Welke beginners heli?

Bedankt voor de uitleg weer! De antwoorden sluiten wel goed aan bij mijn volgende vraag. De vliegclub heeft gezegd dat ik toch echt beter naar een 450 heli kan kijken in verband met de wind op het veld. Op zich wil ik hier nog wel in investeren maar zo'n reddingsfunctie en stabilisatie functie op de tijden dat ik niet aan de kabel zit lijkt mij toch wel fijn. Nu kwam ik op internet een align 450 supercombo tegen met dominator waar je kon kiezen voor een microbeast plus gyro. Iemand ervaring met de microbeast plus?

de microbeast an sich is niet verkeerd.

wel wat puntjes.
2e hands heli, dan MOET er een kenner mee..
heli's zijn kwetsbaar. en de meesten worden verkocht als zijnde "als nieuw". en bijna allemaal zijn ze wel een keer gecrasht.
zonder kennis, kun je een stevige uitdaging compleet missen.

daarnaast, hij MOET voorgevlogen worden.
niet alleen optoeren, echt vliegen.
je wilt niet weten hoeveel heli's wel optoeren na een "zorgvuldige herstelsessie", maar niet vliegen..

en staar je aub niet dood op die reddingsfuncties.
je leert straks vliegen. als je hem niet standaard in de grond wilt zien, vlieg je met een ruime veiligheidsmarge.
heb je ook die redding niet nodig, dat moet jij straks zelf kunnen.

je kunt oefenen met de kleine heli.
die grote vliegt alleen maar beter, figuren zijn dan alleen maar makkelijker.

Ik ga (deels) mee met bovenstaande.
Met 1 verschil: des te groter de helikopter des te duurder de crashkosten zijn.
Er wordt hier door verschillende mensen zelfs een 600 size helikopter aangeraden om mee te beginnen.
Oke, we weten allemaal dat des te groter de heli des te stabieler en makkelijker het vliegt dan een kleiner formaat, en daar zijn we het vast allemaal over eens.
Maar laten we niet vergeten dat een beginnend piloot al de handen vol heeft om het toestel airborn te houden en dus niet te laten crashen.
Het leren vliegen met bijvoorbeeld een Blade 230S is in mijn optiek toch echt niet zo verkeerd en al helemaal niet slechter dan met een 450 size of groter.
De windfactor is wel ene om rekening mee te houden, maar met weinig wind kan er met een Blade 230S zeer goed worden rondgevlogen.
Het hoeft echt allemaal niet groter.
Crashen deden en doen we allemaal.
Iemand die anders beweert zit glashard te liegen.
En waar we het ook over eens zijn is dat het crashen met een kleiner toestel veel en veel minder geld kost dan met een 450 size en/of groter.
Ik heb inmiddels meerd dan 300 vluchten erop zitten met mijn Blade 230S.
Toestel vliegt als een tierelier en voldoet perfect.
Oke, niet met windkracht 3+ want dan is een groter formaat toestel uiteraard fijner.
Maar voor een beginnend piloot is die Blade 230S perfect.
Ik begrijp ook eerlijk gezegt niet waar dat toch vaak vandaan komt dat mensen beginnende piloten een 600 size aanraden.
Soort van ego probleem ofzo: the bigger the better for the looks???
Tegenwoordig is er zoveel keuze aan verschillende helikopters en een 200 size of iets groter voldoet perfect.
Indien de beginnende piloot een Blade 230S ontgroeid is, dan zou een 450 size heel goed voldoen of een maatje groter.
Maar ook dan geldt weer: crashen zal geheid gebeuren en dan mag de portemonee getrokken worden.
Vr Gr E

Ik zou ook een grote heli aanbevelen, heeft overigens niks met ego te maken.
Als je geheid toch gaat crashen is zo`n kleintje wellicht een idee.

Het is leuk, maar door de zeer hoge toerentallen ook erg gevoelig voor onbalans en dan kun je gaan zoeken met een vergrootglas.

Ik begrijp ook eerlijk gezegt niet waar dat toch vaak vandaan komt dat mensen beginnende piloten een 600 size aanraden.
Soort van ego probleem ofzo: the bigger the better for the looks???

Nee hoor, heeft niks met ego te maken, maar met een afweging, een "gok" zo je wilt.
Een grote heli is duurder om te crashen, dat is zonder meer waar. Maar een kleine heli crasht sneller, domweg omdat je als beginner minder denktijd hebt. Dat is OOK waar....

