WD40 luchtfilter

En hoe goed laat een filter nog lucht door als er stookolie op zit dan? Luchtfilterolie te dik aanbrengen maakt dat je ernstig vermogen verliest.

Zoek eens op de sites van fabrikanten van filterolie, daar staat ook vaak uitleg over hoeveel je er op moet doen.
Natuurlijk kun je er WD40 of stookolie of slaolie op doen maar of je motor dan in alle gevallen nog even goed presteert en beschermd is...dat denk ik niet.

http://www.motocrossactionmag.com/Main/News/10-THINGS-YOU-NEED-TO-KNOW-ABOUT-AIR-FILTER-OIL-8132.aspx
 
Ik heb een poos zijspancross gedaan en héééél wat filters gewassen, inge-olied en vervangen. Heb het dan ook nogal eens per ongeluk aan mijn handen gekregen. Ik ben nog nooit in mijn leven voor welke toepassing dan ook olie tegengekomen die lijkt op filterolie. Het is dikker, kleveriger, zakt niet uit.....ook zit er een middel in wat het dunner maakt om het goed ín het filter aan te kunnen brengen en daarna verdampt. Kun jij me één soort olie noemen die lijkt op "echte" filterolie?

Dat is tegelijk waarom ik niet snap dat mensen beweren dat bijvoorbeeld WD40 net zo goed zou werken. Voel er gewoon eens aan, dan zul je merken wat een verschil er is.

Ik zeg toch ook, haal gewoon olie voor crossmotoren;)
Kost geen drol vergeleken met in de modelbouwzaak, en het is precies dezelfde olie!





@ Iedereen om te laten zien dat het wel een beetje met de centjes te maken heeft:
Zoek de verschillen!

Modelbouwwinkel: AIR FILTER OIL BLUE 60 GRAM € 4.50 Prijs per liter €75,-
Crossmotorwinkel: Luchtfilter olie BIO Twin Air 1 Liter € 12,90 Prijs per liter €4,50



En hoe goed laat een filter nog lucht door als er stookolie op zit dan? Luchtfilterolie te dik aanbrengen maakt dat je ernstig vermogen verliest.

Meneertje lipo heeft ook gezegd dat je het moet verdunnen toch?
 
Dus je koopt een dure bigscale auto, en doet dan een of ander goedje op de luchtfilter omdat dat minder kost??
Een fles luchtfilter olie kost...13 euro of zo las ik hier. Nou Nou.
En iets anders gaat veel langer mee............
Bij mij is het zo dat het niet afhangt van de olie die ik gebruik, wanneer ik mijn filter moet wassen, maar van de hoeveelheid zand en stof die erop zit. Als dat teveel is gaat mijn filter nl. 'dicht' zitten en loopt mijn dure getunede motortje minder. Dus langer mee gaan, slaat nergens op.

Op een luchtfilter hoort luchtfilter olie, en dat is niet omdat mensen er iets aan verdienen.
En of dat nou van Twin air is of van een ander merk, voor een crosser of een ander brandstof motortje wat in het zand presteert, maakt niet zoveel uit zolang het maar luchtfilter olie is

Ik laat mijn dure cilindertje geen zand proeven! Eeuwige zonde.
 
Ik laat mijn volledige standaard FG Marder ook geen zand proeven.. Echter let ik wel op de centjes omdat ik simpelweg niet zo veel geld heb verdien;)
 
Dat is de discussie ook helemaal niet. Dat bij een motorzaak de luchtfilterolie in grotere hoeveelheden veel goedkoper is dan de kleine flesjes in de modelbouwzaak is al veel langer bekend. Dit is trouwens een bekend fenomeen. Ik moet ook altijd lachen als ik zie wat een klein potje houtlijm, een kwart plaatje MDF of een metertje aluminium hoekprofiel bij de bouwmarkt moet kosten. Dat heb ik bij de groothandel voor een fractie van de prijs.

Waar het om gaat is, dat er mensen zijn die allerlei huis-tuin- en keukenmiddeltjes, of wat ze toevallig nog hadden liggen op hun luchtfilter gaan smeren en vervolgens anderen gaan adviseren om hetzelfde te doen "omdat het bij hen ook al xxx tijd goed gaat".
Zelf niet half weten waar je mee bezig bent en vervolgens anderen advies gaan geven is gewoon niet slim.
 
