk!
(een kennis is daarmee bezig, allemaal zelfbouw)
HOOW en is waar ook!!! zeker niet onbelangrijk!
telemetrie en groot (zend)vermogen van wegen FPV ik zat te denken zou ik daar nu ook al over na moeten denken.
en ook nog nee geen geld te veel, maar heb het niet slecht.
(ik dacht het met die DX6i en OrangeTX/RX goedkoop te houden)
.
de Terratop en F16 zullen ook gebruikt blijven worden maar moet daar ook weer nieuwe accu's bij gaan kopen want vertrouw ze niet meer.
deze twee(zenders) zullen denk ik later als ik nog ouder en grijzer ben gebruikt gaan worden voor de wat tammere bootjes. :-)
.
iedereen vriendelijke groetjes(en alvast bedankt) uit Rotterdam!
Rob.

Mag ik je nog wat aanraden?
Als je heel veel plannen hebt om in de toekomst diverse dingen te gaan vliegen?
Koop een zender, een klasse hoger.
Als je denkt aan een DX6, ga dan voor een DX8.
Gewoon meer mogelijkheden, op den duur kan je daar meer mee.
Weet effe niet wat het scheelt in prijs maar heb wel aardig een idee wat er met een DX8 meer mogelijk is dan met een DX6.

Ha Rob,

Bijna alles is al gezegd maar ik wil toch een opmerking maken over de Orange en eigenlijk ook zenders als de Taranis. Je koopt dergelijke apparaten over het algemeen via i-net, ingeval de Orange met zekerheid van een eind weg. Dat betekent dat je service ver weg zit en de (economische) voordelen snel nadelen kunnen worden. Het hoeft allemaal niet zo'n probleem te zijn maar ik zou het in jouw geval alleen doen wanneer je mensen in je omgeving hebt die ook een dergelijk apparaat hebben.

Een goeie tweedehands van een gerenommeerd merk, waar niet in geprutst is kan dan (ook dat is al gezegd :D) een goed alternatief zijn, voor weinig muntjes.

Als voorbeeld: Mijn ene MPX kocht ik ergens net voor 1980 nieuw en de andere kocht ik tweedehands en is denk k nog iets ouder. Die dingen (ze zijn een soort van hopeloos ouderwets, I know) doen het nog als de op de eerste dag en kunnen zo bij de serviceman gezet worden om voor een kleine vergoeding nagekeken te worden. En ondanks geen mixers, geen softwarematige servo reverse, expo en rates kun je er n best vliegtuigje mee besturen.

Tot slot toch nog maar een keer onderstrepen: Wanneer je wilt vliegen zijn heel veel zenders geschikt maar wanneer je een beetje serieus wilt zweefvliegen zijn enkele (onder andere de Orange) niet erg geschikt. Met name deze heeft heel weinig mogelijkheden om bijvoorbeeld een DLG lekker te besturen. Het ken maar is verre van 'je van het'.

Tegenwoordig zijn er echter ook kleine middenklasse zenders, zoals de DX6 (niet de DX6I), de onvolprezen MPX Cockpit en dergelijk spul die t wel allemaal kunnen. Een zender die ergens rond de € 200 kost is niet duur wanneer deze je over 15 jaar nog steeds goeie diensten bewijst.

Tot slot: Veel succes en vooral plezier. Het is een geweldige liefhebberij :p!

Grt!

Ptr

okee,
dankjewel allemaal voor jullie verhaal allemaal!
KED jij ook weer bedankt!
met deze INFO kan ik wel weg.

iedereen hartstikke bedankt en de groetjes uit Rotterdam!
Rob.

Ik zou voor de Taranis gaan.
Ik heb zo' n apparaat in handen gehad en dat voelde best goed.
In de Benelux zit een importeur, daar kan je ( mits voorradig) zo 1 bestellen.
FRsky is een merk wat al een aantal jaren bekend is modelbouwland met 2.4ghz setjes ( module en ontvanger)
Kijk anders eens in het Taranis draadje (topic), daar zijn een heel aantal mensen zeer te spreken over deze zender.

Inderdaad, wanneer je de Turnigy overweegt zou ik ook voor de Taranis kiezen. Dichter bij huis goeie service (naar verluid) en een geweldig apparaat/firmware. Vooropgesteld dat de hardware het uit houdt en je het lekker vindt werken ben je dan voorlopig onder de pannen.

