waar moet ik zijn voor schulze V7 software?

ik ben momenteel ook bezig met het maken van een a123 accu pakket.
12s1p om precies te zijn, ik wil deze gaan gebruiken in een t-rex 600.

ik heb nu nog een tp1010 om de accu's te laden, ik moet dus telkens 2x6s laden omdat mijn lader maar tot 10 cellen gaat.
in de toekomst wil ik dus ook een andere lader/voeding aanschaffen, de amerikanen zweren bij de Mastech HY5020.

op lipoly.de kwam ik de volgende tegen http://www.lipoly.de/index.php?main_page=product_info&cPath=880_926&products_id=6481
- Regelbereiche 0-15V/0-60A, 0-30V/0-30A, 0-60V/0-15A

genoeg dus om mijn 12s pakket met 15A vol te laden :wink:
en de prijs is ook redelijk te noemen tegenover de Mastech.

ps. ik ben zeer benieuwd naar de lader die jij gebruikt Erik

Remi,

De appraten die jij noemt zijn regelbare voedingen, Dat zijn geen laders. Die worden nu gebruikt omdat er geen altenatief is.

Laatst bewerkt door een moderator:
@ erik

ja dat klopt inderdaad.
het nadeel van de voedingen is dat je continu het laadproces in de gaten moet houden.

die lader van jou is dus gewoon een echte lader?

uiteindelijk is een Lixx lader ook niks meer dan een regelbare voeding(met stroom begrenzing). En dan nog een klein stukje software waarmee je de laadstroom en cellenaantal kan instellen, waarmee de "voeding" dan aangestuurd wordt.

Maar ik wordt ook wel steeds nieuwsgieriger moet ik zeggen. :)

remie zei:
@ erik

ja dat klopt inderdaad.
het nadeel van de voedingen is dat je continu het laadproces in de gaten moet houden.

die lader van jou is dus gewoon een echte lader?

Hoi Remie,

Er is nog een ander groot nadeel als je een voeding gebruikt voor het laden. Als je na het laden je lader uitschakelt zonder het pakket eraf te halen loop je de kans op een ' current reverse flow' waardoor je voeding ineens gevoed wordt. Aangezien mijn 13s2p pakket kortstondig 240A mag afgeven ben ik dan ook liever niet in de buurt.

Dit is een echte lader. Een industriele versie en echt muisstil. is ontworpen om te laden en de parameters moeten met een pc+interface gewijzigd worden. Er zit een microprocessor in die ook de laaste 30 ladingen onthoud. De software voor LiFePo cellen is speciaal voor deze serie laders ontwikkeld. Software en lader zijn niet te koop bij de fabrikant van de lader (die verkoopt deze laders ook niet aan particuleren trouwens) maar bij de winkel waar ik hem vandaan. Om de ontwikkelingskosten er terug uit te verdienen wordt geprobeerd zo diefstal tegen te gaan. Het is dan ook niet zinvol om eenzelfde lader te vinden op internet (zou best wel kunnen denk ik) maar dan zit de goede software er niet in.

Dit is overigens niet de zwaarste lader die beschikbaar is, maar door de beperkingen van mijn 13s2p pakket is het niet zinvol om een zwaardere lader te hebben.

Gewicht zit overigens net over de 2 kilo dus errug netjes.
Denk dat die ongeveer 100 euro duurder uitvalt als mijn Shulze 636+.

btw, ik heb gelogen over het vermogen van de lader. Hij is meer dan 1000W en 20A :wink:

Erik

Ik heb ff door het verhaal en de spec's heen gelezen.
Inderdaad hebben ze 1 leuk ladertje als je zo'n mega-pack als wat jij hebt wilt laden.
Maar die dingen zijn alles behalve flexibel, in ieder geval vergeleken met elke andere lader voor de modelbouw wereld. Je zou zelfs kunnen zeggen dat een Robbe Power Peak Lipoly 300 (<20,- Euro) een groter toepassing-gebied heeft dan menig UltraPowercharger. Gewoon 1 tot 4 cellen Lipo eraan prikken en een draai aan de knop voor de laadstroom (OK je haalt bij lange na niet het laadvermogen).
Wat mij vooral tegenvalt is het voltage-bereik per lader. Wil je een beetje diverse modelletjes vliegen dan heb je een compleet legertje van die laders nodig, 1-tje voor 3 to 4 cellen, weer een ander voor 5 tot 7 en dan nogeens 2 om alle combi's tot 15S (Lipo) te hebben. Of je moet packs in serie gaan schakelen om ze te kunnen laden, maar dan wel van te voren balancen, kost ook weer tijd.

Wat is de logica achter die lage afslag-spanning voor Lipo's. Op 4.125V/cell zijn je Lipo's alles behalve helemaal vol. Lekker handig dat je ze snel kunt laden, maar zo zijn ze ook weer snel tegen de afslag-spanning en je laat ook wat vermogen liggen.

Ideaaler was geweest dat ze spannigs-bereiken van ieder vermogen gecombineerd hadden (330W 10-33V, 600W&1200W 20-66V).
En software of iets anders vezinnen dat minimaal het aantal cellen op het veld eenvoudig instelbaar is zonder tussenkomst van laptop oid.

Ik ben benieuwd wanneer ze 100 laders verkocht hebben en die software voor 89 euro op de markt kunnen zetten.

Mijn interesse gaat nu eerder uit naar de nieuwe laders van Schulze of de 250W iNet-lader van Hyperion met ingebouwde balancers.

Rick

Hoi Rick,

De echte toepassing voor mijn lader ligt in het zware segment. Mijn 1.8 kilo pakket is in 15 minuten vol. Met de huidige laders ben ik ruim 4 keer langer bezig. Wel gebruik ik zelf de 636+ voor al mijn pakketten ook nog gewoon hoor. Voor de 13s2p pakket gebruik ik de 636+ om langzaam thuis op te laden en te balanceren.

Voor het zwaardere segment zie ik niet direct de noodzaak in om een variabele lader aan te schaffen. Een vergelijkbaar pakket in Lipos is snel 900 eurotjes en dit nog niet eens de helft. Komt er nog bij dat ik met dit pakket een kunstvluchtmodel van 2.2m Spanwijdte kan laten hoveren. Het pakketje gaat zoon 1000 ladingen mee dus waarom zou ik nog de interesse willen hebben in andere typen cellen en andere pakketmaten? Het snelle opladen wil ik daarom voledig benutten en daarom worden de parameters naar 24A opgeschroefd want de cellen schijnen dit goed aan te kunnen en de hogere temperatuur geeft ook aanzienlijk betere prestaties (bij 40 graden heb je .15V/cell meer spanning en bij 13s is dat veel)

Dit zijn geen hobbyladers maar industrieladers. Voor een Display is voor de fabrikant geen interesse. Het schijnt dat zware laders een minder goed vermogensbereik hebben. Kleine laders zijn er beter in.

Vergeet niet dat als je 3-4 4s1p kokam 3200 pakketjes aanschaft om op een avond te kunnen vliegen je bijna net zo veel kwijt bent als mijn 13s2p pakket. Om dan grotere modellen te gaan bouwen wordt dan ook ineens veel gunstiger.

grtz! Erik

hehe eindelijk weten we over welke lader je bedoeld. ;)

Ik vind dat je toch wel erg enthousiast bent geweest hoor. Het zijn idd enorm snelle laders, maar ze zijn alleen goed in een klein toepassings gebied.(zoals Rick ook al schreef) Doordat je ze alleen met de software kan instellen worden ze meer geschikt voor maar één type accu. Anders moet je met de PC elke keer voor een andere accu de parameters veranderen...

