waar moet ik zijn voor schulze V7 software?

Ze zijn inderdaad een stukje zwaarder, maar je mag ze veel meer mishandelen. In 15min opladen. Ontladen met 60A continue en 120A piek.
ideaal dus voor modellen die enorm veel power nodig hebben, en waarbij motorloop tijd niet zo belangrijk is. Zoals hotliners, EDF jets, pylon modellen enz...

Daarnaast gaan ze ook veel langer mee!
(En ze kunnen niet ontploffen. )

LiPo's voor toepassingen waarbij hoge stromen worden gevraagd ( 40-50 Ampere) zijn duur en kwetsbaar. Voor deze toepassing gebruik ik nog steeds de ouderwets-degelijke Ni-Cd accu's (Sanyo 2400) . Als je de A 123 cellen daar mee vergelijkt zie je alleen (veel) voordelen, waaronder een flinke gewichtsbesparing. Drie cellen A123 (ca. 210 gram) zijn vergelijkbaar met 8 cellen Nicad 2400 (465 gram). Daarnaast zijn A123 cellen mechanisch veel sterker dan LiPo's. Deze cellen lijken me een heel goed alternatief.

Met vriendelijke groet,
N.P.S.

TomB zei:

Dat zijn ze, maar denk dat ze niet in voorraad zijn want ongeveer west Europa staat 2-3 maanden in back-order.
Losse cellen wordt geadviseerd mer 200W bout te solderen om de homogeniteit hetzelfde te houden. dat is een dure bout. Puntlassen is een betere optie.
Waar ik ze vandaan haal doen ze dat voor je voor de prijs die erg lijkt als bij rc-technics losse cel. Daar zit dan arbeidsloon,snoeren,balanceerkabel en krimpkous bij. Alleen de verzendkosten uit Duitsland is iets hoger.
http://first-products.de/

voor de kritishe non-believers een filmpie van afgelopen zomer:
http://airtoimedia.nl/web/upload/Emile/Lift-Off_xs_EDF_Erik_8-7-2007.wmv
met een pakketje kan ik dan een keer of 5 op een avond en 8-10 op een middag mee vliegen net zo lomp als op het filmpje. Met lipos heb je voor een avond pret al snel 4-5 pakketten nodig. reken je rijk!

Laatst bewerkt door een moderator:
ssassen zei:
Ik snap 't enthousiasme niet helemaal, de A123 cellen zijn vooral degelijker door hun opbouw, oa. een metalen behuizing. Dit voegt echter alleen maar gewicht toe, dus de mAh per gram accugewicht verhouding wordt er alleen maar slechter op en da's nu juist waar wat vliegtuigen en heli's betreft de schoen wringt. Of zie ik nu iets over 't hoofd?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Je ziet best wel heel veel over het hoofd. Alles hangt af van de vleugelbelasting en de meesten weten dat dit gr/dm^2 is. Nagenoeg iedereen, nee IEDEREEN :wink: kijkt naar de grammetjes en de andere kant van de streep wordt maar wat makkelijk vergeten. En daar is het nu net te zoeken voor A123.

Het is maar net wat je wringen noemt. Ik heb al voorbeelden gezien van een 8s2p Raptor. De laadtijd zit tegen 9 minuten aan en met 2 van die pakketten kan je nagenoeg continu blijven vliegen. Mijn 13s2p pakket wordt ook in Extras van 2.2m gebruikt om te hoveren. Ik haal er bijna 3kW uit voor een e-jet met 4kg stuwkracht en ongeveer 300km/h. Is dan wel vet als dat pakket binnen 15 minuten vol is. Deze kost ook de helft minder als een vergelijkbaar 8s2p kokam3200 pakket welke je na 70-90 vluchten of na 2 jaar mag vervangen (en dat is toch ff bijna 900 euro). 1000 ladingen voor A123 en een verwachte levensduur van 5-10 jaar wordt dan best wel eens interessant om eens serieus de rekenmachine te pakken voor een schappelijke setup maar ook het kostenplaatje over een langere periode. Ik heb mijn lipos nog kunnen verkopen.

Aangezien ook jij waarschijnlijk geen Zabo bent zal je heli best een tikkie zwaarder kunen zijn toch?
Met een Calmato trainer 40 vlieg ik gemiddeld 6-7 minuten op 6s1p met een record van 14 minuten. Met dit model kan ik ook (net) mee hoveren. Pakketje is dan na 17 minuten weer vol. en dat 6 keer op een avond of 10 keer op een dag.

De metalen behuizing is overigens van aluminium.

Als je op zoek bent naar de hoogste energiedichtheid, het allerlaagste gewicht en de langste vliegtijden dan is A123 niks voor je. Lipo mischien ook niet vanwege de kosten die telkens terugkomen en het schuurtje wat af zou kunnen fikken. NiMh is zwaar en NiCd minder te verkrijgen en doet het ook wat minder. Mischien methanol eens proberen? :wink:

Erik v. Schaik zei:
ssassen zei:
Ik snap 't enthousiasme niet helemaal, de A123 cellen zijn vooral degelijker door hun opbouw, oa. een metalen behuizing. Dit voegt echter alleen maar gewicht toe, dus de mAh per gram accugewicht verhouding wordt er alleen maar slechter op en da's nu juist waar wat vliegtuigen en heli's betreft de schoen wringt. Of zie ik nu iets over 't hoofd?

Je ziet best wel heel veel over het hoofd. Alles hangt af van de vleugelbelasting en de meesten weten dat dit gr/dm^2 is. Nagenoeg iedereen, nee IEDEREEN :wink: kijkt naar de grammetjes en de andere kant van de streep wordt maar wat makkelijk vergeten. En daar is het nu net te zoeken voor A123.

