Wappen von Hamburg I (Corel) 1:50

Zag het hangen in de modelzaak.
Het zijn eigenlijk plastic strips, in alle maten en profielen. Erg makkelijk te buigen en te bewerken. Ik heb het gebruikt voor de ijzers strips op de paarden en voor op de pompen.

004-19.jpg

De kanonnen aan de linker kant zijn klaar, nu de andere kant nog :rolletjes:
Let niet op de stand van de kanonnen....

DSC01332.jpg

DSC01322.jpg

DSC01317.jpg

DSC01335.jpg

bij de volgende serie wordt de broeking iets langer, en de blokken van de takels komen bij het volgende dek dus iets meer naar achteren (zit allemaal al vast)

Kanonnen geladen...?

VUUR!

Laat die Engelsen maar eens een poepie ruiken.

Sorry Rob. Ik maak de kanonnen Helemaal klaar voor ik ze op ,n dek plaats
Ben dinsdag gelaizerd . volgens de oog arts gaat het niet echt goed komen
We wachten het af gr Ton

Goed bezig!

Klein vraagje, misschien gemist: blijven de wielen houtkleurig?

Bedankt,

En ja
Ik zie het nut niet om het loopvlak te verven, je wilt juist grip hebben. Dan zou je alleen de zijkant schilderen. Maar ik kan me voorstellen dat de verf snel scheurt door de vervorming.

De batavia had wel geverfde wielen, maar de victory niet:

P1060497.jpg

Doe het dus zoals de victory, lijkt mij wat aannemelijker

Maar ik hoor het graag als je er niet mee eens bent ;)

Ik denk dat het een persoonlijk iets is om de wielen van de rolpaarden te schilderen.
De 1 die maakt ze in de kleur van de rolpaarden , een ander maakt de loopvlakken zwart ( net rubberen bandjes ) en weer een ander laat ze de houtkleur.
Het is maar hoe het in je eigen beleving is.

Nee, ik heb de wijsheid ook niet in pacht :teacher: :nooo:
Ik denk dat het beide mogelijk was. Bij de Batavia zijn de loopvlakken niet geverfd maar bekleed met metaal. De zijvlakken zijn inderdaad geverfd.
Voor mijn gevoel denk ik dat de Duitse schepen eerder het Nederlandse voorbeeld uit de 17e eeuw volgden, maar ook ik weet niet of deze geschilderd waren.

Wat oude scheepsmodellen van het continent (die ook niet altijd overeenkwamen met de werkelijkheid):

De Willem Rex heeft ze volledig rood geschilderd. De PW kan ik geen kanons op ontdekken. Van de Hollandia en het Bijloke model heb ik geen detail foto's van de kanons en de Hohenzollern foto's zijn zwart-wit :(.

De Amaranthe (Zweeds) lijkt houtkleurige wielen te hebben, in elk geval lichter dan de rolpaarden.

Kortom de bronnen zijn niet eensluidend en ik denk dat je uiteindelijk wel kunt verantwoorden wat je zelf ook gewoon mooi vind staan.

Zojuist even gekeken in het Boek Scheepsbouwkonst wat daar in staat over geschut. Er staat dat de rolpaarden ossenbloedrood geschilderd worden en de wielen alleen beslagen worden vanaf een bepaalde maat. Er word niet geschreven of dit wel of niet geschilderd word. Echter wel dat de wielen beslagen worden met een metalen ring om breken tegen te gaan vanaf een bepaalde grote van geschut, dit volgens tabel.

Ik neem hier aan... (Ik weet het is een aanname) dat de wielen dus niet geschilderd worden.

Ik zelf zou dit ook niet willen aan boord. Dit omdat de dekken altijd mooi schoon gehouden worden en wanneer wielen geschilderd worden aan het loopvlak. Deze verf op het dek terecht komt en snel van de wielen af slijt. Dus beter kaal houden.

Aha.......
Die discussie heb ik op de Batavia werf gevoerd.
De wielen van de rolpaarden zijn inderdaad beslagen, maar aan de zijkant, dus nooit op het loopvlak.
De wielen zijn ook nooit geschilderd.
Om de volgende redenen;
Beslagen loopvlakken zouden natuurlijk het dek fors beschadigen.
Geschilderde loopvlakken; de verf zou er na het eerste schot al afliggen door de enorme rotgang waarmee het kanon terug komt na het schot., en vegis je niet in die krachten!!
Je zou zwarte strepen krijgen op het dek, en dat wil een Kapitein niet!!
Gescheurde of kapotte wielen kon men eenvoudig vervangen.
Kortom; de wielen blijven gewoon blank, behalve als het sommige museum schepen betreft, maar daar wil men het waarschijnlijk wat mooier maken dan het is.

Back