Maarrrrr: Je moet wel zin hebben om alles zelf te programmeren en weten wát je wilt programmeren. Beperkingen kent het apparaat niet echt en de radiolink is (ook weer naar verluid) prima. Telemetry moet ik nog aan beginnen maar ziet er erg goed uit.
Ik kan alleen maar glimlachen wanneer ik weer met de Taranis zit te rommelen om wat nieuws te proberen, terwijl ik toch ook niet echt hoefde te behelpen met de Evo die ik al meer dan 10 jaar gebruik.

Hoewel de Taranis (en vooral de vele, vele draadjes hier en op RC-groups) intimiderend over kunnen komen wordt nog wel eens over het hoofd gezien dat je er ook heel eenvoudige instellingen mee kunt maken.

Wanneer je een Taranis (of een Turnigy) overweegt zou je Companion kunnen downloaden en installeren. Je kunt dan naar hartelust programmeren en zelfs de zender simuleren zonder dat je t apparaat in huis hebt of het je een cent kost.
Je kunt dan uitvinden of OpenTX wat voor je is of je toch liever een Spektrum oid koopt waarin alles wat meer langs gebaande paden loopt.
Ik installeerde iig Companion en besloot daarna binnen 14 dagen dat ik er een wilde hebben:p.

ik heb al lang gezien ondanks dat ik toch best wel van van alles wat af weet valt dit mij toch flink tegen!
Al HEEEEELLLL lang met RC bezig en de hobby is Elektronica(HF/RX/TX) en PCs zijn mij ook niet onbekend en zelfs RASPBERRY PI en Arduino mij ook niet onbekend,
maar dan toch nog is dit mij niet bekend genoeg!
.
nu heb ik die link gegeven:
Turnigy 9XR Transmitter Mode 2 (No Module)
maar deze is niet compleet (vandaar ook zo goedkoop)
deze zender is gloof ik wel compleet:
FrSky 2.4GHz ACCST TARANIS X9D and X8R Combo Digital Telemetry Radio System (Mode 1) New Battery
met RX alleen in MODE1 zag ik, ik moet dacht ik MODE2 hebben.
dat is deze dus:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...html?strSearch=FrSky 2.4GHz ACCST TARANIS X9D
deze zender kon ik via een kennis ook kopen(nieuw) voor 200€ dan ben ik van verzend en betaal rizikoo af, een voordeel daar van vind ik wel.
had ik trouwens nog een vraagje?
is HOBBY KING nu ook van uit/in Nederland?
.
hoowwww en nog een vraagje?
die zender van hier boven die:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...html?strSearch=FrSky 2.4GHz ACCST TARANIS X9D
kan die nu ook praten met of beter gezegd praat die het zelfde als de DX6 / DX6i ?
.
KED en peytr bedankt weer!

VrGr Rob.

Laatst bewerkt:
Nu dat Taranis er is, zou ik niet meer aan de 9X zenders denken. Je kan er volgens mij geen buil aan vallen.

Ik zou de Taranis ergens in Europa bestellen voor snelle levering en om de evt. gedoe met de douane te voorkomen. De mijne komt uit België van
FRSKY TARANIS HORUS telemetry 2,4 GHz RADIO CONTROL KST MARUTAKA ROYAL Plus with Case and X8R M2&langue=en
Deze is compleet met een ontvanger bij. Je zal later voor je andere modellen ook losse ontvangers bij moeten kopen natuurlijk.

Er is ook een leverancier in Engeland maar daar heb ik even geen link van.

Ze zijn wel slecht leverbaar. Vaak moet je even wachten tot ze weer in voorraad zijn.

Door (prive)omstandigheden moest ik de aankoop van een nieuwe zender destijds stoppen,
ben nu weer in de positie om het weer op te pakken allemaal.
maar twijfel nog heel erg wat ik wil en ook wat ik kan aanschaffen.
ben dus helaas geen miljonair maar nu ook weer geen arme jongen ;-)
een zender en een ontvanger voor ongeveer 3 a 4 modellen maar wel graag een degelijke verbinding?
dit is goedkoop:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._Module_8ch_Receiver_Mode_2_v2_Firmware_.html
maar is dit wel iets?
duurder:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=67752
dit is gloof alleen zender?:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...10_Model_Memory_and_3_Pos_Switch_Mode_2_.html
is daar geen complete set van? of is dat niks?
ik heb mijn gas nu links is als ik het goed heb mode 2?
weet dus eigenlijk niet wat ik kan of zou moeten kopen:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/hobbyking_new_hobby_stock_arrival.asp?showcategory=190

VrGr Rob.