In het verleden (vóór de tijd van leraar leerling systemen en andere luxe) heb ik verscheidene mensen leren vliegen ZONDER ook maar één geval van schade. Die schade kwam meestal pas, als de piloot nadat de gedachte "nu kan ik vliegen" post gevat had, overmoedig werd.

Maar ja.... men wil tegenwoordig eigenlijk niet meer met een hoepel onder de heli gezien worden....

Ik ben die discussie méér dan moe, maar mijn persoonlijke ervaring (en die beslaat ondertussen toch echt bijna 35 jaar) is dat MITS iemand bereid is rustig aan te doen (zich dus niet gek laat maken door de tegenwoordige opvatting van een hoog vermogen heli met -12 tot +12), een hoepel onder de heli te hangen, en te luisteren naar iemand met ervaring, die persoon gerust met een 600 size heli kan beginnen, de kans op schade is dan acceptabel klein.

De tegenhanger in deze theorie is dat je accepteert dat je (vaak) gaat crashen en dus voor een heli met zo goedkoop mogelijke onderdelen kiest.

Ik ken genoeg mensen die met een 450 méér schade (qua geld) hebben gemaakt dan ze met een 600 zouden hebben gedaan als ze wat kalmer aan zouden hebben geoefend...

Nee hoor, heeft niks met ego te maken, maar met een afweging, een "gok" zo je wilt.
Een grote heli is duurder om te crashen, dat is zonder meer waar. Maar een kleine heli crasht sneller, domweg omdat je als beginner minder denktijd hebt. Dat is OOK waar....

In het verleden (vóór de tijd van leraar leerling systemen en andere luxe) heb ik verscheidene mensen leren vliegen ZONDER ook maar één geval van schade. Die schade kwam meestal pas, als de piloot nadat de gedachte "nu kan ik vliegen" post gevat had, overmoedig werd.

Maar ja.... men wil tegenwoordig eigenlijk niet meer met een hoepel onder de heli gezien worden....

Ik ben die discussie méér dan moe, maar mijn persoonlijke ervaring (en die beslaat ondertussen toch echt bijna 35 jaar) is dat MITS iemand bereid is rustig aan te doen (zich dus niet gek laat maken door de tegenwoordige opvatting van een hoog vermogen heli met -12 tot +12), een hoepel onder de heli te hangen, en te luisteren naar iemand met ervaring, die persoon gerust met een 600 size heli kan beginnen, de kans op schade is dan acceptabel klein.

De tegenhanger in deze theorie is dat je accepteert dat je (vaak) gaat crashen en dus voor een heli met zo goedkoop mogelijke onderdelen kiest.

Ik ken genoeg mensen die met een 450 méér schade (qua geld) hebben gemaakt dan ze met een 600 zouden hebben gedaan als ze wat kalmer aan zouden hebben geoefend...
Helemaal waar Bert daar sluit ik me volledig bij aan! Ik heb het ook geleerd met een "tamme" Trex 600.
Die instellingen groeien wel mee met je kunnen, niks overhaasten maar gewoon zorgen dat de basis goed is.

niks met ego te maken.

om dezelfde reden dat een racewagen geen leswagen is.
te snel. grenzen zijn zwart wit (raak of niet raak), en dingen zitten vrij kritisch in elkaar. in dit geval omdat het klein is, en slecht te zien.

vanaf 600 wordt het ding vrij makkelijk heel tam af te stellen.
het ding geeft je een zee van tijd voor het echt mis gaat.
dus gaat het ook minder snel mis.
veel meer ruimte in het frame. onderdelen zijn groter. je kan ook gewoon een schroefje aantrekken zonder meteen alle schroefdraad te strippen.

met de gedachte dat je hulp hebt.
zonder hulp, max 450. te gevaarlijk anders
met goede hulp/instructeur crash je niet, ook niet met een 450.
de kans bestaat wel.. maar is bij instructie maar een klein beetje groter dan wanneer iemand zelf vliegt.
en zoals sommigen vliegen, is de kans zelfs kleiner dan wanneer men zelf vliegt.

feit dat sommigen de mening en ervaringen van anderen niet aan kunnen nemen, is een ander verhaal:D
ik geef al een tijdje les(paar jaar).. er is nog maar 1 heli gecrasht, en dat kwam eigenlijk door verkeerde informatie van de leerling. als je meld dat je al kunt vliegen, dit bij een vorige club veel hebt gedaan, ga je wel eens op iemand woord af, dus toen niet gekoppeld gevlogen.
dat ging mis op de 2e dag, toen er een staartprobleem opdook. les voor hem, ook voor mij.
hoe dan ook, in alle gevallen gaan de mensen met een grote heli sneller door de verplichte figuren dan de mensen met een kleine.
de kleine heli's zijn ook gewoon moeilijker om op een plek te houden, een juiste correctie exact op tijd is hier belangrijk.. geen punt voor een gevorderd piloot, wel een punt voor een beginner.

