WD40 luchtfilter

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door fastrockets, 31 mrt 2012.

1. wesda1987

wesda1987

Lid geworden:
    27 jul 2011

10 a 15 liter

2. Banana

Banana

Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Ik weet niet wat goed is...
    WD40 lijkt mij eigenlijk wat te dunnetjes om mijn filter mee ''te olien'', maar speciale luchtfilterolie is denk ik niet ontstaan omdat het zogenaamd beter zou zijn dan andere olien.... Ik denk dat er een meneertje is geweest die gewoon centen wilde verdienen en daarom zogenaamde ''speciale'' luchtfilterolie heeft verkocht...
    Volgens mij maakt het type olie niet zoveel uit, zolang het maar niet te dik/dun is kan je het prima gebruiken. Misschien ben ik hier allemaal bullshit aan het lullen, ik weet het niet maar tot nu toe heb ik nog geen zand in mijn cilindertje gezien...

Ps: WD40 te duur? Kijk eens bij de ''Action'', kost geloof ik €1,40 voor een fles van zo'n 400ml (Een grote).

3. MarderMaF87

MarderMaF87

Lid geworden:
    2 jan 2012
    ik moet wel lachen hier.. weetje wat je gewoon moet doen.. fastrockets.. en die andere 2 mense.. je luchtfilter in vette met WD40 en die andere mense met filterolie en die eene meneer moet het maar met afgewerkte olie zijn filter in olieen. dan is hier iedereen blij :D

4. Tiemen

Tiemen

Lid geworden:
    16 nov 2007
    Het is zeker niet 'ik heb gelijk en de anderen niet', maar sommigen (en ik noem geen namen...) zijn gewoon super eigenwijs, en willen niets aannemen van anderen, maar vragen wel van alles....

WD40 is gewoon NIET bedoeld om een (schuim)luchtfilter mee te behandelen, simpelweg een FEIT! Of je dit nu geloven wilt of niet, dit IS gewoon zo, en waarom dat zo is?
    Omdat 99,5% van de serieuze bigscalers hun luchtfilter NIET inspuiten met WD40.
    Zijn dan al die mensen 'verkeerd' bezig, en die ene, eigenwijze, persoon op de 'juiste' wijze?

Kom op zeg, dit heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met wat je schrijft over 'ik heb gelijk, en de anderen niet, lekker puh'!

Ik geloof het niet, omdat het NIET ZO IS!
    Als het voor één iemand (of een paar) werkt (en dan kun je de vraag stellen hoe men werken definieert...), betekent niet dat ik (en bijna iedereen hier..) het gelooft.

Ik daag iedereen uit om een middagje in fijn zand te komen rijden, diegene die zegt dat WD40 goed is behandeld zijn filter met WD40, dan zal ik het doen zoals het hoort, dus gebruik makend van de juiste spullen.
    Gaan we een middag rijden, en aan het eind kijken hoe de motor er aan toe is, of er (fijn) zand op de venturi zit.
    Pas als dán alles goed is, en als er een aantal liters verstookt zijn, en zowel de motor als het filter zijn in uitmuntende staat, zal ik het geloven.
    Niet eerder!

5. Tiemen

Tiemen

Lid geworden:
    16 nov 2007
    Het maakt wel degelijk iets uit, maar feitelijk vind ik mijn bijdragen in dit topic al zinloos, omdat mensen toch niets willen aannemen van veruit de meerderheid.

Filter en filterolie zijn op elkaar afgestemd.
    Sterker nog, niet ieder schuimfilter kan tegen ieder schuimfilterolie!

Die 'meneertje' wil uiteraard ook zijn geld verdienen, net zoals jij en ik dit willen.
    En als jij nu denkt dat luchtfilterolie geen speciale olie is, gooi het dan maar eens in een motor van een auto, kijken wat er gebeurd!
    Het is wel degelijk speciale olie!!!

6. Banana

Banana

Lid geworden:
    25 mrt 2008
  7. MarderMaF87

MarderMaF87

Lid geworden:
    2 jan 2012
    haha koop gewoon filterolie.. ik ken mensen die ook bezig zijn met "big scale" denken ze.. weten alles beter en hun wagen rijdt zo goed.. tot ik ermee ging rijden samen met die genenen.. ding liep voor geen meter dus ik hem helpen. WAT bij mijn marder ook gewoon goed werkt.. dat is niet waar blijf eraf jij weet er nix van zo ging dat.. weetje wat ik dan gewoon doe? GEEN aandacht eraan besteden. en met mijn wel perfect lopend wagen rijden.. dat is gewoon het beste..

8. fast wil

fast wil

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Hey Tiemen, in een verhitte discussie verzeilt, lees ik.
    Ben je morgen ook van de partij bij de Ronald Mc donald race?

Er is nog ergens een topic over luchtfilter olie volgens mij, maar ik kon het zo vlug niet vinden. Misschien was het wel op een ander forum.