Dat begrijp ik niet goed; wat veranderen A123-cellen aan de andere kant van de streep?

Overigens wel een interessante discussie.

Aan de andere kant van de streep doen de A123 cellen niks, dat is de taak die voor jezelf. Je zal meer je best moeten doen bij je modellenkeuze. Het aantal cellen, en motortype kan ook nogal wat uitmaken. En dan komt je vliegtijd er ook nob eens bij.

Best een uitdaging.

Sander,

Ik geloof niet dat Erik een frontale aanval op je afschoot, al kan ik me voorstellen dat je zijn reactie als zodanig opvat. Kwestie van iets tussen de regels door lezen.

De voordelen van de A123 cellen tov lipo's:
- Hoge belasting mogelijk
- Lange levensduur
- Snel op te laden

Deze voordelen zijn het beste te benutten in bijvoorbeeld een hotliner, een pylonracer, een EDF model, de grotere 3D kisten, en kunstvlucht.

Voor de gemiddelde parkflyer, waarbij op het gewicht gelet dient te worden, welke eens in de maand zijn vleugels een paar keer uitslaat, met beperkt stroomverbruik, Komen de voordelen van A123 cellen niet tot hun recht.

Vincent

Psies! :?

Een frontale aanval was niet meteen de strategie hoor :oops: . Ook ik ben op de buitenlandse forums zelf al meerdere malen onder het schip doorgetrokken en uitgewrongen door volk wat toch redelijk wat crediet heeft opgebouwd. Ben dan ook behoorlijk in de verdediging gekunne en tot nu toe heb ik nog steeds gelijk (als je het van mijn oogpunt bekijkt dan maar dat is niet echt een gemiddelde blik:wink:) Vergeet alleen soms de Gaitling te wisselen voor het alarmpistool als ik met elektrominded in discussie ben :lol: beetje onhandig ben ik soms wel ja.

Deze cellen hebben toch een vrij doelgerichte toepassing nodig. Het makkelijkste kan je een 6s pakket met 4s1p kokam3200 vergelijken. je kan uit beide paketten 2200mAh halen, maar de spanning is iets hoger en dan is er toch nog een compensatie voor het hogere gewicht. Als er dan 6 cellen in je model passen ben je snel klaar.

Wil je een lichter pakket dan moet het aantal cellen naar beneden en dan wordt het even rekenen. Kans is dat je dan een andere Kv motor aan moet schaffen om je belasting en vliegduur op wens te krijgen. Voordeel is wel dat de cellen een lagere spanning hebben als Lipos en is het wat makkelijker om een basispakket in te schatten en verder met propellermaat en afstelen van de regelaar goed uit te komen.

Lange vliegtijden is voor mij dan ook niet helemaal een pre want als ik rond de 5-6 mnuten zit (en dat kan goed bij 15-20C) en laadtijden van 15 minuten vind ik het wel best :wink:

ssassen zei:
.ooralsnog vlieg ik met kleine modellen met een AUW onder de 1kg en accu's onder de 200-gram per stuk, dus je zult mij niet zo snel naar een A123 zien grijpen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ook dat kan en ook nog eens met een edf.
Hier mijn RBC Lippisch die onder een kilo zit op 4s A123 (die groene). Heeft 5 minuten volgas motorlooptijd bij 27A.

Mijn mpx twinjet gaat ook als een speer op 4s A123 en doet 33A en gemiddeld 6-7 minuten vliegen, maar heb er nu geen plaatje van.

De loodakkus die begeven het bij mij. Op de edf meeting in Schipperskerk had ik verzocht om een aggegraat. Gelukkig kon ik ook nog even bij Ben aanprikken voor wat prik.
regelmatig 8A laden is een aanslag vor je basisakku. Ik heb nu dan ook een netgeschakelde voeding die dat zonder problemen aankan. Eenig minpunt is dat de huidige zware laders veel te licht zijn voor de A123 cellen. In de officiele specs can je zien dat deze cellen met 10A geladen kunnen worden. Als ik dan mijn 13s2p pakket ga laden zakt de stroom in tot 5.6A en dat is dan 2.8A per zijde terwijl er 10A door kan.
Dat is dan ook een geldige reden voor een vette 20A lader!

De shulze 8A lader kan: 255W/8A=31.9V/3.6v=8.85 A123 cellen aan voordat de stroom inzakt. zit je ergens tegen de 5 lipos.

De specs schijnen nog best nauwkeurig te zijn hoor. De spanningen onder belasting kloppen wel. Je can zelfs zien dat bij 40A belasting de spanning omhoog gaat en dit is door de warmteontwikkeling in het pakket. Op het einde is die 45 graden en dan is hij net leeg. bij 40 graden is ook de hoogste spanning in je pakket. Mooi afgestemd toch? Enig nadeel is dat het pakket dan invalt als een baksteen. In de vdo die eerder gepost was had ik na de vlucht nog maar 3 seconden sap in ziten :wink:

Dat zou ik best willen ware het dat die nog niet officieel is aangekondigd en nog niet op de website van die leverancier staat.
moet er nog een beetje voorzichtig mee zijn. :wink:

ssassen zei:
Maar ga je ons nog verklappen welke lader je op het oog hebt?

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat 't hiermee moet gaan lukken, zo kan je de A123 cellen individueel laden, handig! :roll:

vl9398.jpg

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Hoe weet jij dat? kan je dan ook zeker in mijn software analyseren :?

Hee nu!

We zijn weer een weekje verder in dit draadje en 952 maal bekeken. Gaat lekker zo!
Tot nu toe nog niet veel ervaringen kunnen waarnemen.
Ik kan me niet voorstellen dat ik dit seizoen de enige A123 piloot in ons kikkerlandje ben.

FF inschrijven! 8)

Back