nogmaals, met hulp, liefst 600+
zonder hulp, liefst max 450 of kleiner.
in de aanschaf is een heli zowieso duur. een maatje groter kost vaak minder dan je denkt.

zeker wanneer nitro een optie is.
heli kost ongeveer evenveel, alleen de hervulling na een vlucht is veel goedkoper.
vlieg je een beetje regelmatig, heb je het verschil relatief vlot er uit.

@Student hij schrijft gewoon dat hij op het net een 450 supercombo tegen kwam.. hij schrijft toch niets over al of niet dat die 2de hands is dacht ik..

En wat dat groot/klein verhaal betreft dat is een zinloze discusie, het gaat niet over beter of slechter, het kan alle 2, het hangt gewoon 100 procent van de persoon die het gaat leren af.

Maar iemand die ik niet persoonlijk ken zou ik nooit (anno 2016) een grote heli aanraden vanwege prijs en gevaar. Maar goed dat is mijn standpunt, iedereen zijn eigen mening hé ;)

Met leren planken vliegen (rc vliegtuigen dus) raden ze mij in de tijd ook een 1m50 trainer aan en methanol en er moest dit en dat opzitten enz enz..
Sorry maar die tijden zijn voorbij.. ik leesde me in op het net, kocht mezelf een Easystar en dat is 10 keer beter/goedkoper voor een beginner. Nadien ging alles vrij snel tot acro, 3d, jets, zwevers, enz.. Nooit hulp gehad, alles zelf geleerd.

Dus het kan echt wel, het gaat er gewoon over hoe graag je het wilt kunnen.

2 jaar geleden heli, ook nul hulp, 130x gekocht en gaan met dat ding. met vallen en opstaan maar ik moest het kunnen dus dan leer je het wel.

en wat die microbeastx plus betreft..

Vlieg er persoonl mee en het is een zeer goede fbl gyro.

@Student

Maar iemand die ik niet persoonlijk ken zou ik nooit (anno 2016) een grote heli aanraden vanwege prijs en gevaar. Maar goed dat is mijn standpunt, iedereen zijn eigen mening hé ;)

Nee precies ik zou een onbekende ook geen grote heli aanraden, daar moet je uiterst voorzichtig en verantwoord mee omgaan anders is het al snel levens gevaarlijk. Maar dat is ook precies wat Student erover zegt:
.
nogmaals, met hulp, liefst 600+
zonder hulp, liefst max 450 of kleiner.
in de aanschaf is een heli zowieso duur. een maatje groter kost vaak minder dan je denkt.

Maar niks is onmogelijk, ik heb het mezelf ook aangeleerd met een 600er terwijl velen dat afkeurden... ligt ook erg veel aan de persoon in kwestie!

Hoe serieus neemt je de hobby en de veiligheid? Verdiep je je er voldoende in alvorens je aan de slag gaat, is je heli goed afgesteld en de zender juist geprogrammeerd? En zo zijn er veel factoren waar je rekening mee dient te houden..
Ik was "bewust onbekwaamd" waardoor ik er eerst een hele voorstudie op los heb gelaten en vervolgens heb ik me nog laten adviseren bij Albertino van Rcheliparts.

Het is mij goed afgegaan, toch zou ik iedereen aanraden: zoek hulp! het liefste bij een club! Dan hoef je niet zelf het hele wiel uit te vinden, dat hebben ze al voor je gedaan.

kortom mijn advies, ga naar een club en leer het onder begeleiding met een maatje groter... Dat bied vele voordelen!

Of je gaat het jezelf aanleren, doe het vooral veilig (bekijk eens wat een rotor kan aanrichten op het menselijk lichaam www.google.nl).
Niks overhaasten, veel lezen en vragen stellen hier op het forum. Dan niet groter dan een 450er.

@Student hij schrijft gewoon dat hij op het net een 450 supercombo tegen kwam.. hij schrijft toch niets over al of niet dat die 2de hands is dacht ik..

En wat dat groot/klein verhaal betreft dat is een zinloze discusie, het gaat niet over beter of slechter, het kan alle 2, het hangt gewoon 100 procent van de persoon die het gaat leren af.

