welke besturing voor vliegtuig

Een heel verhaal maar vlieg je met 2S of 3S lipo en wat is de capaciteit en is hij nog in goede staat.
Je bent nu 2 jaar met dit draadje bezig en weet nog niet eens wat voor een prop er op zit en wat essentieel is voor een goed werkende setup.
Essentiële vragen geef je geen afdoende antwoord op.
Zo ben je nog wel een paar jaar bezig.
Als jouw probleem niet duidelijk is dan blijft helpen moeilijk ook al doen we ons best.
Alle gegevens staan hier toch al duidelijk aan gegeven.
Bedenk dat een groot probleem alleen maar bestaat uit een aantal kleine probleempjes.;)

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1267098

Laatst bewerkt:
ja het klopt wel wat je schrijft!
komt ook omdat ik met van alles tegelijk bezig ben. (sorry mijn fout!)
ook mijn eigen schuld want heb inderdaad nu nog niet een keer fatsoenlijk gevlogen.

ik heb 3S lipo 1000 en 1300mAh wat ik er van weet zijn deze nog in goede conditie.
ik kon van de prop eerst niets aflezen maar nu achter af staat er EP-7060 en aan de andere kant staat GWS er op,
en heb er nu een op met de tekst EP - 6050 aan de andere kant staat er ook GWS op.

ik heb dit allemaal overgenomen van die/een kennis.
(hij, die kennis heeft vroeger een speelgoedwinkel gehad met veel RC spul) was ook zijn hobby.

maar die kennis zegt ook dat ik die lipo's even wat meer op gang moet brengen (laden ontladen)
hij maakt er van dat ze instorten.
mij lijkt het meer dat ze op gegeven moment over de kop gaan,
ik geef gas en bij 75% gas slaat de motor vast en piept dan even.(dan zet ik hem snel uit!)

sorry voor het onduidelijk zijn!
VrGr Rob.

Hallo cdrom vlieger ook jij bedankt voor jou schrijven :thumbsup:
ik ben er eerlijk in ik weet de oorzaak niet en heb er ook geen genoeg verstand van om de oorzaak vast te stellen!
een 5" prop ik zal kijken of ik deze ook tevoorschijn kan toveren.
ik zie 7X6 en 6X5 en nu alleen nog maar 5" tellen we strakjes door naar de nul(0)? ;)
ik zal mij proberen er wat meer er in te verdiepen!

bedankt voor jou schrijven ook cdrom flyer!
VrGr Rob.

Hoi rob,

Omdat het om een lipo batterij gaat adviseer ik je om een lipo balancer/discharger aan te schaffen. Deze kunnen elke cel apart controleren en corrigeren ingeval van afwijkingen.

Dit is een kleine investering en altijd handig om te hebben. Tevens gezien de oudheid van je batterij.
Weet je meteen of de batterijen aan vervanging toe zijn.

Bijv. http://www.ftec-shop.nl/shop/FMPro?...y=CGI&-format=HWdetail.htm&-RecID=35773&-find

Suc6 met je uitdaging om het probleem te vinden.

een 5" prop ik zal kijken of ik deze ook tevoorschijn kan toveren.
VrGr Rob.
Daar hoef je toch niet voor te toveren en ik geloof ook dat je wel eerlijk bent?
De prop is het goedkoopste onderdeel dat je kunt verwisselen om een simpele test uit te voeren.
Het is ook bekend dat sommige motor/ESC combinaties (op papier correct) niet altijd perfect werken maar als je als beginner van alles maar 1 stuks hebt ben je afhankelijk van wat extra onderdelen die je moet aanschaffen of lenen van een hobby genoot.
Volgens mijn berekening zit bovendien te hoog met het stroom verbruik dus is het ook nodig dat te meten met een watt meter.
Ik zou ook wel willen weten welke lader je gebruikt want lipos zijn alleen goed te laden op echte lipo laders.
Welke motor je nu gebruikt is ook nog steeds niet duidelijk dus wat staat er op die motor.
Hoe meer info hoe meer nuttige antwoorden. ;)

Laatst bewerkt:
Die lader is o.a.ook lipo lader dus als na het laden de cellen gelijk en op ongeveer maar zeker niet hoger dan 4.2V uit komen dan is daar niets mis mee.
De motor moet met een kleinere prop getest worden omdat de geadviseerde prop kleiner is als wat er nu op zit.;)