Zo lang je niet weet wat je wil kun je misschien beter met je oude zenders verder gaan. Kijk eerst maar eens of je het vliegen wel leuk vindt. Een eenvoudig schuim modelletje kun je ook met een F16 (of FC16) zender vliegen, al is de bijbehorende ontvanger wat aan de grote/zware kant.

Je kunt trouwens ook ready-to-fly (rtf) schuimpjes kopen, waar de zenderset al bij zit.

Tegen de tijd, dat je zeker weet dat je vliegen leuk vindt, ga je eens op zoek naar een zender, die beschikt over veel mogelijkheden. Daarbij kun je ook eerst eens gaan kijken waarmee anderen in je omgeving vliegen. Ik ga er daarbij wel van uit, dat je mede-modelvliegers opzoekt. In je eentje gaan vliegen kan natuurlijk ook, maar dan mis je het grootste deel van de lol en vaak is het dan ook van korte duur.

Hallo Jan,
ik heb net weer even gevlogen met mijn Dragonvly (op de surfplas in Vldingen)
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1267098
met de FC-16.
helaas was OF, de regelaar maar denk eerder het motortje stuk een outrunner (de ring word heet)
moet dus eerst even weten welke motor en eventueel regelaar ik nieuw moet/kan aanschaffen.
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=12916
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/RC_PRODUCT_SEARCH.asp?strSearch=2208+
.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...d_Controllers_ESC_-All_Speed_Controllers.html

los van wat er op de site staat is er misschien iemand die kan vertellen welke motor en regelaar?
ik bedoel iemand misschien een goeie ervaring met.........? ik hoor het graag.
.
ik dacht eerst dat ik een verkeerde accu ik het vliegtuigje had gestopt maar dat leek er achter af niet op,
ik denk een maandagmorgen gevalletje ;-) jammer want was echt wel even weer leuk/heerlijk om te vliegen.
die dragonf. heb ik trouwens erg goedkoop bijna compleet overgenomen.

los van dit heb ik nog wat tuigjes maar richt mij nu even op dit.

VrGr Rob.

Om te weten wat er mis is, zul je eerst moeten weten wat er gebeurt...

Dus.
Wat voor prop zit er op de motor?
Welke motor zit erin?
Welke regelaar (hoeveel ampere kan deze aan)?
Wat voor lipo stop je er in?

Je vliegtuig, wat voor servo's, en hoeveel zitten erin?
Waarom vraag ik dat? Soms is het niet de regelaar zelf, maar de bec in de regelaar die extreem heet wordt. De bec zorgt voor de ontvangerstroom.
Even kort door de bocht, als er teveel of versleten servo's aan een bec gekoppeld zijn, kan het zijn dat de bec zichzelf frituurt.

Wil je zelf kijken?
Www.ecalc.ch
Lijkt heel spannend, de propcalc versie..
Maar valt heel erg mee. Gewoon zoeken wat er bij jouw setup in de buurt ligt

heb gisteren een Turnigy 9XR gekocht,
tweedehands maar vrijwel nieuw van een bekende van mij.
ik heb ook twee ontvangers gekocht een origineel en eentje 6 kanaals hobbyking.
moet hem nog even op afstand testen dat is vind ik eigenlijk het belangrijkst.
heb ook wel gekeken naar Teranis maar das gelijk weer ff wat duurder.
maar goed ik weet nog niet hoe dit spul werkt en moet ik strakjes wel gaan merken dat goedkoop nog steeds duurkoop is?
hoop van niet natuurlijk!
de ervaring dat goedkoop ookwel duurkoop kan zijn heb ik al wel een paar keer meegemaakt maar og we blijven Hollanders he!

een voorbeeld misschien is nu weer dat als ik mijn hobbyking motortje en regelaar vol gas geeft deze bij vol gas -
een soort van vast slaat en dat ie dan piept.
ik dacht eerst een te grote belasting van de prop maar daar lijkt het ook weer niet echt op.
(heb hem nog niet zonder prop getest en de motor werd wel heet)
die kennis zij dat mijn lipo accu instort omdat deze nog niet goed genoeg vol zou zijn?
(de accu heeft inderdaad wel even stil gelegen)
helaas weet ik niet veel van het motortje deze lijkt er HEEL erg op:
http://nl.aliexpress.com/store/prod...04-54/1269009_1893383300.html?storeId=1269009
afmetingen kloppen.
ga strakjes de akku nog een keertje laden en als de motor dan toch weer vast loopt en gaat piepen koop ik denk een ander motortje voor dit vliegtuigje:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1267098

iedereen vriendelijke groetjes uit omg Rotterdam!
Rob.

Back