Oja, Het moet nog maar blijken dat de levensduur van de A123 cellen wel 1000 keer meegaat. Zeker met de laadstroom van 10A. Op de site zie ik zelfs laadstromen staan van 15A per cel.
Type 100124

With this charger we charged a 8S2P FePO Akkupack als follows:

Charge current 30 A Charge time 13 min accutemperature 39 Degrees Celsius

This pack is powering an Align Helicopter T-Rex 650. With two of these packs, the pilot is able to do a flight every 15 minutes. A new aera in electric flight has begun.
13 min. laadtijd ten op zichte van 15min bij 20A. (10A per cel, omdat het 2p is)
Dat is niet veel winst in snelheid, maar waarschijnlijk wel veel verlies in levensduur.
Het grootste gedeelte van het laadproces zal toch stroom afbouwend zijn, omdat je bij deze hoge laadstromen de eindspanning al heel snel bereikt. Dus met meer dan 10A laden heeft niet veel zin.

Maar eerlijk is eerlijk, voor het laden van zulke pakketten die jij hebt, is het een prima lader.

Zoals ik het begrijp kun je deze parameters wel als bestandje opslaan.
Bij het laden van een accu moet je dan het juiste bestandje openen en naar de lader schrijven.

Da's in feite niet veel anders als dat ik nu bij mijn Graupner Ultramat 10 doe...

De mogelijkheid om met >1000Watt te laden is voor heel veel modelbouwers een ware uitkomst.

Ik voorspel de leverancier een mogelijk gouden toekomst, en snelle concurrentie...

michiel b zei:
hehe eindelijk weten we over welke lader je bedoeld. ;)

Ik vind dat je toch wel erg enthousiast bent geweest hoor. Het zijn idd enorm snelle laders, maar ze zijn alleen goed in een klein toepassings gebied.(zoals Rick ook al schreef) Doordat je ze alleen met de software kan instellen worden ze meer geschikt voor maar één type accu. Anders moet je met de PC elke keer voor een andere accu de parameters veranderen...

Oja, Het moet nog maar blijken dat de levensduur van de A123 cellen wel 1000 keer meegaat. Zeker met de laadstroom van 10A. Op de site zie ik zelfs laadstromen staan van 15A per cel.
.

Ik kon het ook niet helpen dat zijn website nog aangepast moest worden. Soms is de post sneller als internet :wink:

Deze laders zijn op zich best specifiek ingericht en ik begrijp je teleurstelling van jouw kant ook wel. Ik was ook gewend om voor elke type vliegtuig zijn eigen pakketje te hebben. ff de lader omzetten en gaan. Koop er voor een paar tientjes een kleintje erbij en kan je 2 pakketjes in een uurtje vullen. Een uitkomst. Dat is hoe het voor velen nu gaat (en voor mij is dit al een eind verleden tijd).
mbt tot deze cellen lees ik op rc-groups alleen maar positieve berichten. Zelfs het aansluiten van loodakkus direct op de cellen met een aantal meters koperdraad ertussen. Die laadstromen zijn dan 16A en dat doen ze al ening jaren naar volle tevredenheid. Ook worden deze cellen volgestampt met voedingen of adapters voor laptops. Er zijn er zelfs nog mensen bij die met een voeding al jaren Lipo pakketten mee laden en die zweren er bij! Deze cellen kunnen erg veel hebben. Op de site van A123 staan ook de specs tot 1000 ladingen en een gegarandeerde laadstroom van 10A. Na 200 ladingen zijn er mensen die niet het verschil merken tussen dat pakket en een nieuwe.
Okay, 1000 keer is errug veel en zelfs voor een pakket als ik heb dat de helft kost van een vergelijkbaar Lipopakket. Maar laat het dan eens op 600 keer houden. Voor de Lipos wordt nog steeds gezegt dat onder zware belasting tussen de 70-90 vluchten de sambal er een heel eind uit is. Dan kan je met A123 cellen toch nog 600/80=7.5 Lipopakketjes van kopen voor de prijs van een halve pakket Lipos (dus op zijn ongunstigste redernering ben ik dan 15 keer goedkoper uit als ik dat goed zeg :wink: )
Met een verwachte shelf-life van 5-10 jaar en zelfs tot 15 jaar zie ik ook wel eens beweerd, en is een shelf-life van Lipos met 2 jaar een schril contrast.