Luchtfilter olie is ontwikkeld door oa de luchtfilter fabrikanten, en heeft als eigenschap dat het plakt en kleeft. WD40 plakt helemaal niet en is niet zo geschikt voor luchtfilters. Iedereen die ooit zijn filter met filter olie in heeft geolied weet dat! Is nl nogal een plakspul.

Toch nog het topic gevonden, is wel op een ander forum, met ook reacties van een aantal snelle heren. even hier klikken.
    Het gaat in eerste instantie over het reinigen van filters, ook dat is nl. nogal een besproken item. Maar zekers even lezen, word je nooit stommer van.

En ik vind ook dat ieder moet doen wat hij denkt dat het beste is al gooi je er water over.
    Maar het is toch iets anders om het mensen als advies mee te geven.
    Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat de mensen die iets zeker weten, door bv ervaring of kennis, hier advies geven aan mensen die vragen stellen. En de mensen die het niet zeker weten dat ook even kenbaar maken als ze al reageren. En ik denk dat de mensen hier, die zeggen dat je je luchtfilter niet hoeft in te oliën met luchtfilter olie, niet zoveel ervaring hebben in het rijden met brandstofmotoren in het zand en stof.

9. Tiemen

Tiemen

Lid geworden:
    16 nov 2007
    Inderdaad Wiljan, soms kan ik mij erg opwinden over slechte adviezen, iets dat jij zeker herkent ;)

Helaas moet de vrouw zaterdag werken, anders was ik zeker op de Farm cross.

Het gaat mij er ook niet om dat iemand gebruikt wat ik goed zou vinden, maar het is toch te zot voor woorden dat, nou ja, laten we maar stoppen.
    Iedereen moet zelf maar weten waar hij zijn luchtfilter/brandstof mee behandeld, maar geef dan geen advies, of zeg erbij dat de meningen hierover nogal verschillen en dat jouw mening door veel bigscalerijders zeer wordt betwist...

Genoeg hierover ;)

10. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nu ben ik maar een hobbyrijder en rij ik "ongetuned", maar ik geloof dat er al zeker 75 liter door de mijne gegaan is, in alle soorten terrein van nat gras tot extreem stoffig, en het blokje loopt letterlijk nog als nieuw, nooit open geweest, zuiger en veer zien er puntgaaf uit door de uitlaatpoort....

Ik zeg: Luchtfilter olie (Putoline action fluid)

Groet, Bert

11. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Wel een erg simpele redenatie. Bier is ook per ongeluk ontstaan en sommige medicijnen zijn ook uitgevonden terwijl ze op zoek waren naar een medicatie voor andere kwalen. Zelfs WD40 is onstaan na vele formules geprobeerd te hebben en zie wat je er allemaal mee kunt.

Zeker in de RC wereld is weinig zelf ontwikkelt, de fabrikanten pakken gewoon iets wat ze in de groothandel weten te vinden. Zo zijn veel luchtfilter oliën simpele risinus oliën en is de befaamde Robbe wit-kleurige vet in een handig harmonica-achtig flesje gewoon een hoogwaardige kogellagervet voor de industrie.

Bij een luchtfilter zal vettigheid al werken om vuil tegen te houden, een WD40 blijft vettig. Natuurlijk zal een plakkerige olie meer effect hebben, pure risinus oliën zoals wonderolie kan wat meer plakkerig zijn en inderdaad zijn er genoeg speciale luchtfilter oliën te vinden maar om te zeggen dat andere oliën er niet voor gemaakt zijn is te simpel om te zeggen. Ik zelf gebruik altijd afterrun olie voor mijn filters, en dat werkt ook prima.

12. fast wil

fast wil

Lid geworden:
    4 dec 2009
    hhmmmm. Dit lees ik niet goed denk ik.
    Andere oliën zijn er dus wel voor gemaakt??
    afterrun olie ook?

13. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    WD40 is oorspronkelijk een voor militaire doeleinden ontwikkelde waterverdrijver/schoonmaakmiddel/conserveringsmiddel voor korte termijn.
    Droogt, en laat een beschermende film achter, die zo weinig mogelijk stof aantrekt (of in elk geval, dat is de bedoeling wel als je iets zo snel mogelijk weer wilt kunnen gebruiken)

Het is dus NIET geschikt als filterolie, en in principe is motorolie dat ook niet.

Een luchtfilterolie heeft twee belangrijke eigenschappen: Het moet vuil vasthouden, en het moet zich met eenvoudige middelen laten wegwassen met medeneming van het vuil....

Motorolie houd ook wel wat vuil vast, maar wast moeilijker weg (alleen met ontvetters, en ontvetters hebben weer minder goede vuiltransporterende eigenschappen). Hierdoor zal een met motorolie ingevet filter, na uitwassen nog steeds achtergebleven stof bevatten, wat na verloop van tijd toch echt in je motor terecht gaat komen.

