WD40 luchtfilter

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door fastrockets, 31 mrt 2012.

1. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    En hoe goed laat een filter nog lucht door als er stookolie op zit dan? Luchtfilterolie te dik aanbrengen maakt dat je ernstig vermogen verliest.

Zoek eens op de sites van fabrikanten van filterolie, daar staat ook vaak uitleg over hoeveel je er op moet doen.
    Natuurlijk kun je er WD40 of stookolie of slaolie op doen maar of je motor dan in alle gevallen nog even goed presteert en beschermd is...dat denk ik niet.

http://www.motocrossactionmag.com/Main/News/10-THINGS-YOU-NEED-TO-KNOW-ABOUT-AIR-FILTER-OIL-8132.aspx

2. Banana

Banana

Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Ik zeg toch ook, haal gewoon olie voor crossmotoren;)
    Kost geen drol vergeleken met in de modelbouwzaak, en het is precies dezelfde olie!

@ Iedereen om te laten zien dat het wel een beetje met de centjes te maken heeft:
    Zoek de verschillen!

Modelbouwwinkel: AIR FILTER OIL BLUE 60 GRAM € 4.50 Prijs per liter €75,-
    Crossmotorwinkel: Luchtfilter olie BIO Twin Air 1 Liter € 12,90 Prijs per liter €4,50

Meneertje lipo heeft ook gezegd dat je het moet verdunnen toch?

3. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    ah okay zijn we het eens :)

4. fast wil

fast wil

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Dus je koopt een dure bigscale auto, en doet dan een of ander goedje op de luchtfilter omdat dat minder kost??
    Een fles luchtfilter olie kost...13 euro of zo las ik hier. Nou Nou.
    En iets anders gaat veel langer mee............
    Bij mij is het zo dat het niet afhangt van de olie die ik gebruik, wanneer ik mijn filter moet wassen, maar van de hoeveelheid zand en stof die erop zit. Als dat teveel is gaat mijn filter nl. 'dicht' zitten en loopt mijn dure getunede motortje minder. Dus langer mee gaan, slaat nergens op.

Op een luchtfilter hoort luchtfilter olie, en dat is niet omdat mensen er iets aan verdienen.
    En of dat nou van Twin air is of van een ander merk, voor een crosser of een ander brandstof motortje wat in het zand presteert, maakt niet zoveel uit zolang het maar luchtfilter olie is

Ik laat mijn dure cilindertje geen zand proeven! Eeuwige zonde.

5. Banana

Banana

Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Ik laat mijn volledige standaard FG Marder ook geen zand proeven.. Echter let ik wel op de centjes omdat ik simpelweg niet zo veel geld heb verdien;)

6. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Dat is de discussie ook helemaal niet. Dat bij een motorzaak de luchtfilterolie in grotere hoeveelheden veel goedkoper is dan de kleine flesjes in de modelbouwzaak is al veel langer bekend. Dit is trouwens een bekend fenomeen. Ik moet ook altijd lachen als ik zie wat een klein potje houtlijm, een kwart plaatje MDF of een metertje aluminium hoekprofiel bij de bouwmarkt moet kosten. Dat heb ik bij de groothandel voor een fractie van de prijs.

Waar het om gaat is, dat er mensen zijn die allerlei huis-tuin- en keukenmiddeltjes, of wat ze toevallig nog hadden liggen op hun luchtfilter gaan smeren en vervolgens anderen gaan adviseren om hetzelfde te doen "omdat het bij hen ook al xxx tijd goed gaat".
    Zelf niet half weten waar je mee bezig bent en vervolgens anderen advies gaan geven is gewoon niet slim.

7. Banana

Banana

Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Oh ok, sorry!
    Daar wil ik me verder buiten houden;)

8. Tiemen

Tiemen

Lid geworden:
    16 nov 2007
    +1!

Al wil men hun filter insmeren met slaolie, het zal mij een zorg zijn, maar ga dit niet als advies geven! Daarmee geef je mensen een verkeerd advies, die uiteindelijk veel geld (voor de vrager) kan gaan kosten.
    En je filter insmeren met WD40 vind ik zo'n advies!

9. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Laat ik duidelijk zijn dat het ook mijn advies niet is maar het zal zeker beter werken dan geen olie. Inderdaad zal de kwaliteit van het schuimfilter ook een rol spelen, zeker een dual stage filter zal op zichzelf al veel tegen houden.

10. Tiemen

Tiemen

Lid geworden:
    16 nov 2007
    Helemaal niets zonder olie!!

Ieder filter werkt alleen zoals het hoort, als deze is behandeld zoals het hoort!
    En het is een fabel om te denken dat een dual stage filter op zichzelf ZONDER olie ook maar iets tegenhoudt.
    Probeer maar eens in het zand, ik geef je een minuut of 10-15 en je motor zit vol met (fijn)zand!

Gewoon behandelen met de juiste middelen!

11. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Goed.... en dan kom ik even om de hoek, als scheepswerktuigkundige, en ik werk DAGELIJKS met 380 cSt stookolie.....
    Ten eerste is dit niet het dikste (de zeescheepvaart gaat moeiteloos tot 700 cSt) maar het is absoluut niet geschikt voor luchtfilters.... het plakt namelijk helemaal NIET. Het is dikke vieze sh*t als je het op je handen hebt, maar als het een tijdje aan lucht blootgesteld is, blijkt het helemaal niet zo goed te plakken. Het is even kleverig, maar niet voor lang.

Neem het nu aan van iemand die met stookolie werkt: je kunt VEEL beter producten kopen, en die heten "luchtfilterolie".... als stookolie zo geweldig was, dan gaf ik niet iedere dag mijn wiper de opdracht het luchtfilter van onze hoofdmotor te controleren en indien nodig te verschonen.... En dan gaf ik ook niet een keer in de 5 jaar 15 euro uit aan 1 liter luchtfilter olie....

Groet, Bert

12. fastrockets

fastrockets

Lid geworden:
    28 okt 2011
  13. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Post 9 uit deze thread:

14. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    En al meerdere keren genoemd: (bijvoorbeeld) Putoline action fluid, kost rond de 15 Euro de liter en ik heb in de afgelopen 3 jaar al wel 0.4 liter verbruikt.

Schoonmaakmiddel: 1 liter HEET water en één eetlepel OMO, Persil Colour of welk middeltje moeder de vrouw maar in huis heeft. Niet wassen of roeren, gewoon sopje maken en filter er een half uurtje in onder dompelen (gewichtje er op dat het ding onder water blijft).

KLAAR....

Laten drogen, opnieuw in olieën, nogmaals laten drogen, in een plastic zakkie stoppen, wachten tot je hem nodig hebt....

Groet, Bert

15. Fuzzy

Fuzzy

Lid geworden:
    31 jul 2005
    Zoals ik zei, ik heb ook een prefilter, dat in combi met een dual filter en WD40 is voldoende.
    Wat een ander doet, helemaal goed.... als je maar wat doet :)

John.

Deel Deze Pagina