Kleine correctie Diederik. We hebben er tijdens het bezoek aan de werf over gehad en daar was ook te zien dat er geen metaal op het loopvlak zit. Ze zien er donker uit door vervuiling van het hout (al lijkt het er op andere foto's meer op dat ze zwart geverfd waren) Er waren nog vraagtekens bij of ze oorspronkelijk helemaal rood waren, maar dat de verf snel van de loopvlakken slijt, of dat ze blank werden gehouden en het hout door gebruik donkerder werd. Voor zover ik het kan zien bij de kanonnen van de batavia lijken de loopvlakken zwart geschilderd. Blank lijkt me ook wel logisch. Krijg je geen verfstreken op je dek na het schieten. Maar goed. De afwerking van de dekken staat ook nog ter discussie. Het is mogelijk dat de dekken ook rood waren geverfd. Zelf heb ik daar m'n vraagtekens bij. Ik kan me in ieder geval bij Diederik zijn conclusie aansluiten dat je het naar eigen smaak uit kan voeren.
De metalen ring op de wang is nog net te zien. Loopvlak lijkt me hier zwart geschilderd.

De metalen ring op de wang is nog net te zien. Loopvlak lijkt me hier zwart geschilderd.