Wappen von Hamburg I (Corel) 1:50

Kleine correctie Diederik. We hebben er tijdens het bezoek aan de werf over gehad en daar was ook te zien dat er geen metaal op het loopvlak zit. Ze zien er donker uit door vervuiling van het hout (al lijkt het er op andere foto's meer op dat ze zwart geverfd waren) Er waren nog vraagtekens bij of ze oorspronkelijk helemaal rood waren, maar dat de verf snel van de loopvlakken slijt, of dat ze blank werden gehouden en het hout door gebruik donkerder werd. Voor zover ik het kan zien bij de kanonnen van de batavia lijken de loopvlakken zwart geschilderd. Blank lijkt me ook wel logisch. Krijg je geen verfstreken op je dek na het schieten. Maar goed. De afwerking van de dekken staat ook nog ter discussie. Het is mogelijk dat de dekken ook rood waren geverfd. Zelf heb ik daar m'n vraagtekens bij. Ik kan me in ieder geval bij Diederik zijn conclusie aansluiten dat je het naar eigen smaak uit kan voeren.

Batavia53.jpg

De metalen ring op de wang is nog net te zien. Loopvlak lijkt me hier zwart geschilderd.

Leuke discussie :)

Voor mijn gevoel denk ik dat de Duitse schepen eerder het Nederlandse voorbeeld uit de 17e eeuw volgden, maar ook ik weet niet of deze geschilderd waren.

Dat denk ik ook. We weten bv uit bronnen dat dit schip door een onbekende nederlandse bouwmeester is gebouwd (en succesvoller dan een bepaald schip in een Scandinavisch land ;)) Hoewel er vast kleine verschillen met de nederlandse schepen waren, zal het voor het merendeel het zelfde zijn.

eagter zei:
Het is mogelijk dat de dekken ook rood waren geverfd. Zelf heb ik daar m'n vraagtekens bij.

Dat werd inderdaad verteld op de batavia werf, maar ik ben het met je eens dat dit twijfelachtig is (op misschien wat uitzonderingen na)

Ik kan niet anders zeggen, dan dat het er mooi uitziet.
Wat mij wel vreemd oogt is de plank die onder de kanonskogels ligt.
Meestal was dit meer een lijst waar de kogels in lagen bij de kanonnen.
Om de dekroosters had je vaak wel planken waar de kogels in gelegd konden worden.

Weet je toevallig hoe dit was? Misschien dat het in die specifieke tijd bij de Duitsers toch anders was?

Zonder meer netjes, maar zou het kunnen zijn dat er kogelbakken tegen de wand zaten?
Aan de andere kant, er komt nog een dek op natuurlijk dus van die bakken ga je niks meer zien.

Andere sugestie misschien rond de zichtbare roosters in de kuil bakken langs de roosters leggen?

Bedankt

Ik kan niet anders zeggen, dan dat het er mooi uitziet.
Wat mij wel vreemd oogt is de plank die onder de kanonskogels ligt.
Om de dekroosters had je vaak wel planken waar de kogels in gelegd konden worden.

Weet je toevallig hoe dit was? Misschien dat het in die specifieke tijd bij de Duitsers toch anders was?

Dit schip had een (onbekende) nederlandse bouwmeester, dus ik bouw alsof het een nederlands schip is.
Maar hoe dat precies zat....
De meeste boeken bespreken wel alles van het kanon, maar niet hoe de munitie opgeborgen werd. mondfeld heeft een foto staan van een zweeds model de josephine, waarbij je wel zo'n plank ziet.

josephine.jpg

De victory heeft inderdaad naast de roosters planken liggen waar ze in lagen, of tegen de verschansing aan en plank zitten.

DSC07858.jpg

Bij de vasa kon ik zo snel niks vinden.

Bij een lijst om de kogels heen, zonder bodem, zou je bij een bewegend dek rollende kogels hebben (wel in formatie ;))

Ik liep er tegen aan dat ik te laat besloot om ze te plaatsen en dus geen ruimte bij de verschansing over had, en bij de roosters ook soms net spaak liep.
Dit was voor mij dus de makkelijkste oplossing om ze toch te plaatsen.....

Zonder meer netjes, maar zou het kunnen zijn dat er kogelbakken tegen de wand zaten?
Aan de andere kant, er komt nog een dek op natuurlijk dus van die bakken ga je niks meer zien.

Andere sugestie misschien rond de zichtbare roosters in de kuil bakken langs de roosters leggen?

Een bak zou ook kunnen, alleen vind ik wat ik nu hebt net wat leuker als je naar binnen kijkt
Andere oplossing is een hangende plank:

DSC07816.jpg

Maar dat zou met de ronding van de verschansing een enorme klus zijn. en het zou me niet verbazen dat het net als op de victory alleen voor het kleine geschut werd gedaan

Ik zie het plaatje. Ziet er wel mooi uit overigens hoor. Misschien is het ook wel handig zo. Als de jonge kogeldragers de kogels omhoog halen en ze daar in leggen. Zijn ze wel makkelijker te pakken dan wanneer ze tegen elkaar liggen.

Ik heb het alleen nog nooit gezien op deze manier.

Ben ook nog even met de mastvissingen bezig geweest.
Dit zijn houten keggen die tussen de mast en het dek gezet werden om de mast vast te zetten. Op de onderdekken werden ze meestal niet beschermt door doek.

batavia:

DSC01241.jpg

hms victory:

DSC07879.jpg

Ik had iets stevig nodig wat niet kapot zou gaan als ik de mast erin zet. dus kleine houten stukje vielen af.
uiteindelijk heb ik het volgende gemaakt, het gaat niet kapot als ik de mast erin probeer te zetten, en lijkt een heel klein beetje op die van de victory.

DSC01347.jpg

(plank van de kogels is niet de uiteindelijke, maar een test)

DSC01341.jpg

Ziet er realistisch uit hoor:o
Als je er aan de bovenkant nu nog op de hoeken een héél klein sleufje in vijlt (driekantig vijltje) is het naar mijn idee nog beter;)

Mooi werk Rob, oog voor detail, daar hou ik wel van.
Als je de foto,s van de keggenrand op de batavia en de Victory ziet, dan maken wij het vaak mooier dan de werkelijkheid. Wat Klaas schrijft, een beetje invijlen (als dat nog gaat) geeft een nog realistischer beeld. Maar voor een model vind ik het al een héél mooie keggenrand!

Inderdaad, oog voor detail, en een proefstukje zou ik er zeker aan wagen.
Hoewel die van jou er beter en fijner uitzien dat de mijne, even een foto wat ik bedoel van mijn WvH.

P1000877.jpg

Jullie hebben zeker een punt. Ga maandag nog een extra maken en een klein snuifje te vijlen. Mocht dat om wat voor reden tegen vallen, dan heb ik deze nog. En dit maken is zo gebeurt....

Back