Wappen von Hamburg I (Corel) 1:50

Bedankt heren :D

@Klaas
Blij om te horen, ik hoop dat mensen die het leuk lijken om verlichting in te bouwen, maar het heel ingewikkeld vinden, hiermee geholpen worden. Fijn om te weten dat het een beetje duidelijk is.

@Hans
Bedoel je 2k, of 20k? Als ik met 12 volt rekenen, en een led van 3,3 volt en 20 mA, dan kom ik op weerstand van rond de 500.dit heb ik dus al verdubbeld. Met mijn adapter kan ik ook het voltage instellen, dus als ik dat verlaag zou in ook het ampère verlagen. De adapter kan ik instellen,deze heb ik op 4,5 volt staan, dus 1,2mA. Het is altijd moeilijk dit goed op een foto te zetten, maar ik vind dit niet te fel.

Zilverfolie is een idee, maar dat ga ik zien als ik door de luiken heen kijk. Op dit ogenblik zie (als je goed kijkt) je alleen het lampje en een dun draadje, maar voor de rest zie je gewoon een donker plafond.
Het opschuren van de bolling ga ik morgen even testen of dat iets uitmaakt.

Weet iemand of leds te weinig stroom kunnen hebben? en vooral of ze sneller kapot gaan met minder stoom ja/nee?

Weet iemand of leds te weinig stroom kunnen hebben? en vooral of ze sneller kapot gaan met minder stoom ja/nee?

Te veel spanning is funest - te weinig niet - dan geven ze gewoon minder licht.

Wanneer je een Europese 230 volt gloeilamp in Amerika gebruikt (110 volt) geeft die bijna net zo veel licht, maar gaat de lamp meer dan 20 jaar mee....

Zover ik weet hangt de levensduur af van de temperatuur en een constante stroomsterkte geleverd door de trafo.
Teveel stroom (te warm) of wisselend in sterkte moet je dus voorkomen, of het ook geldt voor te weinig stroom betwijfel ik.

Laatst bewerkt:
Het is moeilijk om de felheid goed over te brengen op een foto, maar ik ben er erg tevreden mee. het zaklantaarn effect lijkt op de foto's erger dan in werkelijkheid, dan valt het nauwelijks op.

De felle plek net achter de spil is alleen op de foto.

DSC04180.jpg

DSC04173.jpg

DSC04178.jpg

Misschien een idee om het zaklamp effect op te lossen door een klein dotje verf op de kop van het ledje te smeren? Als je zwart gebruikt. Komt het licht er moeilijker door en heb je geen bundel meer en alleen zijlicht. volgens mij heb je dan nog steeds licht genoeg. Verder ziet het er allemaal gelikt uit hoor..

heel mooi gemaakt..

had je beter niet de uitende van de weerstand om het staafje kunnen draaien en dan vast solderen , komt hy nooit los ook niet als de soldeer los laat .

grt timberwolf

Dat was ook mijn eerste idee. Had toen alleen de spanten en messing staafjes al vast gezet. Als ik ze er nu omheen gewikkeld had, zat het te hoog voor het volgende dek. Typisch gevalletje van......oeps

Ik bedoel 2k inderdaad.

Soldeer kan door veelvuldig opwarmen en afkoelen wel degelijk los komen.

Al boven 60-70C wordt soldeer zachter. Dan kan door verschillende uitzettingscoefficienten (verschillende materialen) er al spanning in optreden die uiteindelijk tot slecht contact kan lijden. Edoch je hoeft hier verder nergens anders bang voor te zijn dan dat je LED uitgaat. Bij hogere spanning kunnen er wel problemen optreden.

losse duim regel: als je je hand/vinger erop kunt houden zonder pijn te hebben is de temperatuur OK!

Ik verwacht hier geen enkel probleem omdat standaard LED's weinig hitte produceren. High power LED's doen dat echter wel.

Ik heb net je verlichting bewonderd, dat ziet er gaaf uit zeg!
Ik zie dat je de messing staafjes op je dekbalken hebt gemonteerd, kom je zo niet in de problemen met je volgende dek?

De vakantie is alweer een paar weken voorbij, dus het bouwtempo ligt alweer een stuk lager. Even een paar foto's voor de stand van zaken.
Nog een paar foto's voordat het volgende dek er op ging. Volgens de kit zou er geen trap zijn naar het volgende dek, dus ik heb nog een paar klimpalen gemaakt. Er was geen ruimte meer voor een echte trap.

DSC04193.jpg

DSC04196.jpg

Het dek ligt inmiddels op, en ik heb alle gaten geprobeerd te dichten met tissues zodat er geen stof bijkomt.

DSC04753.jpg

Zoals Dick in zijn verslag al aangaf, heeft de fabrikant geen deur in het voorste schot gemaakt. Ik ben nu bezig om de deur te maken, met een deur frame.

DSC04755.jpg

DSC04757.jpg

Ik vind zelf het rechter mannetje best goed gelukt. De ornamenten die bij de kit zitten zien er best ok uit, maar zoals op de foto te zien is valt de kwaliteit me af en toe iets tegen.
De latjes die erop zitten moeten nog geschuurd en gebeitst worden.

Back