Hallo allen,
even om toch nog te laten weten wat ik nu uitgespookt heb.
helaas had ik tot twee maal toe een slecht motortje er op die niet goed draaide met stik vol uit -
(dan sloeg ie vast) heb er nu een te zwaar motortje op (kom ik zo op terug)

ik heb nu een Turnigy 9XR zender (ik weet er nog niet echt goed de weg op/mee) laten we zeggen het lukt.
ik heb er een 6 kanaals ontvangertje bij en dat werkt wonder boven wonder best goed!
heb er ook een 9XR ontvanger bij, dat is een wat grotere ontvanger(nog niet getest!)

het motortje is een A2208/8T - 2600KV en als ik deze half gas geef gaat hij al als een raket.(ook denk wat te zwaar voor dit model)
ik vind het motortje eigenlijk VEEELL te krachtig en wil eigenlijk liever weer terug naar een kleiner formaat.
misschien zit hier een betere bij:
http://nl.aliexpress.com/item/A2208..._1&btsid=ba5d7d9c-029b-40e5-80fd-bfcd6a524c9d
http://www.aliexpress.com/item-img/...ircraft-QuadCopter-Airplane/32443539783.html#
http://nl.aliexpress.com/item/F0758..._1&btsid=ba5d7d9c-029b-40e5-80fd-bfcd6a524c9d
iemand die misschien ook een leuke motor voor een klein prijsje weet?
bij HobbyKing zijn al de leuke motortjes (wat ik vinden kan) steeds uitverkocht, dan krijg je weer dat je moet wachten tot...........

iedereen de vriendelijke groetjes uit omg. Rotterdam!
Rob.

Laatst bewerkt:
... het motortje is een A2208/8T - Kv = 2600toeren/volt en als ik deze half gas geef gaat hij al als een raket ...
Op 12volt (3s) wil deze motor onbelast meer dan 30.000toeren/draaien!

... ik vind het motortje eigenlijk VEEELL te krachtig en wil eigenlijk liever weer terug naar een kleiner formaat. ...
Kv in toeren/volt zegt niets over vermogen dat een motor kan leveren/verwerken.
Gewoon een kleinere prop monteren (voor zo ver dat hoge toerental al zinvol is).

Hallo Ron,
ja Je zult honderd procent gelijk hebben, maar zou een van de motortjes in de linkjes dan niet beter zijn?
ik vind de motor die ik er nu op heb zitten zo lomp, het motortje wat ik hiervoor er op had zitten leek mij veel beter.
(wat meer in proporties je begrijpt vast wel hoe ik het bedoel) helaas waren ze alle twee niet goed bleek achter af (die kleinere motortjes)
het motortje hier onder leek mij wel wat maar is helaas uitverkocht:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...04C_1450KV_70W_Brushless_Outrunner_Motor.html
of deze:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__7520__2205C_1400Kv_Brushless_motor.html
heb er niet echt super veel verstand van maar ik schat het hoop ik wel aardig in.
en dan inderdaad de propeller nog das ook best wel een moeilijk onderwerp(voor mij dan natuurlijk!)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/RC_PRODUCT_SEARCH.asp?strSearch=6050
misschien een optie een gemiddelde?
maar moet denk verder zoeken want de motortjes die hobbyking heeft en goed lijkken zijn uitverkocht.

Vriendelijke groeten Ron.
Rob.

Waarom toch steeds weer een motortje met zo'n hoge kv? Die gaan allemaal zo vreselijk hard draaien. Nu zeg je dat je een motor met een kv van 1900 heb besteld. Bedenk je goed dat die motor met een 3S accu zo om en nabij 18.000 omw/min gaat draaien.
Dat is voor een race model wel goed maar voor een "gewoon" model is dat wel heel erg hoog. Zo'n motor wordt in een Ducted Fan (EDF) gebruikt of met een speciale speed prop.
Je gaf eerder DIT motortje aan. Dat lijkt me een veel beter geschikt motortje, ten minste wat de kv aan gaat. Dit motortje draait met een 3S accu rond de 10.000 omw/min. Of de motor voor jouw model geschikt is wat vermogen en degelijke aan gaat, kan ik verder niet beoordelen.

