Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dan zit je boven de 25 kg klasse . Wat in Nederland nog niet mogelijk is bij gebrek aan instanties die kunnen keuren .alles onder de 25 kilo is gewoon te beuren als 1 persoon .
Even een voorbeeld
Big scale of giant scale, moet je in mijn ogen toch minimaal met 2 of 3 mensen tillen, als je zo'n model wilt verplaatsen.
Als mensen een filmpje plaatsen met die aanduiding er boven verwacht je toch wel wat.
Een beetje big scale weegt ook 100 kg.Dan zit je boven de 25 kg klasse . Wat in Nederland nog niet mogelijk is bij gebrek aan instanties die kunnen keuren .alles onder de 25 kilo is gewoon te beuren als 1 persoon .
Kijk daar leer ik nu weer van.Volgens mij is het nergens officieel vastgelegd en is het maar de lading die jij zelf aan de term big scale hangt. In het Engels is "giant" een meer overtreffende trap van groot dan dat de term "big" is, even los van onze hobby, gewoon de taal. Daar heeft big dus helemaal niet zo'n lading. Een quote van een willekeurige native speaker via Google:
I would tend to think of "big" and "large" as synonymous -- of greater-than-normal size but not spectacularly so. "Giant" is impressively greater-than normal, "huge" really impressively greater-than-normal, and "enormous" even more really impressively greater-than-normal.
Dat betekent dat als iemand zijn model big noemt in het Engels, al dan niet op YT, hij misschien helemaal niet aan het opscheppen is, maar het voor hem (voor zijn doen) gewoon groot is. Dat dat dan niet refereert aan die klasse die je in je openingsbericht van dit draadje noemt.
En dan ook nog een grappig feitje, "giant scale" is wel een vastgelegde klasse in Amerika bij de "IMAA":
IMAA, Giant Scale aircraft are defined as:
Grappig omdat "giant" een grotere gevoelswaarde heeft dan "big" in de Engelse taal, en omdat gezien de huidige standaarden en maatstaven deze afmetingen helemaal niet meer als groot gezien worden. Je ziet ook discussies op Engelstalige fora of de IMAA deze definitie niet zou moeten aanpassen.
- Monoplanes - 80" wingspan and above
- Multi-winged planes - 60" wingspan and above
- Jets - 140" or more combined wingspan and fuselage length
Dat je je stoort aan opscheppen kan ik inkomen, maar ik zou er niet meteen van uitgaan dat als iemand zijn model big noemt, dat ie dan aan het opscheppen is.
En om er nog een term bij te gooien, er bestaat ook nog een (onofficiele?) term 'Mammoth scale' die lijkt te referreren aan wat voor jou big scale is (echt groot). Er is zelfs een Mammoth scale event op een Engelse vliegclub in Shepparton, leuke YouTube filmpjes van. Daar staan dan ook weer best wat giant scale modellen tussen moet ik zeggen.
En zoals Henri zegt, alles is relatief!
Zo is dat Jan.AMAZING 60% SCALE RC CUBS DUO DISPLAY - CLOSE & MIRROR FLYING AZ AEROSPORTS - WESTON PARK - 2024 (youtube.com)
BIGGEST 10,6 m 4 Engined WW1 Bomber Model ZEPPELIN STAAKEN R.VI | Amazing Model! (youtube.com)
GIGANTIC RC SCALE FLYING BOAT DORNIER DO X / Faszination Modellbau Friedrichshafen 2016 (youtube.com)
Dat is big scale!
jan.