Een luchtfilterolie laat zich simpel door een half uur weken in heet water met zeep al goed wegspoelen en neemt het vuil dan met zich mee. Een filter wat met luchtfilterolie is behandeld en uitgewassen word, is dus schoner dan een filter wat met motorolie is behandeld en uitgewassen word. Da's tenminste wat mijn lokale motorfiets-boer mij wist te vertellen.
    Het is dus ook voor een deel behoud van je filterelement.

Plantaardige luchtfilterolie heb ik geprobeerd, maar ik was er niet van onder de indruk, kreeg de indruk dat het veel meer stof doorliet dan "echte" luchtfilterolie, tenminste, na uitwassen lag er veel minder troep onderin het waskommetje dan gebruikelijk....

Groet, Bert

14. fastrockets

fastrockets

Lid geworden:
    28 okt 2011
    Hehe... Ben niet de enige die plantaardige olie heeft gebruikt.

15. RonW

RonW

Lid geworden:
    27 apr 2007
    Dat van die afgelopen motorolie was alleen maar op hier wat olie op het vuur te gooien.
    Dit is natuurlijk niet de juiste olie,,,,,,,,,
    Ikzelf rij met een K&N filter, en daar doe ik echt geen WD40 olie op!

16. Banana

Banana

Lid geworden:
    25 mrt 2008

Dit bedoel ik dus, wanneer is iets ergens ''speciaal'' voor gemaakt?
    Bij wijze van spreken bestond het type olie dat nu ''luchtfilterolie'' word genoemd al 100 jaar en koste het vroeger geen drol... Niemand kende het waarschijnlijk totdat er iemand dacht slim te zijn (En dat is het ook, slim voor de portomonee) om peperdure ''speciale'' olie te gaan verkopen onder de naam luchtfilterolie.
    De olie is dus helemaal niet zo speciaal, omdat het waarschijnlijk al lang bestond.
    Volgens mij draait het alleen om de centjes, en zijn er dus ook zat andere olien geschikt voor de luchtfilter... Zolang hij inderdaad maar plakkerig is, en dus het vuil goed opneemt... Ik zeg dus niet dat ''luchtfilterolie'' niet geschikt is! Maar ik vind het gewoon onzin dat het zo duur is. Zeker bij modelbouwwinkels, dus daarom raad ik aan om de olie gewoon bij een winkel te kopen waar crossmotoren en onderdelen worden verkocht;) Zie www.mx25.nl

17. Lipo

Lipo

Lid geworden:
    12 apr 2012
    Ik gebruik tegenwoordig een geweldig middel, namelijk een nieuwe soort olie die je zelf kunt aanmengen met zogenaamde gasolie. Je krijgt 2 potjes, een met stookolie 380 cts (DE DIKSTE en PLAKERIGSTE DIE ER BESTAAT) deze wordt zelfs voor de allergrootste zeeschepen gebruikt die er bestaan. Het andere potje is gevuld met gasolie, dit kun je net zo lang bij de stookolie doen tot dat je de perfecte verhouding hebt voor je luchtfilter. LET OP als je je luchtfilterolie niet goedaanmengt is hij zo dik dat er geen lucht door je luchtfilter meer komt maar dus ook geen vuil;) Als je het goed mengt is het een prima olie, het gaat ook vele malen langer mee dan ''speciale luchtfilterolie''

18. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Ik heb een poos zijspancross gedaan en héééél wat filters gewassen, inge-olied en vervangen. Heb het dan ook nogal eens per ongeluk aan mijn handen gekregen. Ik ben nog nooit in mijn leven voor welke toepassing dan ook olie tegengekomen die lijkt op filterolie. Het is dikker, kleveriger, zakt niet uit.....ook zit er een middel in wat het dunner maakt om het goed ín het filter aan te kunnen brengen en daarna verdampt. Kun jij me één soort olie noemen die lijkt op "echte" filterolie?

Dat is tegelijk waarom ik niet snap dat mensen beweren dat bijvoorbeeld WD40 net zo goed zou werken. Voel er gewoon eens aan, dan zul je merken wat een verschil er is.

Laatst bewerkt: 12 apr 2012
  19. MarderMaF87

MarderMaF87

Lid geworden:
    2 jan 2012
    ik cross ook en filterolie ken ik dus ook en dat is echt plak spul gaat ook niet echt makelijk van je handen..
    en je moet er ook weer ander spul voor hebbe om ze schoon te maken de filter.. geen terpetine of iets want dat tast weer het lijm aan van de filter (tunings filters zijn 9 van de 10x gelijmt)..

20. Lipo

Lipo

Lid geworden:
    12 apr 2012
    Doe ook eens stookolie op je handen, dat krijg je er ook vrij lastig af hoor;)
    Kost bovendien geen drol!

Deel Deze Pagina