(wat meer in proporties je begrijpt vast wel hoe ik het bedoel) helaas waren ze alle twee niet goed bleek achter af (die kleinere motortjes)

heb er niet echt super veel verstand van maar ik schat het hoop ik wel aardig in.
Je weet kennelijk nog niet waar het om draait.
Als er een 1500kv motor geadviseerd word dan heb je niets aan een 1900kv motor en al helemaal niets aan een 2600kv.
Die motoren zijn niet slecht maar fout.
Als je niet naar 2S lipo terug wilt dan heb je niets aan die motoren met zo een hoge motor constante.
Ook niet als de leverancier toevallig niets anders heeft.;)

Laatst bewerkt:
Brandstofmotoren houden koppel constant, elektromotoren houden toerental constant.

Kv is alleen maar de aanpassing van gewenste toerental aan accuspanning. Je weet hoeveel toeren je je prop wilt laten draaien, je weet welke spanning je gaat gebruiken,
Kv = toerental/spanning (+20, 30% vanwege spanningsverliezen)
Kv bepaalt hoe snel de motor wil draaien (trouw aan het baasje) de max. stroom bepaalt of de motor dat ook inderdaad kan zonder te verbranden.
  • Both a 10watt motor and a 10kilowatt motor can have the same Kv motorconstant.
    A motor's Kv constant says nothing about ... max.current and max. power a motor can handle, it is no indiction for efficiency, rpm, quality, torque, propsize etc. Kv is only about matching prop rpm and battery voltage.
  • The Kv motorconstant is not a rating, not a figure of merit, in that higher or lower is better, it's just a characteristic.
  • Motor/battery-current is proportional to voltage squared and proportional to Kv cubed! Way more than one would expect. (Worst case, ignoring voltage losses/sag due to the higher current ).
    Whether motor can handle those current- and powerlevels is a different story.
  • Simple instructive table giving the extra current when you add one extra cell to a pack
    (a.k.a. "why did my motor and/or controller and/or battery go up in smoke :eek: ???")
    In depth discussion
    www.theampeer.org/ampeer/ampnov15/ampnov15.htm#ADD

Laatst bewerkt:
Motors have just one Kv, not e.g. 1400Kv's.The motor Kv constant is a physical quantity (length, weight, time, current, ...) measured/expressed in rpm/volt. It is not a physical unit (meter, kg, s, ampère, ... ). Therefore, Kv = 1400rpm/volt.

Hallo allen,
cdrom flyer inderdaad sorry ik begrijp er helemaal niets van inderdaad!
en ja Ernst ik begrijp nu wel ik had lager KV moeten aanschaffen -
(ben een soort van bang dat de kracht niet genoeg is) (de TIK van Rob zeg maar) en onwetend of onkunde.
(geef gerust een voorbeeld welke ik zou natuurlijk nooit iemand er op aan kijken als het dan niet goed is/werkt)
ik koop gerust nog een ander motortje met lagere KV als dat nodig is.
wel zou ik liever ook met 2S gaan vliegen, want het is allemaal zo zwaar.(lijkt mij tenminste hoor)
(ik zal hem eens wegen!) 404Gram
en ik kan er mee vliegen maar heb het gevoel of ik met een baksteen vlieg.

VrGr Rob.

Laatst bewerkt:
(ben een soort van bang dat de kracht niet genoeg is) (de TIK van Rob zeg maar) en onwetend of onkunde.
(geef gerust een voorbeeld welke ik zou natuurlijk nooit iemand er op aan kijken als het dan niet goed is/werkt)
ik koop gerust nog een ander motortje met lagere KV als dat nodig is.
wel zou ik liever ook met 2S gaan vliegen, want het is allemaal zo zwaar.(lijkt mij tenminste hoor)
(ik zal hem eens wegen!) 404Gram
en ik kan er mee vliegen maar heb het gevoel of ik met een baksteen vlieg.

VrGr Rob.
De ontwerpers hebben al na gedacht over het vermogen dat je nodig hebt maar dat advies negeer je.:hammer:
Ze hebben je al een voorbeeld gegeven.:)
Als je er nu eens een 2S 850mAh had gedaan i.p.v.3S 1300mAh dan is hij stukken lichter en veel makkelijker te vliegen.
Je maakt het jezelf alleen maar moeilijk met die TIK van Rob.:frustie:;)
Het probleem is nu wel duidelijk voor ons nu nog voor jouw.

Laatst bewerkt:
Back