welke besturing voor vliegtuig

kv betekent geen kracht.
kv geeft de snelheid per volt aan.
dus een motor met een kv van 2200 zal op 1 volt 2200 toeren draaien.
ongeveer.
dus 12 volt is 12x2200.

een motor kan 10 gram wegen, en ook 1000 gram, en toch een kv van 2200 hebben.
verschil is dat de motor van 10 gram weinig watt kan hebben.. en die andere veel meer.

enigste wat iets zegt over het vermogen (kracht) wat een motor kan hebben, is het opgegeven aantal Watt.
en bij welk voltage. belangrijk.. niet alle motoren zijn gemaakt om hard te draaien..
Gewicht geeft een idee van wat je kunt verwachten. zwaarder, kan meer Watt aan, zal dus ook minder warm worden bij dezelfde belasting.

moet je wel dezelfde prop gebruiken natuurlijk ;-)

stel, je pakt gewoon de gegevens van de standaard motor, en je zet een zwaardere motor terug, is de nieuwe dus altijd beter dan de oude.
je kan dan nog besluiten een beetje met de prop te experimenteren.
spoed tikkie groter. diameter tikkie groter.
maar dat zorgt er ook voor dat de batterij sneller leeg is...

En aangezien stroomverbruik oploopt met derde macht van Kv, mag je blij zijn dat er niets is verbrand. Voorbeeld: verdubbel Kv en stroom wil toenemen met factor acht!.

(Door scirocco op RCGroups)
Kv, while an absolutely critical part of the system, is actually the item one should choose last.
  1. Decide your peak power requirement based on the weight of the model and how you want to fly it.
  2. Pick a preferred cell count (voltage) and pack capacity for how to deliver the power.
  3. Pick a prop that will a) fit on the model and b) fly the model how you want - often as big as will fit is a good choice, but if high speed is the goal, a smaller diameter higher pitch prop will be more appropriate.
  4. Look for a size class of motors that will handle the peak power - a very conservative guide is to allow 1 gram motor weight for every 3 watts peak power.
  5. Then, look for a motor in that weight range that has the Kv to achieve the power desired with the props you can use - a calculator such as Ecalc allows very quick trial and error zooming in on a decent choice. For a desired power and prop, you'd need higher Kv if using a 3 cell pack compared to a 4 cell pack. Or for a desired power and cell count, you'd need higher Kv if driving a smaller diameter high speed prop compared to a larger prop for a slow model.
The reason I suggest picking Kv last is that prop choices have bounds - the diameter that will physically fit and the minimum size that can absorb the power you want. OTOH, combinations of voltage and Kv are much less constrained - at least before you purchase the components.

So Kv is not a figure of merit, in that higher or lower is better, it is simply a motor characteristic that you exploit to make your power system do what you want, within the constraints you have, eg limited prop diameter if it's a pusher, or you already have a bunch of 3S packs and don't want to buy more, and so on.

Minor lay-out changes by RvS

Hallo allen,
de boodschap komt aan, en lees dat ik eigenlijk vervelend eigenwijs ben.
wel te verstaan dat ik in het begin (tot twee keer toe) wel een kleiner motortje had (maar die deden het helaas niet goed)
ik zal nu gaan proberen wat plifkop zegt zodra het motortje er is.

(Ron Engels is (hoe lullig het ook klinkt) niet mijn ding) maar begrijp het dan gelukkig nog wel weer net!

VrGr Rob.

dat vliegen dat lukt wel,
maar kheb liever het loon van Boris J.;)
ik vergat iets belangrijks,
beste mensen ondanks dat ik misschien wat eigenwijs ben/over kom:hammer: wil ik jullie bij deze bedanken voor jullie raad! :thumbsup:
VrGr Rob.

Laatst bewerkt:
Back