Waar het om gaat is, dat er mensen zijn die allerlei huis-tuin- en keukenmiddeltjes, of wat ze toevallig nog hadden liggen op hun luchtfilter gaan smeren en vervolgens anderen gaan adviseren om hetzelfde te doen "omdat het bij hen ook al xxx tijd goed gaat".
Zelf niet half weten waar je mee bezig bent en vervolgens anderen advies gaan geven is gewoon niet slim.
+1!

Al wil men hun filter insmeren met slaolie, het zal mij een zorg zijn, maar ga dit niet als advies geven! Daarmee geef je mensen een verkeerd advies, die uiteindelijk veel geld (voor de vrager) kan gaan kosten.
En je filter insmeren met WD40 vind ik zo'n advies!
 
Laat ik duidelijk zijn dat het ook mijn advies niet is maar het zal zeker beter werken dan geen olie. Inderdaad zal de kwaliteit van het schuimfilter ook een rol spelen, zeker een dual stage filter zal op zichzelf al veel tegen houden.
 
... een dual stage filter zal op zichzelf al veel tegen houden.
Helemaal niets zonder olie!!

Ieder filter werkt alleen zoals het hoort, als deze is behandeld zoals het hoort!
En het is een fabel om te denken dat een dual stage filter op zichzelf ZONDER olie ook maar iets tegenhoudt.
Probeer maar eens in het zand, ik geef je een minuut of 10-15 en je motor zit vol met (fijn)zand!

Gewoon behandelen met de juiste middelen!
 
Ik gebruik tegenwoordig een geweldig middel, namelijk een nieuwe soort olie die je zelf kunt aanmengen met zogenaamde gasolie. Je krijgt 2 potjes, een met stookolie 380 cts (DE DIKSTE en PLAKERIGSTE DIE ER BESTAAT) deze wordt zelfs voor de allergrootste zeeschepen gebruikt die er bestaan. Het andere potje is gevuld met gasolie, dit kun je net zo lang bij de stookolie doen tot dat je de perfecte verhouding hebt voor je luchtfilter. LET OP als je je luchtfilterolie niet goedaanmengt is hij zo dik dat er geen lucht door je luchtfilter meer komt maar dus ook geen vuil;) Als je het goed mengt is het een prima olie, het gaat ook vele malen langer mee dan ''speciale luchtfilterolie''

Goed.... en dan kom ik even om de hoek, als scheepswerktuigkundige, en ik werk DAGELIJKS met 380 cSt stookolie.....
Ten eerste is dit niet het dikste (de zeescheepvaart gaat moeiteloos tot 700 cSt) maar het is absoluut niet geschikt voor luchtfilters.... het plakt namelijk helemaal NIET. Het is dikke vieze sh*t als je het op je handen hebt, maar als het een tijdje aan lucht blootgesteld is, blijkt het helemaal niet zo goed te plakken. Het is even kleverig, maar niet voor lang.

Neem het nu aan van iemand die met stookolie werkt: je kunt VEEL beter producten kopen, en die heten "luchtfilterolie".... als stookolie zo geweldig was, dan gaf ik niet iedere dag mijn wiper de opdracht het luchtfilter van onze hoofdmotor te controleren en indien nodig te verschonen.... En dan gaf ik ook niet een keer in de 5 jaar 15 euro uit aan 1 liter luchtfilter olie....

Groet, Bert
 
En al meerdere keren genoemd: (bijvoorbeeld) Putoline action fluid, kost rond de 15 Euro de liter en ik heb in de afgelopen 3 jaar al wel 0.4 liter verbruikt.

Schoonmaakmiddel: 1 liter HEET water en één eetlepel OMO, Persil Colour of welk middeltje moeder de vrouw maar in huis heeft. Niet wassen of roeren, gewoon sopje maken en filter er een half uurtje in onder dompelen (gewichtje er op dat het ding onder water blijft).

KLAAR....

Laten drogen, opnieuw in olieën, nogmaals laten drogen, in een plastic zakkie stoppen, wachten tot je hem nodig hebt....

Groet, Bert
 
Laat ik duidelijk zijn dat het ook mijn advies niet is maar het zal zeker beter werken dan geen olie. Inderdaad zal de kwaliteit van het schuimfilter ook een rol spelen, zeker een dual stage filter zal op zichzelf al veel tegen houden.

Zoals ik zei, ik heb ook een prefilter, dat in combi met een dual filter en WD40 is voldoende.
Wat een ander doet, helemaal goed.... als je maar wat doet :)



John.
 
Back
Top