Met leren planken vliegen (rc vliegtuigen dus) raden ze mij in de tijd ook een 1m50 trainer aan en methanol en er moest dit en dat opzitten enz enz..
Sorry maar die tijden zijn voorbij.. ik leesde me in op het net, kocht mezelf een Easystar en dat is 10 keer beter/goedkoper voor een beginner. Nadien ging alles vrij snel tot acro, 3d, jets, zwevers, enz.. Nooit hulp gehad, alles zelf geleerd.

Dus het kan echt wel, het gaat er gewoon over hoe graag je het wilt kunnen.

2 jaar geleden heli, ook nul hulp, 130x gekocht en gaan met dat ding. met vallen en opstaan maar ik moest het kunnen dus dan leer je het wel.

en wat die microbeastx plus betreft..

Vlieg er persoonl mee en het is een zeer goede fbl gyro.

niet vergeten.. ik heb het mezelf ook aangeleerd...
eigenlijk ben ik pas begonnen met dit forum toen ik al vloog met mn 450.

ik snap je wel. je hebt het idee dat omdat jij het gedaan hebt op jouw manier, dat anderen dat ook makkelijk kunnen.
en dat is nou net het punt. dat is niet zo, iedereen is anders.
je kan alleen aanraden waarvan je redelijk zeker weet dat het bij de meeste mensen werkt.

zo ook die "plank" van 1,50 van jou.
wij raden het in de club ook aan, omdat een balsa kist van ongeveer 1,50 m vrij goed bestand is tegen wind. meestal zijn ze rond de 2 kilo.
een schuim toestel is veel lichter. veel meer een speelbal van de wind. kortweg, vlieg je regelmatig op een plaats waar veel wind is (vaak windkracht 2 a 3 of hoger) ben je met een schuimtoestel gewoon heel lang bezig om het ding onder controle te houden. terwijl dat houten ding zonder problemen tot windkracht 5 redelijk netjes in de lucht blijft.

feit dat het jou lukt, wil niet zeggen dat het iedereen lukt.
bij ons in de club zien we dingen gebeuren. en op basis daarvan raad ik ook schuim af.
als iemand het perse wil, ok. maar het duurt dan gewoon een (stevige) tik langer.
geld is bij vliegtuigen het punt niet, een houten kist heb je ook voor vrij weinig.

hangt van de persoon af. en goed lezen.
groter leert makkelijker. maar wel met hulp.
klein kun je zelf beter mee leren. maar meer kans op schade of foute dingen aanleren.

ja die easystar vliegt ook met windkracht 5 hoor.. Maar dan wel achteruit :D

Speed 400 en 6cellen NiCd, de batterijen van men bootje, geen bal vermogen en veel te zwaar.. Maar vliegen dat dat ding gedaan heeft.. elke dag bijna :thumbsup:

En je leert veel beter vliegen met weinig power zene student, dan leer je beter sturen dan met een toestel dat zich overal doorheen boort en "gered" kan worden door de power van zen motor. vliegen is sturen en geen gas geven.. Dat zie je wel als mensen gaan landen.

maar ok was wat heftig geweest in men vorige reactie, in alle eerlijkheid ook, toen ik wou leren vliegen heb ik een slechte ervaring gehad met een club waar ik lid van was geworden. En dat vergeet je ook niet snel ;)

Ik was echt super gedreven en kreeg precies alleen maar tegenstand. (of gaat het overal zooo langzaam..) denk het niet want in de club waar ik nu ben is het toch heel anders..

Dus voor de mensen die het vliegtuig of rc heli vliegen echt willen leren zou ik zeggen..

Ga ervoor! en laat niemand je tegenhouden :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

(eigenlijk een algemene levensles ook nog gratis erbij ineens :p)

Laatst bewerkt:
iedere club bestaat nu eenmaal uit mensen ;-)
de ene is (te) voorzichtig, de ander misschien niet voorzichtig genoeg.

nu vind ik het persoonlijk niet zo erg als mn leerling even een eigen ommetje maakt..
als hij mij maar heeft overtuigd dat hij het ook kan, of hem kan redden als het niet gaat.
mijn taak als instructeur is hem zo snel, en schadevrij mogelijk richting brevet te krijgen.
die rare poespas mag hij gaan doen als hij het brevet heeft :D

sterker, zolang hij zijn brevet niet heeft, vliegt hij verzekeringstechnisch onder mijn verantwoording in de club. beetje zoals het bij een leswagen is geregeld.
ook een dingetje om in de gaten te houden..
die vent moet gewoon even geduld hebben, en zijn oefeningen doen ;-)

Back