Als het pakket zo robust is als beweerd wordt en daar geloof ik wel in want ze zijn dan hier niet zo makkelijk de krijgen, maar in Amerika al enige jaren en op die forums verblijf ik hoofdzakelijk. Ook in de moderne Hybride wagens zitten van dit type 500-1000 cellen (wat de moeilijke verkrijgbaarheid verklaart) en die bakken rijden ook al enige jaren rond in Nederland.

Dus als mijn pakket maar 600 vluchten meegaat, of laat ik nog donkerder zwart ertegen aankijken: 300 keer. Dan ben ik financieel nog steeds 6 keer goedkoper uit als een Lipo pakket.
En nu komt een wellicht kromme redernering van mij, maar wat is er dan op tegen als ik maar een zwaar pakket aanschaf waar ik voor 4-4.5 minuten continu een vermogen van 3000Watt uit kan halen zonder noemenswaardige temperatuursteiging (en dat is dan 40-45 graden!), De zwaarste lader die er op dit moment te vinden is en dat mijn basis maak voor mijn volgende modellen? En dan een vlucht of 10 op een dagje eruit haal!
Ik kan er een 2.2m prop kist mee hoveren en een Jet mee vliegen, Een fikse warbirden een degelijke sleepkist voor bouwen. Dat pakket maak ik me geen zorgen meer om. dat staat vast als een huis. Ik heb dan ook maar een pakket voor nodig ipv meerdere voor een avondje wat dan ook meezit :wink: .

Enige investering die er dan de komende jaren aan zit de komen zijn wat grotere servos, een degelijke regelaar en een sterke motor. En we weten allemaal dat een zware buitenloper niet duur hoeft te zijn. Een regelaar hakt er dan wel in.

Welnu, Nu ben ik nog steeds erg benieuwd waarom je graag een lader wilt hebben die je makkelijk kan programmeren. Zelf heb ik de komende jaren zeker geen behoefte om iets aan deze setup te gaan veranderen want ik kan er alles mee voor de prijs dat je met Lipos wel zeker uit je hoofd zal laten. De lader en pakket is voor mij eenzelfde basis als een lader en meerdere Lipo pakketten voor jouw.
Voor de prijs van een vergelijkbaar Lipo pakket heb ik dus een A123 pakket EN een superlader. Dit is mijn basis en de rest zal daar omheen gaan draaien. En je moet vrees ik van hele goede huize komen wil je me hiervan afpraten :D

En dan niet gaan zeggen: "In jouw geval gaat dat op". Want dit kan iedereen die ervoor open staat. En voor degenen die altijd zeuren dat het te duur is die moeten niet investeren in een zware setup maar bij de kleintjes blijven als een normale Shulze of vergelijkbare lader. Daar kan het ook mee en kom je er ook. Dit is duidelijk een lader voor het zwaarste segment van elektrovliegen en de totaalprijs is goed te doen.Voor elk wat wils :D

grtz! Erik

En ik ben zeker niet teleurgesteld over de beperkte toepassing van deze lader. In dit geval hoe specifieker hoe beter en ga er ook hard aan werken om dit 13s2p pakket kort bij te 10 minuten vol te krijgen!

Deze aanpak doet een beetje denken aan de situatie van 25 jaar geleden. Je zag toen veel mensen met wisselende modellen rond een enkele favoriete 6.5 of 10cc motor de steeds werd overgezet.

Het wisselen van een accu (en eventueel regelaar) gaat natuurlijk sneller.

Ik heb een ander systeem gebaseerd op 3s 2200 pakketen.
3s in een klein vliegtuig (minimag)
3s2p in "25" klasse vliegtuig tot 2 kg.
6s in iets snels.
6s2p in iets groters
enz...

