michiel b zei:
hehe eindelijk weten we over welke lader je bedoeld.
Ik vind dat je toch wel erg enthousiast bent geweest hoor. Het zijn idd enorm snelle laders, maar ze zijn alleen goed in een klein toepassings gebied.(zoals Rick ook al schreef) Doordat je ze alleen met de software kan instellen worden ze meer geschikt voor maar één type accu. Anders moet je met de PC elke keer voor een andere accu de parameters veranderen...
Oja, Het moet nog maar blijken dat de levensduur van de A123 cellen wel 1000 keer meegaat. Zeker met de laadstroom van 10A. Op de site zie ik zelfs laadstromen staan van 15A per cel.
.
Ik kon het ook niet helpen dat zijn website nog aangepast moest worden. Soms is de post sneller als internet :wink:
Deze laders zijn op zich best specifiek ingericht en ik begrijp je teleurstelling van jouw kant ook wel. Ik was ook gewend om voor elke type vliegtuig zijn eigen pakketje te hebben. ff de lader omzetten en gaan. Koop er voor een paar tientjes een kleintje erbij en kan je 2 pakketjes in een uurtje vullen. Een uitkomst. Dat is hoe het voor velen nu gaat (en voor mij is dit al een eind verleden tijd).
mbt tot deze cellen lees ik op rc-groups alleen maar positieve berichten. Zelfs het aansluiten van loodakkus direct op de cellen met een aantal meters koperdraad ertussen. Die laadstromen zijn dan 16A en dat doen ze al ening jaren naar volle tevredenheid. Ook worden deze cellen volgestampt met voedingen of adapters voor laptops. Er zijn er zelfs nog mensen bij die met een voeding al jaren Lipo pakketten mee laden en die zweren er bij! Deze cellen kunnen erg veel hebben. Op de site van A123 staan ook de specs tot 1000 ladingen en een gegarandeerde laadstroom van 10A. Na 200 ladingen zijn er mensen die niet het verschil merken tussen dat pakket en een nieuwe.
Okay, 1000 keer is errug veel en zelfs voor een pakket als ik heb dat de helft kost van een vergelijkbaar Lipopakket. Maar laat het dan eens op 600 keer houden. Voor de Lipos wordt nog steeds gezegt dat onder zware belasting tussen de 70-90 vluchten de sambal er een heel eind uit is. Dan kan je met A123 cellen toch nog 600/80=7.5 Lipopakketjes van kopen voor de prijs van een halve pakket Lipos (dus op zijn ongunstigste redernering ben ik dan 15 keer goedkoper uit als ik dat goed zeg :wink: )
Met een verwachte shelf-life van 5-10 jaar en zelfs tot 15 jaar zie ik ook wel eens beweerd, en is een shelf-life van Lipos met 2 jaar een schril contrast.
Als het pakket zo robust is als beweerd wordt en daar geloof ik wel in want ze zijn dan hier niet zo makkelijk de krijgen, maar in Amerika al enige jaren en op die forums verblijf ik hoofdzakelijk. Ook in de moderne Hybride wagens zitten van dit type 500-1000 cellen (wat de moeilijke verkrijgbaarheid verklaart) en die bakken rijden ook al enige jaren rond in Nederland.
Dus als mijn pakket maar 600 vluchten meegaat, of laat ik nog donkerder zwart ertegen aankijken: 300 keer. Dan ben ik financieel nog steeds 6 keer goedkoper uit als een Lipo pakket.
En nu komt een wellicht kromme redernering van mij, maar wat is er dan op tegen als ik maar een zwaar pakket aanschaf waar ik voor 4-4.5 minuten continu een vermogen van 3000Watt uit kan halen zonder noemenswaardige temperatuursteiging (en dat is dan 40-45 graden!), De zwaarste lader die er op dit moment te vinden is en dat mijn basis maak voor mijn volgende modellen? En dan een vlucht of 10 op een dagje eruit haal!
Ik kan er een 2.2m prop kist mee hoveren en een Jet mee vliegen, Een fikse warbirden een degelijke sleepkist voor bouwen. Dat pakket maak ik me geen zorgen meer om. dat staat vast als een huis. Ik heb dan ook maar een pakket voor nodig ipv meerdere voor een avondje wat dan ook meezit :wink: .
Enige investering die er dan de komende jaren aan zit de komen zijn wat grotere servos, een degelijke regelaar en een sterke motor. En we weten allemaal dat een zware buitenloper niet duur hoeft te zijn. Een regelaar hakt er dan wel in.
Welnu, Nu ben ik nog steeds erg benieuwd waarom je graag een lader wilt hebben die je makkelijk kan programmeren. Zelf heb ik de komende jaren zeker geen behoefte om iets aan deze setup te gaan veranderen want ik kan er alles mee voor de prijs dat je met Lipos wel zeker uit je hoofd zal laten. De lader en pakket is voor mij eenzelfde basis als een lader en meerdere Lipo pakketten voor jouw.
Voor de prijs van een vergelijkbaar Lipo pakket heb ik dus een A123 pakket EN een superlader. Dit is mijn basis en de rest zal daar omheen gaan draaien. En je moet vrees ik van hele goede huize komen wil je me hiervan afpraten
En dan niet gaan zeggen: "In jouw geval gaat dat op". Want dit kan iedereen die ervoor open staat. En voor degenen die altijd zeuren dat het te duur is die moeten niet investeren in een zware setup maar bij de kleintjes blijven als een normale Shulze of vergelijkbare lader. Daar kan het ook mee en kom je er ook. Dit is duidelijk een lader voor het zwaarste segment van elektrovliegen en de totaalprijs is goed te doen.Voor elk wat wils
grtz! Erik