Dit kan je natuurlijk ook met A123 cellen gaan doen.
ik heb een 40A (15V x 40A = 600W) maas voeding. Spanning is instelbaar.
Alleen nog een eenvoudige 10A stroombegrenzingsschakeling per accu en je kan meerdere 3S pakketen gelijktijdig te laden.

Als geld geen rol speelt en je vliegt toch graag met Lipos i.v.m. het gewicht, dan zijn het ook een leuke ladertjes. Er is voor zover ik weet geen modelbouw lader die een 12 S 6000mAh accu met 2C kan laden. Dan zou je aan 600 W genoeg hebben. Ik zie dat het verleden tijd is voor jou, die 12 V accu's slopen, die van mij heeft dit seizoen ook veel geleden.
De stroom rekening bij de vliegclub gaat nu wel een beetje omhoog nu je 2 X per uur in de lucht kan zijn op 1 pakket.

Hoi Ben!

Bedoel je toevallig een 12s 6000MaH lipo pakketje ipv lader?

Ik heb de afgelopen 2 jaar 3 diesel akkus om zeep geholpen. Die dingen hebben het echt zwaar. Ben dan ook begin dit jaar naar een geschakelde voeding overgegaan voor de 636+ met het oog op de A123 cellen want die lader draait bij mij op vollast :wink:

Is niet te hopen dat ik mijn vluchten met de brandstofkisten mee moet noteren en achteraf een naheffing :? Alles kan hé in Nederland :D . Of een eigen energiemeter die je in het stopkontakt kan duwen met direkte prijsomrekening 8O .

Als ik met een vol pakketje naar het veld ga maak ik 4 vluchten met de Calmato in een uur. Net als Lipos ontladen deze cellen zichzelf ook niet. Het is zelfs zo dat ik met deze lader met 13s2p al 5000mAh er in kon stoppen, Maar de 2 dagen later er ook uitgehaald heb! De laadtijden voor mijn 13s2p (1.8 kilo) zal gunstiger uitvallen als het pakketje waar ik op de e-jet meeting met de Calmato gevlogen heb. En dat ging best lomp. Maar je Holiday bleef dit jaar gelukkig heel en dat kon ik je vorig jaar niet garanderen LOL!!! Moet nog een beetje wennen aan grotere modellen, dat die wat ruimer gevlogen kunnen worden, en hoger.

Je kan met deze lader ook wel 4 pakketten van 6s of 6 pakketten van 4S in 12s2p gaan laden. Of je pakt de 30 A lader en gaat naar 7s3p. Ben je ook binnen 15 minuten klaar en hoef je de lader niet meer naar het veld te nemen. Is eigenlijk best een uitkomst nu het steeds vroeger donker wordt door de week :wink:

grtz! Erik

vergat plaatje :?

Hier tot een LVC bij 2.0V/cel gegaan. je kan zien dat net als bij Lipos de spanning na belasting weer omhoog gaat. Met een midifan @1200Watt duurt het ongeveer een minuut of 9 voor het pakket leeg was. Met volgas doet de 1 midifan 1800 Watt met dit pakket en bij twee midis tussen de 1200 en 1600 Watt per fan. Dit is sterk afhankelijk van de beginspanning die na een seconde of 10 inzakt van 1350 Watt per fan naar 1200Watt continu waar ik deze setup op heb uitgerekend. Met een warm pakket na de eerste vlucht of na het laden steigt het vermogen aanzienlijk en probeer ik met de laadparameters wat meer grip op te krijgen. Is ook nog verder op te krikken om de timing te verstellen tot een graad of 25-30 want die staat nu nog op nul. Of dat de bedoeling is zal sterk afhankelijk worden van de motortemperatuur maar voorlopig zit die nog onder de 50 graden (de buitenkant dan :wink: ). We zien wel. Nu in ieder geval 4 kilo stuwkracht continu bij 2400 Watt in het slechtste geval. Bij de start dus meer.

Back